Boerderijen Dieze

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: Boerderijen Dieze

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 19:54

Uit het boek Vergeten levens nog was info over de Sluiters in Dieze.

De schrijver geeft aan dat de Sluyters 250 jaar lang een boerderij in Dieze hadden. Tot 1931, toen stierf zijn opa, de laatste boer uit de familie.
De eerste uit de familie (die summier wordt beschreven) : Jan Sluiter ( overleden 1811) zijn vader Hendrik Jansen en Jan zijn moeder Maria Berens Zij trouwden 23-11-1733.

Hendrik Jansen moet in 1763 4,5 stuiver betalen, het tarief voor keuters/daghuurders. Hele boeren betalen 18 stuivers en halve boeren 9 stuivers.

Kinderen van Hendrik Jansen/Maria Berens: Jan, Albert ( geb. 1741) , Hendrik en Berendina.
De tweeling, geboren 1734, overleefde dat jaar niet.

Jan is actief patriot, wat bijzonder is voor een boer. Hij wordt op Bergklooster begraven op 16 maart 1811 815/77. Daarna dus huwelijk van zijn weduwe met Ariaan Ariaans/van Raalte, zoon van Lambert Ariaans. Hier hoort boerderij A 785 bij.

Jan zijn broer Albert Sluiter trouwt als 38-jarige in 1779 met Berendina Gerrits en op 18-2-1782 met Hendrikje Willems.

Momberstelling in 1782 ??

Albert koopt in 1790 een hof en 2 huisjes en een schuur/stal op de Bothof, in de buurt van de Koemelkershoek. Betaalt f 1100,- (= 4 jaarsalarissen van een daghuurder)
In 1794 koopt hij iets in de Duistere Steeg, ook in de Koemelkershoek.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 20:14

Van Ria:

Transport f157 dd.24-07-1781
Erschenen Jan Sluiter wonende buiten de Dieserpoort en bekende voor alzodane contract van uitkoop wegens moedersgoed en verdere geconvenieerde als met [NN] als voogden over zijn minderjarige kinderen van wijlen zijn vrouw Marrigjen Jans nabehouden heden hadden overeengekomen (zoals te lezen in het protocol van momberschap) tot onderpand te stellen een huis, hof in Diese tussen het Gasthuis Land en Lambert Bos, benevens een camp land tussen de bakker van der Kolk en Hendrik Hogenkamp.
Actum coram Schepen Thuessink.

Jan Hendrik SLUITER datum 04-08-1781
weduwnaar van Marregjen Jans, koemelker, gereformeerd, gaat in ondertrouw met Janna Egberts van Assen
(huwelijk 19-O8-1781 te Zwolle) einde citaat.

Er is dus een protocol van momberschap.

Ik zoek nog de vrouw van Jan Egberts. Heeft Jan Egberts iets te maken met Janna Egberts van Assen?
En ook: hoe dat zit met de namen van de ouders van Marrigje Jans, eerste vrouw van Jan Sluiter.

Dit vanwege wat Ria aandroeg:

Erfuitingen f127 dd.24-07-1781
Gehoord Jan Sluiter, en Albert Sluiter en Jan Egberts alle wonende in Diese, en gezien de inventaris des boedels zo tussen gemelde Jan Sluiter en wijlen zijn vrouw Marrigjen Jans met des laatstes wijlen moeder Jannigje Jans wed. Jan Jacobs van Dijk gemeen en onverdeeld bezeten, en voorts geapprobeerd zodane contract en schikking tussen dezelve beraamd, waarbij bepaald wordt, dat Jan Sluiter tegen behoud van de gehele gemene boedel aan zijn 4 kinderen van wijlen gedachte zijn vrouw, genaamd Janna, Hendrik, Maria en Jannigje, oud 12, 10, 4 en 1 jaar, zal geven een somma van 1950 gl. tezamen

ria jongman

Bericht door ria jongman » 25 nov 2023, 20:32

Daar hoort bij
Buiten de Diezerpoort

1004 a - Jan van Dijk
b - Jannegien Jansen
c -
d - Marregien [zij x Jan Sluiter]
e - 1 knegt, 1 meid
f -

1010 a - Hk. Sluiter
b - Maria Berents
c - Berendine
d - Albert, Hendrik, Jan
e -
f -

Zwolle 23-11-1733 Hend: Jansen j.m. Maria Beerens j.d. S:G: Harmen Henderijks H:G: De huijsfrouwe van Jan Brijnk

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 25 nov 2023, 21:49

Het boek Vergeten levens heb ik doorgenomen om te kijken of we er nog wat aan kunnen hebben:

Misschien is er nog informatie in het markenarchief van Dieze?

Hendrik Jansen ( Sluiter) kan geleefd hebben in de periode van ongeveer 1713 tot 1774 en zijn vrouw Maria Berens van 1710 tot na 1748 (?)
Zoon Albert Sluiter van 1741 tot 1827 en zijn 2e vrouw Hendrikje Willems in de periode van ongeveer 1764 tot 1830 (? )

Ongeveer rond 1810 pachtte Albert van de familie Vos de Wael 2,5 mudde gesaaij en 1 morgen groenland.

Iemand die in 1845 door Dieze wandelde beschreef dat daar woonden: E.A. Teunissen en A. van Wegel Asjen van Wegel is daar Enkheer geweest.
Soms zat er iemand van de familie Sluiter in het markebestuur wat voor keuters niet helemaal normaal was. Dat was het wat dit boek betreft.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 nov 2023, 15:08

Deze Hendrik Jansen komt ook voor in de registers van de inwoners der stadswijken

0700 Stadsbestuur Zwolle, archieven van de opeenvolgende stadsbesturen
986 Wijken voor de Kamper-, Diezer- en Sassenpoort, 1744-1759.

https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2

Hij heet hier Hendrick Sluijter, is afkomstig van Ommen, koemelker, en woont in een huis dat eigendom is van Jacobus van Dijck

Dit erf zou nr. 904 moeten zijn in het vuurstedenregister 1751. Maar daar staat bij dit nr. geen eigenaar en 0 vuursteden.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 26 nov 2023, 17:33

Ik zag Hendrik ( Jansen) Sluiter vanmiddag ook, met 2 kinderen en vooral dat Ommen vond ik ook nog wel even iets . Misschien dat daarom in dat boek Vergeten levens geen geboortedautm van hem kon worden genoemd. Ik wil voor mezelf nog even wat buren rondom Hendrik Jansen Sluiter noteren.

In 1742 ( Fout, zie correctie onderaan bij aanvulling) staat bij Wijgbolt Scholte: Nije Pelmole. En als Wigbolt Scholte, die rond 1730 uit Groningen kwam, heel dichtbij A 782 en A785 woonde, daar bij hem om de hoek, aan de Langenholterweg, dan vraag ik me af of beide boerderijen er eigenlijk al wel stonden rond 1742. Misschien eentje al wel? Of beide nog niet? Eigenlijk zit ik me rond 1742 en 1748 af te vragen of ik op dat moment iets zoek wat er toen gewoon nog niet was.

Daar in de buurt woonde ook een Gerrit Jans met gezin. Misschien ook nog eens nader bekijken. Derk Hogenkamp duikt daar meerdere keren op. Of hij aan de Langenholterweg woonde of op de Cluisenarij, weet ik ook nog niet zeker.

Aanvulling: Nije Pelmolen bij Wijgbelt Scholte staat in de Volkstelling 1748. Hij krijgt daar nr. 989.
Laatst gewijzigd door Janny Lalkens op 26 nov 2023, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 26 nov 2023, 19:39

Bericht 2.

Om even die Gerrit Jans tussen zijn buurtgenoten te laten zien. Wat volgt is een onderdeel van Hoofdgeld 1767 voor de Diezerpoort. ( Voor een groot deel had ik dit 25 nov. om 14:21 uur ook al geplaatst.)

Ik laat het beginnen bij Gerrit Wolthaar waarvan ik uit een andere bron weet dat hij op de Reuvekamp woonde en volgens mij is de looprichting naar Zwolle toe vanaf dus de Reuvekamp gezien. Iedereen staat er met een echtgenote op, zonder naam van die echtgenote. Alleen Derk Hogenkamp niet, die staat daar met zijn dochter. Van haar ook geen naam. Bij Wolthaar hebben ze 2 dienstboden. Dat kunnen mannen en/of vrouwen zijn. Of van beide. Bij Jacob Bosch woont er ook nog een zoon van 17 jaar of ouder in het huis. Ook deze is naamloos.

Van de laatste 3 namen weten we nu dat ze op molens werken. Op de Schrevenwegsmolen en /of op een molen die rond 1742 de nije pelmolem werd genoemd. Maar het zou ook kunnen, dat die Nije Pelmolen nu juist de Schrevenswegmolen zelf is. Op de kadasterkaart 1832 staat bij Wibbenshuis geen molen getekend. Er staat op de kruising vlak bij A 782/A 785 wel Wibbenshuis. Ik maak daar van dat Wibbe Scholten daar heeft gewoond, maar dat is een aanname. Er dus van uitgaand dat Wibbe Scholten uit deze lijst van 1767 (in 1742 geeft hij aan al 12 jaar in Zwolle te wonen.) toen op de plek van het Wibbenshuis woonde.

Hoofdgeld 1767:

Gerrit Wolthaar
Egbert Bosch
Hendrik Gerrits
Jacob Bosch
Claas Alberts

Gerrit Jans

Dit gezin nog verder uitzoeken? Hij woonde dicht bij Teunis Warnars namelijk. Op A 785?

Derk Hogenkamp

Alles op een rij zetten van deze man en zijn gezin. En vooral: woonde hij op de Cluisenarij? Met andere woorden: Als hij daar woonde, kan het dan zijn dat A 785, waar in 1832 Ariaan van Raalte woonde, nog gebouwd moest worden in 1767?

Teunis Warnars zoon Werner Teunis wordt gelinkt aan A 782 in 1832.

Wibbe Scholten
Hendrik van der Veen
Hermannes Haselhorst.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 26 nov 2023, 20:11

Bericht 3.

Uit de Volkstelling 1748 te Zwolle buiten de Diezerpoort:

nr. 987 Jannes van Duren met 2 kinderen > 10 jaar: Antonij en Judith Inwonend: wede. Rutger van Duren

nr. 988 Alber- Prins X Lubbegien Schuirmans 2 kinderen < 10 jaar Hermen en Alfijn plus 2 inwoners.

Nije Pelmole:

nr. 989 Wijgbelt Scholte X Jannigje van ‘t Laar dochter Machteld ouder dan 10, Garregien en Albertien jonger dan 10 Inwoners: Egbert Jansen en Elsje Herms

nr. 990 Dk . Hogenkamp X Janna Jacobs Dochter Diena <10 i knegt, i meid

nr. 891 Gerrit Jansen X Maria Gerrits Dochter Wilmine < 10 plus nog een meisje.

Onder Diese:

nr. 992 Jacob Teunis X Aaltje Jansen Zoon Teunis <10

nr. 993 Hendk. Herms X Derkien Derks Geerlig >10 Diene <10 1 meid

nr. 994 Willem Hogenkamp X Reintje Derks Geerlig en Diene > 10 1 jonge

{Derkien en Reintje zijn waarschijnlijk zussen]

nr. 995 Willem Jacobs enz.

Woonde Derk Hogenkamp dan toch eerst op A 782 of A 785? Gerrit Jansen ook op A 782 of A 785? Of stond er langs de Langenholterweg toen in 1748 nog geen boerderij?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 26 nov 2023, 20:22

Zwolle transport 051

f335-f336 dd.30-11-1770
Erschenen Dr. J. Klopman pro se en als volmachtiger van zijn vrouw Dilia Gosdeij volgens procuratie van 2 Aug. van dit jaar alhier gepasseerd, en bekende om een welbetaalde somme penningen te cederen en transporteren:
aan Derk Hogenkamp weduwnaar, een huis, schuur, hof en berg, gelegen in Diese aan 'S Grevenweg de Cluisenarij genaamd, nevens een hof en zaaicamp naast elkaar, mede aldaar kort bij de 'S Grevenwegs Mole gelegen, groot 14 schepel gezaai, zijnde voor een gedeelte tiendbaar, tezamen bij de gecedeerde in gebruik.
aan Geerlig Hendriks en zijn vrouw Aaltje Hendriks, een camp weideland groot 1½ morgen, het Willigen Campje genaamd, in Diese aan 'S Grevenweg, bij Derk Hogenkamp in gebruik.
aan Hendrik Jans en zijn vrouw Dina Hendriks een camp weideland groot ongeveer 2 morgen in Diese aan 'S Grevenweg genaamd de Camp op den Draaij naast het Willigen Campje gelegen, bij Derk Hogenkamp in gebruik.
aan Roelof Nijman en zijn vrouw Aleida Steenweg, een pakhuis staande buiten de Vispoort aan 't water in gebruik bij de Factoor B. Costers.
aam Cornelia Hoenders wed. Paul Roijers een huis bestaande in een beneden en boven woning tussen de Visch- en Steenspoort aan het water gelegen, Willem Aams ter ene en de Ed: Schalen ter andere zijde in gebruik bij de gecedeerde en Thomas Vredeveld.
aan Jannegjen Laurens wed. van Hendrik Maurits, een huis op den Dijk in de Bredehoek bij het huis van Juffrouw Greven, gemelde Juffrouw Greven ter ene en de Heer Secretaris Tobias ter andere zijde, bij de gecedeerde zelf bewoond.
aan Jan Kevink en Willem van Heerde nevens deszelfs huisvrouwen Anna Catarina en Louisa de Zwart, een huisje in de Waterstraat ongeveer de Jodenkerk, Warner Stenberg ter ene en Jan Christiaan Hering ter andere zijde.
Actum coram Schepen Golts.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 26 nov 2023, 20:46

Ik probeer mijn reconstructie van de locaties van erven en hun bewoners in de DIEZE bij te werken.

Hendrik Sluijter zit in een rijtje, dat de nummers 910 aflopend naar 899 heeft in vuurstedengeld 1751. Daarna gaat het verder over de Katersteeg, met Jan van Dijk op nr. 898 (kadaster A768) richting Zwartewater.

Die Jan van Dijk woonde dus op de kruising van de Langenholterweg met de Katersteeg. Dus moet het rijtje met Hendrik Sluiter dan rechtdoor geweest zijn, of naar het zuiden, terug naar de stad. Daar ben ik nog niet uit.

Ook vreemd, dat in dat vuurstedenregister nr. 882 Reuvenkamp (van Vos de Waal) en nr. 884 de Clooijenberg. De teller moet dan van Reuvekamp naar de Klooiberg zijn gelopen over de dijk langs het Zwarte Water.

Gerrit Wolthaar is waarschijnlijk deze:
geboren te Raalte, 1722, zoon van Lucas Teunissen op Groote Wolthaer te Agterste Linderte in Raalte en Geesien Gerrits.
  • Zwolle, Den 31 Meert, 1753 otr
    23-04-1753 Gerrit Lucas j.m. aan de Hasselaar Dijk met
    Judit Mense Rietberg weduwe van Harmanus Harms in Diese
    S:G: de vader van de bruijt
    HG: de moeder van de bruijdegom
    De Bruijt heeft Erffuijtinge aan haar kint gedaan.
  • f437-f438 dd.19-12-1767
    Momberen over het nagelaten kind van wijlen Judith Rietberg: Jannes Splinter, Jannes Herms en Hendrik Crommedijk.
    Erschenen Gerrit Wolthaar wonende op de Reuvekamp in Diese [-]

Plaats reactie