Roelof van Langen was bannerschulte van het Dieverdingspil in Drenthe en in de jaren 1580 hopman in het staatse leger. Door diverse zeventiende-eeuwse auteurs wordt zijn rol bij het beleg van Steenwijk (door Spaanse troepen overvallen bij Kuinre en ternauwernood ontkomen) genoemd. Hij zou in 1588 bij Hattem gesneuveld zijn en begraven zijn in de Grote Kerk in Zwolle. Ik vond op een genealogische site dat zijn grafsteen nog te zien is.
Hij zou in 1585 gehuwd zijn met Harmanna Noortwijn, maar hij heeft ook kinderen die voor 1585 geboren zijn (o.a. de Vollenhoofse predikant Johannes Langius).
Wie kan me meer informatie verschaffen over Roelof van Langen en zijn graf, Harmanna Noortwijn en Van Langens eerste vrouw?
De laatste abdis van het klooster Dikninge is ook een Van Langen: Euphemia. Waarschijnlijk komt zij uit dezelfde adellijke familie. Ik zoek nog naar de familielink.
Hartelijk dank voor alle inlichtingen.
Klaas Tippe
Roelof van Langen
Re: Roelof van Langen
dit vond ik nog, misschien heb je daar wat aan;
Arnold (II) graaf van Bentheim (Tecklenburch en Steinvurt etc.) beleent 11 maart 1583 Roloff van Langen met diverse goederen. Dit komt uit het Archief Van Ittersum, regest 61. Misschien wordt daarin zijn eerste vrouw in vermeld?
De adellijke juffer Bertha de Reiger (x Lucas Borcherts) woonde voor haar huwelijk (1620) in het klooster Dikninge; zij was een nichtje van de laatste abdis van Dikninge, Femme (Euphemia) van Langen. Bron: A.J.M. Arts, O. Carm., Het Dubbelklooster Dikninge. Assen, 1945.
Arnold (II) graaf van Bentheim (Tecklenburch en Steinvurt etc.) beleent 11 maart 1583 Roloff van Langen met diverse goederen. Dit komt uit het Archief Van Ittersum, regest 61. Misschien wordt daarin zijn eerste vrouw in vermeld?
De adellijke juffer Bertha de Reiger (x Lucas Borcherts) woonde voor haar huwelijk (1620) in het klooster Dikninge; zij was een nichtje van de laatste abdis van Dikninge, Femme (Euphemia) van Langen. Bron: A.J.M. Arts, O. Carm., Het Dubbelklooster Dikninge. Assen, 1945.
Volgens Van Rhemen was de predikant van een hopman Jan van Langen: [https://proxy.archieven.nl/0/AB3542384D ... A2857E45E6] scan 1048.
Groet, André
Groet, André
Hermenlin Norduwnsen, salige Roleff van Langens n. weduwe, ging op 23 maart 1591 te Zwolle in ondertrouw met de ruiter Thomas Briscou (geen aantekening van de drie afkondigingen) [https://proxy.archieven.nl/20/C3204B618 ... 93355EAF5A] . Dat matcht op zich wel met een overlijdensdatum op 30 januari 1588 zoals Van Rhemen aangeeft voor Johan van Langen - Van Rhemen vergiste zich ook wel eens.
Ik zie nu dat Van Rhemen de predikant een zuster geeft die met een predikant Cijricius trouwt; dat is dan wellicht Hilleken zijn die in 1599 met Ciricus Melleus Hagius in Zwolle in ondertrouw gaat.
Ik zie nu dat Van Rhemen de predikant een zuster geeft die met een predikant Cijricius trouwt; dat is dan wellicht Hilleken zijn die in 1599 met Ciricus Melleus Hagius in Zwolle in ondertrouw gaat.
-
kennelijk geen interesse - verwijderd
Laatst gewijzigd door ria jongman op 11 jan 2025, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
-
verwijderd
Laatst gewijzigd door ria jongman op 11 jan 2025, 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Misschien dat Van Rhemen dan een generatie heeft overgeslagen.
Johan was een buitenechtelijke zoon (spurius) van Bruin van Langen en zijn dienstmaagd (volgens scan 1043).
Hoe dat qua geboortejaren allemaal klopt weet ik niet...
Johan was een buitenechtelijke zoon (spurius) van Bruin van Langen en zijn dienstmaagd (volgens scan 1043).
Hoe dat qua geboortejaren allemaal klopt weet ik niet...
-
verwijderd
Laatst gewijzigd door ria jongman op 11 jan 2025, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Op 1 januari 1588 wordt in Zwolle een dochter Hermen gedoopt [https://proxy.archieven.nl/0/733EDA9117 ... 697424BB0F]. Misschien werd zij na haar vaders overlijden Roelofje genoemd?