Regelmatig kom ik de termen tegen: belast met een jaarlijkse uitgang.
Het is een vorm van belasting, dat is mij wel duidelijk. Maar wat is de oorsprong van deze belasting.
Op internet kom ik de term wel tegen, maar geen uitleg. (Volgens google is het zelfs een niet bestaande, foute term. Wat maar weer eens bewijst hoe dom AI kan zijn.)
Dus graag een uitleg over de oorsprong van deze belasting. Die soms ook grondrente wordt genoemd.
Of een verwijzing naar een site met een duidelijke uitleg.
jaarlijkse uitgang
-
Re: jaarlijkse uitgang
Wat ik zo kan bedenken wordt daar misschien de verponding mee wordt bedoeld.
Wijhe [ca 1710]
Pastorium Lant,
Hermen Backer cum suis, verp. f 13 : 16 : -
contbr. f 2 : 5 : -
Is 8 mergen.
2 Hermen Backer,
2 Henr. van Dam,
2 Jan achter de Molle,
2 Evert Santcamp.
----------------
verponding f 13 : 16 : -
contributie f 2 : 5 : -
Het bedrag bestond dus uit verponding en contributie
Wijhe [ca 1710]
Pastorium Lant,
Hermen Backer cum suis, verp. f 13 : 16 : -
contbr. f 2 : 5 : -
Is 8 mergen.
2 Hermen Backer,
2 Henr. van Dam,
2 Jan achter de Molle,
2 Evert Santcamp.
----------------
verponding f 13 : 16 : -
contributie f 2 : 5 : -
Het bedrag bestond dus uit verponding en contributie
Hallo Egbert, hoewel een perceel of huis "belast" is met een uitgang, is een uitgang niet een belasting in de zin van "verplichte bijdrage tot de openbare geldmiddelen" zoals Van Dale het definieert.
Een bron die uitleg geeft voor de Overijsselse situatie, is de paragraaf over grondrente in het Compendium van het Overijssels recht vóór 1811 van E.D. Eijken, p.380-382. Er zijn verschillende soorten uitgangen met verschillende herkomst en dat wordt daar genuanceerd beschreven.
Een bron die uitleg geeft voor de Overijsselse situatie, is de paragraaf over grondrente in het Compendium van het Overijssels recht vóór 1811 van E.D. Eijken, p.380-382. Er zijn verschillende soorten uitgangen met verschillende herkomst en dat wordt daar genuanceerd beschreven.
Bedankt voor de reacties!
Waar ik het aantrof betreft de koop van een woning, waarbij de jaarlijkse uitgang werd afgekocht. In dit specifieke dit geval gaat over dus over onroerende zaken.
Mijn vermoeden is, dat het vergelijkbaar is het het beklemrecht, zoals dat in Groningen voorkwam. (bron wikipedia)
Ik zou graag dat Compendium van het Overijssels recht vóór 1811 graag willen inzien, maar kan de tekst niet vinden op internet, enkel verwijzingen naar heb boek.
En deze gegevens vond ik nog:
https://catalogus.kadaster.nl/brk/nl/page/Grondrente: Grondrente is het bedrag dat iemand krijgt van de eigenaar van een stuk grond.
https://catalogus.kadaster.nl/brk/nl/page/Beklemrecht: Een beklemrecht is een zakelijk, ondeelbaar en eeuwigdurend recht op de onroerende zaak van een ander om daarvan het volledige genot te hebben en waardoor men eigenaar wordt van de zich op de grond bevindende gebouwen en beplantingen.
Waar ik het aantrof betreft de koop van een woning, waarbij de jaarlijkse uitgang werd afgekocht. In dit specifieke dit geval gaat over dus over onroerende zaken.
Mijn vermoeden is, dat het vergelijkbaar is het het beklemrecht, zoals dat in Groningen voorkwam. (bron wikipedia)
Ik zou graag dat Compendium van het Overijssels recht vóór 1811 graag willen inzien, maar kan de tekst niet vinden op internet, enkel verwijzingen naar heb boek.
En deze gegevens vond ik nog:
https://catalogus.kadaster.nl/brk/nl/page/Grondrente: Grondrente is het bedrag dat iemand krijgt van de eigenaar van een stuk grond.
https://catalogus.kadaster.nl/brk/nl/page/Beklemrecht: Een beklemrecht is een zakelijk, ondeelbaar en eeuwigdurend recht op de onroerende zaak van een ander om daarvan het volledige genot te hebben en waardoor men eigenaar wordt van de zich op de grond bevindende gebouwen en beplantingen.
-
Mogelijk slaat het toch gewoon op de jaarlijkse rente over een opgenomen hypotheek?
Zwolle transportf113 dd.14-11-1618
Bekende Jacob Berents voor hem en zijn huisvrouw verkocht te hebben aan Gijsbert Pieters Buijs en Aeltge [-] zijn huisvrouw en erfgenamen, 12½ glgl. jaarlijks gaande uit twee touwbanen waarvan heden aan voorn. cedent transport is geschiet, wezende de eerste rente verschenen op Paeschen 1619, zijnde de eerste uitgang hieruit, losbaar met 200 glgl.
Schepen Hendrick Ter Kuijlen.
Zwolle transportf113 dd.14-11-1618
Bekende Jacob Berents voor hem en zijn huisvrouw verkocht te hebben aan Gijsbert Pieters Buijs en Aeltge [-] zijn huisvrouw en erfgenamen, 12½ glgl. jaarlijks gaande uit twee touwbanen waarvan heden aan voorn. cedent transport is geschiet, wezende de eerste rente verschenen op Paeschen 1619, zijnde de eerste uitgang hieruit, losbaar met 200 glgl.
Schepen Hendrick Ter Kuijlen.
-
Uitgang geeft aan dat er een last drukt op iets dat je koopt. Het kan bijv. ook om erfpacht gaan. Of om een andere financiële jaarlijkse verplichting die aan jou als koper gemeld moet worden in de transportakte.
De gekopieerde bladzijden 379-382 uit Compendium van Mr. Eijken zijn naar je onderweg, Egbert.
De gekopieerde bladzijden 379-382 uit Compendium van Mr. Eijken zijn naar je onderweg, Egbert.