Slief uit Twello

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
ria jongman

Slief uit Twello

Bericht door ria jongman » 08 jul 2025, 14:23

Weet iemand misschien meer over deze Slief?

Twello - Ned. Geref. Trouwen RBS 1575
Folio 144 dd 10 oct 1716
Derk Willems jm zoon van Willem Janss:Slief en Fenneken Aelberts jd van wijlen Aelbert Lubberts beijde van Wilpe

karst1

Re: Slief uit Twello

Bericht door karst1 » 08 jul 2025, 17:36

Er is van dit echtpaar ook een RK huwelijk in Duistervoorde op 1 nov 1716. Derk heet dan met zijn RK naam Theodorus en Fenneke als Euphemia.

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... g=nl&i=134

Vr groet Karst

ria jongman

Bericht door ria jongman » 08 jul 2025, 20:24

Bedankt Karst1.

Uit het topic Slief door G. Goorman geplaatst

(Twello 1755, 24 jan., Duistervoorde RK 9.2.1755) Aelbert Dercx Slijf jongeman soon van Derck Slijff en Jenneke Teunis weduwe van. Willem Gerrits onder Twello. Van vader Derck is mij verder niets bekend.

Ik vroeg me af of die Albert soms de zoon is van bovengenoemde Derk

ria jongman

Bericht door ria jongman » 08 jul 2025, 20:51

bericht 2

Is er een link bekend naar de RK doopboeken Wilp of bestaan die niet?
Liet men dan in Deventer dopen? Weet iemand dat?

g.goorman

Bericht door g.goorman » 08 jul 2025, 22:35

RK boeken van Wilp bestaan er niet, meestal werden de RK-kinderen gedoopt in Duistervoorde, maar omdat Wilp dichtbij Deventer ligt, is niet uit te sluiten dat men soms, net als bij gereformeerden, zijn kinderen in Deventer liet dopen. Verder zijn de dtb van Wilp nogal gebrekkig overgeleverd omdat de pastorie ooit in vlammen op ging.

Han

Bericht door Han » 08 jul 2025, 22:45

Kernplaats: Duistervoorde
Beschrijving: Rooms-katholieke statie, die de volgende dorpen en buurtschappen heeft omvat :

Het dorp Terwolde met de buurtschappen De Spekhoek en de Hoeven;
het dorp Twello met de buurtschappen De Zanden, Teuge, Duistervoorde en Veenhuis;
het dorp Wilp met de buurtschappen Het Broek, Aardebroek, Achterhoek, De Paal en de Wilpse Klei;
het dorp Voorst met de buurtschappen Busloo, Gietel(oo), Appen, Gietelse broek, Gietelse- en Appense veld, Klarenbeek, De Enk, Noord-Empe en Nijenbroek;
Onder Apeldoorn de buurtschappen Ankelaar, mogelijk Zevenhuizen en een onbekend gedeelte van overig Apeldoorn.

Naamlijst DTB: Duistervoorde (RK)
Organisatie: Gelders Archief

Han

Bericht door Han » 08 jul 2025, 23:19

Als je bijvoorbeeld Slief wilt opzoeken in Duistervoorde ga dan naar Archieven.nl en kies Personen daarna uitgebreid zoeken en vul bij Achternaam: Slief in en bij Overige Plaats: Duistervoorde en klik op Zoek Het nadeel is wel dat de rol van de gevonden personen niet gespecificeerd is.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 08 jul 2025, 23:21

Allebei bedankt voor de reactie.
Dat wordt dus bladeren als er al dopen bewaard zijn gebleven.

Toelichting op mijn vraag

In Wijhe zit een Antonij Jans Sleef / Slief die ook 1x Antoni Schutte wordt genoemd.
Hij is dan getrouwd met Aaltjen Seijnen
En hij heeft 3 kinderen - die voor 1696 zijn geboren en wel een Willem Jan, een Egbert en dochter Gesina
Gesina is getrouwd met ene Derk Jans en zij heeft een zoon Jan bij die Derk volgens zijn testament in het ORA WIJHE f628 - Wijhe, 22 jan 1698

Antoni leent regelmatig geld aan anderen in Raalte
Zijn kinderen worden opnieuw gemeld in deze kantlijn bij een aantekening te Raalte
[Kantlijn hierbij op f149:] Raalte, 6 okt 1711 - Richter H. van der Wijk.
Keurnoten G. van Dorsten en Jan Gerritsen.
Verschenen zijn Willem Jan Sleef en Egbert Sleef, de rato caverende voor hun zuster Gesine Sleef. Zij verklaren van dit kapitaal van 300 gulden en de rente te zijn voldaan. De akte mag worden geroieerd, hetgeen gebeurt bij dezen.

Ik kom Antoni de 1e x tegen in 1688 in Wijhe en dan als gehuwd met Aaltjen Seinen
Hij hertrouwde met Maria Tonissen

1696-04-18 - Antoni Jansz Slief, wed., en Maria Teunis, J.D., beide te Wijhe - Op attestatie van Wijhe - Getrout den 14 April 1696 - (Onder)trouw Gericht Deventer, RBSO 160.

Hij maakt dus een testament in 1698 waarin Gesina al als getrouwd wordt genoemd.
De kinderen zijn dus niet van Maria.

Ik vroeg me af of er een link is met die Willem Jans Sleef wiens zoon dan in Wilp woont.

Plaats reactie