hendrik herms touwslager en ram

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: hendrik herms touwslager en ram

Bericht door Janny Lalkens » 22 sep 2024, 20:30

Ria schreef in het onderwerp Arent Lubberts 20 sept. 16;12 uur:

Zwolle erfuitingen f78 dd.10-03-1677
Momberen over Gerrijt Engberts nagelaten minderjarige kind: Evert op den Oort te Westenholte [=MZ[en Henrick Herms touwslager= VZ
Geessien Herms heeft erfuiting gedaan aan haar dochter Henrickien Gerrijts en voor vaders goed bewezen 900 car.gl. en dan nog 100 gl. plaats van de kleren, en een bedde met toebehoor. Belovende de dochter te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze 18 jaar oud is en lezen en schrijven en naaien laten leren.
Actum coram Schepen Herman Queisen. “ Einde citaat Ria

Re: Arent Lubber(t)s - 2
Bericht door Egbert_ » 20 sep 2024, 22:59

[Ook Egbert geciteerd uit het andere onderwerp, uit Arent Lubberts dus:]

Maar de overleden man van Geessien Herms, Gerrit Engberts, is mij onbekend. Ook onbekend van wij hij in 1670 weduwnaar was
trb Zwolle
02-05-1670 Gerrit Engberts wed: opde Nieustadt, ende
Gesien Hermans, j.d. te Westenholte “

Einde citaat van Egbert.

Aanvulling:

13-3-1677 Zw. Jan Gosens, j.m. bij Peter van Aeckensbrugge X Geessien Herms, wede. Van Gerrit Engbers op de Nijstadt.

Voor de Diezerpoort VS 1682 huis nr. 746 eig. en bewoner Hendrik Herms Is dit de Touwslager, die met Anna Hendriks Koops was getrouwd en die de ouders zijn van Hermina Hendriks X Jan Hendricks Ram?

Om een beetje de omgeving aan te geven: Huis nr. 760 is Op den Hanenkamp. In huis nr. 739 een touwslager die huurt van Schulte van Salland.

Stukje uit bewonerslijst van 1674 : Voor de Diezerpoort: [De nummering is van mezelf.]

85. Albert Bernts
86. Jurriën Franck
87. Berend Hendrix turfdrager
88. Tonijs de Grave
89. Hans Hendrix nu ledigh of arm
90. Jan Garrij (absent)
91. Asjen Jans
92. Albert Slendebroek
93. Remmelt Jans ledigh
94. Jacob Clasen muller
95. Grete Folckers
96. Jan Lamberts

97. Hendrick Herms touslager

98. Rotger Jans
99. Jan Arents enz. t/m 134.

Vuursteden 1675 Zwolle voor de Diezerpoort
dia 211 uit totaal 226 Statenarchief 2568 a
In totaal maar 32 namen. Hieruit:

nr. 25 eig. Rolterman, verhuurt aan Albert Berens
nr. 26 Tonnis de grave

nr. 27 Hendrik Herms touslager

nr. 28 Gerrit Isebrant ( uit andere bron weet ik dat die op de Hanenkamp zat)

Omdat Gerrit Engbers ook al op de Nieuwstad woonde zou Hendrik Herms touwslager ook daar gezocht kunnen worden, voor de Diezerpoort, op de Nieuwstad of daar vlakbij.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 22 sep 2024, 23:58

Bericht 2.

Doopboek Zwolle 700/331 27-1-1671 * Hermina d. v. Hendricx Hermensen en Annetien Hendrickx

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 sep 2024, 10:38

Janny, bedankt!

ze trouwt nog een keer
Geesien Herms,weduwe van Jan Gosen
hertrouwt 13-2-1694 met Rotger van Born j.m.
Getuigen zijn vader en haar nicht vrouw Hen.

getuige vrouw Hen. tja wie is dat - wellicht Anna?
En hoe is zij dan de nicht?

Vermelding van Gerrit Engberts zijn we ook nog tegengekomen in een andere zoektocht.
Zijn dochter lijkt onnozel/gebrekkig en in 1717 wordt daarover nog wat geregeld.
Vermoedelijk zijn Rutger en Geesje beide dan overleden. Maar daar kon ik niets over vinden via de GI.

Zwolle f95 dd.10-05-1717
Erschenen Berent Knaape en Wicher Hermsz van Westenholte, zijnde bij resolutie van gisteren aangesteld tot curatoren over Hendrikjen Gerritsz dochter van wijlen Gerrit Engbertsz, en hebben de curatele aangenomen en handtasting beloofd de dochters beste te zullen zoeken.
Actum coram Schepen van Rijssen

DALFSEN DEEL 5
f 135 dd 23-03-1718
Keurnoten Jan Noteboom en Arent Peters
Verschenen Albert Herms, Jacob Janssen en Egbert Henriks voorts Wijcher Herms voor zichzelf en als momber van Henrikje Gerrits nagelaten dochter van wijlen Gerrit Engberts alsmede Berent Cnaap medevoogd tesamen cavarerende voor hunne resp. vrouwen en doen ten profijte van Derk Hannessen op de Hoonhorst en vrouw NN cessie, transport en overdracht van eene morgen in vier morgen en dan nog van een vierendeel morgen in drie morgen lands, samen op de caterstede weide in de buirschap Emme gelegen, voorts mede van twee akkers zaijlant insgelijks onder dese gerichte van Dalfsen buirschap Emme gelegen, het erve van de Heer ten Boecop oostwaarts de Emmer stege westwaarts en de Emmer Es zuidwaarts daar angeland waaronder wel begrepen een hof naast de stege so met appelbomen bepoot voor 602 cg.

En lijkt mij dit het 1e huwelijk van Gerrit Engberts

Zwolle 30-04-1667 Gerrit Egberts j.g. en Egbertjen Tonis wed beide op de Niestad

broer van Geesje=
• 31-03-1691 Wijcher Hermans jongman te Westenholt en
Jannichgen Alberts jongedr. op de Luire
Geassisteert hij met sijn Broeder ende Sij met haer moeder

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 sep 2024, 11:55

Bedankt voor de aanvullingen bij Gerrit Engberts. Geesje Herms was mij al bekend.

Broer Wijcher Hermans is voorouder van mij, evenals haar broer Albert Herms
  • f222 - 10 apr 1669 - Richter Bernard Holt.
    Keurnoten Gerhard Holt, hopman, en Rudolf Crans.
    * In het Gericht is verschenen Willemtijn Wichers, weduwe van wijlen Herman Alberts op den Oort te Westenholte, in dezen geassisteerd met Henrik Queisen, gerichtschrijver, als haar momber. Zij heeft tot mombers over haar zes onmondige kinderen (Geessijn, Aaltijn, Albert, Wichert, Henrikijn en Gerrit Herms), bij haar voornoemde eheman in echte geteeld [-]
De moeder hertrouwde:
  • 25-05-1669 Eevert Beerents j.man te Emmen
    Willemtien Wichers weduwe te Westenholte
En het zal deze Evert zijn, die voogd is in 1677 over het nagelaten minderjarige kind van Gerrijt Engberts.

En over die andere voogd: Henrick Herms touwslager. Onderstaand akte had mij enigszins op het verkeerde been gezet:
f475 - 19 jan 1677 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Albert van Goor en Jan Derx.
In het Gericht zijn verschenen Simon Jansen en Aaltien Willems, tutore marito, eheluiden, woonachtig tot Hasselt. Zij verklaren voor een somma van penningen, hun te danke voldaan, te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij doen krachtens dezes, aan Berent Engberts en Fijchien Henrix [-], woonachtig bij Kijk in de Vegt, een stuk weideland, groot ongeveer één morgen, maar zonder mate, gelegen in dit kerspel van Zwolle in de buurtschap Genne achter Lengenberg, oostwaarts Koop Henrix en Henrik Touslager, en westwaarts de kopers zelf, zijnde vrij eigenlijk goed en onbezwaard met enige uitgaande renten, maar met zijn raad en onraad, recht en gerechtigheid, doe daartoe behoren. Zij comparanten beloven dit land altijd te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.
- Henrik Queisen, gerichtschrijver, zal ter instantie van de comparanten voor dezen tekenen en zegelen.
Bij vluchtige lezing dacht ik dat Fijchien Henrix en haar man grond gekocht hadden in Genne Overwaters. Overwaters wordt wel vaker weggelaten, ook Holten wordt soms omschreven als Genne,
Maar Lengenberg is waarschijnlijk toch echt Genne, al weet ik nog niet precies waar. En Fijchien Henrix, Koop Henrix en Henrik Touslager zijn resp. dochter, zoon en schoonzoon van Henrick Coops Veliken. Koop uit het eerste huwelijk van Henrick Coops Veliken, en de dochters uit het tweede huwelijk met Lijsabet Arents, dochter van Arent Lubbers, hoofdpersoon in dit onderwerp. En deze verwantschap zal dan de reden om die grond in Genne te kopen?

Dat Henrik Touslager grond bezit is nog geen bewijs dat hij in Genne, of Genne Overwaters woont. Als de bij-/achernaam Touslager hier als beroep gelezen moet worden, is het zelfs aannemelijker dat hij in de Nieuwstad woonde.

Bedankt voor het inzicht!

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 sep 2024, 14:04

Berent Engberts en Fijchien Henrix [-], woonachtig bij Kijk in de Vegt, een stuk weideland, groot ongeveer één morgen, maar zonder mate, gelegen in dit kerspel van Zwolle in de buurtschap Genne achter Lengenberg, oostwaarts Koop Henrix en Henrik Touslager, en westwaarts de kopers zelf

Fijchien doet belijdenis te Zwolle als jd van Genne
maar ook haar doop is gewoon in Zwolle genoteerd

Feijije Hendricks
Datum:
1643-03-02
Tekst: dochter van Hendrick Koops, wordt gedoopt

In Hasselt zit weer deze doop
Hasselt NG
Hendrijkien 1651 d.v. Hendrijck Coopts; te Genne,
mdr. N.N.,

wat is de reden dat er 'wisselend' gedoopt wordt?

En hoe ruim moet je wel de omschrijving aan of bij Kijk in de Vegt nemen?
Volgens mij behoorlijk

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 sep 2024, 16:12

Bedankt voor de doopdatum van Fijchien, die had ik nog niet gevonden!
Vervolgreactie plaats ik onder Arent Lubber(t)s - 2

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 sep 2024, 16:32

bericht 2

Wat betreft Lengenberg.
Wordt een ander topic.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 24 sep 2024, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 24 sep 2024, 00:37

Is de volgende doop die van een zusje van Anna Hendriks, dochter van Koop Hendricks, van Anna, die zelf getrouwd was met Hendrik Herms Touwslager?

Doop te Zwolle: Wijsse, dochter van Henderick Coop de moeder IJttien 23-2-1642 boek 698/193 [dit is de nummering met gedrukte cijfers door Collectie Overijssel, nummering in het doopboek is blz. 97]

ria jongman

Bericht door ria jongman » 24 sep 2024, 15:10

Ik denk dat de vader deze Hendrik is

12-05-1639 Henrijck Koops Michael Koops sone aen de Merckt, ende
Itijn Berents Berent Didessen dochter tot Wesep

Er zijn meer Hendrik Koops!
Er moet Genne bij geschreven zijn, anders is het een andere.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 24 sep 2024, 16:43

Zo zal het zijn! Van die uit Genne weet ik niet hoe zijn vrouw heet, maar deze vrouw heet IJttien, kan dus niet missen.

Plaats reactie