Met wie was Evert Lankhorst getrouwd?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Marc Alferink

Re: Met wie was Evert Lankhorst getrouwd?

Bericht door Marc Alferink » 01 jun 2025, 17:05

Ik ben op zoek geweest naar het nageslacht van Jannis Hendriks van Elsman. Hij zou samen met Teune Willems twee kinderen moeten hebben (Willemine en Hendrina, geboren vóór 1746). Deze kinderen worden echter niet vermeld in het (NG) doopboek van Raalte. In 1746 is hij hertrouwd met Derkjen Gerrijts. Ook van dit echtpaar heb geen kinderen kunnen vinden in het (NG) doopboek.

In de VT Raalte 1811 vond ik wel dit echtpaar:
Luttenberg 18 Nijland Frederik bouwman 62 M 1761 A Kortenbroek Maria beiden Luttenberg bouwman
Luttenberg 18 Elsmans Gerridina bouwman 40 V 1749 J Elsmans Derkjen beiden Pleegste bouwman

En daar hoort dit (RK) huwelijk bij: 06-08-1778 Fredericus Alberti x Gerardina Joannis van 't Klein Oosterbroek
Praesentibus Elisabeth Beumers et Wilhelmo Brinkman - Lottenberg

Is de genoemde Gerridina Elsman een dochter van Jannis Hendriks Elsman en Derkjen Gerrijts? En is dit een RK tak van de Pleegster familie Elsman? Of zit ik echt op een verkeerd spoor en betreft dit een hele andere familie?

Interessant in deze context is ook dit RK huwelijk uit Raalte:
05-05-1770 Antonius Antonii van Jacob in de Wal x Wilhelmina Joannis van Elsmans te Pleegste
Testibus ut supra – Boetele

Is dit de Willemina die genoemd wordt in de momberstelling? De dochter van Jannis Hendriks Elsman en Teune Willems?

Gerridina had een halfzus Wilhelmina. Dat blijkt uit deze doopinschrijving: 03-04-1781 d: Gerardina v: Fredericus Albertus m: Gerardina Joannis aan ’t Nijland g: Wilhelmina semi sorore matris -Luttenberg

ria jongman

Bericht door ria jongman » 01 jun 2025, 19:21

In principe hoort dit niet bij Elsman / Brilmans. Die zijn NG.

lidmaten Raalte
[genoteerd voor aantekening 1745]

volgens mij 3 kinderen van Gerrit Willems

1765 Pasen – Teuntje Gerrits aan Elsman in Pleegst
1765 Pasen – Evert Gerrits aan Elsman in Pleegst
1775 Pasen – Jan Gerrits aan Elsman onder Pleegst

1776 Pasen – Jenneken Jacobs aan Schotmans in Heeten
1778 Pasen – Jenneke Jans.. aan Schotman in Heeten

Marc Alferink

Bericht door Marc Alferink » 01 jun 2025, 20:28

Ria, het was misschien ook wel te mooi om waar te zijn: de weduwe Grietjen Elsman hertrouwd met de weduwnaar Gerrit Willems Lankhorst, die vervolgens Gerrit Elsman werd…
Ik denk nu ook: waarom werd die akte in 1756 opgesteld? Waarschijnlijk niet omdat Grietje ging hertrouwen, want het is geen momberstelling (en juist daarin wordt de aanstaande bruidegom vaak als momber genoemd). En als Grietje met Gerrit hertrouwd was, moest er wel een momberstelling gemaakt worden. Gerrit had immers onmondige kinderen…
Misschien moet de conclusie gewoon zijn: na het overlijden van weduwe Grietje Elsman werden Gerrit Lankhorst (nog steeds gehuwd met Jenneken Lankhorst) de nieuwe pachters van Elsman.

Dan kan ik dit overlijden ook beter plaatsen, dat zal dan Jenneken (Lankhorst) zijn:
14-11-1804 olde vrou Elsman Pleegste
https://proxy.archieven.nl/20/899AD8049 ... 971AA0A5FE

Marc Alferink

Bericht door Marc Alferink » 01 jun 2025, 20:55

Met de herkomst van Gerrit Willems Lankhorst ben ik ook bezig geweest. Waarschijnlijk was Teunis Willems op den Ham zijn broer.
Teunis Willems op den Ham had twee zoons (Jan en Willem) met Jenneken Jansen Vloetgraven, die vóór 1743 geboren moeten zijn. Deze kinderen heb ik niet (NG) gevonden in Raalte (en ook niet in Olst, Wijhe en Heino).
In 1743 (jaar gebaseerd op momberstelling) trouwde hij met Janna Jansen (waarschijnlijk ook Vloetgraven). Met haar kreeg hij drie kinderen:
16-02-1744 z: Jan v: Teunis Willemsen m: Janna Janssen opm: op den Ham in Linderte
13-02-1746 z: Gerrit v: Teunis Willems m: Janna Janssen brt: op de Vloetgraven in Linderte
11-07-1751 z: Teunis v: Teunis Willems m: Janna Jans brt: op het Olderaan

Hierna liep het spoor van Teunis dood.

Ik vond het opvallend dat Teunis in de kanttekening (1754) van de momberstelling (1743) Teunis Willem Jans Oldenraen genoemd werd. Zijn vader (en ook die van Gerrit Lankhorst) was dus waarschijnlijk geen Willem, maar Willem Jan.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 01 jun 2025, 21:37

f166 - 31 okt 1750 - Evert van Ketwich, wegens hoger Overigheid in
deze tijd Verw. Scholtus van Raalte.
Keurnoten Jan Volbrink en Henrik Koeiker.
In het Gericht zijn verschenen Teunis Wilmsen en Janna Jansen, tutore marito, [-] wonende op het erve Olderaam. Dewelke verklaarden voor een wel betaalde somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen, zulks doende bij dezen, aan Hermannus Lamberts Konijnenberg en Janna Henriksen, eheluiden, hun katerstede het Vloetgravens genaamd, met het getimmerte dat daarop staat, zo en in dier voegen als zij verkopers deze hebben bewoond, zijnde vrij en allodiale goed en niet bezwaard als met Herenschattingen, en een gedeelte tiendbaar aan de erfgenamen van de Scholtus Egbert Westenberg en Jan Wijttem, kennelijk gelegen tussen de landerijen van Wallinks en Averesch in dit kerspel van Raalte [in de] Boerschap Linderte, met zijn recht en gerechtigheid, lusten en lasten, ap- en dependentiën van dien. Met de belofte om dit transport te zullen staan wachten en waren voor de evictie en opspraak volgens Landrecht.
- In kennis der waarheid is dit door mij Verw. Scholtus en op verzoek van de comparanten door Gerrijt Pasman getekend en gezegeld.

Olderaam heb ik niet verder onderzocht

ria jongman

Bericht door ria jongman » 01 jun 2025, 22:05

bericht 2

Vlgs het NG doopboek Raalte zit op het Olderaan ene Maria Gerrits x Hendrik Hendriks - 4 sept 1754
Zij hertr met ene Gerrit Jans. Nageslacht zit tegen 1800 nog op het Olderaan [Tijenraan]

Teunis Willems is dan vertrokken of overleden?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 03 jun 2025, 19:56

bericht 3

*Jan 1744 z.v. Teunis Willemsen
02 16 mdr. Janna Janssen
op den Ham in Linderte (zie opm.) 349 131

Opmerking =de vader is Roomsgezind

Klopt dus dat de 2 dopen van Jenneke niet te vinden zijn.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 04 jun 2025, 11:07

bericht 4

Tijenraan
1751 Vuurstederegister
No. 21 - de Rentmr. van der Wijk Willem Jongeraen 1/2
No. 22 - deselve Teunis Olderaen 1

ria jongman

Bericht door ria jongman » 08 jun 2025, 12:41

bericht 5

Is dit de hertrouw van Teunis ?
Klopt wel met de maand en het jaar van de voogdijstelling plus Linderte

1743-04-21 - hebben haere 3 procl. alhier onverhindert gehadt Teunis Willems, weduwn. van het Pereboom in Linderte onder Raalte, en Janna Jansen J.D., gedient hebbende aan 't Weulink onder Wijhe. Met attest. na Raalte - N.H. (onder)trouw Wijhe, RBSO 642

Er is geen Teunis Willems op het Peerboom /Pereboom in het ORA te vinden of NG doopboek

Marc Alferink

Bericht door Marc Alferink » 09 jun 2025, 11:40

Een voogdijstelling werd natuurlijk meestal gemaakt omdat een weduwe/weduwnaar ging hertrouwen. En daar lijkt dit huwelijk bij te horen. Maar waar die naam Pereboom nu weer vandaan komt?
In 1740 dragen zijn schoonouders Vloetgraven over aan Teunis Willems. In 1743 draagt hij de toenaam Den Ham (momberstelling) en Pereboom (trouwen) en in 1744 nog steeds Den Ham (doop). In 1746 (doop) wordt hij weer Vloetgraven genoemd. En vanaf 1750 Oldenraan.

Plaats reactie