Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
MarcelO
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2024, 08:41

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door MarcelO » 06 mei 2024, 18:36

Zoals ik al eerder heb gezegd, dank voor alle inspanning van iedereen. Ik had niet kunnen vermoeden dat we weer terug zouden komen bij het oudere topic dat ik een aantal jaar geleden heb aangemaakt over Asje Lamberts. Ergens is het natuurlijk wel leuk dat ik nu een connectie heb gevonden in de stambomen van mij en mijn vriendin en we een gezamenlijke voorouder delen, hetgeen statistisch natuurlijk niet heel bijzonder is.

Ik durf bijna de volgende keer hier geen topic meer aan te maken gezien, het werk wat het kost. Zelf bezit ik inmiddels enige kennis maar bij lange na niet de kennis die jullie bezitten over in welke archieven welke informatie is te vinden. Wel probeer ik mijn kennis over de gerechtelijke en notariële archieven uit te breiden.

Dan toch om het ook leuk te houden het volgende:

Katrijntje Berendsen (de kleindochter van Gerrit Kolthoorn) is de overgootmoeder van mijn vriendin zij was getrouwd met Hendrik Meester een bekend persoon uit Amersfoort. Hij had een kuiperij en die is bewaard gebleven en kan met een gids bezocht worden

https://aenr10.nl/aenr10.nl/wp-content/ ... sfoort.pdf

https://www.monumentaal.com/kuiperij-me ... -hersteld/

Onlangs kwam een gemigreerde nicht van mijn vriendin uit Zuid Afrika naar Nederland en hebben we haar een gedeelte van haar familiegeschiedenis mee terug kunnen geven die overigens nauw verbonden is met de geschiedenis van de katholiek apostolische Kerk in Nederland.

Dit alles om wat context te geven en te laten zien dat de geschiedenis leeft!

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Janny Lalkens » 06 mei 2024, 20:19

https://proxy.archieven.nl/0/8EC3188A36 ... 3C4725C716 Dit is een link om bij markenarchieven te komen.

Scrollen naar Spoolde dan 1.92.1 Marke het grote markenboek is nummer 1261. Daar staat het contract in tussen Gerrit Kolthoorn en de marke, rond 1839/1840 Maar nog mooier: dat contract is ook gedigitaliseerd en apart ondergebracht onder nummer 1280.

Hoe verder naar 1280:

1.92.1.2 bijzondere onderwerpen en tot slot

1.92.1.2.2 Eigendommen nr. 1280 Gerrit Kolthoorn


Gewoon je vragen blijven stellen.

Wij vinden dat leuk.

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Herman van der Bent » 08 mei 2024, 15:43

Egbert_ schreef:
06 mei 2024, 13:29
Ik heb nog wel een aanvullende vraag: is het ook bekend waar Lambert Jans en Egbertjen Assies zijn gaan wonen?
Alle 8 Kinderen worden in Zwolle gedoopt. En bij de trouwinschrijving van Asje Lammerts: j.m. van Berkum gewoont hebbende te Ittersum.

Vreemd genoeg kan ik in het vuurstedenregister van 1682 maar één Lambert Jans vinden:
Windesheim, Lambert Jans (op den Vrijfhof)
Maar die zal het niet zijn, hij woont er als volgens hoofdgeld 1675, en bewoners van Windesheim lieten daar hun kinderen dopen.
Mogelijk dat ze bij iemand inwoonden?

In zoutgeld 1694 is er een Lambert Jans in: Spoolde, Windesheim, Poepershoek (Berkum)
Omdat Asje Lammerts (ged.25-06-1697) volgens zijn trouwinschrijving van Berkum komt, lijkt me de laatst Lambert Jans uit de Poepershoek zijn vader:
Lambert Jans op ’t Verlaet 10 (stuivers aanslag)

Kunnen we daar nog wat mee?
Van die Lambert Jans op het Verlaet kon ik in de contentieuze zaken niet iets vinden. Ik keek nog wel even in zoutgeld 1694 Zwolle en daar zit ook 5x een Lambert Jans. Eentje daarvan zit op pagina 99 in de Ganck, naast Hend. Morren wede. Die familie Morren hebben we een tijdje geleden al wel eens bekeken in relatie tot Evert Jans van Pappelendam. Misschien vergezocht, maar het leek me goed om het toch even te melden.

https://mijnstadmijndorp.nl/app/collect ... -vrijheid

ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door ria jongman » 10 mei 2024, 21:35

Hendrik Morre zijn weduwe is vermeld in het steegje [onder Bredenhoek]
Hier geen Lambert als buurman gevonden in het inwonersregister 1712- 1714

ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door ria jongman » 11 mei 2024, 22:32

Het lijkt erop dat Lambert Jans de aangehuwde oom van moederszijde een Hulsberg[en] is.
Ik heb gezocht naar een huwelijk van een Lambert Jans met een NN Jans. Anders heb je geen aangehuwde, toch?

Het is dit echtpaar, en de enige combinatie in Zwolle

Zwolle 29-11-1681 Lambert Jans j.m. in de Goltsteege, Grietjen Jans j.d. bij Dom: Ten Have

Lambert Jans x Grietien Jans – Fennetie 10-01-1682
Lambert Janssen x Grietien Janssen – Aleida 24-05-1683
Lanbert Jansen x Grietie Jansen – Aleyda 21-08-1684
Lambert Jansen x Grietie Jansen – Jan 17-10-1686
Lambert Jans x Grietie Reggers -Janna 04-11-1687
Lambert Jans x Grietje Jans – Jan 19-08-1688
Lambert Jans x Grietie Rutgers – Gerret 20-07-1690
Lambert Jans x Grietie Jans – Gerrit 17-08-1690 ???
Lambert Jans x Grietie Jans – Aleida 10-11-1692
Lambert Jansen x Grietien Jansen – Geerlich 14-11-1694

Grietie Jans
1697-09-05
Tekst: en haar man Lambert Hulsberg laten hun zoon Hendrik dopen

Lambert ter Stege [die huwt als Lambert Herms] is getrouwd met ene Janna Jansen
Lambert Jans Hulsberg is voogd over zijn kinderen wanneer Lambert ter Stege hertrouwd.

Het lijkt er dus op dat Grietje en Janna zussen zijn, met dan Geertjen Jans ook als zus.

Zwolle erfuitingen f407 dd.08-07-1689
Momberen over de kinderen van Lambert ter Stege en Janna Jans: Lambert Jansen Hulsberg en Jen Diderick Ter Stege.
Lambert ter Stege heeft erfuiting gedaan aan zijn kinderen nagehouden van zijn zalige huisvrouw Janna Jans, en voor moeders goed bewezen tesamen een somma van 200 gl. en hetgeen aan moeders lijf behoord heeft van linnen en wullen, zilver en goud. Belovende het bewezene uit te keren wanneer ze mondig worden of gaan trouwen en tot die tijd te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft.
Actum coram Schepen Harmen Holt Junior.

Huwelijk van Lambert te Stege is dus deze
16-04-1678 Lambert Herms j.m. en Janna Jansen j.d. beijde bij de Hr: Camener Meuwes
uit dit huwelijk een Geertruid en een Hermina

**ter herinnering

Zwolle - Aelbert Assis jm 29-09/14-10-1690 Gertin Jans jd
- uit dit huwelijk
Jan 24-11-1691
Stijntje 7-3-1693


Zwollerkerspel f107 - 17 nov 1694 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Nicolaas Buis en Bernard van Rijssen, Doctoren.
In het Gericht is verschenen Geertjen Jans, weduwe van zaliger Albert Assijs te Haarst, in dezen geassisteerd met Doctor Gerrijt Holt. Zij heeft over haar twee onmondige kinderen (Jan en Stijntjen), in echte geprocreerd bij haar zaliger eheman bovengenoemd, tot mombers verzocht Willem Jans, de kinderen hun oudoom, en Lambert Jans deze hun aangehuwde oom van moeders zijde. Zij zijn daarop door het Gericht verhoord en zij hebben deze momberschap aangenomen en beloofd als goede mombers waar te nemen. Waarna zij comparante aan haar voornoemde twee kinderen erfuiting heeft gedaan en aan dezen voor hun zaliger vaders goed heeft bewezen een somma van 60 gulden onder hun beiden, en elk een stuk hemddoek van 15 ellen lang en bovendien aan de zoon een driejarig beest, en aan de dochter een bed met zijn toebehoren. Zullende dit bij versterf van één van beiden "alle" vererven op het andere.

De lijn Hulsbergen levert niets op tav de dames Jans hun afkomst.
Maar het voorgaande ter Stege/Hulsberg is wel te bewijzen.

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Herman van der Bent » 12 mei 2024, 09:15

Beste Ria, onvermoeibaar. Dat is wel het goede woord. Heel fijn dat je dit hebt uitgezocht. Twee opmerkingen:

1. Op basis van de tekst: "aangehuwelijkt oom van moederszijde" is de redenatie naar Lambert Jans (Hulsbergen) dan vooralsnog de beste mogelijkheid. Geen Stijntje daar, maar dat zou van de kant van Albert Assijs kunnen komen. Deze redenatie betekent ook dat de oudoom Willem Jans van de kant van Albert Assijs is, en waarschijnlijk ook dat Albert dan geen broers of zussen/zwagers (meer) heeft, anders waren die wel voogd geworden. Niet bewezen, maar hij zou best de (enige) zoon kunen zijn van de Assijn Egberts op het blik. Die overlijdt een jaar later in 1695 en lijkt dan volgens de executie ook geen kinderen meer te hebben. De Egbertje Assijs x Lambert Jans en ook de Willem Assies x Annetje Warners hebben in dat geval geen relatie en dan zijn het losse famiielijnen, die wel in Haerst afspelen en toevalligerwijs allemaal een dochter Stijntje hebben. Het zou kunnen.

2. Een tweede redenatie zou zijn, al is die zonder bewijs niet beter, dat Lambert Jans niet aangehuwelijkte oom van moederszijde is, maar van vaderszijde. Dat zou dan Lambert Jans x Egbertje Assijs zijn, in dat geval horen Albert Assijs en Egbertje Assijs uit Haerst wel bij elkaar,en past de dochter Stijntje die beiden hebben daar ook bij. De oudoom Willem Jans zou dan van moederszijde kunnen zijn, Gertin Jans zou dan van een vader Jan Jansen zijn, met als broer een Willem Jans. Deze redenatie achtte ik altijd wel kansrijk, al is die dus zonder bewijs, nog sterker, je moet een fout in een akte accepteren [moederszijde=vaderszijde].

Oplossen wie die oudoom Willem Jans is zou nog meer licht op de zaak kunnen werpen. Dat zou betekenen een (half?)broer of zwager van de vader van Albert Assijs, dus een Assijn NN met (half?)broer Willem Jans of een Willem Jans x een zus van Assijn NN. Of dus volgens redenatie 2 een WIllem Jans als broer van een Jan Jansen met een dochter Gertin. Dat wordt waarschijnlijk lastig om uit te zoeken, met beperkte bronnen en de naam Willem Jans die heel algemeen is. Een waarschijnlijk betere manier is om er achter te komen waar de Egbertje Assies bij hoort (van wie is ze een dochter? Waar gaat ze wonen met Lambert Jans? heeft ze nog meer familie?). Dat is ook een zoektocht van de lange adem. Het voordeel van moeilijke zoektochten is wel dat je er lang puzzelplezier aan hebt ;)

Egbert_
Berichten: 4085
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door Egbert_ » 12 mei 2024, 13:46

ria jongman schreef:
11 mei 2024, 22:32
Lambert Jans x Grietie Reggers -Janna 04-11-1687
Deze dochter trouwde Willem Cornelis, stamvader Lindeboom. Hoewel nakomelingen uit dit huwelijk zich Zijlman/Zielman gaan noemen. Volgens Albert de Leeuw in een publicatie: Nakomelingen van Cornelis Willems.
Uit die publicatie:
[-] Janna, dochter van Lambert Jans en Grietie Reggers, wonende te Genne, dochter van Lambert Jans Zijlman,
In dezelfde periode doopt ook nog te Zwolle een Lambert Hulsberg!! en Grietien Reggers.
3. Zwollerkerspel, 7 mei 1746:
In het Gericht is verschenen JANNA LAMBERS, weduwe van WILLEM CORNELIS te Genne, met
Gerrit Vrijlink als momber geassisteerd. Zij heeft over haar twee onmondige kinderen (Grietjen
Willems en Gerrit Willems), bij wijlen haar voorschreven eheman in echte verwekt, tot mombers
verzocht en geobtineerd WILLEM DIJSTELHOF, oom van vaders zijde, en JAN MIDDELDORP, neef
van moeders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze
momberschap bij handtasting aangenomen.
Waarna zij comparante ter presentie van de genoemde mombers voor de erfuiting aan haar
voornoemde twee kinderen voor wijlen hun vaders goed bewezen aan ieder drie gulden.
Zij comparante belooft verder haar voorschreven twee kinderen na staatsgelegenheid in kost en kleren
te zullen onderhouden, en hun verder lezen en schrijven, en de dochter ook het naaien te laten leren
na behoren.
Waarmee zij comparante verklaarde een oprechte en sincere erfuiting te hebben gedaan, waarvoor zij
verbindt haar persoon en goederen als na rechte.
Wie die neef Jan Middeldorp is, is mij nog onbekend. Hij zal waarschijnlijk een zoon zijn van een zus van Janna Lambers. En het is maar de vraag, of dat uitzoeken een bijdrage levert aan deze zoektocht.

ria jongman
Berichten: 2440
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Gerrit Kolthoorn 1783-1842 Zwollekerspel (spoolde)

Bericht door ria jongman » 12 mei 2024, 20:20

Ja, dat heeft AdL inderdaad, maar ik vind geen duidelijke bron waarop hij dat gebaseerd heeft.
Kennelijk was Jan Middeldorp niet te traceren als neef van MZ.
Deze Janna Lamberts heeft volgens mij een zus Jennigjen.
Grietje Willems is namelijk de nicht van die Jennigjen.

Als er interesse is dan kan er een nieuwe topic worden geopend.

Plaats reactie