In het archief van Erfgoed Enschede kom ik een "Staat en inventaris van Boedel van Gerrit Amelink" tegen. De link naar dit document is:
https://collecties.erfgoedenschede.nl/d ... d=35015618
Ik heb een aantal vragen:
-Klopt het dat vader Gerrit Amelink op het moment dat deze boedelbeschrijving is opgemaakt nog in leven was?
-Volgens dit document is Jan Hermen het enig kind van Gerrit Amelink, is dit juist?
-De boedel bestaat uit een bedrag van 50 gulden, wat zou de reden kunnen zijn geweest om deze boedelbeschrijving te maken? (Volgens mij is vader op het moment van het maken van deze boedelbeschrijving nog in leven, het bedrag zou op zijn overlijdensdatum anders geweest kunnen zijn.)
-Halverwege de akte wordt er iets vermeld over de ouders en broeder. Hoe moet ik dit interpreteren?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Boedelbeschrijving van Gerrit Amelink
Re: Boedelbeschrijving van Gerrit Amelink
De vader bewijst het kind zijn (van het kind dus) moeders erfdeel. Dat blijkt o.a. uit de verwijzing naar moeders kist met inhoud.
Re: Boedelbeschrijving van Gerrit Amelink
De moeder is overleden, en de grootte van de erfenis van de nagelaten zoon Jan moet bepaald worden.
Zijn mombers, belangenbehartigers, hebben onderzoek gedaan naar het gemeenschappelijk bezit van de ouders, en daarvan het deel bepaald dat Jan zal krijgen als hij volwassen is.
De vader stelt dat niet al zijn bezittingen mee moeten tellen. Er is een boedel die hij met zijn broer en ouders bezit, en die daarom niet gemeenschappelijk bezit was met zijn overleden vrouw. En dus ook niet bij de nalatenschap van zijn overleden vrouw behoren.
Er staat inderdaad dat Jan het enige nagelaten kind is. Hij hoeft de erfenis dus niet te delen.
Zijn mombers, belangenbehartigers, hebben onderzoek gedaan naar het gemeenschappelijk bezit van de ouders, en daarvan het deel bepaald dat Jan zal krijgen als hij volwassen is.
De vader stelt dat niet al zijn bezittingen mee moeten tellen. Er is een boedel die hij met zijn broer en ouders bezit, en die daarom niet gemeenschappelijk bezit was met zijn overleden vrouw. En dus ook niet bij de nalatenschap van zijn overleden vrouw behoren.
Er staat inderdaad dat Jan het enige nagelaten kind is. Hij hoeft de erfenis dus niet te delen.