Klaas Roelofs Windel/Winder/Winden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Klaas Roelofs Windel/Winder/Winden

Bericht door ria jongman » 22 okt 2024, 13:30

Het ligt dan in ieder geval niet aan de GI dat de dopen niet te vinden zijn.
Wel fijn dat dat duidelijk is.
Bedankt voor het nakijken Janny!

En ook Egbert, bedankt. Van Blijdenstein heb ik alleen een testament van zijn vrouw gevonden, met de datum een par dagen voor ze overleed. Geen namen behalve een zoon Berent en een zoon Abraham. Isaak Blijdenstein kom ik verder wel tegen.
Het zou goed kunnen dat hij dus de neef is. Maar een bewijs zal moeilijk te vinden zijn.

En dan vraag ik me ook af waarom Claas Wiendel getuige is bij Egbert Alberts Ben[Benne/Bennink] zijn huwelijk
En Klaas Kragt als voogd wanneer de weduwe hertrouwt.

In Rouveen wel een Arent Claas Benne gevonden.
Maar geen Albert.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 22 okt 2024, 14:53

Geen antwoord op de vraag, maar wel een paar antwoorden voor mezelf, en mogelijk voor de meelezers.

Ik vroeg me af, waar aangegeven is, dat Egbert van Kamperveen is. Dat staat niet in de ondertrouw in Amsterdam. Daar staan overigens ook geen getuigen vermeld. Ook begrijp ik de reden voor inschrijving in Amsterdam niet, want beijde woonende tot Swol (Nergens gevonden dat Egbert met attestatie uit Amsterdam kwam.)

Maar in de GI wel gevonden:
  • Egbert Bennink, slagter, afkomstig uit Kamperveen, verkrijgt het kleine burgerschap en betaalt de eerste termijn, borg is Willem van Holten, schoenmaker (restant door de weduwe betaald)
    Datering: 1696-05-01
  • Egbert Bennink, de laatste termijn van het kleine burgerschap wordt betaald door de weduwe
    Datum: 1708-02-29
  • Egbert Bennink is begraven in de Broerenkerk
    Datum: 1706-03-13
De borg Willem van Holten zal zijn zwager zijn.
Eerste trouwinschrijving (Zwolle) van Janna:
  • den 20 decemb 1679 (otr)
    12-01-1680 Jan Kannegieter j.m. inde Nieustraet, en
    Janna van Holten j.d. inde Steenstraet
Derde trouwinschrijving (Zwolle):
  • 02-02-1712 Hend: Kamphuijs weden: ende
    Janna Willms wed: van Egbert Benningh
    sijn getuijge Jan Dumpel
    haar getuijge d: moeder
    moeten beijde erffuijtinge doen
    is getoont en getrouw
En nog een doopinschrijving uit het tweede huwelijk gevonden:
  • Willem Jan Bennink, zoon van Egbert Bennink en zijn vrouw Janna van Holten, wordt gedoopt
    Datum: 1705-01-01
correctie/aanvulling:
Er stond eerst: De borg Willem van Holten zal zijn schoonvader zijn.
Maar de schoonvader was al overleden in 1696.
  • 25-08-1657 Willem Jansen van Holten, Jan van Holtens S inden Broeren, ende
    Barber Gisberts, Gisbert Gerrits N.D. inde Broerenstraet
  • Den 1 Februar. (otr)
    25-02-1668 Jacobus Kannegieter Mense Engberts Kannegieters Soon j.m. ende
    Barbara Gijberts wed. inde Melkmartsteeg
    Bruijt moet erfuijting doen
Uit het eerste huwelijk o.a.
  • Willem Jansen en zijn vrouw Barbara Gijsberts laten hun dochter Janna dopen
    Datum: 1660-06-11
  • Willem van Holten en zijn vrouw Barbara Gijsberts laten hun zoon Willem Jan dopen
    Datum: 1665-04-30
En deze Willem Jan zal de borg Willem van Holten zijn in 1696.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 22 okt 2024, 22:10

Een volgend probleem

Trb Rouveen
19-11-1693 Rijckelt Roelefs Wijnert Wedr van Claasin Goosens - van Rouveen en Geertjn Egbers Wed van Jan Herms – van Rouveen HCO 394 bz 027

03-04-1701 Rijckelt Roelofs Wedr van Rouveen en Geesjen Frens W van Ariaan Ariaans - van Rouveen HCO 394 bz 051

Dpb Rouveen
05-01-1679 Aukijn,dv Rijkelt Roelofs en Geertien Egberts,(HCO 387 bz 28)
27-08-1702 Geerdjen,dv Rijkeld,(HCO 387 bz 94)
26-12-1705 Grietjen,dv Rijkeld,(HCO 388 bz 7

onderstaande OOK EEN BROER ??

1698-02-05 - Roelof Roelofs, j.m., en Albertien Jansen, j.d. - de proclamatien gaen mede te Wije - getrout den 23 Febr. 1698 - S.G. de broer, H.G. de moeder - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 727, f167.
PK heeft albertien tonissen

HOORT HIER BIJ
Testamenten f258-f259 dd.10-09-1707
Erschenen Roelof Roelofs Wienders en deszelfs huisvrouw Albertje Janz, liggende hij ziek te bed gelijk ook zijn vrouw en zij geassisteerd met de Secr. Golts als momber, en over hun natelaten goederen willende disponeren zo hebben zij elkaar wederzijds tot enige en universele erfgenaam geïnstitueerd in alle goederen. Mocht de langstlevende komen te hertrouwen moet deze van de goederen een inventaris geven en zal de helft van de goederen naar de erfgenamen van de eerstgestorvene vervallen, blijvende bij de langstlevende het vruchtgebruik. Bij overlijden van de langstlevende vervalt alles op wederzijds erfgenamen. Legaterende de eerststervende zijn of haar kleren, linnen en wullen, zilver en goud tot deszelfs lijf gehorende, aan deszelfs vrienden ab intestato. Willende dan nog testateuren, dat testatrices broers kinderen haar vierde part van het huis en hof staande en gelegen aan de Hoogstraat (Henr: Floris ter ene en Noortgens erfgen. ter andere zijde) vooruit zullen genieten, mits dat testator (als hij de langstlevende is) daarvan zijn leven lang het vruchtgebruik zal hebben. Testatrice legateert aan Marrechien en Wilmina Janz haar zilverwerk op haar zijde hangende. Legaterende ieder aan de armen 50 gl., zodanig dat testators 50 gl. voor de helft zullen komen aan de armen alhier en voor de andere helft aan Rikkelt Roelofs tot Roveen en zijn vrouw.
Actum coram Schepenen Kamr. Queisen en van der Merwede

Zwolle 20-03-1714 Berent Jansen wed. met Albertjen Jansen wed. van Roelof Wijnders Zijn getuige Hermen Hendriks Haar getuige de vr. van Evert Hoonhorst

Recognitien f640 dd.16-12-1715
Relateerde Philip Sinkhorst roedendrager, dat hij heden uit naam van Evert Hoonhorst qq., aan Jan van Spoolde heeft gedenuncieerd en opgezegd een kapitaal van 200 en een van 100 gl., door Derk Gerrijts, respectievelijk op 01-05-1707 en 12-04-1703 van Roelof Wijnders en deszelfs huisvrouw Albertje Janz en Derkje Derks van den Hoonhorst genegotieerd, hebbende Jan van Spoolde aangenomen aan de mede-erfgenamen hiervan kennis te geven.

Berent Jansen
1715-06-02
Tekst: is overleden

Albertien Jansen
1715-09-30 Tekst: gewezen vrouw van Berent Jansz, is begraven in de Kruiskerk

Zwolle erfuitingen f33 dd.17-10-1715
Hebben Klaas Meuleman en Hendrik Tegeler, bij resolutie van heden tot momberen gesteld over Marrechien Hombergs, als tot de scheiding over de nalatenschap van Albertje Janz word gerequireerd en vervolgens om hetgeen de pupil daaruit zal toevallen te administreren, de momberschap aangenomen en beloofd der pupillen beste te zullen doen.
Actum coram Schepen Kamr. Assing

Jan Homberg
1712-02-18
Tekst: zijn vrouw Geertien Derks is begraven in de Kruiskerk

Transport f588 dd.05-12-1707
Erschenen Jan Homburg voor zichzelf en mede uit naam van deszelfs huisvrouw Geertien Derks volgens autorisatie van Schepenen en Raden van heden, uit oorzake dat dezelve in haar zinnen wat zoude wezen geraakt en niet in staat is om zelf te kunnen compareren, en bekende wegens geleverde hout materialen tot wederopbouw van zijn verbrande huis aan de Hoogstraat gebruikt, per resto nog schuldig te wezen aan de provisoor Hermannus Rijnvisch een somme van 105 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor zijn huis en hof aan de Hoogstraat naast Jan Derks aan de ene en de ledige plaats van de wed: Hallegraafs aan de andere zijde.
Actum coram Schepen Assing.

Transport f590 dd.07-12-1707
Erschenen Jan Homburg voor zichzelf en mede uit naam van deszelfs huisvrouw Geertien Derks volgens authorisatie van Schepenen en Raden van heden, uit oorzake dat dezelve in haar zinnen wat zoude wezen geraakt en niet in staat is om zelf te kunnen compareren, en bekende wegens geleverde materialen van steen, pannen en kalk. tot wederopbouw van zijn verbrande huis aan de Hoogstraat gebruikt, schuldig te wezen aan de Heer Bmr. Albert Greven een somme van 115 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor zijn huis en hof aan de Hoogstraat naast Jan Derks aan de ene en de ledige plaats van de wed: Hallegraafs aan de andere zijde.

Geen doop gevonden van Jan Homburg/berg
wel van een Jan Lubberts
30-10-1703 Marrigie d. van Jan Lubberts en Gerrigie Derx

Van Hoonhorst is al eens een zoektocht geweest
In het kort
1]Aaltjen Everts x Gerrit Egberts Jonker
2]Marrigen Everts x 1e Derk Herms op de Hoonhorst in Lente x 2e JAN Roelofs
- haar kinderen: Derkje Derks en Jannigjen Derks [ x met Jan Claas Klooster ] en Gerrigjen Derks [x Jan Homburg uit dat huwelijk dochter Marrigjen]
en uit 2e huwelijk zoon Evert JANS Hoonhorst x Jennigjen Neuteboom
3] Willem Everts x Lutger Lamberts in de Hoeve – zoon Jan en Willem

Maar geen idee waar Albertje Jans dan bij hoort..

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 okt 2024, 11:46

bericht 2

lidmaat 1679 Dalfsen
Jan Roelefssen in de Honorst
vrouw Marrighijn Everts
Aeltijn Everts j.d. Ao 8.?
zijkant vermeld - attest op Swol erleent den 21 jun 95

Gerrigijn Dirks jd van de Honorst - Ao 84
attest verleent 20 juni 1695 naar Swol

Zwolle ledematen met attest binnengekomen
folio 110
StJan 1695
Verbonden met een accolade - van Dalfsen
Jan Roelofs en sijn huisvrouw Marrigjje Everts
Gerrigje Dirks

Bij Marrigje aan de zijkant genoteerd; att. Na Dalfsen den 8 sept 1700

Zoeken via de GI levert alleen deze op

Gerrigien
Achternaam:
Derkx
Aangenomen:
Nee
Datum:
1695-03-09
Tekst:
gaat met attestatie naar Campen

Geen huwelijk met Jan Homburg of Homberg gevonden in Zwolle

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 okt 2024, 12:53

Een enkele correctie:
ria jongman schreef:
22 okt 2024, 22:10
Trb Rouveen
19-11-1693 Rijckelt Roelefs Wijnert Wedr van Claasin Goosens - van Rouveen en Geertjn Egbers Wed van Jan Herms – van Rouveen HCO 394 bz 027
Rijckelt Roelofst Wijnert was in 1693 weduwnaar van Geertjn Egbers en trouwde met de weduwe Claasin Goosens.
(Er waren meerder Jan Herms in Rouveen rond 1680, maar dopeling Gosen, 26-01-1668, zou heel goed een zoon kunnen zijn van Claasin Goosens)
ria jongman schreef:
22 okt 2024, 22:10
Van Hoonhorst is al eens een zoektocht geweest
In het kort
1]Aaltjen Everts x Gerrit Egberts Jonker
2]Marrigen Everts x 1e Derk Herms op de Hoonhorst in Lente x 2e JAN Roelofs
- haar kinderen: Derkje Derks en Jannigjen Derks [ x met Jan Claas Klooster ] en Gerrigjen Derks [x Jan Homburg uit dat huwelijk dochter Marrigjen]
en uit 2e huwelijk zoon Evert JANS Hoonhorst x Jennigjen Neuteboom
3] Willem Everts x Lutger Lamberts in de Hoeve – zoon Jan en Willem
Eerder vermeld op dit forum:
ria van bessen schreef:
07 sep 2021, 15:04
Marrigien Homburg is de dochter van Marrigien Derks x Jan Homburg.

Zwolle testament f406-f407 dd.18-02-1719
Erschenen Derkje Derks bejaarde dochter, zijnde gezond en geassisteerd met de Secr. Isel als haar momber, en over haar natelaten goederen disponerende, zo institueert zij tot haar enige en universele erfgenamen het kind van wijlen haar zuster Marrechien Derks in huwelijk verwekt bij Jan Homburg met namen Marrechien Homburg, voorts haar zuster Jennechien Derks wed. van Jan Claas en dan nog haar broeder Evert Hoonhorst, of bij voorafsterven derzelver kinderen, om haar nalatenschap in drie gelijke delen te genieten. Verder wil ze dat als het dochtertje van wijlen haar zuster Gerrijtje [=?? Marrigien RVB] Derks, genaamd Marrechien Homburg, in haar minderjarigheid ongetrouwd mocht komen te overlijden dat haar erfportie zal versterven op haar zuster Jennechien Derks en haar broeder Evert Hoonhorst, of bij voorafsterven op derzelver kinderen. Verder heeft testatrice tot momberen en administrateurs van hetgeen Marrechien Homburg uit haar nalatenschap zal erven genomineerd Henrik Tegelaer en Klaas Meuleman. Aan de armen legateert zij 10 car.gl.
Actum coram Schepenen Cam. Louwerman en Tobias.
Of ben je van inzicht veranderd?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 okt 2024, 15:29

bericht 2

Als je alles naast elkaar legt, lijkt het me het meest aannemelijk dat Albertien Jansen (vrouw van Roelof Wijnders) een zus is van Evert Jans Hoonhorst, oftewel dochter van Jan Roelofs en Marrigjen Evertsz.

- de vrouw van Evert Hoonhorst is haar getuige bij het trouwen in 1714
- volgens haar testament van 1707 heeft ze een broer, geen naam vermeld. Dat zou dan Evert Hoonhorst moeten zijn.
- dat ze niet genoemd wordt in het testament van Derkje Derks uit 1719 is aannemelijk, want Albertien Jansen was toen al overleden zonder nakomelingen.
- om dezelfde reden is ze niet vermeld in het testament van Aaltje Evertz, 1724
- Marrechien Hombergs zou dan erfgenaam kunnen zijn van Albertien Jansen omdat zij een dochter is van Albertiens halfzus Geertien Derks, die in 1712 was overleden

Vraag is natuurlijk wel, wie Marrechien en Wilmina Janz zijn. Je zou vermoeden dat het dochters van haar broer zijn. Maar dat staat niet vermeld in het testament 1707 van Albertien Jansen

Desondanks, geen bewijs, maar wel een sterk vermoeden.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 23 okt 2024, 17:04

Even iets uit mijn geheugen van 30 tot 40 jaar geleden. Tijdens een middagbezoek aan een Zwols archief kreeg ik een origineel boek in handen en ik vond dit zo mooi, dat ik gewoon een paar uur ben gaan lezen, zonder iets anders aan te vragen of iets anders te gaan doen. Het gaf echt het gevoel dat je met archiefmateriaal bezig was. Het echte archiefgevoel dus.

Al lezend kwam ik een akte tegen waarin als ik het me goed herinner een Neuteboom ( een Evert?) vrijstelling vroeg van te worden aangesteld als momber. Hij gaf 2 redenen op: Het feit dat hij al van een paar gezinnen momber was en zijn hoge leeftijd. Als ik het me goed herinner kwam er ook een Hoonhorst in die akte voor. Evert Hoonhorst? En was die Neuteboom dan zijn schoonvader?

Dit verhaal is me bijgebleven omdat ik nog nooit eerder ergens had gelezen dat iemand vond dat hij al genoeg momberschappen op zich had genomen. Uit welk jaar die akte was en in welk boek het stond weet ik niet meer.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 okt 2024, 17:21

Janny, Evert Jans Hoonhorst was inderdaad verscheidene keren voogd en voor verschillende families- waar ik ook geen verband mee kan leggen
Hij zou dezelfde kunnen zijn.

Zwolle 04-05-1704
Evert Jansen Hoonhorst j.m. buijten de Camperpoort
Jannetien Everts Noteboom jongedochter te Spoelde
Getuijge Gerrit Joncker en haar suster
21 febr 1705 Roelof s. van Eevert Hoonhorst en Jannetje Nootebooms
27 mrt 1707 Jan Evert s. van Evert Hoonhorst en Jannegjen Neutebooms
24 jan. 1710 Wubbigiien
21 febr. 1712 Roelewina

Evert Jansen Neuteboom w. te Spoolde X Wibbegien Jansen
uit dit huwelijk: vlgs f 274 dd 30-09-1715 en f 387 dd 17-12-1722
*Claessien Everts Neuteboom x Jacob Claesen
*Albert Everts Neuteboom
*Aaltien Everts Neuteboom x Jan Arents
*Jannegien Everts Neuteboom x Evert Jansen Hoonhorst

Ja, Egbert ik ben van inzicht veranderd
na verder onderzoek - omdat als je het testament verder leest, er ook wordt geschreven dat Gerrijtje Derks een dochter Marrichen Homburg heeft.

testament f406-f407 dd.18-02-1719
Erschenen Derkje Derks bejaarde dochter, zijnde gezond en geassisteerd met de Secr. Isel als haar momber, en over haar natelaten goederen disponerende, zo institueert zij tot haar enige en universele erfgenamen het kind van wijlen haar zuster Marrechien [=Gerregien] Derks in huwelijk verwekt bij Jan Homburg met namen Marrechien Homburg, voorts haar zuster Jennechien Derks wed. van Jan Claas en dan nog haar broeder Evert Hoonhorst, of bij voorafsterven derzelver kinderen, om haar nalatenschap in drie gelijke delen te genieten. Verder wil ze dat als het dochtertje van wijlen haar zuster Gerrijtje Derks, genaamd Marrechien Homburg, in haar minderjarigheid ongetrouwd mocht komen te overlijden dat haar erfportie zal versterven op haar zuster Jennechien Derks en haar broeder Evert Hoonhorst, of bij voorafsterven op derzelver kinderen. Verder heeft testatrice tot momberen en administrateurs van hetgeen Marrechien Homburg uit haar nalatenschap zal erven genomineerd Henrik Tegelaer en Klaas Meuleman. Aan de armen legateert zij 10 car.gl.
Actum coram Schepenen Cam. Louwerman en Tobias.

Dalfsen- Gerrigijn Dirks jd van de Honorst - Ao 84
attest verleent 20 juni 1695 naar Swol
In Zwolle wordt ze ook ingeschreven - Gerrigje Dirks 1695 st jan

Jan Homberg
1712-02-18
Tekst: zijn vrouw Geertien Derks is begraven in de Kruiskerk

Transport f588 dd.05-12-1707
Erschenen Jan Homburg voor zichzelf en mede uit naam van deszelfs huisvrouw Geertien Derks volgens autorisatie van Schepenen en Raden van heden, uit oorzake dat dezelve in haar zinnen wat zoude wezen geraakt en niet in staat is om zelf te kunnen compareren, en bekende wegens geleverde hout materialen tot wederopbouw van zijn verbrande huis aan de Hoogstraat gebruikt, per resto nog schuldig te wezen aan de provisoor Hermannus Rijnvisch een somme van 105 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor zijn huis en hof aan de Hoogstraat naast Jan Derks aan de ene en de ledige plaats van de wed: Hallegraafs aan de andere zijde.

Transport f590 dd.07-12-1707
Erschenen Jan Homburg voor zichzelf en mede uit naam van deszelfs huisvrouw Geertien Derks volgens authorisatie van Schepenen en Raden van heden, uit oorzake dat dezelve in haar zinnen wat zoude wezen geraakt en niet in staat is om zelf te kunnen compareren, en bekende wegens geleverde materialen van steen, pannen en kalk. tot wederopbouw van zijn verbrande huis aan de Hoogstraat gebruikt, schuldig te wezen aan de Heer Bmr. Albert Greven een somme van 115 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor zijn huis en hof aan de Hoogstraat naast Jan Derks aan de ene en de ledige plaats van de wed: Hallegraafs aan de andere zijde.

Alleen is het in de 3 laatste aantekeningen Geertien ipv Gerrechien.

Ik heb geen huwelijk kunnen vinden, wel een Jan Lubberts

ZWOLLE
26-09-1699 Jan Lubbers j.m. en Gerregijn Derx j.d. S:G: Derck Willems H:G: de Moeder

2 jan 1701 Dirk s. van Jan Lubberts en Gerridjen Dirks

30-10-1703 Marrigie d. van Jan Lubberts en Gerrigie Derx

*

Volgens de huwelijksakte van Albertje gaan de proclamatien te Wijhe
Waarom Wijhe?

In het testament worden 2 personen genoemd nl Marrechien en Willemina Jans
Dat lijken me dan 2 zusjes van Albertie
of
2 nichtjes, kinderen van haar broer Jan Jans

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 okt 2024, 21:10

Dan zit er niets anders op, dan die Jan met zijn dochters Marrechien en Willemina te vinden.
Vooralsnog heb ik geen idee.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 okt 2024, 22:23

Dat heb ik al geprobeerd, dat lijkt niet te lukken.
Het vreemde is ook, dat er geen huwelijk van Jan Homburg/Homberg te vinden is.
Hij woont wel in Zwolle. Maar wordt niet vermeld in het inwonersregister van 1712-1714
Geen overlijden van hem gevonden, wel van zijn vrouw.
Zijn vrouw komt met attest uit Zwolle, staat wel genoteerd in het lidmaatboek maar niet als zodanig in de GI
En de voogden kan ik niet linken aan een huwelijk met de beschreven familie.

En dat Jan Roelofs nog een dochter Albertje zou hebben is al helemaal niet te bewijzen

Plaats reactie