bericht 2
Janny Lalkens schreef: ↑10 dec 2023, 21:02
Nog weer even gekeken in het boek Vergeten levens van Jan van der Wetering, of we daar nog iets aan kunnen hebben voor dit onderwerp. Vooral, om te kijken: waar woonden Jan zijn voorouders Sluiter.
Blz. 125: de inventaris na de dood van Jan Sluiter zijn 1e vrouw in 1781:
Huys, hof, berg en een akker zaayland F 1200,- Dus in 1781 was Jan in het bezit van een eigen boerderij.
Met 8 koeien en een paard en 4 stuks jongvee. F 400,-
Een halve wagen en een derde part in een ploeg en en eggen. F 25,-
Verondersteld wordt dat die 2/3 ploeg en eggen van Hendrik en Albert zijn. Ik weet niet waarom de mogelijkheid dat Berendina een aandeel zou kunnen hebben hier wordt buiten gesloten.
Er is niets te vinden dat met zekerheid aangeeft dat Hendrik Jansen Sluiter voorheen op deze boerderij woonde. Naar zoiets was ik wel op zoek.
Berendiena is geen dochter van Jan Sluiter.
Jan heeft de volgende kinderen uit zijn 1e huwelijk
17-09-1769 Janna -Jan Hendriks Mergjen Jans Grote kerk
08-06-1771 Hendrik - Jan Sluiter Mergjen Jans Grote kerk
11-09-1774 11-09-1774 Jan - Jan Hendriks Mergjen Jans voor de Diezerpoort - Berendine Hendriks, voor de Diezerpoort
16-03-1777 16-03-1777 Maria - Jan Sluitter Margjen Jans - Aaltjen van den Kamp, voor de Diezerpoort
17-07-1780 16-07-1780 Jennigjen - Jan Hendriks Mergjen Jans in Diese- Berendiene Hendriks, ook aldaar
Vlgs de erfuiting
Erfuitingen f127 dd.24-07-1781
Gehoord Jan Sluiter, en Albert Sluiter en Jan Egberts alle wonende in Diese, en gezien de inventaris des boedels zo tussen gemelde Jan Sluiter en wijlen zijn vrouw Marrigjen Jans met des laatstes wijlen moeder Jannigje Jans wed. Jan Jacobs van Dijk gemeen en onverdeeld bezeten, en voorts geapprobeerd zodane contract en schikking tussen dezelve beraamd, waarbij bepaald wordt, dat Jan Sluiter tegen behoud van de gehele gemene boedel aan
zijn 4 kinderen van wijlen gedachte zijn vrouw, genaamd Janna, Hendrik, Maria en Jannigje, oud 12, 10, 4 en 1 jaar, zal geven een somma van
1950 gl. tezamen
Hij bezat dus wel iets meer dan vd Wetering aangeeft als hij alleen al 1950 gls aan zijn kinderen als erfdeel geeft.
Uit het huwelijk met Janna van Assen geen kinderen. En uit het 3e huwelijk 3 kinderen, waarvan ik alleen Janna hebben kunnen traceren als getrouwd met Hendrik Noortman.