Buit in Zwartsluis
-
Re: Buit in Zwartsluis
bericht 2
en dan zal dit het huwelijk van Berent zijn..
Grauhardt Delia X Berent Hermsen ter Wee
1704 204 13
De anderen zijn dus in Zwolle terecht gekomen.
Heel leuk natuurlijk, weer een takje van der Weede erbij.
Maar nog geen connectie Gerrit Berents met Roelofje Geerts, behalve de gedachte dat zij en Jantje Geerts zusjes zijn.
En of hij die borg is.
Hij leeft nog in 1729 maar niet meer in 1731
en dan zal dit het huwelijk van Berent zijn..
1704 204 13
De anderen zijn dus in Zwolle terecht gekomen.
Heel leuk natuurlijk, weer een takje van der Weede erbij.
Maar nog geen connectie Gerrit Berents met Roelofje Geerts, behalve de gedachte dat zij en Jantje Geerts zusjes zijn.
En of hij die borg is.
Hij leeft nog in 1729 maar niet meer in 1731
Bedankt, dat lijkt heel goed te kloppen.
En als het eerste kind gedoopt is in1675, zijn de ouders waarschijnlijk voor 1673, voor de aanvang van het trouwboek Hasselt getrouwd. Want een trouwinschrijving kan ik niet vinden.
En als het eerste kind gedoopt is in1675, zijn de ouders waarschijnlijk voor 1673, voor de aanvang van het trouwboek Hasselt getrouwd. Want een trouwinschrijving kan ik niet vinden.
bericht 2
Maar omdat zijn eerste dochter Femmigje is genoemd, en hij geen Hilligien laat dopen, zijn Berent Hermsen ter Wee en Delia Grauhardt waarschijnlijker
Deze Berent Hermsen ter Wee zou ook de zoon van Hermen Alberts en Hilligien Jans kunnen zijn.ria jongman schreef: ↑08 nov 2022, 18:48en dan zal dit het huwelijk van Berent zijn..
1704 204 13
Maar omdat zijn eerste dochter Femmigje is genoemd, en hij geen Hilligien laat dopen, zijn Berent Hermsen ter Wee en Delia Grauhardt waarschijnlijker
bericht 3
En dat komt dan weer overeen met:
Opvallend is, dat de ouders van Claesjen Ciesen, Ciese en Tijmentje heten. En dat die ook een dochter Jantjen Cieses, gedoopt 14 februari 1670, te Vollenhove, hebben.
Dat klopt dan niet, Jacob Harms in Streukel is deze:ria jongman schreef: ↑07 nov 2022, 16:34foto 260
Arent Herms heeft een broer Jacob Harms wonende in Streukel, hij is de oom van Femmigje.
Roelofje Geerts wed Rijkent Maaskamp wordt ook vermeld
- Hasselt, 4 decemb 1667,
Hermen Albartsz, húisman te Streuckel, Hille Jansz | Jacob
- Hasselt,
ingeschreven den 28. meert 1695
Jacob Herms tot
En
Aaltien Herms JD
beijde te Steuk.
8 Meij getrout
En dat komt dan weer overeen met:
Berent Jurriens en Klasien Siesen komen voor in de Gezinsreconstructies (Ambt-)Vollenhove en Beulake van Guus Nijhuis. https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... /I2176.phpria jongman schreef: ↑08 nov 2022, 15:47bericht 3
Vollenhove deel 21 [invnr 2781]
folio 254 [foto 256]
dd 9 febr 1720 Gerrit Herms en Arendtjen Jurjens maken een testament. Hij legateert aan zijn vrouw indien hij voor haar sterft het beste paard en de beste koe. Idem doet de testatrice.
Gerrit Herms stelt tot enige erfgenaam zijn drie broers en zuster m.n. Berent, Aaltien, Lambert en Arent Harms. Zij legateert aan haar twee neven Jurrien en Eijmbert Berents kinderen van wijlen haar broeder Berent Jurriens en Klasien Siesen ieder een kerkboek met zilveren haaken en een ducaton zoals die volgens het accoord voor vaders en moedersgoed was toegezegd
Deel 22 [invnr 2782]
Folio 80 [foto 104]
Dd 9 octob. 1726
Gerrit Herms en Arentjen Jurjens, hij is ziek
Zij is geassisteerd met Gerrit Everts als momber. Ze vernietigen hun testament gedateerd 9 febr 1720 te Vollenhove gemaakt. Hij testeert aan zijn zuster Aeltjen Herms huisvrouw van Jacob Herms 150 gls en testator Benders[mz broeders?] Berent, en Lambert Herms neffens het kind van testators wijlen zuster [genaamd] Femmigjen Arents al het linnen en wollen tot zijn lijf behorende en verder op langstlevende.
Opvallend is, dat de ouders van Claesjen Ciesen, Ciese en Tijmentje heten. En dat die ook een dochter Jantjen Cieses, gedoopt 14 februari 1670, te Vollenhove, hebben.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 08 nov 2022, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Klopt. Die constatering had ik inmiddels al gedaan.
Oom Jacob Harms staat er - en vanwege het patroniem Herms dacht ik toen dat ze broers waren.
Oom Jacob Harms staat er - en vanwege het patroniem Herms dacht ik toen dat ze broers waren.
We hebben nu wel aangenomen, dat de borg Timen Roelofs de broer is van Jacobje Roelofs Maaskamp, maar er is nog een Timen Roelofs.ria jongman schreef: ↑02 nov 2022, 19:46Timen Roelofs en Gerrit Berents worden borg voor Jan Berents Buijt die pacht- en leningschuld over 1724
heeft en boert op het erve de Krieger.
Dat erve is eigendom van Gijsbert Derks - datum 19 febr 1725
Vollenhove deel 22[ invnr 2782] op foto 72 linksonder beginnen
- Zwartsluis, 1712 Den 23 Decemb Inges: getrouw den 7 jan alhier
Timen Roelofs J.M. van Rouveen
woonende aan de Kalkovens met Luigjen
Berents Wed: woonende aan de Nobelstee
Als Jan Berents Buijt (x Jacobje Roelofs Maaskamp) hun volle broer is, is Timen Roelofs de zwager van Jan Berents Buijt (x Jacobje Roelofs Maaskamp)
-
Oef! Daar zeg je me wat.
Hoe komen we daar achter?
Hoe komen we daar achter?
-
bericht 2
Maar je kon het weleens bij het rechte eind hebben, want waarom zou Timen borg staan als Rijkent de oudste voogd wordt.
Is ook meer een taak voor de oudste zoon om zich borg te stellen, .. bij nader inzien.
Is Gerrit Berents dus verwant aan de Maaskamps.
Waarvan de akte van Roelofje als erfgenaam eigenlijk ook wel aanleiding toe geeft.
Goed opgemerkt!
Maar je kon het weleens bij het rechte eind hebben, want waarom zou Timen borg staan als Rijkent de oudste voogd wordt.
Is ook meer een taak voor de oudste zoon om zich borg te stellen, .. bij nader inzien.
Is Gerrit Berents dus verwant aan de Maaskamps.
Waarvan de akte van Roelofje als erfgenaam eigenlijk ook wel aanleiding toe geeft.
Goed opgemerkt!
-
bericht 3
Dan kan ik wel afsluiten of niet?
Dan is Gerrit Berents wat de Buit betreft niet meer interessant, toch?
Is er nog behoefte aan gegevens over de Krieger, over Mette Simons, dan hoor ik dat wel.
Misschien een nieuw topic...
Dan kan ik wel afsluiten of niet?
Dan is Gerrit Berents wat de Buit betreft niet meer interessant, toch?
Is er nog behoefte aan gegevens over de Krieger, over Mette Simons, dan hoor ik dat wel.
Misschien een nieuw topic...
De borg Gerrit Berents hoeft niet dezelfde te zijn als de testator Gerrit Berents.
Hoewel ik uitzonderingen heb gezien, bijvoorbeeld op Kampereiland waar een buurman borg werd voor de pacht, zijn het toch meestal nabije verwanten. Een broer of een zwager. Eventueel een oom of neef.
Een broer van Jacobje Roelofs [Maaskamp] is hij niet. Mogelijk zwager? Jacobje had een oudere zus, Geessien Roelofs, en drie oudere halfzussen, van wie alleen een doopdatum bekend is. Mogelijk dat een van hen met een Gerrit Berents trouwde ?
Maar ook als dat te vinden is, voegt het inderdaad niet veel toe. Enkel een sterker vermoeden dat de borg Timen Roelofs van vaders kant is.
Hoewel ik uitzonderingen heb gezien, bijvoorbeeld op Kampereiland waar een buurman borg werd voor de pacht, zijn het toch meestal nabije verwanten. Een broer of een zwager. Eventueel een oom of neef.
De verwantschap van Roelofjen Geerts met de andere erfgenamen is mij ook nog niet duidelijk. Maar geen nakomelingen van broers of zussen van Roelofjen Geerts, voor zover ik kan nagaan. Deze Gerrit Berents lijkt me een te verre verwant om de borg te zijn.ria jongman schreef: ↑07 nov 2022, 20:40ambt Vollenhove invnr. 2783 [26 november 1731]
f 11 vlgs index m.z. f10vo
Roelofjen Geerts wed. Roelof Rijkents als erfgenaam van Gerrit Berents [-]
Een broer van Jacobje Roelofs [Maaskamp] is hij niet. Mogelijk zwager? Jacobje had een oudere zus, Geessien Roelofs, en drie oudere halfzussen, van wie alleen een doopdatum bekend is. Mogelijk dat een van hen met een Gerrit Berents trouwde ?
Maar ook als dat te vinden is, voegt het inderdaad niet veel toe. Enkel een sterker vermoeden dat de borg Timen Roelofs van vaders kant is.