Oosprong achternaam Maaskamp
Re: Oosprong achternaam Maaskamp
Dan houd het op.
Ik vind het nog steeds een kansrijke hypothese dat Jan Gerrits Telvoren als Jan Gerrits van Ommen naar Vollenhove is gekomen. Zoon van Gerrit Egberts (Telvoren) en Johanna Westenberg
Tenminste een Gerrit Egberts die mogelijk Telvoren heette.
Jan Gerrits sone van Gerrit Egberts van Ommen ende Petertien Roelofs dochter van sal: Roelof Michiels van Vollenhoo
In dat geval is er wel een link met Hendrieckien Alphers via zijn tweede vrouw, Griete Alpherts.
Dat betekend dan overigens wel, dat Jan Gerrits nooit de achternaam Telvoren heeft gebruikt. Maar dat de naam Telvoren pas bij zijn nakomelingen opduikt.
Jammer dat er geen verdere bronnen te vinden zijn, dan die vermelding in de genealogie Westenberg in Nederlands Patriciaat.
En die bron wordt op allelei sites gekopieerd (meestal zonder bronverwijzing), maar geen van alle heeft nakomelingen gevonden van Gerrit Egberts en Johanna Westenberg.
Ik vind het nog steeds een kansrijke hypothese dat Jan Gerrits Telvoren als Jan Gerrits van Ommen naar Vollenhove is gekomen. Zoon van Gerrit Egberts (Telvoren) en Johanna Westenberg
Tenminste een Gerrit Egberts die mogelijk Telvoren heette.
Jan Gerrits sone van Gerrit Egberts van Ommen ende Petertien Roelofs dochter van sal: Roelof Michiels van Vollenhoo
In dat geval is er wel een link met Hendrieckien Alphers via zijn tweede vrouw, Griete Alpherts.
Dat betekend dan overigens wel, dat Jan Gerrits nooit de achternaam Telvoren heeft gebruikt. Maar dat de naam Telvoren pas bij zijn nakomelingen opduikt.
Jammer dat er geen verdere bronnen te vinden zijn, dan die vermelding in de genealogie Westenberg in Nederlands Patriciaat.
En die bron wordt op allelei sites gekopieerd (meestal zonder bronverwijzing), maar geen van alle heeft nakomelingen gevonden van Gerrit Egberts en Johanna Westenberg.
-
Stad Vollenhove
invnr 2709 folio 305
Volgens de voogdijakte dd 14 nov 1646 heeft Jan Geerts van Ommen als voogd over zijn 2 minderjarige kinderen : Hendrik Geerts van Ommen, Claas Arens Coster en Jan Evers Cuiper
Peter heeft nog ontcijferd
-de zin [alsmede de dochter Gerrighen? het naaien of speldewerken en de zoon Roloff]
Kijken of er een bewijs is of Hendrik Geerts wel of niet de broer is?
2 broers met 2 zussen kan ook
En wie is dan de voogd van vaderskant als Hendrik geen broer is
met wie waren de andere 2 getrouwd?
invnr 2709 folio 305
Volgens de voogdijakte dd 14 nov 1646 heeft Jan Geerts van Ommen als voogd over zijn 2 minderjarige kinderen : Hendrik Geerts van Ommen, Claas Arens Coster en Jan Evers Cuiper
-de zin [alsmede de dochter Gerrighen? het naaien of speldewerken en de zoon Roloff]
Kijken of er een bewijs is of Hendrik Geerts wel of niet de broer is?
2 broers met 2 zussen kan ook
En wie is dan de voogd van vaderskant als Hendrik geen broer is
met wie waren de andere 2 getrouwd?
Laatst gewijzigd door ria jongman op 09 jun 2024, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
bericht 2
dpb Vollenhove
24-06-1621 d: Anneken v: Geert van Ommen, in Vollenhove
dpb Vollenhove
24-06-1621 d: Anneken v: Geert van Ommen, in Vollenhove
Lees ik dat goed: dat de kinderen van Jan Geerts van Ommen Roelof en Gerrighen heten?ria jongman schreef: ↑09 jun 2024, 21:45[-] Jan Geerts van Ommen [-] zijn 2 minderjarige kinderen [-]
-
Ja, volgens Peter.
Ik heb vroeger de aktes Vollenhove aardig kunnen transcriberen maar nu kost het me meer moeite. Dus heb ik hem gevraagd of hij wilde kijken of er namen werden genoemd, Roelof had ik wel ontdekt.
Maar hoezo je vraag?
Ik heb vroeger de aktes Vollenhove aardig kunnen transcriberen maar nu kost het me meer moeite. Dus heb ik hem gevraagd of hij wilde kijken of er namen werden genoemd, Roelof had ik wel ontdekt.
Maar hoezo je vraag?
-
Zo is het precies,: bij de ondertrouw van Griete (Greete) Jans staat als vader Jan Gerrits Telvooren en bij het huwelijk van Gerrit staat zijn naam als Gerrit Jans Telvooren en bij Hadewijna staat bij de doop van haar kinderen 3 keer Hadewi(j)na Telvo(o)ren en 1 keer Hadewijna Jans Telvoren. Dit lijkt mij voldoende bewijs voor het bestaan van Jan Gerrits Telvooren (naamgeving en tijdsperiode)Egbert_ schreef: ↑09 jun 2024, 19:01@ Guus
Kun je misschien aangeven wanneer de achternaam Telvoren voor het eerst voorkomt in de dtb van Vollenhove?
https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... I55982.php
Klopt het dat bij deze Jan Gerrits Telvoren de achternaam Telvoren voor het eerst voorkomt bij de trouwinschrijving van de kinderen Gerrit en Geesje. En dat de achternaam Telvoren voor 1663 niet voorkomt in de dtb?
Oftewel, dat het bestaan van Jan Gerrits Telvoren enkel en alleen gebaseerd is op de vermelding van de vader van Griete Jans Tellevoren ?
En dat de anderen erbij staan enkel omdat ze .. Jans Telvoren heten.
-
De naam Telvoren (Telvooren of Tellevoren) kom voor het eerst voor bij het ondertrouw van Griete op 7-3-1663 in VollenhoveGuus Nijhuis schreef: ↑09 jun 2024, 23:33Zo is het precies,: bij de ondertrouw van Griete (Greete) Jans staat als vader Jan Gerrits Telvooren en bij het huwelijk van Gerrit staat zijn naam als Gerrit Jans Telvooren en bij Hadewijna staat bij de doop van haar kinderen 3 keer Hadewi(j)na Telvo(o)ren en 1 keer Hadewijna Jans Telvoren. Dit lijkt mij voldoende bewijs voor het bestaan van Jan Gerrits Telvooren (naamgeving en tijdsperiode)Egbert_ schreef: ↑09 jun 2024, 19:01@ Guus
Kun je misschien aangeven wanneer de achternaam Telvoren voor het eerst voorkomt in de dtb van Vollenhove?
https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... I55982.php
Klopt het dat bij deze Jan Gerrits Telvoren de achternaam Telvoren voor het eerst voorkomt bij de trouwinschrijving van de kinderen Gerrit en Geesje. En dat de achternaam Telvoren voor 1663 niet voorkomt in de dtb?
Oftewel, dat het bestaan van Jan Gerrits Telvoren enkel en alleen gebaseerd is op de vermelding van de vader van Griete Jans Tellevoren ?
En dat de anderen erbij staan enkel omdat ze .. Jans Telvoren heten.
Als Jan Gerrits van Ommen uit het eerste huwelijk een Roelof en een Gerrighen heeft wordt het onwaarschijnlijk dat hij later Jan Gerrits Telvoren gaat heten.ria jongman schreef: ↑09 jun 2024, 23:04Ja, volgens Peter.
Maar hoezo je vraag?
- (07-03-1663) Hessel Alberts sohne van s: Albert Hessels en Griete Jans Tellevoren dochter van s: Jan Gerrits Tellevoren
Dan klopt mijn hypothese niet, dat Jan Gerrits van Ommen en Jan Gerrits Telvoren dezelfde persoon zijn.
Akte gevonden
0077 Stadgericht Vollenhove
- Inventaris
3. Rechtspraak
3.1. Voluntaire zaken
3.1.2. Transporten, hypotheken en testamenten
15 - 20 Registers van akten van transport en hypotheek en testamenten, 1625-1810.
15 1625 feb 13-1666 apr 26, .
https://collectieoverijssel.nl/wp-conte ... ew=viewer2
-
Nog gevonden in de procestukken van het Stadsgericht Vollenhove (1623-1625):
Hendrik Everts Telvoorn
Hendrik Everts Telvoorn
- Bijlagen
-
- processtuk stadgericht Vollenhove Contentioeuze zaken nr. 096.jpg (16.66 KiB) 344 keer bekeken
Scan 204 11-11-1653 Testament Hendrik Geers van Ommen en Jantie Roelofs.
Dochter Grietje Hendriks bij Jantie Roelofs
Beide broers Bartolt en Peter Geers en zuster Anna Geers
Moije Reintie Bartels
Dochter Grietje Hendriks bij Jantie Roelofs
Beide broers Bartolt en Peter Geers en zuster Anna Geers
Moije Reintie Bartels