Buit in Zwartsluis
Re: Buit in Zwartsluis
Klopt, dat gezin.
Alleen heb ik bij de doopdatum van Jan 30-01-1676. Februari heeft nooit 30 dagen. En de scan is niet helemaal eenduidig. Kan ook januari zijn.
De doop van Lubbigien Eijmbert had ik nooit uitgezocht. Voor mij was het genoeg dat ze Lubbigien heette.
Alleen heb ik bij de doopdatum van Jan 30-01-1676. Februari heeft nooit 30 dagen. En de scan is niet helemaal eenduidig. Kan ook januari zijn.
De doop van Lubbigien Eijmbert had ik nooit uitgezocht. Voor mij was het genoeg dat ze Lubbigien heette.
bericht 3
Een correctie op een vorig bericht
doopboek Vollenhove 1720, september.
Een correctie op een vorig bericht
de weduwe Berent Witte trouwde 1709 met Jan Driegen.Egbert_ schreef: ↑17 okt 2022, 16:29Van de weduwe Berent Witte kan niet bewezen worden dat zijn die Hendrix op 't Heetveld is. Uitsluiten kan evenmin. En of zij de Jan Jans Driege trouwde die mogelijk de vader van Elisabeth is en/of de derde voogd bij de onmondigen van Hendrick Everts, valt waarschijnlijk ook niet te bewijzen. Er waren er meer die Jan Jans Driegen heetten rond die tijd.
doopboek Vollenhove 1720, september.
- 22. Lijsbeth Jans, Dogter van Jan Jans Dreve
en Geertjen Hendrix in Barsbeek,
gedoopt door D. .. van der Poel
-
In het ORA ambt Vollenhove is er sprake van een Berent Jans Jochems volgens invnr 2773 ambt Vollenhove dd 30-03-1641 - Hanno Rijcks en vrouw hebben verkocht ten profijte van Berent Jan Jochims land gelegen op de Noorde liggende in scholtampt van V’ho.
Hanno Rijcks is een bekende toch?
Ik kan me voorstellen dat er op de Windt genealogie gekozen is voor een Jan Jochems die een zoon Berend laat dopen
18-05-1651 z: Berent v: Jan Jochems m: Alit Jansz,
in de Leute
ook al omdat [jouw] Berent Jans niet wordt vermeld als jm van Almelo waneer hij trouwt
Vollenhove Den 20 Augusti 1671
Berent Jans zv Jan Berents met Lubbe Egberts dv Egbert Alberts wonende beijde op t' Lant Alhier ghetrouwt den 17 septemb 1671
04-08-1678 z: Jochim v: Berendt Jans van Almelo, decker
m: Lummichjen Eijmberts, zijn huijsvrouw
wonende voor in de Leeuwte
Leute /Leeuwte is ook een overeenstemming.
is de naam Jochem een beetje de vreemde eend in de bijt, toch?
Hanno Rijcks is een bekende toch?
Ik kan me voorstellen dat er op de Windt genealogie gekozen is voor een Jan Jochems die een zoon Berend laat dopen
18-05-1651 z: Berent v: Jan Jochems m: Alit Jansz,
in de Leute
ook al omdat [jouw] Berent Jans niet wordt vermeld als jm van Almelo waneer hij trouwt
Vollenhove Den 20 Augusti 1671
Berent Jans zv Jan Berents met Lubbe Egberts dv Egbert Alberts wonende beijde op t' Lant Alhier ghetrouwt den 17 septemb 1671
04-08-1678 z: Jochim v: Berendt Jans van Almelo, decker
m: Lummichjen Eijmberts, zijn huijsvrouw
wonende voor in de Leeuwte
Leute /Leeuwte is ook een overeenstemming.
is de naam Jochem een beetje de vreemde eend in de bijt, toch?
Hanno Rijcks kwam ik tegen, toen ik de familie van Dalfsen in Genemuiden in kaart probeerde te brengen.
Zijn dochter Anna Hannens trouwde Hendrik Peters van Dalfsen.
Meer weet ik niet.
dat er op de Windt genealogie gekozen is voor een Jan Jochems die een zoon Berend laat dopen
Dat is pas sinds kort. Sinds een paar dagen zijn delen van de windgenealogie niet meer beschikbaar. Ik vermoed dat de site wordt vernieuwd.
Dit stond er een paar dagen geleden:
Dus:
of: wij hebben de verkeerde koppeling met de voogd Gerrit Beukman gemaakt.
of: op windgenealogie is de verkeerde koppeling gemaakt.
Want als Rikse Jans een dochter is van Jan Stevens, dan is
Vollenhove, 28-02-1712
En verder:
N.B. In de nieuwe versie heet Steven Jans ook geen Buit meer. De dopen in Zwartsluis zijn geschrapt.
Zijn dochter Anna Hannens trouwde Hendrik Peters van Dalfsen.
Meer weet ik niet.
dat er op de Windt genealogie gekozen is voor een Jan Jochems die een zoon Berend laat dopen
Dat is pas sinds kort. Sinds een paar dagen zijn delen van de windgenealogie niet meer beschikbaar. Ik vermoed dat de site wordt vernieuwd.
Dit stond er een paar dagen geleden:
In de nieuwe versie trouwt de dopeling van 24-03-1684 met Rikse Jans (voorheen was geen huwelijk vermeld)876 Berendt Jans REDT, decker, geboren ca 1646 te Almelo? van Almelo.
Ondertrouwd op 20-08-1671 te Vollenhove, gehuwd voor de kerk op 17-09-1671 te Vollenhove (N.G.), beijde wonende op 't Sant met Lubbichjen EGBERTS (Lummichjen EIJMBERTS) (zie 877).
Uit dit huwelijk: 4 kinderen.
11544 Rikse JANS, geboren te Vollenhove, gedoopt (N.G.) op 24-07-1681 te Vollenhove, dochter van Jan BORCHERTS (zie 8832) en Luijtien ALBERTS (zie 8250).
Gehuwd (1) met Jan BERENTS (zie 8636).
Gehuwd (2) met Egbert JANS (zie 11245).
Maar als je dit gezin ziet, waar past dan de voogd Gerrit Beukman. Die was getrouwd met een dochter van Jantje Jans. Maar volgens dit gezin heeft Rikse geen zus Jantje.8250 Luijtien ALBERTS, geboren te Vollenhove, gedoopt (N.G.) op 13-09-1646 te Vollenhove, dochter van Albert HESSELS (zie 10702) en Berentie Gerrits van DELDEN (zie 9221).
Gehuwd met Jan BORCHERTS (zie 8832).
Uit dit huwelijk:
1. Berentjen JANS (zie 11226).
2. Berentjen JANS (zie 11227).
3. Borchert JANS (zie 11231).
4. Albert JANS (zie 11190).
5. Arentjen JANS (zie 11212).
6. Willem JANS (zie 11605).
7. Rikse JANS (zie 11544).
Dus:
of: wij hebben de verkeerde koppeling met de voogd Gerrit Beukman gemaakt.
of: op windgenealogie is de verkeerde koppeling gemaakt.
Want als Rikse Jans een dochter is van Jan Stevens, dan is
Vollenhove, 28-02-1712
- Lubbetje Dogter van Jan Berents en Riksje
Jans, in de Suurbeeke, is gedoopt door do. J. H. Schrader
En verder:
Dat kan dit niet Berent Witte zijn. Want zijn vrouw Gesien Hendrix overleefde hem, volgens:5346 Berent JANS, geboren te de Leeuwte, gedoopt (N.G.) op 18-05-1651 te Vollenhove, zoon van Jan JOCHEMS (zie 4786) en Altien (Aelijt) JANS (zie 4787).
Gehuwd voor de kerk (1) ca 1683 (N.G.) met Greete HENDRICX (zie 5966).
Gehuwd voor de kerk (2) ca 1688 met Egbertjen TIJS (zie 7982). {Zij was eerder ondertrouwd op 02-04-1682 te Vollenhove, gehuwd voor de kerk op 23-04-1682 te Beulake (N.G.). Hij weduwnaar tot Barschup [= Barsbeke], zij in de Beulaack. Echtgenoot is Claes FELICKEN (VEELIK) (zie 7411).}
Zo moeilijk is het om de juiste koppelingen te maken!Ambt Vollenhove invnr 2815f 111v dd 18-08-1709
Gesien Hendrix wed. Berent Jans Witte hertr. Jan Jansen Dreegen . Ze heeft een onm. zoon Jan. Voogden worden Hendrik Willems en Jan Rousen
N.B. In de nieuwe versie heet Steven Jans ook geen Buit meer. De dopen in Zwartsluis zijn geschrapt.
https://www.windgenealogie.org/re/re-000214.htm#BM1156711567 Steven JANS, geboren te Suurbeek, gedoopt (N.G.) op 05-04-1722 te Vollenhove, zoon van Jan BERENTS (zie 8636) en Rikse JANS (zie 11544).
Gehuwd met Niesjen TIJS (zie 14781).
Uit dit huwelijk:
1. Rikse STEVENS (zie 14590).
2. Magteld STEVENS (zie 14588).
3. Thijs STEVENS (zie 14592).
4. Annegje STEVENS (zie 14576).
-
Lezen ze soms mee?
Weet je Egbert, ik heb die doop eens bekeken van Berent Jans met Egbertjen Thijs en volgens mij staat er achter zijn naam TWENT.
De 1e letter is duidelijk een T [vergelijk daarvoor met de T van Thijs] en het eindigt ook duidelijk op ent.
zie deze doop 08-09-1689 z: Berent

Weet je Egbert, ik heb die doop eens bekeken van Berent Jans met Egbertjen Thijs en volgens mij staat er achter zijn naam TWENT.
De 1e letter is duidelijk een T [vergelijk daarvoor met de T van Thijs] en het eindigt ook duidelijk op ent.
zie deze doop 08-09-1689 z: Berent
Ik heb in mijn bestand genoteerd:
Maar mocht het wel kloppen, dan is het niet Twenten Berend x Aaltje Jans uit Rouveen.
op 24-11-1689 gedoopt te Rouveen: Hendrick, zoon van Twenten Beerents
( en op 22-11-1691 gedoopt te Rouveen: Femmetjn dochter van Twentes? Beerens, deze Femmetje zou in Zwartsluis trouwen met Jan Geerts [Botter])
Dat maakt wel heel nieuwsgierig naar Berent Jans, die ervoor met Geese Hendrics zou zijn, en of hij een voogdijakte heeft laten opstellen rond 1687.
- 8n. Berent ; soon van Berent Jans ; ?? ; Egbertijn
Thijs op Barschop
Maar mocht het wel kloppen, dan is het niet Twenten Berend x Aaltje Jans uit Rouveen.
op 24-11-1689 gedoopt te Rouveen: Hendrick, zoon van Twenten Beerents
( en op 22-11-1691 gedoopt te Rouveen: Femmetjn dochter van Twentes? Beerens, deze Femmetje zou in Zwartsluis trouwen met Jan Geerts [Botter])
Dat maakt wel heel nieuwsgierig naar Berent Jans, die ervoor met Geese Hendrics zou zijn, en of hij een voogdijakte heeft laten opstellen rond 1687.
-
Nee, die niet. Maar Almelo ligt in Twente.
En kan deze Berent Jans dus ook de wedr zijn van Lubbigien Eijmberts/Egberts
En kan deze Berent Jans dus ook de wedr zijn van Lubbigien Eijmberts/Egberts
-
bericht 2
en het huwelijk van die andere Berent = deze
Berent Jans j in de Barschup en Geesjen Henricks weduwe van Jan Jansen Sinnigh op het heetveldt 14 jan 1683
31-01-1669 d: Jantjen v: Jan Jansen Sinnich m: Heijltjen
Thijmens, zijn huijsvrouw wonende tot Berschop
27-04-1681 z: Hendrick v: Jan Sinnich m: nv (wonende) op 't Heetvelt
is dan na 1681 hertr met Berent Jans jm
Of was dit al bekend?
en het huwelijk van die andere Berent = deze
Berent Jans j in de Barschup en Geesjen Henricks weduwe van Jan Jansen Sinnigh op het heetveldt 14 jan 1683
31-01-1669 d: Jantjen v: Jan Jansen Sinnich m: Heijltjen
Thijmens, zijn huijsvrouw wonende tot Berschop
27-04-1681 z: Hendrick v: Jan Sinnich m: nv (wonende) op 't Heetvelt
is dan na 1681 hertr met Berent Jans jm
Of was dit al bekend?
-
bericht 3
NB Gecorrigeerd
folio 77 dd 8 februari 1683
Geesien Hendricx wed van wijlen Jan Janssens Sinnig heeft bij hem een onmondige dochter genaamd Jantien. Voogden worden Jan Claessens en Jan Evers. Erfuiting 12cgls naast hetgeen wat het kind voor vaders goed nog zal krijgen en waarvan een acte zal worden gepasseert.
foto 40
ambt Vollenhove deel 30
[oftwel invnr 2811]
NB Gecorrigeerd
folio 77 dd 8 februari 1683
Geesien Hendricx wed van wijlen Jan Janssens Sinnig heeft bij hem een onmondige dochter genaamd Jantien. Voogden worden Jan Claessens en Jan Evers. Erfuiting 12cgls naast hetgeen wat het kind voor vaders goed nog zal krijgen en waarvan een acte zal worden gepasseert.
foto 40
ambt Vollenhove deel 30
[oftwel invnr 2811]