Mooie vondst!
Ik had dit echtpaar al wel in mijn bestand staan, maar me nog niet gerealiseerd, dat de onmondige Gerrit wel eens Gerrit Dercks op den Pol zou kunnen zijn.
Gerrit Dercks op den Pol krijgt heeft onder andere een dochter Marrechien uit zijn tweede trouwen: Marrechien. (volgens momberakte f337 - 18 juni 1698)
En volgens de momberakte f90 - 30 juni 1694 is één van de voogden Liefert Hendriks op 's Herenbroek, stief-bestevader van de kinderen. Wat betekent, dat Liefert Hendriks de stiefvader is van Gerrit Dercks op den Pol
Onmondige zoon Peter is dan Peter Dercks x Geertien Derks
onmondige dochter Gerrichijn Derx trouwde later met Willem Jacobs, en na zijn overlijden met Peter Alberts
Ik heb Dirck Peters genoteerd als zoon van Peter Andriessen x Jantin Dircks. En dan zitten we in de familie Jonker.
Zus van Dirck Peters, Peterken Andriessoen x Rijck Claessoen, ouders van Engeltien Rijcksen, die Hendrick Egberts Joncker trouwde
Zus van Jantin Dircks, Aeghte Dercksen x Egbert NN, ouders van Hendrick Egberts Joncker
Peter Andriessen x Jantin Dircks hebben (waarschijnlijk, niet helemaal zeker) een dochter Trijne Peters, de tweede vrouw van Henrick Dercksen, weduwnaar van Hermtien Leeferts
1 aug 1652: Richter Bernardt Holt. Keurnoten Rotger van Loon, Professor, en Gerrardt Holt, hopman.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de vier onmondige kinderen van Henrick Dercksen bij zijn zaliger huisvrouw Hermtien Leeferts in echte geprocreerd, Arent Dercksen, Henrick Leefertsen en Jan Leefertsen, als respectievelijke ooms van deze kinderen van vaders en moeders zijde. [-] voorschreven vier kinderen, met name(n) Derck, Leefert, Dries en Berentien Henricksen
304 - 6 mei 1671 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Henrik Mensink en Jan Mensink.
In het Gericht is verschenen Trijne Peters, weduwe van wijlen Henrik Derx, in dezen geassisteerd met Klaas Arents op 's Heerenbroek. Zij heeft tot mombers over haar vier kinderen [verder genoemd], bij voornoemde Henrik Derx in echte geprocreerd, verzocht Lieffert Henrix, de kinderen hun halve broer, en Geerlich Peters, oom van de moeders zijde [-] haar voornoemde vier kinderen (Herman, Peter, Geertijn en Jannechijn Henrix)
Dan is het ook aannemelijk dat de onmondige Geertijn met Marten Jans [Holtland] trouwde.
Want, als Dirck Peters de volle broer is van Trijne Peters, zijn hun kinderen volle neven en nichten. Peter Dercks en Geertien Henricks volle neef en nicht. Vanuit de onmondigen gezien zouden we tegenwoordig zeggen, dat Peter Dercks een achterneef of oudneef is. Maar ik neem aan dat in 1707 dat onderscheid niet werd gemaakt, en gewoon neef genoemd werd.
- f93 - 3 sep 1707 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Henrick Klingenbergh en Daniel van Campen.
In het Gericht is verschenen Geertien Henricks, weduwe van Marten Jansen, in dezen met Berent Langhcamp als momber geassisteerd. Zij heeft over haar 6 onmondige kinderen (Jan, Teunis, Berent, Elsien, Hendrickien en Geertien Martens), bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Peter Dercks, volle neef van moeders zijde [-]