Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730

Bericht door ria jongman » 08 feb 2026, 11:53

Michiel van Heumen schreef:
26 jan 2026, 18:55

Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1745-1751 (Peter Klunder)
Ondertrouw 1748 april 6, getrouwd 1748 april 28 p. 47
Wilm Veltman weduwenaar op de Nijstad met
Swana Schrijvers j.d. in de Diezerstraat
SG Wilm van Denekamp
HG Johanna Schrievers

NB. Dit echtpaar wordt vermeld op dit forum, zij zou vermoedelijk een dochter zijn van Jan Schrijver en Lamberta Denecamp, rk gedoopt Zwolle Bogenkerk) 1 juni 1720 als Swaentje Maria.
De hierna genoemde Willem Schrijver is naar ik vermoed een ander kind van laatstgenoemd echtpaar, gedoopt rk Zwolle (Bogenkerk) 5 april 1709 als Guilielmus Henricus.

Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1745-1751 (Peter Klunder)
Ondertrouw 1748 april 27, getrouwd 1748 mei 12 p. 52
Peter van Linge wed. in d’Nieustraat met
Johanna van Gelder wed. van Willem Schrijver in d’Diesertraat
S:G: Gerrit Jan Mens
H:G: d’huisvrouw van Willem Denekamp
Bruidegom Rooms en heeft den Eed gepresteert
Sij moet vertonen hoe lang haar man is overleden geweest.
Is vertoont een att. Van Capt: C: Melvill onder ’t regim: van Hr. Brigadier Sluis [= correcte lezing: Elias], dat haar man overleden is in Steenbergen den 15 Octob: 1746

NB. Kampen, DTB Kampen (toegang 00016), Huwelijksproclamaties Boven-Broeder- en de Buitenkerk , 1732-1776 (scan 7)
1732 december 5
Willem Schrijver, soldaat van Swol J.M. met Janna van Gelderen, J.D. van Leijden.
Zwolle
Johanna
Achternaam:
Gelder, van
Aangenomen:
Nee
Datum:
1749-06-22
Tekst:
en haar man Peter van Lingen laten hun dochter Anna Magtelt dopen

Zwolle erfuitingen f230 dd.02-02-1751
Momberen over het nagelaten kind van wijlen Geertruit Braems: Berent Weghuis en Peter van Lingen.
Erschenen Derk Weghuis en heeft erfuiting doende voor moeders goed aan zijn zoon Warner (oud 16 jaren) bewezen 6 gl., uit te reiken als het kind meerderjarig zal zijn, nemende voorts aan dezelve blind zijnde, gedurende zijn leven lang in kost en klederen te onderhouden en na vermogen op te passen of te doen oppassen.
Actum coram Schepen Voet.

en deze vond ik nog

Kampen ondertrouw 14 dec 1736 - Godfriet Betjer, j.m. van Wallai, soldaat,
Janna Schrijvers, wed. van Zwol.

Kampen trouw
13 jan 1737 - Godefriet Betjer, soldaet, j.m. van Wallas,
Janna Schrijvers, wed. van Zwol - Buitenkerk

In Kampen betekent - van Zwol niet dat ze in Zwolle woont, maar oorspronkelijk van Zwolle komt.

zoals ook dit voorbeeld
Kampen ondertrouw NG
13 aug 1723 - Jacob Schrijver, j.m. van Hattem,
Trijntjen van Dijk, wed. van Campen.

24 mrt 1730 - Jacob Schrijver, wedn. van Hattum,
Jannetjen Elevelds, j.d. van Steenwijk.
met attest. van Amsterdam.

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 08 feb 2026, 14:30

Dank voor de nieuwe gegevens.

Het echtpaar Van Lingen-van Gelder komt (zonder kinderen) voor in de volkstelling van Zwolle van augustus 1748: no 447 'Op de Plas' :https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... g=nl&i=102

Er zijn drie broers Schrijver uit Zwolle die de eerste drie decennia dienstnemen bij de VOC, deze zijn allen kinderen van Berend Schrijver, die in 1706 in Zwolle overlijdt (begraven 9 oktober). Zijn weduwe was een spinster (tg 0700/977, scan 53/214) en overlijdt daar in 1720 (begraven 19 april). Een van de broers was Jurriaan getrouwd in 1709 met Maria (Hendricks) van Aken. Zij werd gealimenteerd door de Roomsch Catholijke Armenkamer in Zwolle. Ik vond geen kinderen van dit echtpaar in de r.k. en gereformeerde doopboeken van Zwolle. Hun zus (Maria) Christina die hun erfgename was voor de VOC was gehuwd met Jan Dercks of Jan de Vries. Zij wordt begraven (Grotte Kerk) op 31 augustus 1747. Deze familie was rooms-katholiek en ik vond bij hen ook geen doop van een Janna tussen circa 1720-1730.

Lambert Jansen Schrijver ondertrouwt in Zwolle (NH) op 6 december 1721 met Jannitje Peters Peperstraet jd tot Hasselt. Er wordt attestatie gegeven om in Hattum te trouwen op 24 december d.a.v. Hun kinderen worden NH Broederkerk gedoopt (1722-1726) in Kampen (bron: index personen Stadsarchief Kampen). Daaronder geen Janna. Daarna zijn er nog enkele kinderen NH gedoopt in Kampen van een Lambert Jansen met ene Barta, waaronder een Janna in 1730 (Broederkerk). Hij wordt bij een doop 'van 't Blokhuijs' genoemd, maar ik veronderstel dat dit niet Lambert Jansen Schrijver betreft. De dopen volgen die van Lambert Jansen Schrijver op. Waar het blokhuis gesitueerd moet worden, weet ik niet.

In 1734 wordt evangelisch-luthers in Zwolle gedoopt (scan 51/85) Johannes Casper, zoon van Andries Schrijver en Anna Catrina Eckhardt.
Er treedt in oktober 1753 een Andreas Schrijver 'van Swoll' in dienst van de VOC, maar of hij identiek is met de bovengenoemde vader van het kind uit 1734 kan ik niet uitmaken. Ik kan hem in elk geval ook niet plaatsen.

Op 24 juni 1752 wordt begraven (Grote Kerk) Maria ... wed. Schrijvers 'in Deutecums armenhuis' op Bethlems kerkhof. In de volkstelling van Zwolle van augustus 1748 wordt een Maria Schrijvers (zonder man) genoemd (FS 247/382). Een andere Maria Schrijvers in dezelfde volkstelling woont in bij de vrouw van Hans Marten Gondlach (FS 262/382).
Deze kan ik voorlopig ook niet niet plaatsen.

Op 25 december 1702 wordt evangelisch-luthers in Zwolle het kind Maria Catharina dochter van soldaat Peter Schreiber en Catrina gedoopt. Dit is vermoedelijk het kind van Peter Schrijver, dat op 28 december 1702 in de Grote Kerk wordt begraven. Deze soldaat is kennelijk een andere dan de Peter (de) Schrijver die met Marritje Jans NH laat dopen in de Grote Kerk:
- Cornelia 24 april 1698
- Peter 27 juni 1702
- Thomas 8 januari 1708.
Deze Peter is vermoedelijk identiek met de Peter Schreiver waarbij wordt opgemerkt 'gaat met de mers' (tg 0700/977 scan 169/214).
Wat het laatste betekent, weet ik niet. Hijis waarschijnlijk ook dezelfde die in het register van de 1000ste penning 1723/29 (tg 0700/9392 folio 289) nog wordt vermeldt.

De katholieke Jan Schrijver die met Lamberta van Denekamp was gehuwd, kwam volgens het burgerboek uit Ahaus. Hij is waarschijnlijk identiek met de Jan Schriver kleermaker (tg 0700/977/scan 36/214).

Er zijn verschillende losse eindjes, maar geen definitieve uitsluiting/oplossing.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 08 feb 2026, 16:57

Vragen misschien overbodig, maar

Kun je niets met de namen van de doopgetuigen? Bij de RK is dat over het algemeen familie

Er zit ook 6 jr tussen de 1 en 2e doop die je vermeldde, ruimte voor nog een kind.

De voornamen van de 2 kinderen die wel zijn gedoopt geven die een link naar de vaderskant?

Weet je wat de vader voor een beroep had?
En zijn er geen voogden gesteld of anderzins aktes te vinden - ze is waarschijnlijk onbemiddeld of arm?

Het valt me ook op dat ze Johanna heet -geen Janna

ZWOLLE
Johanna Schrijver
Datum:
1748-09-23
Tekst:komt met attestatie uit Breda

11 nov 1753 ’s Gravenhage Hoogduitse Kerk
Arij Aerentse, J.M. geb. te Venro met Johanna Schrijvers J.D. geb. te Zwol, en beide won. Alhier

27 juli 1754 Maria, dochter van Adrianus Aertze en Joanna Screvers Acath., doopgetuigen Joannes Aertze, Machtildis Snelllings
Dpb RK Kapel Oude Molstraat ‘s Gravenhage

HIAAT

RK Venray 14 febr 1760 Dorothea, dochter van Ariaen Arts en Joanna Schrievers, doopgetuigen Peter Arts, Gertruy Arts
**

ria jongman

Bericht door ria jongman » 08 feb 2026, 18:06

bericht 2

Er is in Zwolle een Swaantien Schrijver X Jan Arents Nackman.
Zij blijkt een dochter Janna te hebben die voor het huwelijk is geboren.
Het huwelijk met Jan Arents Nackman vond plaats in 1718 en volgens een testament in 1725 is deze Janna ge-echt.
Er zijn verder geen kinderen geboren uit dit huwelijk.

De erfgenamen die bestaan uit Jan Arents zijn familie - en die dochter die daar Janna Jansen heet en niet als gehuwd wordt vermeld.
Mogelijk heeft Janna de naam van haar moeder genomen en is zij de gezochte Johanna/Janna Schrijvers uit Zwolle.

zie hieronder

Windesheim 1718 Maart 27
- Jan Arentz Nakman j.m., uijt Harcksen, met Swaentjen Schrijvers dochter van Teunis Schrijver te Swol, met attestaties van Swol en Wijhe.

Zwolle geheime testamenten
f120 t/m f124 dd.31-08-1725
Jan Arents Nakman en Swaantjen Schrijvers, eheluiden, zij geassisteerd met Adam Truirniet als haar momber, maken hun testament, en institueren tot hun enige universele erfgenaam of erfgenamen hun wettige dochter Janna en derzelver broeders en zusters zo uit het eerste of tweede huwelijk bij testateur of testatrice na het overlijden van één van beiden wordt verwekt, alsdan met hun dochter Janna in gelijke portien, en zij geven elkaar het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Voorts bespreekt testateur zijn vader Jan Jansen Nakman de legitieme portie, en zij legateren aan de armen eens 25 gl. Mocht de dochter trouwen krijgt zij een uitzet van 400 gl. Mocht testatrice voor de testateur overlijden zal hetgeen tot haar lijf behoort gegeven worden aan de dochter Janna. Actum Zwolle.
------
1747 September 13, is deze couverte geopend en uitgelezen het testament van wijlen Jan Arents Nakman en deszelfs vooroverleden huisvrouw Swaantje Schrijvers, ter presentie van Sophia Nakman en van Berent Knape nomine uxoris Derkje Nakman, zij beiden mede caverende voor hun broeders Jan en Lubbert en zuster Janna Nackman, en dan nog gemelde Knape mede als momber over de kinderen van wijlen Willem en Reinier Nakman en dan eindelijk nog van Gerrit van der Kollik namens en ten verzoeke van Janna Jansen voordochter van de testatrice.
Actum coram Schepenen Kamnr. Scriverius en Verhoeff.

Uit het geven van de legitieme portie aan zijn vader wordt duidelijk dat Jan Arents geen kinderen heeft

Swaantien Schrijvers
1741-08-07
Tekst: vrouw van Jan Arent Nakman, is begraven in de Michaelikerk naast het Choor

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 08 feb 2026, 20:39

Er is inderdaad een hiaat van zes jaar, dat was me ook al opgevallen en ik heb de genealogische databases afgestruind om te kijken of er mogelijk nog een of twee kinderen van het echtpaar Aarts-Schrijver zijn gedoopt. Niets gevonden.

Wat het beroep van vader Ariaen Aarts was, is me nog niet kunnen blijken. In de op internet gepubliceerde indexen schepenprotocol Venray komen hij en zijn ouders niet voor. Maar dat is natuurlijk maar een beperkte selectie uit het schepenbankarchief van Venray.

De voordochter van Swaentien is een mogelijkheid, ze was gereformeerd.
Ik zal nog eens verder zoeken in die richting.

Ik vond nog het een en ander.

Lidmaten NH kerk Zwolle (invnr 141 scan 44/378) Ingekomen Pasen 1723 met attestatie van Windesheim Jan Arends Nakman.

Toegang 0700 Stadsbestuur Zwolle invnr 9491 (Hoofdgeld 1723) scan 64:
andere zijde Sassenstraat
Jan Schrijver...
Jan Arents Nakman...
Reinier Nakman

Toegang 0700 Stadsbestuur Zwolle invnr 992 Wijkboek 1742 Sassenstraat scan 4/40
Eigenaar J Arent Nakman, van waar Alhier, geen kinderen vermeld, Schoenmaker, gereformeerd

RK Dopen Koestraat (scan 48/92)
1721 mei 31
Anna Catharina vader Antonius Thielman moeder Anna Margaretha Schrijvers get Barbera van der Straeten
Misschien is de vader identiek met de volgende in het Burgerboek Zwolle (FS 424/724):
1722 december 28 Antonij Thijman geboren in 't Carspel van Dalfsen en zijnde van de Roomsche religie, doch volgens verklaringen van Roelof van der Sluis en Lamber Vischer twaalf jaar vanaf zijn achtiende jaar alhier hebben gewoond, het kleine burgerschap gewonnen en de burgereed gedaan.

RK Dopen Spiegelsteeg (en Onder de Bogen) scan 41
1730 augustus 22
Francisca Christina
vader N Knoop
moeder Anna Schrijver
pete Franciscus Schrijver

Erfgoed Centrum Zutphen
Protocol Weeskamer Zutphen akte 13 maart 1750 (tg 137, blad 51)
Moeder Anna Catharina Schrijvers, weduwe van Jan Hendrik Knoop, gewezen soldaat onder 't regiment van ... Mulert, legt haar dochter Maria Catharina, in het 15e jaar oud zijnde, een gulden toe wegens vaderlijk versterf.

Ondertrouw NH Zutphen 15 maart 1750 Laurens Coenraads. grenadier onder Burmania, met Anna Catharina Schrijvers, wed. Jan Hendrik Knoop, wonende alhier. Getrouwd Grote kerk 8 april 1750.

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 08 feb 2026, 20:40

kleine correctie inzake vermelding Burgerboek 1722 : Antonij Hendrik Thijman.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 08 feb 2026, 22:38

De Schrijvers uit Oldeneel en aanverwanten hoef je niet uit te zoeken hoor, daar heb ik een parenteel van.
Hoewel dat verder wat Janna betreft niets meer oplevert dan geplaatst is.

En verder zou ik het niet weten wat Zwolle betreft. Ik heb volop gezocht en kan verder geen verbinding vinden richting de NG Schrijvers

ria jongman

Bericht door ria jongman » 09 feb 2026, 16:07

Ik heb er nog één

= NG
Zwolle 27-04-1750 Evert van Doesburg j.m. in de Spoelstraat met Anna Schrijvers j.d. in de Dieserstraat S:G: de vader H:G: Fredericka Schrijvers de geboden moeten mede in Mastebroek gaan Bruijds moeders Consent is gebleken.

Zwolle 07-01-1765 Simon de Wit wed.naar aan de Bleijmarkt met Anna Schrijvers wed. in de Papenstraat Z:G: Albertus Glaser H:G: Frederica Scrivers Moeten beide blijk brengen dat uitwijsen aan de kinder hebben gedaan, en mede wanneer des bruidegoms vrouw en de bruids man overleden zijn. Het bovenstaande is gebleken.

Zwolle erfuitingen f406 dd.06-01-1765
Momberen over de 3 nagelaten kinderen van Evert van Doesburg: Hendrik van Leuwen en Hendrik Gerrits.
Erschenen Anna Schrijvers en heeft verklaard niets te hebben om voor vaders goed te bewijzen aan haar kinderen met namen Fredrica, Derk en Hendrikus, oud 15, 12 en 9 jaren, aannemende niettemin dezelve in kost en klederen te onderhouden en na vermogen iets te doen leren.
Actum coram Schepen Crans.

aanvulling

erfuitingen f444-f445 dd.13-09-1768
Momberen over de 2 nagelaten kinderen van wijlen Fredrica Schrijvers: Simon de Wit en Jan Vroom.
Erschenen Hendrik van Leeuwen en heeft erfuiting doende verklaard aan zijn twee kinderen, met namen Cornelis en Fredrik, oud resp. 9 en 6 jaren, te hebben bewezen tezamen een pond groot, uit te reiken als dezelve meerderjarig of getrouwd zullen zijn, aannemende inmiddels dezelve in kost en klederen te onderhouden en behoorlijk op te voeden en een goed ambacht te zullen laten leren.
Actum coram Schepen Camn. Meuwsen.

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 09 feb 2026, 16:59

Deze Fred(e)rica/Fredrika Schrijver is eerder op dit forum ter sprake gekomen.

Zij was een dochter van Fredrik Schrijver en Altje Vissers, gedoopt EL Amsterdam 28 juli 1724.
Fredrik (Friderich) Schrijver, oud 25 jaar, van Oldendorp, ot Amsterdam 6 november 1722 Aaltje Visser, oud 33 jaar, van "Dalsem".

Het echtpaar heeft nog een andere dochter: Anna, gedoopt EL Amsterdam 18 april 1723. Deze trouwt later in Zwolle met Evert van Doesburg.

Fredrik Schreijver wordt begraven Amsterdam 5 april 1724.

Zijn weduwe hertrouwt, ot Amsterdam 12 april 1725, dan herkomst van Dalfsen, met Jan Elderts, oud 30 jaar, van Holsbalgen.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 09 feb 2026, 20:48

Ik dacht misschien hoort die Johanna die met attest uit Breda komt daarbij, maar Anna en haar zus zijn Luthers.
Dat gaat dus niet.
Johanna heeft ergens belijdenis gedaan; dat is een feit, maar waar.

Plaats reactie