David ten Oever

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: David ten Oever

Bericht door ria jongman » 21 okt 2023, 15:22

Je hebt dus geen bronvermelding van het testament van Jan Hendriks, begrijp ik?
Ik koers op bewijs en niet op aannames.
Als er geen bron is dan houdt het voor mij op.

Hoe dichtgespijkerd wil je het hebben?

1]Volgens het ORA is Lieffert de zwager van Johan [die akte heb ik al geplaatst]
2]Is Marrechien ten Oever haar oom Johan ten Oever sr.
3]Zijn haar kinderen [Kalffs] hun moeije Eva ten Oever
4]Zijn Hendrik Gaesdeij x Aaltjen ten Oever zijn kinderen ook haar erfgenaam.
5]Getuigt Hendrik de scheepstimmerman dat deze Aaltje de dochter is Hendrik te Oever onderschultus uit Hasselt[akte is geplaatst]
6]Is Hendrik Jacobs Gaetsdij voogd over de kinderen van Johan ten Oever en Luijtgart Tijarssen

Dus ga ik niet met een of ander Hendrik ten Oever schoemaker overleden in 1588 aan de gang.
Vanwege een doop van een Wendel.
Echt niet.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 21 okt 2023, 21:18

Prima, maar laten we dan de aktes vergelijken:
ria jongman schreef:
20 okt 2023, 10:18

Dit is haar huwelijksakte
Zwolle 15-06-1585 Hendrick Jacobsens, end Aelken Hendricks tho Hasselt tho Hasselt gecopuliert

Zwolle Getuigenverklaringen
f732 dd.09-03-1601
Tuigde Henrick ten Oever Schipstimmerman ter instantie van Henrick Gaetzdeij, hem wettig en waarachtig te zijn, dat hij als een bloedverwante en huwelijksman mede daarover en aan geweest dat Henrick ten Oever eertijds gewezen onderscholtis toe Hasselt, zijn dochter Aeltien met Henrick Gaetzdeij in huwelijksvoorwaarden beloofd en medegegeven heeft alzulken versterf en erfenis als hem van zijn zalige broeder Mr. Johan ten Oever na dood van dezelve zijns broeders wed. genieten en aanvallen zou of mocht.
Borgr. Middelbergh.

Deze Hendrik is de oom van Aeltien
Aeltien is de dochter van Hendrik de onderschout. En hij heeft aan Aeltien bij haar huwelijk beloofd de erfenis die de weduwe van zijn broer Johan zal nalaten, dat zij die zal krijgen.

Als Hendrik ten Oever de oom is van Aeltien, heeft wijlen Johan ten Oever dan twee broers Hendrik?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 22 okt 2023, 11:37

In eerste instantie dacht ik dat hij de oom was, maar uit de akte kun je alleen opmaken dat hij een bloedverwant is.
Wie hij wel is, weet ik niet, maar wellicht geeft dhr Schaap hierover uitsluitsel.
Ik neem tenminste aan dat deze Hendrik ook voorkomt in zijn artikel.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 okt 2023, 12:24

Bedankt voor de aanvulling!

Hendrik ten Oever de scheepstimmerman komt niet voor in het artikel van J.W. Schaap.

Het is nogal verwarrend, dat er een stel personen zijn, die niet voorkomen in dat artikel, en andere wel, bij wie we geen aansluiting hebben gevonden.

Zoals dochter Aaltje van de onderschout Hendrik ten Oever uit Hasselt. Komt niet voor in het artikel. Schaap zal dan de getuigenis van Hendrik de scheepstimmerman niet gevonden hebben.

Maar het is met die getuigenis wel bewezen, dat de kinderen Geasdeij/Gosdeij kleinkinderen zijn van Hendrik de onderschout.

En die kinderen Gaesdeij zijn erfgenaam van Eva ten Oever. Geen bewijs dat Eva hun tante is, maar wel aannemelijk. Van de kinderen Kalf wordt wel gezegd, dat Eva hun tante is. Dus Marrichien ten Oever moet een zus van Eva, en dochter van Hendrik de onderschout zijn.

Dat Eva een zus Grietien heeft, kan ik alleen maar opmaken uit het doopboek van Hasselt, waar ze getuige is bij de doop van Wendel. Wel opvallend, dat Eva daar Eva Hendriks heet, en Grietien heet daar Grietien ten Oever.

Alle erfgenamen genoemd in Recognitien f524 dd.05-03-1639 zullen dan kleinkinderen zijn van Hendrik de onderschout. Maar niet alle kleinkinderen krijgen deel aan de erfenis.
De kinderen van Claes ten Oever uit Kampen komen er niet in voor. En als David correct is, dan komen er geen kinderen van Johan de barbier er in voor. Als David niet correct is, en het Hendrik moet zijn, komen er geen kinderen van Hendrik de speldenmaker in Amsterdam in voor.

Dus jammer dat het testament van Eva dd.21-03-1638 niet te vinden is. Dat had mogelijk meer bevestiging gegeven wie wie is, en wie er tot erfgenamen benoemd werden. (bijv. David of Hendrik).

De verwarring komt vooral voort, omdat er een drietal dochters, Aaltje, Marrichien en Grietien, van Hendrik de onderschout gevonden zijn, die Schaap niet vermeld in zijn artikel.

Het testament van de zoon van Hendrik ten Oever, de schoenmaker, heb ik gevonden:
0058.1 Stadgericht Hasselt, NL-ZlHCO_0058.1_3189_0046.jpg
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2

Maar ik vind het prima, om daar niet mee verder te gaan. Zij zijn mogelijk verwanten van David ten Oever, maar geen naaste verwanten. Misschien wel naaste verwanten van de scheepstimmerman. Het is vooral opvallend dat er een Eva en een Marrichien zijn, twee namen die ook voorkomen bij Hendrik de onderschout.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 22 okt 2023, 14:47

Bericht verplaatst
Laatst gewijzigd door ria jongman op 25 okt 2023, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 22 okt 2023, 15:09

Doopboek Zwolle 595 blz. 48 5 -7-1586 gedoopt Henrick Jacobsens Gaesdeiss dochter Anna. Getuijgen frou ten Oever en dess. kraem heren moder.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 24 okt 2023, 22:17

De transcriptie is van Peter Klunder

Het testament van de zoon van Hendrik ten Oever, de schoenmaker, heb ik gevonden:
0058.1 Stadgericht Hasselt, NL-ZlHCO_0058.1_3189_0046.jpg
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2

invnr 3189 den 25 Junij 1636.
Voor Schepenen Claes Cnoops en Jacob Cotgen.
Heeft Br. Jan ten Oever deze zijne uiterste wille verklaard, zijnde krank van lichaam edoch bij vollen verstand, als volgt:
Ten eerste persisteert testator bij zijn vorige testament, hetwelk hij niet geannuleerd wil hebben, waarin hij de armen heeft gelegateerd, verzoekende dat hetzelve na zijn afsterven nagekomen wordt.
Anders legateert testator Gerrijt Leilfs nagelaten zoon al zijn handwerk en reetschap met zijn annexen en tresoer hetwelk aan dit ambacht is dependerende.
Item legateert testator de voors. zall: Gerrijt Leilfs nagelaten zoon de somme van 20 gl: ad 20 st.
In al zijn andere goederen, roerende en onroerende, present en toekomende, renten, actien en crediten heeft hij tot universele erfgen: geïnstitueerd zijn beide zusters Eva ten Oever en Marrichien ten Oever, verzoekende dat deze zijn verklaringe of uiterste wille na zijn overlijden effect mag hebben als testament, codicil en donatie uit kracht des doods.

De naam Leiffs is onzeker, was moeilijk te ontcijferen.
Maar er is dus nog een eerder testament van deze Jan ten Oever

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 25 okt 2023, 00:15

Dat is een mooi testament! Duidelijk is dat Eva en Marrechien zussen zijn van Jan Ten Oever de latere barbier/chirurgijn te Zwolle. Jan/Johan als oom van David Ten Oever.
Door tijdgebrek heb ik nog niet het hele doopboek 595 kunnen doornemen, maar een paar dingen vielen me al wel op. Ik was vooral op zoek naar kinderen van Hendrik Jacobs Gaesdeij. Er zijn ook nogal hiaten in boek 595, maar het vreemde is dat als er soms per maand maar 1 of iets meer gedoopte kinderen genoteerd staan, dat dat dan nu net een kind uit de Ten Oevers familie is. Kan toeval zijn of had de koster of dominee die het zou moeten noteren iets speciaals met die familie?

Van Egbert, 22 okt. 2023 10:24 uur.

En die kinderen Gaesdeij zijn erfgenaam van Eva ten Oever. Geen bewijs dat Eva hun tante is, maar wel aannemelijk. Van de kinderen Kalf wordt wel gezegd, dat Eva hun tante is. Dus Marrichien ten Oever moet een zus van Eva, en dochter van Hendrik de onderschout zijn.

Dat Eva een zus Grietien heeft, kan ik alleen maar opmaken uit het doopboek van Hasselt, waar ze getuige is bij de doop van Wendel. Wel opvallend, dat Eva daar Eva Hendriks heet, en Grietien heet daar Grietien ten Oever. Einde citaat.

En dan:

Bericht door Janny Lalkens » 22 Okt 2023 13:09

Doopboek Zwolle 595 blz. 48 5 -7-1586 gedoopt Henrick Jacobsens Gaesdeiss dochter Anna. Getuijgen frou ten Oever en dess. kraem heren moder.

Uit dit gezin van Hendrick Jacobsen nog een gedoopte tweeling Jochem en Jacob gezien. Die moet ik nog weer opzoeken, de doopdatum staat niet in mijn aantekening.

Boek 595 heeft 108 blz. Op blz. 106 weer een gedoopte Jacob. Met een mooie aantekening over de vader:

595/106 Gedoopt te Zwolle den 12. Maij 1600 Jacob Henrick Jacobsen va Steenwijck sohn

[Op de a van va een streep, moet dus verlengd worden tot “van”. Van deze maand mei staan maar 3 kinderen genoteerd. En maar 4 uit juni 1600! J.L.]

Dan verder uit de familie Gaesdei, gedoopt te Zwolle op blz. 94, waar 11 gedoopte kinderen uit juni 1590 worden vervolgd met 1 gedoopt kind in september 1595. Daarna volgen op die blz. nog 2 gedoopte kinderen in december 1595 en op de volgende blz. nog 8 uit december 1595. Rommelig/onvolledig.

Boek 595/94 : September anno 1595 Doop te Zwolle. Den 7 Septembris is gedoopt Henrick Jacobsens [ Dit is Gaesdeij] dochter Mariken . Gevadders Joannes Woesshoff Grietken ten Over und Alianora ten Over

[ Dat is de 2e vrouw van Jan ten Oever: Alinora van Diepenheim. Zie blz. 156 van het artikel van Schaap. En hier staat dus Grietken, zal dan toch de tante zijn van de dopeling. Zus van de doopmoeder.]

Gedoopt te Zwolle uit de familie Ten Oever 595/95: eerst 5 Januarij, doorgestreept en Junij van gemaakt is gedopt [met 1 o] Lutgarde, Johan ten Over Barbiers ende sijns huijsfrouwen Alienora dochter.

[ Voor meelezers: Lutgarde is het 1e kind van 2e vrouw en genoemd naar de overleden 1e vrouw Lutgardt Tiarsens, waar Jan/Johan in 1589 mee trouwde.]

Getuigen Jan van Balen Borghmeister … … Peter van Diensbergh [?] huijsfrouwe ende des Vaders salige huijsfrouwen suster.

Genoteerd onder juni 1600, maar de 27e Julij gedoopt te Zwolle volgens 595/106 Claes, Johan ten Over en sijner huijsf. Alienora sohn

[Geen getuigen vermeld. En dus 1 van de maar 4 onder Juni vermelde gedoopte kinderen, terwijl hij in juli is gedoopt.. In juli 0 kinderen vermeld, maar in ieder geval Claes toen gedoopt. Echter, die staat eigenlijk onder juni 1600. Wie zijn er in die jaren allemaal ongenoteerd gedoopt?]

ria jongman

Bericht door ria jongman » 25 okt 2023, 11:03

Janny Lalkens schreef:
25 okt 2023, 00:15
Dat is een mooi testament! Duidelijk is dat Eva en Marrechien zussen zijn van Jan Ten Oever de latere barbier/chirurgijn te Zwolle. Jan/Johan als oom van David Ten Oever.
Even voor de duidelijkheid
Ze zijn zussen van Jan Hendriks ten Oever in Hasselt.
En deze is niet dezelfde als Johan ten Oever uit Zwolle, want die was al overleden voor juni 1628

Jan ten Over
1628-06
Tekst: zijn weduwe Margrieta van Wilsum doet belijdenis

ria jongman

Bericht door ria jongman » 25 okt 2023, 11:16

bericht 2

En Grietien ten Oever is volgens mij deze.

Invnr 3085 stad Hasselt [scan 6] dd 27-12-1604
Heile wed. Jan Arians ten Oever met haar zoon Arent Jans ten Oever voor hemzelf en voor de andere onmondige kinderen van zall. Jan Arians verkopen aan Reinder Koilert en Hendrikien Jans land gelegen in t Hambroick in het carspel van Hasselt.

Griete 1591 d.v. Jan Ariansz ten Oever,
mdr. Hille N.N.,
get. Andris ten Kolcke; Hille Derrickx en Alijt Luijtis,
196/4

Jan Arriens / Arents / Arians

Dezelfde dus als die uit jouw aantekening
[Janny Lalkens]
6. Nr. 667/blz. 358. Raad van Hasselt verpacht voor 193 ggld. voor een periode van 7 jaar land aan Johan Ariëns ten Over en Heyle, echtelieden een stuk land.
Datum helaas niet vermeld. Vergeten?

Mogelijk worden de nazaten Ovingh ten Oever en ten Oever door elkaar gehusseld.

Plaats reactie