Wilsum voor 1769: Berend/ Berent Gerrits (Woning)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Wilsum voor 1769: Berend/ Berent Gerrits (Woning)

Bericht door ria jongman » 13 feb 2026, 11:24

Schrik je nog steeds van mijn reacties Harm :)

Ik bedoel ermee, dat de voogden die Gerrit Jans stelt - er toch 1 terug te vinden moet zijn in de familie van vader Jan Gerrits Bastiaan.
Deze Jan Gerrits B. krijgt zelf nog een kind in de periode dat Gerrit kinderen krijgt, dus waarom is hij niet genoemd als voogd als opa.
De andere voogd moet verwant zijn aan Janna Gerrits de 1e vrouw van Gerrit Jans. Of evt een 2e voogd uit de familie van JG Bastiaans.
Dat zou in principe niet moeilijk hoeven te zijn. Dan heb je bewijs.

aanvulling 11.37u.

In de VOT 1748 schoutambt Wilsum
Jan Konink en sijn vrou
3 kinders onder 10 jaar 2 3

huwelijk 1734 Jan Gerrits jm, soon van wijlen Gerrit Bastiaans IN Veekaten & Marijchjen Gerrits jd Heerde
Gerrit is hier niet vermeld als kind boven 10 jaar
Dpb Wilsum 3 mrt 1771 Gerregien Jan Gerrits Hendrina Hendriks

Jeannette

Bericht door Jeannette » 13 feb 2026, 14:36

Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Excuses voor mijn late reactie op jullie bijdragen.

Helaas ben ik vlak na mijn registratie op dit forum op een spam-blacklist van dit forum terecht gekomen.
Op mijn mailtje naar de beheerder begin deze week, heb ik nog geen reactie gehad.
Het lijkt erop dat klanten van het Vodafoon-netwerk automatisch geblokkeerd worden.
Een computer-says-'no'-gevalletje. ;-(

Ik kan wel inloggen en lezen, maar geen berichten versturen.
Dat maakt dat ik jullie bijdragen dus wel kan lezen, maar niet zonder meer kan beantwoorden.
For the time being heb ik een work-around-verzonnen. Of die werkt zal blijken als ik dit berichtje, en mijn andere voorbereide berichtjes, verstuurd krijg.

In dat geval kan ik ook inhoudelijk op ieders bijdrage reageren, ook al is dat met een aantal dagen vertraging.
...totdat de beheerder van dit forum mij op ' groen' zet.

Ik vertrouw op jullie begrip.
Jeannette

Jeannette

Bericht door Jeannette » 13 feb 2026, 14:37

Beste Egbert,

Dank voor je reactie.

Met wat ik inmiddels gevonden heb, heb ik ook nog geen verbinding met de Wonink's in Heerde en Wijhe en verder stroomopwaarts gevonden.

Ik heb meer gevonden van de familie van Gerrichje Rutgers dan van Berent Gerrits Woning. Ik probeer hele gezinnen bij elkaar te zoeken. Dat is volgens mij ook de manier om bij de juiste ouders uit te komen, met al die verschiullende schrijfwijzen.
De Albert Rutgers Baars die jij noemt, is inderdaad een -oudere- broer van Gerrichje. En dat is dezelfde als die samen met zijn vader, en 2 dochters de naam 'Baars' aannemen. Overigens is Albert de enige die deze nieuwe naam consequent gebruikt.

Ik had ook het hele naamsaanemings-register doorgeplozen op Woning en was hem ook niet tegen gekomen. Ik heb begrepen dat het in sommige plaatsen niet verplicht was je te registreren als je al een familienaam had...
Hetgeen dan het geval zou moeten zijn geweest voor Berent Gerrits Woning. De achternaam is bij enkele kinderen later op de doopakte bijgeschreven, maar ook niet bij allen. Mogelijk omdat die laatsten in 1811 al overleden waren...?

Jeannette

Jeannette

Bericht door Jeannette » 13 feb 2026, 14:37

Beste Ria,

Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik herken bijna alles wat je schrijft uit de aktes. Jij doet het wel een stuk sneller dan ik heb gedaan ;-) Ik zoek ook alle aktes en heb er een samenvatting van gemaakt in mijn orignele post omdat hij anders heel lang zou worden.

Ik doe nu bijna een jaar aan genealogie en kan behoorlijk veel vinden via BS en DTB's.
Met andere bronnen ben ik nog niet zo bekend, dit geldt ook voor de vindplaatsen hiervan.
Jouw 08 RAK-stuk is voor mij dan ook nieuwe informatie.
Het is niet alleen interessant en leuk om te lezen (ƒ90 is volgens mij best veel geld in die tijd), het is ook een bevestiging van andere bronnen en relaties.

Jeannette

Bericht door Jeannette » 13 feb 2026, 14:38

Beste Harm,

Dank voor je uitgebreide reactie.
Voor mij een bijdrage vol informatie waar ik even op moet kauwen.

Zoals ik in mijn reactie op de vorige bijdrage in dit topic schreef, doe ik nu bijna een jaar genealogisch onderzoek en kan behoorlijk veel vinden. Het lukt me ook om aktes goed te lezen, zelfs die in latijn of frans kan ik redelijk begrijpen.
Met andere bronnen ben ik nog niet zo bekend, noch met hun vindplaatsen (was ook nog niet nodig zolang ik verder kwam met aktes). Met de oude en soms juridische taal ben ik nog niet zo bekend. Dus ik ga je stukjes secuur spellen en uittekenen.

Nu denk ik te begrijpen dat er een heel stuk relaties/stamboom op z'n plek lijkt te vallen vanaf Gerrit Jans en Janna Berens.

Ik volg dit draadje natuurlijk met belangstelling, want hier zie ik heel veel kennis van jullie samen komen.

Cruciaal is de vraag natuurlijk hoe aannemelijk het is dat dit de ouders van Berent en Jochem Gerrits (kunnen ) zijn, als je geen direct bewijs hebt?

harm56

Bericht door harm56 » 13 feb 2026, 14:52

Dat zou in principe niet moeilijk hoeven te zijn.

Het is wel moeilijk, omdat er niet veel materiaal is.

Het echtpaar Gerrit Jans x Janna Gerrits 2e Janna Berens wordt maar één maal genoemd, en dan nog tweemaal in het doopboek, Een Gerrit Jans wordt nog in december 1787 nog genoemd, dan zou een mogelijk kind Berent al ca. 23 jaar oud kunnen zijn.

Heb naar alle plaatsen in de omgeving gekeken om de huwelijken te achterhalen, maar zijn dus waarschijnlijk binnen Wilsum getrouwd, geen ondertrouw inschrijvingen in naburige plaatsen, zover die bewaard zijn gebleven.

Wel de twee huwelijken van mogelijke vader (en het eerste nu 1734 door Ria)

Gerrit Jans opgetuigd in Aldfaer met zijn vader en zijn huwelijken.

Door het zien van de akte van 26 juli 1754, realiseerde ik dat ik Jan Gerrits x Wilmpje Derks al in mijn bestand had. en kon ik weer aan het verwijderen.

Wel een mooie akte die uit 1754, een aantal erfgenamen van Gerrit Jans Bastiaan.

Harm

ria jongman

Bericht door ria jongman » 13 feb 2026, 15:39

Dag Jeanette, bedankt voor je reactie en dat die laat is is nu wel te begrijpen.
En ach .. wat is laat ;)

Ik ben er ook [nog] niet van overtuigd dat Gerrit Jans de vader is van jouw Berent en Jochem. Er moet meer bewijs komen..

Harm,
Ik denk inderdaad dat de Joghem Berents verwant is aan Janna én dat hun ouders Berent Andries en Berentje Derks/Dirks Meulenbelt
zijn

VOT 1748 Berkum
10 a - Berent Andries
b - Berentjen Meulenbelt.
c - Egberdina, Grietjen, Andries, Janna, Jochem.
d -
e -
f -

Janna is gedoopt als Anna op 22 febr 1728 te Zwolle

Zwolle 06-01-1711 Berent Anderis van den Doren j.m. en Berentjen Dircks j.d. sijn broer en haer suster moeder

Jochem zit in IJsselmuiden aan de Bisschopswetering genoteerd in HFG 1723 naast Rietberg

volgens de GI
Jacob Joochems
Aangenomen:
Nee
Datum:
1729-08-23
Tekst:wonende aan de Bisschops Wetering, is lidmaat

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 13 feb 2026, 15:59

@Jeannette, fijn dat je weer kunt reageren op dit forum. Ik vroeg me inderdaad al af, waarom je niet reageerde.

Wat betreft de naamsaanneming, mijn indruk is dat de mannen een achternaam moesten aannemen. Ik zie zelden dat een vrouw een achternaam aannam. Maar die kregen ze vaak wel toegewezen. Dat ging zo:
Stel een Aaltje, gedoopt als dochter van Jan Jochems. Tot 1811 kreeg ze het patroniem van haar vader, en heette ze Aalte Jans. Maar na 1811 redeneerde men: je vaders patroniem is je achternaam. En dan heette ze Aaltje Jochems. En als dan later een broer gevonden werd met een andere achternaam, kreeg ze de achternaam van de broer.

Dat is ook de reden, waarom ik de aangever van de geboorte van Berend Wonink in 1814 erbij haalde. Ik neem aan dat Gerrigjen Rutgers toen nog geen officiële achternaam had. Maar waarschijnlijk heeft haar broer Albert bij de aangifte aangegeven dat de moeder zijn zus is. En daarom kreeg ze de achternaam van haar broer. Maar ze is overleden als Gergje Prins. In de doopboeken, niet bij haar dopen, wordt haar vader soms Rutger Aarsen Prins genoemd.

Na 1811 heb de mensen van de burgelijke stand veel dtb boeken van de kerken opgevraagd (al of niet vrijwillg) om daar gegevens van over te nemen. En daar werden soms fouten gemaakt. Bijvoorbeeld dat iemand de geboortedatum kreeg toegewezen van een eerder geboren en jong overleden broer/zus.

Tot ongeveer 1850 is het nogal eens een rommeltje geweest. Je vindt veel aktes, met name trouwaktes, waarin staat dat iemands achternaam is gewijzigd vanwege een gerechtelijke uitspraak.

Er is een voorbeeld van ene Willem Lok, die in 1820 te Ambt Vollenhove trouwde. Maar toen hij verhuisde naar Zwollerkerspel heette hij Willem Jans van het Hoge (volgens de geboorteaktes van zijn kinderen). Eenmaal terug in Ambt Vollenhove is hij daar in 1884 overleden als Willem Lok.

En verder was er ook in de dtb (doop- trouw- en begraafboeken) geen uniforme schrijfwijze. Bijnamen/familienamen werden vaak pas gebruikt als er nog iemand met de zelfde voornaam en patroniem was. In die tijd zal het allemaal duidelijk geweest, maar drie eeuwen later is het nogal moeilijk om die context te zien.

Dat de achternaam later in de doopboeken is bijgeschreven heeft vermoedelijk te maken met een trouwinschrijving waarbij vaak aktes uit de doopaktes werden opgevraagd. Zie de huwelijks bijlagen bij veel trouwaktes.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 13 feb 2026, 16:01

Gevonden !

Zwolle

Gerrit Jans weduwenaar met
Jantjen Berents j.d. beide te Wilsum
SG: Willem Hendr. Wijnbelt
H:G: Janna Wijnbelts
Hij moet erfuiting tonen. Is gebleken.
Den 19 8br. 1763 Att: verleent om te Wilsem te mogen trouwen.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 13 feb 2026, 16:18

bericht 2
invnr 2
F102- Wilsum 28 Julij 1760
Schepenen Aart Eevers en Teunis Derks Bos
Compareert W. Hendk Wijnbeld seggende eer hij tot sijn tweede huwelijk quam te treden met Janna Jansen Hesmeijer, momber te stellen over sijn vier onmundige kinders in egte verwekt bij Maria Lisabet Sparenburg, met namen Willemina, Gerrit Jan, Floor en Jan Hermsen Wijnbelt, stellende dan tot mombers Gerrit Schutte en Hendrik Albers die de momberschap ook bij handtastinge hebben aangenomen, soo bewijst hij aan gemelte konders voor moeders goet een somma van f 25 guld, 1 roo damaste rok, een witte dito een swarte japon, een kleurt stoffen jak, 2 bonte jakken, een wit marsellis jak, 2 bonte rokken, 2 witte rokken, 1 hoepel, 10 hemden, twe bonte schorteldoeken, een streepte borstrok, een root rijlijf, 5 neusedoeken, 5 ondersten, 7 paar mouwen, 13 mussen potoelen, 5 kappen , 4 paar moffen, een hoet met drie silvere haken en ogen, een goude rink, een dito met te weten goud of niet, een silvere snufdoos, een paar silvere keten an een schere belooft vorder gemelte kinders te laren leren leesen en schrijven en te onderholden is kost en kleeren tot hare mundige jaren toe in oirconde der waarheijt hebbe wij dese met de subschriptie onsen secret gedaan bekragtigen.
Philip Klinge secret.

Deze is RK - 1756 Paterskerk
15 Septem. - Bapt. est Florentius filius Wilhelmi Henrici Wijnbelt et Mariae Sparenberg conj. Suscepit Jacoba van Emmelort loco Petri Sparen¬berg.

Plaats reactie