Wilsum voor 1769: Berend/ Berent Gerrits (Woning)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Wilsum voor 1769: Berend/ Berent Gerrits (Woning)

Bericht door ria jongman » 25 feb 2026, 22:33

Jeannette schreef:
21 feb 2026, 19:07
@Ria,

ria jongman schreef:
07 feb 2026, 17:00
WILSUM
28 apr 1771 Trijntien [obiit] Gerrit Jans Janna Berends
13 mrt 1774 Jochem Gerrijt Jans Janna Beerents
Bij Trijntien staat obiit in het doopboek. Ik weet dat dat gestorven betekent.
Ik ga ervan uit dat dit geen miskraam is omdat het kind een naam heeft gekregen en dus gedoopt is. Is dit veronderstelling terecht?
Staat ze dan niet in het begraafbeoek? Maw hoe kort heeft zo'n kindje geleefd om als obiit geregistreerd te worden.?
Kun je daar iets over zeggen?

Alvast dank,
Leuk dat je zo enthousiast bent!

In Wilsum wordt ook pas veel later dat obiit erbij geschreven. Dus hoe oud ze dan was, weet ik niet als ze niet als begraven is terug te vinden.

Jeannette

Bericht door Jeannette » 26 feb 2026, 19:38

ria jongman schreef:
25 feb 2026, 22:33
Jeannette schreef:
21 feb 2026, 19:07
@Ria,

ria jongman schreef:
07 feb 2026, 17:00
WILSUM
28 apr 1771 Trijntien [obiit] Gerrit Jans Janna Berends
13 mrt 1774 Jochem Gerrijt Jans Janna Beerents
Bij Trijntien staat obiit in het doopboek. Ik weet dat dat gestorven betekent.
Ik ga ervan uit dat dit geen miskraam is omdat het kind een naam heeft gekregen en dus gedoopt is. Is dit veronderstelling terecht?
Staat ze dan niet in het begraafbeoek? Maw hoe kort heeft zo'n kindje geleefd om als obiit geregistreerd te worden.?
Kun je daar iets over zeggen?

Alvast dank,
Leuk dat je zo enthousiast bent!

In Wilsum wordt ook pas veel later dat obiit erbij geschreven. Dus hoe oud ze dan was, weet ik niet als ze niet als begraven is terug te vinden.

Dank voor je reactie

Jeannette

Bericht door Jeannette » 26 feb 2026, 19:44

ria jongman schreef:
23 feb 2026, 17:42
Janna de dochter van Berent Andries Doorn is niet de vrouw van Gerrit Jans.
Zij blijkt samen met haar broer Andries nog een testament te maken in febr 1787 te Zwolle

Janna Berents de vrouw van Gerrit moet wel uit Zwollerkerspel komen, dat lijkt mij nl de reden dat het huwelijk in Zwolle is ingeschreven.
Dus op zoek naar een Janna / Jantje in ZWK met een vader Berent en vermoedelijk een moeder of zus Trijntje / Catharina
en misschien een broer Jochem

Ik heb bij toegang 1141 het doopboek van Windesheim helemaal doogeplozen. Daar vind ik, vanaf 1722, geen Janna, Anna, Johanna, Jannigje noch een Jochem met een vader die Berent/Berend heet,

Omdat Mastenbroek ook onder Zwollekerspel valt heb ik daar via Jan van Arkel met de zoekfunctie gekeken. Met dito resultaat.

Ik ga ook nog wel even puzzelen op Zwolle.

Tot zover ...

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 27 feb 2026, 14:17

Voor dopen Zwolle en omgeving kun je gebruikt maken van de indexen op NG dopen, te vinden op https://www.vpnd.nl/ov/zwolle_dtb_doop.html

Enkele doop-inschrijvingen, die ik terloops heb gevonden:
  • -03-11-1728 Anna Berent Westenberg Caatjen van Seysen
    - 14-12-1728 Johanna Berent Schilfers (demori) Harmanna Bolmind [de vader is overleden?]
    - 24-08-1730 Anna Berent Borne Janna van Cesen
    - 06-01-1732 Anna Berend Smit Henrina Kramer onegt, getrouwt den 31 maart 1732
    - 13-02-1732 Janna Berent Janze Willemtie Asjes
    - 24-02-1732 Janna Berent Janze Lutgertje Jans
    - 02-01-1735 Anna Berent Jannesz Berentie Asjes
    - 28-07-1735 Johanna Berent Mensink Elsien Koepier
    - 12-05-1737 Johanna Berent Scholte Matjen Angermonts
    - 04-07-1737 Anna Berent Borne Janna van Sesen
    - 20-09-1739 Janna Berent Brouwers Geertien Brinkmans
    - 24-01-1740 Johanna Berent Kleijn Jannegien Visschers
    - 30-07-1741 Janna Berend Jans Heiltjen Henriks
    - 05-08-1742 Johanna Berent Brinkhuis Huibertien van Wijk
    - 08-06-1744 Johanna Berent Dijk Maria Buijsmans
    - 10-07-1746 Janna Berent Herwits Geertruid Wesselinks
    - 23-09-1748 Joanna Berent Herwitz Geertruid Wesselinks
Geen moeder Trijntje (of naamvariant) gevonden.

Omdat Jannna Berents in 1771 en 1774 nog een kind krijgt binnen drie jaar, lijkt het me aannemelijk dat in 1774 niet veel ouder is dan 35 jaar. En bij haar trouwen zal ze toch wel minstens 16 jaar geweest zijn.
Meest aannemelijk dat ze tussen 1738 en 1747 geboren is. Als je helemaal geen aanknopingspunten hebt, is de beste schatting het geboortejaar van de bruidegom. En die is rond 1742. Maar het komt nogal eens voor dat een weduwnaar van een jongere vrouw trouwt, en soms zelfs met een oudere vrouw.

Er zijn er twee, die naar mijn mening, het waard zijn om verder te onderzoeken:
- Janna dochter van Berent Janze en Willemtie Asjes
- Janna dochter van Berend Jans en Heiltjen Henrik
de eerst Janna, ouders trouwen te Zwolle:
  • 06-05-1722 Berend Janzen j.m. te Barkum met
    Willempjen Assjes j.d. te Langenholte
    S:G: Jan Claassen
    H:G: Berend Janzen
moeder overlijdt in mei 1743
f42 - 9 mei 1743 - Richter Thomas van Muijden.
Keurnoten Karel Jukema en Bernardus Knoopmeijer.
In het Gericht is verschenen Berent Huige, weduwnaar van Willempjen As-sjes te Barkum. Hij heeft over zijn 5 onmondige kinderen (Jan, Gerrit, Janna, Arent en Hendrik Berents), bij wijlen zijn voorschreven huisvrouw in echt verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Jan Assjes, oom van moeders zijde, en Jan Ter Burgh, neef van vaders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen. [-]
En daarbij:
f268 - 7 juli 1761 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten Hendrik Groothuis en Marten Forbus.
Verschenen zijn Hendrik Berents en zijn zuster Janna Berents, zij met haar voorschreven broer als momber gesterkt, tesamen meerderjarige kinderen van Berent Jans Huigen. Zij verklaarden van hun bij akte van 9 mei 1743 aangestelde mombers Jan ter Brugh en Jan Asjes te hebben ontvangen rekening, bewijs en reliqua, van hun moeders boedel, waarvan Jan ter Burgh en Merrigjen Gerrits, huisvrouw van Jan Asjes, die vanwege [in] absentie van haar man om diens onpasselijkheid alhier present waren, voor de goede administratie bedankende bij dezen.
Deze Janna Berents leeft dus nog in 1761, en (hoogstwaarschijnlijk) nog niet getrouwd, want dan verwachte je haar man als momber.
(voor meer info, zie het onderwerp 1743 Zwolle/Zwk. Jan Ter Burg voogd en neef van vaderszijde. Op welke manier neef?
.
.
Ouders van Janna uit 1741:
  • 20-11-1740 Berend Jans j.m. met
    Heiltjen Hendriks wed. van Willem Reinders beide op den Ordel in Haarst
    S.G. Lubbert Jans
    H.G. De Huisvrou van Jan IJsseldoorn
In de volkstelling van 1748
  • (Haarst nr. 22) Berend Jans (man), - (vrouw), Henrik (kinderen boven tijn jaren), Willem, Janna (kinderen onder tijn jaren), 1 knegt 2 meijden (dienstboden), - (inwonende)
Hendrik is uit het eerste huwelijk van Heiltje:
f212 - 22 okt 1740 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Roelof van Stegeren en Frans Lakeman.
In het Gericht is verschenen Heiltjen Hendriks, weduwe van wijlen Willem Reinders van den Ordel tot Haarst, met Cornelis Kleman als momber geassisteerd. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Hendrik, Reindert en Lubbigjen Willems), bij wijlen haar voorschreven eheman in echte verwekt, tot mombers verzocht en verkregen Jan IJsendoorn, oom van vaders zijde, en Wilhelmus van Langen, oom van moeders zijde. Zij zijn persoonlijk in het Gericht verschenen en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen. [-]
Janna (1741) en Willem (1745) uit haar tweede huwelijk (zie doopindexen op vpnd.nl)
Volgens de website van Odette: Heijltjen van Marle
heeft Heiltje een halfzus Trijntje (ged 20 aug 1713 te Windesheim)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 27 feb 2026, 15:44

Ik was inmiddels ook zover gekomen.
Die Berend Hugo is de voorvader van Gerrie Bongers, daarom lijkt hij mij niet de juiste.

Gisteren Odette gemaild of zij meer wist van Willem Reinders op de Ordel en hier zie ik dus dat Heiltje een van Marle is.

Berent hertr

Zwolle 20-04-1749 Berent Jansz weduwenaar met Hermpjen Herms j.d. beide te Haerst S:G: Gerrit Herms H:G: Gerrigjen Buters hij moet Erffuiting doen d' Erffuiting is getoont

f25 - 12 apr 1749 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Hermen Herms en Geerlig Herms.
In het Gericht is verschenen Berent Jansen, weduwnaar van Heiltjen Henriks te Haarst. Hij heeft over zijn 2 onmondige kinderen (Janna en Willem Berents), bij wijlen zijn voorschreven ehevrouw in echte verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Hermen Jansen, de kinderen hun oud-oom van vaderszijde, en Wilhelmus van Langen, de kinderen hun oom van moederszijde. Zij zijn persoonlijk in het Gericht gecompareerd en hebben deze momberschap door handtasting aangenomen.
Daarna doet hij comparant in aanwezigheid van de genoemde mombers erfuiting. Hij bewijst 30 gulden aan de zoon Willem en 15 gulden en een bed met toebehoren aan de dochter Janna, en verder gemeenschappelijk [in 't gemeen] het linnen en de wol, zilver en goud, dat tot de lijfdracht van de moeder heeft behoord [-]

f146 - 12 mei 1759 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten Jan Bos en Steven Jans.
Verschenen is Wilhelmus van Langen als aangestelde momber over de twee kinderen van Berent Jansen, bij Heiltjen Henriks in echte verwekt. Hij verklaart, dat zijn mede-voogd Hermen Jansen overleden was, verzoekende dat in diens plaats weer en andere voogd mag worden aangesteld. Hetwelk door het Gericht in deliberatie is genomen, zo is over de twee voorschreven kinderen van Berent Jansen tot mede-voogd aangesteld Jan Egberts, de kinderen hun aangetrouwde neef [-]

Verder nog dit gevonden

Zwolle transport RA001-049
f367 dd.05-03-1755
Erschenen Sijse Harms, Aagjen Harms met haar man Willem Bos, en Hermpje Herms met haar man Berent Jans, alle wonende in het boerschap Haarst, als erfgenamen van wijlen hun oom Engbert Roelofsen, en bekenden voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan de Heer H.R. Meeuwsen Burgermeester der stad Swol en zijn ehevrouw, hun comparanten 4/5 portien in een obligatie of handschrift door Roelof Klaasen en Gerrigjen Buiters op 01-07-1729 ten voordele van Engbert Roelofsen gepasseerd, groot 500 gl. en zulks met de achterstallige renten, onder afslag dan nog van zodane 60 gl. zo Berent Jans aan gemelde Gerrigjen Buiters en haar eheman Gerrit Harms wegens een gekocht beest in 1754 verschuldigd is.
Actum coram Schepen Sprakel.

Zwolle transport RA001-049 f615 dd.16-11-1758
Erschenen de Heer Burgermeester Hermen Roelof Meuwsen en deszelfs huisvrouw S.A. Meuwsen, en bekenden voor een welbetaalde somma van penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Aagjen Herms getrouwd met Willem Bos, en aan Hampjen Harms wed. Berent Jans, zodane gerichtelijke akte als Sijse Herms, Aagje Herms en haar man Willem Bos en Hermpjen Herms met haar man Berent Jans op 05-03-1755 ten voordele van de heer en vrouw comparanten alhier gepasseerd gehad, dezen met een transfix annex, gelijke mede het recht van verwin door de comparant op 28-03-1755 verkregen voor het Schoutengericht van Swol op de gerede en ongerede goederen van Gerrit Herms in de Vijfhoek te Haarst getrouwd aan Gerrigjen Buiters, weleer weduwe van Jan Everts Reuvekamp, welk verwin alsnog in vigeur is.
Actum coram Schepen Feith.

inwonersregister 1741-1608
f165 [Haarst]:
A - Huis No. : 28
- Eigenaren der Huizen : Doctor Meulenbelt
- Huerluiden en bewoners: Berent Jansen
- waar van : Langeholt
- hoe lange gewoont : 11
- hoe veel kinderen : 4
- koswinninge : boerije
- Religie : G

VOT 1748
22 a - Berent Jans.
b -
c - Henrik.
d - Willem, Janna.
e - 1 knegt, 2 meijden.

Maar geen Jochem

ria jongman

Bericht door ria jongman » 27 feb 2026, 16:17

bericht 2

En nog deze?

Kampereiland
17 apr. 1718 ondertrouwden op getuijgenis van IJselmuijden
Berent Hendriks, j.m. van de Zeedijk,
Aaltjen Jochems, j.d. van Mastebroek.
getrouwd te IJselmuijden 1 mei 1718.

Mastenbroek
22 01 1730 - Lijsbertjen, dogter van Berent Hendriks & Aaltje Jochems aan de Zee¬dijk.
19 10 1732 - Aaltjen, dogter van Berent Hendriks en Aaltjen Jochems.

verder helaas niets gevonden

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 28 feb 2026, 20:33

ria jongman schreef:
27 feb 2026, 15:44
Die Berend Hugo is de voorvader van Gerrie Bongers, daarom lijkt hij mij niet de juiste.
Dat kan ik niet helemaal volgen, waarom hij de juiste niet is.

Ik neem aan, dat voorvader Berend Hugo (van Gerrie Bongers) deze is:
  • overleden 30-01-1847: Berend Hugo
    Leeftijd: 93
    Vader: Berend Jans - Hugo
    Moeder: Hendrikje Jacobs
    Partner: Grietje Heegels
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/31513326

En dat hij de vader is van Gerridina Hugo (ged. 01-08-1795, ovl 20-06-1862)
  • 22-02-1811
    Goosen Bongers, J.M., wonende te Haarst, gaat in ondertrouw met Gerridina Hugo
    Bron: Ondertrouwboek RBSO nr. 803, blz.31-32
Gerridina is gedoopt RK statie Hoornsteeg.
  • 1 augustus 1795
    d: Gerridina
    v: Berend Hugo, niet katholiek
    m: Gritje Gerrits [= Grietje Hegel, EK]
    g: Berend Gerritsen
    g: Joanna Lammers
vader Berend Hugo: ovl 30-01-1847 te Berkum, leeftijd: 93
leeftijd en namen ouders past bij de volgende doopinschrijving:
  • Hasselt, 1753, Maij
    20 dito | Beerent Jans, Hendrikje Jacobs | Beerent
trouwen van zijn ouders:
  • Zwolle 27-05-1743 Berent Jansen wed. te Bercum met
    Hendrickien Jacobs j.d. ter Streukel, onder Hasselt
    S:G: Jan Assies
    H:G: de huisvrouw van Derk Bruggeman
    Erffuiting is getoont.
    moeders consent moet inkomen. Is gebleken.
Beerent Jans is weduwnaar van Willempje Assjes:
  • 06-05-1722 Berend Janzen j.m. te Barkum met
    Willempjen Assjes j.d. te Langenholte
    S:G: Jan Claassen
    H:G: Berend Janzen
f42 - 9 mei 1743 - Richter Thomas van Muijden.
In het Gericht is verschenen Berent Huige, weduwnaar van Willempjen As-sjes te Barkum. Hij heeft over zijn 5 onmondige kinderen (Jan, Gerrit, Janna, Arent en Hendrik Berents), bij wijlen zijn voorschreven huisvrouw in echt verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Jan Assjes, oom van moeders zijde, en Jan Ter Burgh, neef van vaders zijde. [-]

Hasselt en Hasseltercarspel, transcriptie volkstelling 1748:
  • 0010 Berend Jans en Hendrickjen Jacobs
    Strokel, Hasselercarspel
    Kinderen boven de 10 jaaren:
    Arend Berends
    Kinderen onder de 10 jaaren
    Hendrik Berends,
    Jacob Berends,
    Willemtjen Berends,
    Aaltjen Berends
(Arend en Hendrik zullen dus uit zijn eerste huwelijk zijn. De drie andere onmondige kinderen uit 1743 zijn dan uit dienen of reeds overleden, voor 1748.)

(NB: Streukel is in 1743 en 1753 schoutambt Hasselt. Na ca 1813 is het onderdeel van de gemeente Zwollerkerspel.)

Mogelijk dat ik ergens een verkeerde koppeling maak, maar dan verneem ik graag, waar de fout zit. Gerritdina zou volgens deze gegevens pas 15 jaar zijn bij ondertrouw.
bv:
Haar vader Berend is weduwnaar in Berkum als hij in 1796 hertrouwt met Grietje Hegel. Hij zou dan ook een onmondige Gerritdina uit een eerder huwelijk kunnen hebben. (Echter, geen momberakte gezien.) En dat men bij het overlijden van Gerritdina de geboorte van dochter Gerritdina van Grietje Hegel heeft genomen. (Volgens GI is Grietje Hegel rond 1795 een rechtzaak tegen Berend Hugo begonnen, misschien omdat ze de vader van haar onecht kind wilde dwingen met haar te trouwen??).

ria jongman

Bericht door ria jongman » 28 feb 2026, 21:16

Zwollerkerspel dd 09-05-1743 Erfuiting van Berent Huige
invnr. 622
In het Gericht is verschenen Berent Huige, weduwnaar van Willempjen Assjes te Barkum. Hij heeft over zijn 5 onmondige kinderen (Jan, Gerrit, Janna, Arent en Hendrik Berents), bij wijlen zijn voorschreven huisvrouw in echt verwekt, tot mombers verzocht en geobtineerd Jan Assjes, oom van moeders zijde, en Jan Ter Burgh, neef van vaders zijde.

ZWK invnr. 626
f302 - 15 mei 1770 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten de Hr. gemeensman Joan van Muijden en Jannis Forbus.
Verschenen zijn Gerrit Berends en zijn vrouw Jannigjen Huberts, voor hun zelf en de eerste mede als gevolmachtigde van zijn broer Jannis Berends (luid kwalificatie in dato 4 mei 1770 voor Schout en Secretaris van de stad Sandvoort gepasseerd), Hendrik Berends en zijn vrouw Marrigjen Arends, Gerrit Jacobs en zijn vrouw Geertjen Jans, maritis tutoribus, verder Arend Berends, Janna Berents, Merrigjen Geerts weduwe van Jan Asjes, Janna Sparre weduwe van Gerrit Jans voor haar [haer] zelf en als moeder en wettige voogdesse van haar twee minderjarige kinderen, ingevolge verkregen consent van Burgemeesters, Schepenen en Raden van de stad Zwolle a dato ... [leeg], zijnde de drie laatsten in dezen met Gerrit Berends voorschreven als momber gesterkt. Zij verklaarden gezamen¬lijk om een welbetaalde somma van penningen bij dezen te cederen en in volledig eigendom over te dragen aan Berend Hendriks en Claes Harms, deze hun vrouwen en hun erfgenamen hun vijf roeden hooiland, gelegen in de Dwars¬broeken achter 't Tolhuis onder dit kerspel van Zwolle, en zulks met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad daar toe en aan behorende.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten en de genoemde momber dit voor dezen tekenen en zegelen.

Opm. Gerrit Jans [x Janna Sparre] en Geertjen Jans [x Gerrit Jacobs] zijn kinderen van Jan Asjes.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 01 mar 2026, 16:26

Die akte was mij nog niet bekend. Bedankt!

Deze Janna Berents was dus in 15 mei 1770 nog steeds ongehuwd. Anders was haar man wel momber, of had ze een volmacht moeten regelen, zoals haar broer Jannis Berends deed.
Geen begraven gevonden (, in Zwolle).

En voor de volledigheid nog enkele trouwinschrijvingen (Zwolle):
  • 02-05-1762 Gerrit Berens j.m. te Berkum met
    Jannegien Huberts j.d. te Dalfsen
    S:G: Cornelis Vosselman
    H:G: Merregien Gerrits
    Dat de Huwelijks Gebooden daar onverhindert gegaan zijn is uit de
    ingekomene Att: van Dalfsen gebleken.
  • 23-04-1769 Hendrik Berends j.m.
    Marigje Arends j.d.
    S:G Gerrit Berends
    H:G: de moeder
    Consent van haar vader inkomen. Is ingekomen.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 01 mar 2026, 16:39

En zo blijven er niet veel Berent als mogelijke vader van Janna over.

Ik zag wel een NG tak Woning in Wijhe - afstammelingen van ene Arent Jans.

Wijhe Den 23 dito [Sept.] 1759 - getrouwt Arent Jans J.M. & Marrigjen Jansen wed. van Lammert Derkx beijde onder Wijhe nadat zij drie agtereenvolgende Sondagen onverhindert geproclameert waren
geen kinderen

Hij hertr
Den 4 Nov. 1765 - na drie proclamatien getrouwt Arend Jans wnr. van Marrigjen Jansen, & Janna Jansen Nikamp J.D. aan 't Slijkhuis, beijde onder Wijhe.
uiteindelijk 3 volwassen zonen- een Evert, Willem en een Jan

Ik vermoed dat deze lijn wel te vinden zal zijn op internet?

Plaats reactie