Egbert Jansen Backer
-
Re: Egbert Jansen Backer
Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je de gegevens Hartsuijker die op internet zijn geplaatst, gebruikte als bron.
-
bericht 2
Foto 55 /56 en 57 dd 24 aug 1637
Testament van Egbert Jans en Trijntien Jans
te vinden
stad Hasselt invnr 3189
Dagelijkse Handelingen, Eenige Voluntaire acten, 1613 - 1615, dagel. handel. Testamenten, 1617 - 1624, 1627 - 1630, 1636 - 1675.
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... atering%3A
Foto 55 /56 en 57 dd 24 aug 1637
Testament van Egbert Jans en Trijntien Jans
te vinden
stad Hasselt invnr 3189
Dagelijkse Handelingen, Eenige Voluntaire acten, 1613 - 1615, dagel. handel. Testamenten, 1617 - 1624, 1627 - 1630, 1636 - 1675.
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... atering%3A
-
bericht 3
Ik weet niet of je het in de gaten hebt maar in dit testament wordt familie van beide kanten genoemd.
Ik weet niet of je het in de gaten hebt maar in dit testament wordt familie van beide kanten genoemd.
oh excuses,
ik was met veel verschillende dingen/mensen bezig. Ik had je bericht even gemist. Ik zal er vanavond induiken.
Erg bedankt Ria.
ik was met veel verschillende dingen/mensen bezig. Ik had je bericht even gemist. Ik zal er vanavond induiken.
Erg bedankt Ria.
Dat is voor mij lastig; testament Egbert Jansen en Trijntje Jansen echteluiden
Egbert Jansen testeert: aan mijn broeders kinderen met name Jan, Engelbert, Geesien, Geertien en Egbert Jansen als mede mijn susters soon, Jan Hendriksen. ( die broer is dus Jan Jansen (Backer))
Trijntje Jansen testeert: aan mijn susters soon Jan Ovit (Smit?) mede aan mijn neve Jan Smits (?) en Anna Smit en aan mijn andere susters dochter geheten Hillegien Jacobsen … en mijne drie susters Neelte Jans, Rijckien Jans en Hendrikje Jans.
Omdat Egbert Jansen van de Backer kant is, dacht ik dat Trijntje Jansen een zus was van Werner Jansen. Maar zijn naam zie ik niet. Ws is Trijntje Jans dan zijn schoonzus? Dat Werner getrouwd is met een van haar zussen?
Egbert Jansen testeert: aan mijn broeders kinderen met name Jan, Engelbert, Geesien, Geertien en Egbert Jansen als mede mijn susters soon, Jan Hendriksen. ( die broer is dus Jan Jansen (Backer))
Trijntje Jansen testeert: aan mijn susters soon Jan Ovit (Smit?) mede aan mijn neve Jan Smits (?) en Anna Smit en aan mijn andere susters dochter geheten Hillegien Jacobsen … en mijne drie susters Neelte Jans, Rijckien Jans en Hendrikje Jans.
Omdat Egbert Jansen van de Backer kant is, dacht ik dat Trijntje Jansen een zus was van Werner Jansen. Maar zijn naam zie ik niet. Ws is Trijntje Jans dan zijn schoonzus? Dat Werner getrouwd is met een van haar zussen?
-
Dan lijkt het me toe dat zij niet hetzelfde echtpaar zijn als in die akte?
Wellicht dat de naam Hoflaat meer oplevert?
Die in Hasselt zijn trouwens wel RK
Wellicht dat de naam Hoflaat meer oplevert?
Die in Hasselt zijn trouwens wel RK
-
bericht 2
Trijntje lijkt een Backer?
f68 - 14 mei 1664 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Herman Queisen, Dr., en Rudolff Crans.
* In het Gericht is verschenen Roeloff Backer, procurator tot Hasselt, als gevolmahtigde van Michiel Jacobs Hooglant en Evertien Egberts, weduwe [-] Boumans, als legitima tutrix van haar kinderen, geassisteerd met Roeloff Backer als haar momber (volgens procuratie voor Burgemeesters, Schepenen en Raden van de stad Hasselt op 14 mei 1664 onder "desselfs zegel en signature des Secretarij uitgegaen" en alhier in het Gericht vertoond, gelezen en van waarde gekend. Hij verklaarde in die kwaliteit te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk hij verkoop, cedeert en transporteert mitsdezen, voor een somma van penningen, aan zijn principalen te danke voldaan en betaald, aan Berent Willems en Baucke Fijpkes en hun erfgenamen de hof gelegen in Vuijlvoets Waede, ten noorden de secretaris Buis, ten zuiden Hermen Henrix, in zodanige bepalingen als de verkopers deze van Trijntien Backers [haar] erfgenamen hebben aangekocht, vrij van dijken, dammen, stegen, weteringen, morgengeld, verponding en andere Herenlasten. En is deze hof betaald met het geld van Berent Willems [zijn] kinderen. Belovende deze [hof] te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
- Henr. Queisen zal voor de comparant zegelen en tekenen.
ZIE HIERBOVEN ZWK f103 - 16 mei 1660 - Richter Gerrardt Holt.
Trijntje lijkt een Backer?
f68 - 14 mei 1664 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Herman Queisen, Dr., en Rudolff Crans.
* In het Gericht is verschenen Roeloff Backer, procurator tot Hasselt, als gevolmahtigde van Michiel Jacobs Hooglant en Evertien Egberts, weduwe [-] Boumans, als legitima tutrix van haar kinderen, geassisteerd met Roeloff Backer als haar momber (volgens procuratie voor Burgemeesters, Schepenen en Raden van de stad Hasselt op 14 mei 1664 onder "desselfs zegel en signature des Secretarij uitgegaen" en alhier in het Gericht vertoond, gelezen en van waarde gekend. Hij verklaarde in die kwaliteit te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk hij verkoop, cedeert en transporteert mitsdezen, voor een somma van penningen, aan zijn principalen te danke voldaan en betaald, aan Berent Willems en Baucke Fijpkes en hun erfgenamen de hof gelegen in Vuijlvoets Waede, ten noorden de secretaris Buis, ten zuiden Hermen Henrix, in zodanige bepalingen als de verkopers deze van Trijntien Backers [haar] erfgenamen hebben aangekocht, vrij van dijken, dammen, stegen, weteringen, morgengeld, verponding en andere Herenlasten. En is deze hof betaald met het geld van Berent Willems [zijn] kinderen. Belovende deze [hof] te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
- Henr. Queisen zal voor de comparant zegelen en tekenen.
ZIE HIERBOVEN ZWK f103 - 16 mei 1660 - Richter Gerrardt Holt.
tja lastig. Ik heb veel aktes van Hasselt doorgenomen, maar nergens een Werner(s) of een Bakker. Bij die Bakkers zag ik steeds Jan Jans en Egbert Jans Sr en Jr, dus leek me voor de hand liggen dat Trijntje een zus of schoonzus was van Werner Jans. maar ik kom er niet uit.
Bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor het meedenken.
ik zat nog te denken, in die akte van ZWK f303 dd 29-9-1637 van Trijntje Jans wed. Egbert Jansen wordt verwezen naar een testament dd 24-8-1637! dus dat testament wat jij mij tipte Ria, zijn wel degelijk dezelfde personen. De naam Bakker wordt echter niet vermeld en ook geen broer/zwager Werner Jans. is hij al overleden? blijft een raadsel.
fijne dag.
fijne dag.
-
In het testament wordt nog een zuster genoemd
Op het eind van de 13e regel/ begin 14e regel van de acte rechts op foto 56 staat;
Mijn zall. suster Jentien
Trijntje Jans heeft dus 4 zusters wat iets verderop ook blijkt.
3 zussen leven nog en de 4e is overleden.
Eén zus is dus getrouwd met een Smit, heeft 2 kinderen Jan en Anna en de andere met een Jacob, heeft een dochter Hilligjen
Eén van die zussen kan getrouwd zijn met een Werner.
Op het eind van de 13e regel/ begin 14e regel van de acte rechts op foto 56 staat;
Mijn zall. suster Jentien
Trijntje Jans heeft dus 4 zusters wat iets verderop ook blijkt.
3 zussen leven nog en de 4e is overleden.
Eén zus is dus getrouwd met een Smit, heeft 2 kinderen Jan en Anna en de andere met een Jacob, heeft een dochter Hilligjen
Eén van die zussen kan getrouwd zijn met een Werner.