Is er aanvullende informatie bij Eberhardina Zwakenberg (1769-1810) ?
-
Is er aanvullende informatie bij Eberhardina Zwakenberg (1769-1810) ?
Bij mijn gegevens over Eberhardina Zwakenberg ontbreekt nog wat info, in vet hieronder weergegeven.
Kan iemand wellicht iets aanvullen ?
Eberhardina (Egberdina) Phillippina Gerardus Jansen Zwakenberg, gedoopt (RK) op 01-05-1769 te Zwolle (get. Joanna Rietberg) en aldaar overleden op 12-12-1810. Trouwt (RK) te Zwolle op 26-03-1798 met de weduwnaar Garrid (Ger(h)ardus, Gerrit) Garrids (Garrizen, Gerrits), geboren op ca. 1756 te ? als zoon van ?. Garrit was eerder getrouwd (RK) te Zwolle op 08-01-1786 met de weduwe Magtildis (Machtelt, Magteld) Goosen (Goezen, Goesen(s), Goossens) Leembroek, geboren te Broekhuizen (Dalfsen) en gedoopt (RK) op 19-02-1759 te Dalfsen als dochter van Goosen Leembroek en Hendrikjen Evers Damman. Machtelt was eerder getrouwd (RK, parochie Spiegelsteeg) te Zwolle op 17-08-1783 met de weduwnaar Ernestus (Erents, Ernst) Wil(le)ms, geboren vóór 1757 te ? als zoon van ?. Ernestus was eerder getrouwd (RK, parochie Bogenkerk) op 14-05-1775 met Everdina (Dina) Garrids (Gerrits), geboren vóór 1759 te ? als dochter van ?. Everdina is overleden te Zwolle op 15-09-1780. Ernst is overleden te Zwolle op 03-02-1785. Magteld is overleden te Zwolle op 23-06-1796 (en begraven op Bergklooster). Gerrit Garrids is overleden te ? na 28-06-1821 (overlijden dochter Helena te Zwolle).
Kan iemand wellicht iets aanvullen ?
Eberhardina (Egberdina) Phillippina Gerardus Jansen Zwakenberg, gedoopt (RK) op 01-05-1769 te Zwolle (get. Joanna Rietberg) en aldaar overleden op 12-12-1810. Trouwt (RK) te Zwolle op 26-03-1798 met de weduwnaar Garrid (Ger(h)ardus, Gerrit) Garrids (Garrizen, Gerrits), geboren op ca. 1756 te ? als zoon van ?. Garrit was eerder getrouwd (RK) te Zwolle op 08-01-1786 met de weduwe Magtildis (Machtelt, Magteld) Goosen (Goezen, Goesen(s), Goossens) Leembroek, geboren te Broekhuizen (Dalfsen) en gedoopt (RK) op 19-02-1759 te Dalfsen als dochter van Goosen Leembroek en Hendrikjen Evers Damman. Machtelt was eerder getrouwd (RK, parochie Spiegelsteeg) te Zwolle op 17-08-1783 met de weduwnaar Ernestus (Erents, Ernst) Wil(le)ms, geboren vóór 1757 te ? als zoon van ?. Ernestus was eerder getrouwd (RK, parochie Bogenkerk) op 14-05-1775 met Everdina (Dina) Garrids (Gerrits), geboren vóór 1759 te ? als dochter van ?. Everdina is overleden te Zwolle op 15-09-1780. Ernst is overleden te Zwolle op 03-02-1785. Magteld is overleden te Zwolle op 23-06-1796 (en begraven op Bergklooster). Gerrit Garrids is overleden te ? na 28-06-1821 (overlijden dochter Helena te Zwolle).
Re: Is er aanvullende informatie bij Eberhardina Zwakenberg (1769-1810) ?
Hallo Willemijn,
Misschien geven mijn gegevens op geneanet enige aanvulling.
zie https://gw.geneanet.org/fhjvv1_w?lang=n ... type=fiche
En verder heb ik in mijn klad aantekeningen bij Gerrit Gerritsen nog staan:
Achternaam misschien Kornier(s), Conier, Kohier, Koenders etc???
Bij de doop van een van zijn kinderen wordt hij aangeduid als Garrid Garrissen Coniers. En bij een andere doop is een getuige Joanna Garrids-Kornier te Raalte.
En in 1790 (12 juni), is zijn vrouw Magteld getuige bij ondertrouw zus Janna. Zij wordt dan aangeduid als Magteld Leembroek, vrouw van Gerrit Koenders in Dieze.
En in 1826 wordt er een kind gedoopt van echtpaar Beltman-Gerrits waarbij de moeder wordt vermeld als Gerardina Gerrits Kohier!
Veronderstel daarom dat Gerrit een binding (achternaam) heeft met Conier en mogelijk een relatie met Raalte.
In Raalte vind ik een RK huwelijk van een Maria Gerardi van de Conier op 9 april 1775.
Ook hier verwijzing naar naam Conier en ook patroniem is Gerrit en beide RK. Daarom neem ik aan dat deze Maria de zus is van mijn Gerrit Gerritsen.
En als de doopgetuige van een kind van Maria treed op Gesina matre matris (de moeder van Maria dus).
En mijn Gerrit laat tot 2 maal toe een kind dopen dat hij Gesina noemt!
Een extra aanwijzing dat mijn Gerrit en Maria broer en zus zouden kunnen zijn.
Verder is op 4-11-1760 een Gesina uxore Conier getuige bij een RK doop Raalte en ook op 14-12-1767 is Gesina Conier doopgetuige.
Misschien geven mijn gegevens op geneanet enige aanvulling.
zie https://gw.geneanet.org/fhjvv1_w?lang=n ... type=fiche
En verder heb ik in mijn klad aantekeningen bij Gerrit Gerritsen nog staan:
Achternaam misschien Kornier(s), Conier, Kohier, Koenders etc???
Bij de doop van een van zijn kinderen wordt hij aangeduid als Garrid Garrissen Coniers. En bij een andere doop is een getuige Joanna Garrids-Kornier te Raalte.
En in 1790 (12 juni), is zijn vrouw Magteld getuige bij ondertrouw zus Janna. Zij wordt dan aangeduid als Magteld Leembroek, vrouw van Gerrit Koenders in Dieze.
En in 1826 wordt er een kind gedoopt van echtpaar Beltman-Gerrits waarbij de moeder wordt vermeld als Gerardina Gerrits Kohier!
Veronderstel daarom dat Gerrit een binding (achternaam) heeft met Conier en mogelijk een relatie met Raalte.
In Raalte vind ik een RK huwelijk van een Maria Gerardi van de Conier op 9 april 1775.
Ook hier verwijzing naar naam Conier en ook patroniem is Gerrit en beide RK. Daarom neem ik aan dat deze Maria de zus is van mijn Gerrit Gerritsen.
En als de doopgetuige van een kind van Maria treed op Gesina matre matris (de moeder van Maria dus).
En mijn Gerrit laat tot 2 maal toe een kind dopen dat hij Gesina noemt!
Een extra aanwijzing dat mijn Gerrit en Maria broer en zus zouden kunnen zijn.
Verder is op 4-11-1760 een Gesina uxore Conier getuige bij een RK doop Raalte en ook op 14-12-1767 is Gesina Conier doopgetuige.
-
Op de foto die ik heb gekregen van Willem Everts als eigenaar en bewoner van een huis/boerderij in Dieze kan ik niet zien wat zijn godsdienst is. Jammer! Mogelijk toch gereformeerd en niet R.K.? Het gaat om een register van ongeveer 1741. Willem en zijn vrouw hebben 4 kinderen. Willem is boer. Bron: blz. 613, huis nr. 299. Het lijkt alsof er bij Everts 2 namen door elkaar zijn geschreven: Ernst en Everts en dat er is gekozen voor Everts.
In de VOT 1748 voor de Diezerpoort komen we ze weer tegen: huis nr. 1038 Willem Evers en vrouw Geertruid Jansen. De kinderen Jan Wilms en Maria zijn ouder dan 10 jaar en Erenst en Albert zijn jonger dan 10 jaar.
Erenst Willems komt dus uit Dieze. Is hij de man waarmee Machteld Leembroek getrouwd was?
In de VOT 1748 voor de Diezerpoort komen we ze weer tegen: huis nr. 1038 Willem Evers en vrouw Geertruid Jansen. De kinderen Jan Wilms en Maria zijn ouder dan 10 jaar en Erenst en Albert zijn jonger dan 10 jaar.
Erenst Willems komt dus uit Dieze. Is hij de man waarmee Machteld Leembroek getrouwd was?
Bogenkerk
- 11-03-1725 Willem Erenst et
Geertruijd Jansen
testes Maria Sophia de Sweersen et Anna Smit
- 27 Julij (otr)
18-08-1771 Albert Willems j.m. in Diese met
Maria Splinters j.d. voor de Sassenpoort
S.G. Jan de Jonge
H.G. moeder
beijde Rooms
het consent van de Bruijds moeder moet blijken. Is gebleken.
- Zwolle 4 mei 1775 Ernst Willems jm in Diese bouwman roomsch en Dina Gerrits jd in Herfte d:meijd roomsch
SG Albert Willems in Diese
HG Alida Herms in Herfte
- 83073 Erents
Datering: 1738-01-19
Bron: Retroacta
Voornaam: Willem
Achternaam: Erents
Aangenomen: Nee
Datum: 1738-01-19
Tekst: en zijn vrouw Gertruijd Jans laten hun zoon Ernestus dopen
Toegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
Inventarisnummer: 763
-
Ik denk dat je de afstamming van Everdina al wel hebt of iig gedeeltelijk
4]Gerrigjen Everts [dv Evert Gerrits x moeder Marrigje Wessels]
x 1e x Gerrit Jans
– uit dit huwelijk dochter Everdina Gerrits –
NG Zwolle 05-05-1748
Gerrit Jans jm te Wietem
Gargien Evers te Harfte
Sg zijn vader
HG haar moeder
Herfte VOT 1748
7 a -
b - Margjen Wessels Wedu. Evert Gerrits.
bij ingetrouwt
a - Gerrit Jans.
b - Geesjen Evers.
c -
d -
e - 2 knegten, 1 meijd.
f - Gerrit Geersen.
hertr. 2e x Evert Jans
NG Zwolle
Evert Jans Jonghman in Wiettum met Gerrigien Everts weduwe van Gerrit Jans te Herfte
S.G. Dirk Jans H.G. de moeder, de bruijt moet erfuiting doen, is gebleken.
Alhier getrouwt den 30 julij 1752
RK Zwolle Spiegelsteeg
31 julij 1752 - zijn getrout Evert Jansen en Garrigjen Evers.
Getuigen de moeder van haar en Fenna ten Kate.
uit dit huwelijk: rk dpb Spiegelsteeg Zwolle
22 Junii 1757 - Baptizata Joanna, pater Evert Jansen, mater Garrigjen Evers. Matrina Aleida Evers.
31 8bris 1759 - Baptizata Maria, pater Evert Jansen, mater Garrigjen Evers. Matrina Marrigjen Wessels
27 Augusti 1762 - Baptizata Wilhelmina, pater Evert Jansen, mater Gerritje Evers. Matrina Aleida Evers.
Zwollerkerspel invnr. 623
f236 - 29 juli 1752 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Warner Teunis en Egbert van Marle.
In het Gericht is verschenen Gerrigjen Evers, weduwe van Gerrit Jansen te Herfte, in deze met Andries Verhagen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar onmondige dochter, met name Everdina Gerrits, bij wijlen haar voorschreven eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Hendrik Jans, oom van vaderszijde, en Derk Jans, aangetrouwde oom van moederszijde. Zij zijn daarop in het Gericht gecompareerd en hebben deze momberschap door handtasting aangenomen.
Waarna zij comparante in aanwezigheid van de genoemde mombers erfuiting heeft gedaan. Zij bewijst aan haar voorschreven dochter, als zij mondig of getrouwd zal zijn, 125 gulden, een bed met zijn toebehoren, 20 ellen doek en een kist.
De comparante belooft verder haar voorschreven dochter in kost en kleren te zullen verplegen, en verder lezen, schrijven en het naai¬en te laten leren na behoren, en bij ziekte of zucht, uit huis die¬nende deze altijd in te nemen en te verplegen.
Waarmee zij comparante verklaart een oprechte en sincere erfuiting te hebben gedaan. Zij verbindt daarvoor haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist
NB Hoort allemaal bij Derk Jans Croes en consorten
x 1e x Gerrit Jans
NG Zwolle 05-05-1748
Gerrit Jans jm te Wietem
Gargien Evers te Harfte
Sg zijn vader
HG haar moeder
Herfte VOT 1748
7 a -
b - Margjen Wessels Wedu. Evert Gerrits.
bij ingetrouwt
a - Gerrit Jans.
b - Geesjen Evers.
c -
d -
e - 2 knegten, 1 meijd.
f - Gerrit Geersen.
hertr. 2e x Evert Jans
NG Zwolle
Evert Jans Jonghman in Wiettum met Gerrigien Everts weduwe van Gerrit Jans te Herfte
S.G. Dirk Jans H.G. de moeder, de bruijt moet erfuiting doen, is gebleken.
Alhier getrouwt den 30 julij 1752
RK Zwolle Spiegelsteeg
31 julij 1752 - zijn getrout Evert Jansen en Garrigjen Evers.
Getuigen de moeder van haar en Fenna ten Kate.
uit dit huwelijk: rk dpb Spiegelsteeg Zwolle
22 Junii 1757 - Baptizata Joanna, pater Evert Jansen, mater Garrigjen Evers. Matrina Aleida Evers.
31 8bris 1759 - Baptizata Maria, pater Evert Jansen, mater Garrigjen Evers. Matrina Marrigjen Wessels
27 Augusti 1762 - Baptizata Wilhelmina, pater Evert Jansen, mater Gerritje Evers. Matrina Aleida Evers.
Zwollerkerspel invnr. 623
f236 - 29 juli 1752 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Warner Teunis en Egbert van Marle.
In het Gericht is verschenen Gerrigjen Evers, weduwe van Gerrit Jansen te Herfte, in deze met Andries Verhagen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar onmondige dochter, met name Everdina Gerrits, bij wijlen haar voorschreven eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Hendrik Jans, oom van vaderszijde, en Derk Jans, aangetrouwde oom van moederszijde. Zij zijn daarop in het Gericht gecompareerd en hebben deze momberschap door handtasting aangenomen.
Waarna zij comparante in aanwezigheid van de genoemde mombers erfuiting heeft gedaan. Zij bewijst aan haar voorschreven dochter, als zij mondig of getrouwd zal zijn, 125 gulden, een bed met zijn toebehoren, 20 ellen doek en een kist.
De comparante belooft verder haar voorschreven dochter in kost en kleren te zullen verplegen, en verder lezen, schrijven en het naai¬en te laten leren na behoren, en bij ziekte of zucht, uit huis die¬nende deze altijd in te nemen en te verplegen.
Waarmee zij comparante verklaart een oprechte en sincere erfuiting te hebben gedaan. Zij verbindt daarvoor haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist
NB Hoort allemaal bij Derk Jans Croes en consorten
Vermoedelijk is de gezochte Garrit Garrits deze:
statie Hoornsteeg
RBSO. nr. 774, blz. 148
RBSO. nr. 775, blz. 71
Zijn ouders:
Verder vermoed ik, dat Gerrit (Gerhardus) Afverlnk een zoon is van
statie Hoornsteeg
- 25-10-1759
Gerrit (Gerhardus) Gerrits en zijn vrouw Everdina Gerrits laten
hun zoon Gerardus dopen
RBSO. nr. 774, blz. 148
RBSO. nr. 775, blz. 71
Zijn ouders:
- 22-11-1745 Gerrit Gerrits j.m. met
Everdina Gerrits wed. van Jan van der Horst beijde buiten de Sassenpoort
SG Gerrit Egbert Seesvelt
HG de huisvrouw van Hermannus Lensink
het Consent van de vader moet worden getoont, is geconsenteert.
de Dood van de Man ook getoont worden.
Moet Erff. worden gedaen.
Het vereiste is gebleken
- 03-04-1750 Hermannus zv Gerard Alferink en Dina Gerrits
trouwde 1) Maria Jans 2) Theune Braakmans
- 19-05-1756 Joanna dv Gerrit (Gerhardus) Alverlnk dv Gerrlt (Gerhardus) Alverink en Dina Gerritz
trouwde Gerrit Holleboom
Verder vermoed ik, dat Gerrit (Gerhardus) Afverlnk een zoon is van
- 1710-02-02 - Gerrit Janss j.m. te Alferink te Haarle, en Janna Gerrits j.d., hebbende gedient bij Dijkman onder Wijhe - Wijhe - (Onder)trouw Hellendoorn, RBSO 274.
Nu nog de bewijzen vinden!
bericht 2
volgens de GI in het Reg. van alle huizen, 1812:
Waarschijnlijk ook overleden als Gerrit Alferink
Mogelijk op 02-03-1828 te Wijhe (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/33060513)
volgens de GI in het Reg. van alle huizen, 1812:
Hermannus Alferink
geboren 19-04-1750, gehuwd, kastelein,
zoon van Gerrit Alferink, boer, en Everdina
gewoond hebbende te Raalte, beiden overleden
Bron: Reg. van alle huizen, 1812
wijk voor de Sassenpoort 82, blz. 55-56
Gerrit Alferink
geboren 20-O3-1776, gehuwd, bakker,zoon
van Jan Alferink, bakker, en Alida
Hoogstraten
2-e wijk Voorstraat 94, blz. 48-49
De laatste zal de gezochte Garrit Garrits zijn. Die hier dus Alferink heetGerrit Alferink
geboren 01-11-1758, gehuwd, koemelker,
zoon van Gerrit Alferink, koemelker, en
Everdina Coenders, beiden overleden
wijk voor de Sassenpoort 119, blz. 79-80
Waarschijnlijk ook overleden als Gerrit Alferink
Mogelijk op 02-03-1828 te Wijhe (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/33060513)
-
Zwolle Erfuitingen f77v-f78 dd.06-03-1798
Mombers over de kinderen van Gerrit Gerrits en wijlen Magteld Leembroek, Gerridina oud 11, Johannes 9, Hendricus 7 en Gerridine oud 4 jaren:
Jan Leembroek en Clemens Swakenberg.
**
1780 Saturdag d. 8 April - Gerrit Gosen J.M. boerenknegt in Oldeneel, [en] Berendina Gerrits J.D. in Oldeneel, melkmeijd. Bijde Rooms.
Zijn getrouwt Zondag 30 April 1780.
S.G. Gosen Berends in Oldeneel, H.G. Gerritdina Gerrits [Gerst], huisvrouw van Gerrit Alverink voor de Sassenpoort.
[RBSO 734 - f314/315].
Mombers over de kinderen van Gerrit Gerrits en wijlen Magteld Leembroek, Gerridina oud 11, Johannes 9, Hendricus 7 en Gerridine oud 4 jaren:
Jan Leembroek en Clemens Swakenberg.
**
1780 Saturdag d. 8 April - Gerrit Gosen J.M. boerenknegt in Oldeneel, [en] Berendina Gerrits J.D. in Oldeneel, melkmeijd. Bijde Rooms.
Zijn getrouwt Zondag 30 April 1780.
S.G. Gosen Berends in Oldeneel, H.G. Gerritdina Gerrits [Gerst], huisvrouw van Gerrit Alverink voor de Sassenpoort.
[RBSO 734 - f314/315].
-
Egbert,
Zijn er twee Gerardussen ?:
Gerrit Alferink, geboren 01-11-1758, gehuwd, koemelker,
en
25-10-1759, Gerrit (Gerhardus) Gerrits en zijn vrouw Everdina Gerrits laten hun zoon Gerardus dopen
De ene keer heet de moeder Everdina Gerrits, de andere keer Everdina Coenders.
M.i. trouwt de Gerardus van 25-10-1759 te Zwolle op 23-03-1794 (NG) met Maria Berents Seijne.
Zijn er twee Gerardussen ?:
Gerrit Alferink, geboren 01-11-1758, gehuwd, koemelker,
en
25-10-1759, Gerrit (Gerhardus) Gerrits en zijn vrouw Everdina Gerrits laten hun zoon Gerardus dopen
De ene keer heet de moeder Everdina Gerrits, de andere keer Everdina Coenders.
M.i. trouwt de Gerardus van 25-10-1759 te Zwolle op 23-03-1794 (NG) met Maria Berents Seijne.
-
Ria schreef:
x 1e x Gerrit Jans
Everdina moet dan geboren zijn tussen 1748 en 1752. In het doopboek van de Spiegelsteeg lijken de jaren 1749 en 1750 te ontbreken.
Heeft iemand een doopdatum van Everdina ?
x 1e x Gerrit Jans
Everdina moet dan geboren zijn tussen 1748 en 1752. In het doopboek van de Spiegelsteeg lijken de jaren 1749 en 1750 te ontbreken.
Heeft iemand een doopdatum van Everdina ?