Voor wie hier vanaf stamt
Gerrit Jans; zijn kinderen
1]Jan Gerrits x Niesien Jansen – kinderen Griettien en Jan
2]Grietje Gerrits [x Albert Matroos uit Vollenhove]
3]Fijgien Gerrits [x Peter Herms, hij hertr Hillegien Roelofs]
Hier hoort deze akte bij
Zwolle 0700-2149 RA001-137 Geheime testamenten 1741-1761
f226-f227-f228 dd.16-06-1744
Willem Roek, gaande en staande, maakt zijn testament, en na revocatie van alle vorige makingen institueert hij tot zijn enige en universele erfgenaam de Heer Abraham van Sonsbeek Burger Vaendrig alhier, of bij vooraflijvigheid zijn kinderen. Verder legateert hij aan Procurator Christian Fabius 150 car.gl., Jan Fabius 150 car.gl., Wijbrand Fabius 150 car.gl., item aan zijn neven Jan Gerrits Bouwmans vrouw Janna Jans genaamd 150 car.gl. Nog aan de kinderen van wijlen Albert Matroos en zijn nicht Grietje Gerrits, met namen Jantjen Alberts 150 car.gl., Berend Alberts 150 car.gl. en Grietjen Albers 150 car.gl. Nog aan de kinderen van Peter Harms Bouwman en wijlen zijn nicht Fijgjen Gerrits, als Berent Peters 150 car.gl., Harmen Peters 150 car.gl. en Gerrit Peters 150 car.gl. En dan nog aan Roelof Peters zijnde een zoon van de tweede vrouw van Peter Harms 100 car.gl., en dan nog aan de Burgerweesen binnen deze stad 50 car.gl. Actum Zwolle.
----
1750 Den 30 is deze couverte geopend en uitgelezen de testamentaire dispositie van Willem Roek, en zulks ter presentie van Hopman van Sonsbeek, als hetzelve hebbende geëxhibeerd, en Derk Rooij en Jannes van Stegeren namens de Heer Oud Bmr. Roek en Juffr. Roek.
Actum coram Schepenen Kamr. Scriverius en Voet.
Zwolle f394-f395 dd.27-07-1694
Erschenen Trientje Gerrits huisvrouw van Herman Engbers bouwmeester, zijnde gezond en geassisteerd met de Secr. Isel als momber, en willende over haar tijdelijke goederen disponeren, heeft tot haar enige en universele erfgenamen geïnstitueerd haar zoon Berent Jans geprocreerd bij haar eerste eheman Jan Bouwmeester, mitsgaders de kinderen van haar overleden zoon Gerrit Jans, met namen Jan, Grietje en Trijntje Gerrits in hun vaders plaats, en dan nog haar zoon Jan Egbers geprocreerd bij haar tweede eheman Egbert Herms, om haar nalatenschap (onder aftrek van nabenoemde legaat) erfelijk te profiteren, legaterende dan nog aan haar kinds kind Jan Gerrits, zoon van Gerrit Jans, een somma van 500 car.gl. boven zijn aandeel van de erfenis en aan de armen legateert testatrice 6 car.gl.
Actum coram Schepenen Camr. Ittersum en Nijlant.
Bouwmeester/ Bouwman /Schaapman
-
ria jongman
Re: Bouwmeester/ Bouwman /Schaapman
Ik stam hier weliswaar niet van af, maar bedankt voor het plaatsen. Iemand voor wie ik de kwartierstaat uitzoek, stamt hier wel van af.
De vrouw van Jan Gerrits heb ik genoteerd als Lijsien Jans, dochter van Lamme Claassen. Zo heet ze in de ORA Genemuiden.
Dochter van Jan (Jans Bouwmeester) wordt gedoopt als Lijsjen (07-07-1743 te Mastebroek)
De vrouw van Jan Gerrits heb ik genoteerd als Lijsien Jans, dochter van Lamme Claassen. Zo heet ze in de ORA Genemuiden.
Dochter van Jan (Jans Bouwmeester) wordt gedoopt als Lijsjen (07-07-1743 te Mastebroek)