Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730

Bericht door ria jongman » 17 feb 2026, 22:29

Ik heb inderdaad niet gelezen dat ze RK trouwt, maar ze trouwt met een man die RK is en laat ook haar kinderen RK dopen.
En omdat Johanna Schrijvers als belijdend lid in Zwolle binnenkomt, lijkt deze Johanna mij dus niet de vrouw van Ariaan Arents /Aerts
En diens vrouw haar afkomst zoek je toch?

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 17 feb 2026, 23:14

Je hebt het nu over Johanna van Gelder, die in 1748 trouwt met Peter van Lingen?? Hij is inderdaad katholiek, maar hun kind wordt NG Zwolle gedoopt: 22-06-1749 Anna Magtelt Peter van Lingen Johanna van Gelder'.

En ja, ik zoek mijn voormoeder Johanna Schrijver, maar een omweg maken leidt soms tot het gewenste resultaat.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 18 feb 2026, 10:56

Nee, ik bedoel Johanna die met attest uit Breda komt.
Van haar kan ik me niet voorstellen dat zij de vrouw is van Ariaan Aerst vanwege haar belijdenis
Bovendien zou ze nog in Zwolle wonen, want ze wordt niet uitgeschreven.
Is ze niet vermeld in de VOT 1748 want die is van iets eerdere datum

Ik vroeg me af of deze soms naar Breda is vertrokken

Kampen ondertrouw
14 dec 1736 - Godfriet Betjer, j.m. van Wallai, soldaat,
Janna Schrijvers, wed. van Zwol.

Kampen trouw
13 jan 1737 - Godefriet Betjer, soldaet, j.m. van Wallas,
Janna Schrijvers, wed. van Zwol - Buitenkerk

Niets te vinden in de recognitien – ook geen eerder huwelijk van Janna Schrijvers in Zwolle
Mogelijk een doop in Kampen?

Ze zou dan in Kampen belijdenis kunnen gedaan hebben en daaruit vertrokken naar Breda?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 18 feb 2026, 13:46

bericht 2

Ik heb totaal geen moeite met je omweg om de juiste Johanna Schrijver te vinden.
In tegendeel, ik ben ook al tijden aan het zoeken voor je.

Even een opmerking. Jan Nakman die met Janna Jansen trouwde, staat vermeld in 1742 als J. [Arents maar dit is doorgestreept] Nakman
M.i. is deze de toekomende man van Janna Jansen, de mogelijke neef van Jan Arents Nakman.
En woonde hij al op dit adres in 1742.

Van deze Jan Nakman het volgende gevonden

Transporten f273 dd.20-07-1763
Erschenen Jan Nakman en verklaarde om een bij hem ontvangen somma van 100 gl. en op conditie dat aan hem zijn leven lang alle jaren op 9 Julij zal betaald worden 80 gl. door de koper of zijn erfgenamen, welke betaling met dood van de comparant zal cesseren, te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Hans Veldkamp en deszelfs huisvrouw Aleijda Veldkamp, zijn weideland bestaande in 4 campen, tezamen groot 5½ morgen, gelegen in Mastebroek omtrent de kerk voor de deur van het Spijker over de Trekvaart gelegen, zoals hetzelve tegenwoordig bij de koper in huur gebruikt wordt, met al zijn recht en gerechtigheid, in- en uitgangen die daar vanouds toe gebruikt worden, zijnde vrij en onbezwaard.
Actum coram Schepen Scriverius.

Transporten f321 dd.24-03-1764
Erschenen Jan Nakman en bekende om een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan de schoenmaker Gerrit Post en zijn vrouw, 2 kolken, 3 cuipen met een huisje in de Suikerberg.
Actum coram Schepen van Sonsbeek

Zwolle erfuitingen RA001-154
f468 dd.17-10-1770
Hebben Jan Ter Horst en Jan Weimer, bij resolutie van 16 Oct. aangesteld tot curateuren over Jan Nakman, dat curatorschap aangenomen en beloofd hetzelve als goede curateuren na recht toestaat te zullen exerceren en waarnemen.
Actum coram Schepen Queisen

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 18 feb 2026, 21:09

Ik waardeer het ten zeerste dat je meedenkt en meehelpt. Zwolle is grotendeels terra incognita voor mij.

Den Haag ook, maar het leek me beter om nog eens te kijken of daar nog iets te vinden was. Ik heb de verfilmde fichescollecties van dtb en notarieel archief op de site van het Haags gemeentearchief geraadpleegd. En dat leverde toch nog (een heel klein beetje) op. Maar dan moet ik eerst terug naar mijn oorspronkelijke vraagstelling:

RK Kapel Oude Molstraat ’s-Gravenhage Doopboek
1754 juli 27
Maria, dochter van Adrianus Aertze en Joanna Screvers Acath., doopgetuigen Joannes Aertze, Machtildis Snelllings

Wie was deze vrouw Snellings?
De fiches (onder)trouw van Den Haag leverde twee echtparen op, die verband met elkaar bleken te hebben. De Machteld Snellings die ik zocht is in 1749 getrouwd met Leendert van der Ulft. In 1753 bleken mijn voorouders ("Adrianus Aertzen, Anna Scrijvers") getuigen te zijn geweest bij de doop van een kind van het echtpaar Van der Ulft-Snellings. Het jaar daarop is Machteld dus doopgetuige bij een kind van Adriaen en Johanna. Er was dus een relatie tussen deze twee echtparen, maar van welke aard? Waren ze buren, familie of via het beroep van de mannen? Leendert van der Ulft diende onder de Hollandsche Gardes in 1764. Machteld is in juli 1753 doopgetuige van een kind van Antony van Velsen, die eveneens in dit Garderegiment diende. Was Ariaen Aerts eveneens soldaat? Er zijn nog enkele indicaties dat we bij Leendert van der Ulft met een militair milieu te maken hebben. Zie hieronder. Misschien was de vader van Johanna Schrijver ook soldaat en is zij geboren in Zwolle toen haar vader daar in garnizoen lag. Dan hebben we met een “doemscenario” te maken, want als de doopakte niet te vinden is, hebben we geen enkele indicatie wie haar ouders waren. Ik heb ook nog gezocht naar de familie van Machteld Snellings, Leendert van der Ulft heb ik voorlopig buiten beschouwing gelaten. Zij komt uit Stokkem in Belgisch Limburg, niet ver van Maastricht gelegen. Maar daar komt de naam Schrijver/Screver verder niet voor, behalve een enkel huwelijk van een Maria Screvers in 1711. Ook in de familie Snellings zijn er enkele militaire connecties. De Hollandsche Gardes waren ingekwartierd in Maastricht in 1747-1748, maar in de contra-rollen der servitiën (RHC Limburg, Indivieze Raad) komt dit legeronderdeel niet voor. Een stamboek van dit Garderegiment uit het midden van de 18e eeuw is niet bewaard gebleven.
Hier volgt een opsomming van hetgeen ik gevonden heb.

Leendert van der Ulft, jm geb. te Goringhem, ondertrouwt ’s-Gravenhage 6 juli 1749 Magteld Snellings, jd geb. te Stokkum, en beide wonende alhier.
Getrouwd Loosduinsche Ger. Kerk 20 juni 1749.

In verband hiermee:
Theodorus Deltoer, jm geb te ’s-Bosch, ondertrouwt ’s-Gravenhage 18 april 1745 Judith Snellings, jd geb. in land van Luijk en beide wonende alhier. Getrouwd in de Nieuwe Kerk 4 mei 1745.
Johanna Maria Deltoer, gedoopt 24 juni 1745 Hoogduitsche kerk (’s-Gravenhage) , vader Theodorus Deltoer en moeder Judic Sneller. Getuige: Johanna Deltoer
Johanna Deltoer, gedoopt 8 oktober 1749 in de Groote kerk (’s-Gravenhage), dochter van Doris Deltoer en Judik Snellings. Getuige: Salomon van Tiel

Kinderen van het echtpaar Van der Ulft-Snellings, gedoopt RK Oude Molstraat in ’s-Gravenhage:
Godefridus, (vader vermeld als Van der Hulst, Acath), gedoopt 31 mei 1750. Getuigen Joannes Steenbag, Judith Snelling
Maria (vader vermeld als Van der Elft, Acatholicus), gedoopt 13 januari 1752. Getuigen Balthasar Snelling, Gertrudis Snelling.
Maria van der Ulft, op 29 februari 1752 werd het overlijden Pro Deo aangegeven, 5 weken oud.
Maria Anna (vader vermeld als Van der Ulft aCath.), gedoopt 5 april 1753. Getuigen Adrianus Aertzen, Anna Scrijvers.
Arnoldus (vader vermeld als Van der Ulft, Lutheranus), gedoopt 25 september 1755.
Getuigen Alexander Snellings et Gertrudis Snellings
Ulft, Leendert van der. Op 1 december 1755 werd het overlijden aangegeven, 2 maanden, stuipen.
Gerardus (vader vermeld als Van der Ulft, Lutheranus), gedoopt 1 November 1758. Getuigen Gerardus Wambach et Gudula Snellings.
Ondertrouw NG Maastricht (St Jan) 7 maart 1749 Filmnr 007365153 (scan 103/648) Gerardus Wambagh, weduwnaar, sergeant onder de compagnie van dhr Overste Luitenant Kayserlingh, met Anna Catharina Ramtzeler, geboortig van Dusseldorpf en beide wonende alhier. Getrouwd 23 maart 1749. Kayserlingh is Georg Hendrik graaf van Keiserling, in 1750 sergeant-majoor in het regiment van kolonel Carel Hendrik van Lindman. Van 1748-1750 lag dit regiment in garnizoen in Maastricht, daarna (o.a.) van 1757-1763 in Brielle/1757-1759 Gorinchem en van 1763-1767 (gedeeltelijk) in Breda. Zie ook hieronder.
Ulf, Gerardus van der, op 7 november 1758 werd het overlijden Pro Deo aangegeven, 8 dagen, stuipen.

Machteld Snellings, de 5 juni 1779 werd het overlijden Pro Deo aangegeven, 58 jaar oud. Beroerte. Vervoerd naar Eikenduinen. “In het overlijdens Register v.d. Koninklijke Spaansche Kapel , eigendom v.d. M. Teresiakerk a.h. Westeinde, staat: 2 Juni 1779 obiit Mechlina Snellings uxor Leonardi v.d. Ulft, extr. mun .
Het overlijden van haar man voorlopig nog niet kunnen vinden.

Ik ben de doopboeken van de RK Oude Molstraat over de periode 1749-maart 1757 nagelopen en vond daarin nog e.e.a. In deze boeken komt ook de familie Schrijver uit Rees voor. Leden van deze familie vestigden zich in de eerste helft van de 18e eeuw in ’s-Gravenhage. Gerrit en zijn broer Willem hadden eerst in het Staatse leger gediend. Hiertoe behoorden ook Joanna Christina (ook vermeld als alleen Joanna) en haar tante Joanna Schrijver, beiden ook in Rees geboren, die in Den Haag huwden. Een vrouwelijk familielid huwde in Leiden Willem Kortemuller. Deze familie was katholiek en ik heb geen verwantschap kunnen vaststellen met “mijn” Johanna Schrijver.

Doopboek RK Oude Molstraat ’s-Gravenhage1743-1751
Scan 50/109
1750
8 febr: Hermina
Par: Richardus Smit, Elizabeth van Lit
Sus: Joannes Schrever, Elizabeth alias Elsie Smit

Gelders Archief, Doesburg RK (toegang 0176, invnr 493.4 pagina 174)
Anno Domini 1743
7 Junii contraxerunt matrimonium
Richardus Smit sponsus
Et
Elisabeth van Leh sponsa
Coram testibus requisitis
Er bestaat de mogelijkheid dat deze Richardus identiek is met Richardus Smit, gedoopt 29 maart 1710 in Rees, als zoon van Jan Smit en Hendrin ten Bergh. Rees ligt ongeveer 50 km van Doesburg. Dit zou onderzocht moeten worden.

Doopboek RK Oude Molstraat ’s-Gravenhage 1751-1757
Scan 91/100
1753
15 Julii Antonius
Par: Antonius van Velsen Maria Sollefel
Sus: Magteldis Snellings
Anthonij van Velsen, jm geb. te Beverwijk, Grenadier in het Regiment Gardes onder de Comp.e van Zijn Doorlugste Hooghijt den Heere prince van Orange en Nassau, ondertrouwt ’s-Gravenhage 13 april 1749 Maria Solemsel, jd geboren en beide wonende alhier. Getrouwd in de Hoogduitsche kerk op 4 mei 1749.
Mathias van Velse, gedoopt 26 februari 1772 RK Oude Molstraat, dochter van Antonius van Velse en Maria Sollensel, Acath, getuigen Ecclesia.

Notarieel archief ’s-Gravenhage, toegang 0372-01, notaris Adrianus van Wijck, invnr 3843, blad 243 attestatie d.d. 28 mei 1764, getuige is Leendert van der Ulft, sergeant onder de Hollandsche Guardes (ondertekent)
Garnizoen van Regiment Hollandsche Gardes:
1715 Breda
1716 's Gravenhage
1731 Maastricht
1737 's Gravenhage
1744 's Gravenhage, Bergen
1745 Brussel
1746 's Gravenhage
1747 Maastricht
1748 's Gravenhage
1785 's Gravenhage/Breda
1787 's Gravenhage

Idem, invnr notaris Joannes Hendrick Burnier, invnr 4530, blad 219 e.v.: testament 1 juli 1781 van Mejuffvrouw Maria Elisabeth Brodlet gesepareerde huisvrouwe van Jaoobus Bender, wonende alhier, verklaart tot haar enige en universele erfgenamen te nomineren Govert van den Ulft en de gemelde Maria van den Ulft dienst zuster en zulks in egale porties (blad 221)

Met ‘Stokkum’ in de Haagse ondertrouwakte van Machteld Snellings, gecombineerd met de ondertrouwakte van wat later haar zus bleek, die uit het land van Luik afkomstig was, bleek het niet mogelijk om haar herkomst te achterhalen. Het gaat om het plaatsje Stokkem, niet ver van Maastricht, in de Belgische provincie Limburg gelegen. Vroeger in het Ancien Régime behorend tot het prinsbisdom Luik.
Daar vond ik de zussen en verdere doopgetuigen Snellings in Den Haag, allemaal terug.

Alfabetische index dopen Stokkem (Dilsen-Stokkem Sint Lambertus (met verwijzing naar parochieregister Stokkem , een verfilmde 19e eeuwse kopie op Familysearch filmnr 008403392)
Allen (hier niet allemaal vermeld) kinderen van Arnold Snellinckx en Maria Koninckx, gedoopt RK Stokkem
Jacobus Balthasar- 1706 3 januari (scan 193/220)
Anna Maria 1707 4 september (scan 195/220)
Margareta 1709 31 october (197/220)
Judith Catharina 1711 19 juni (scan 198/220)
Alexander Casparus 1715 18 juli (scan 202/220)
Mechtildis 1717 mei 26 (scan 204/220)

Ik ben deze familie niet uitputtend nagegaan, maar vond nog wel het volgende.
Familyearch. Nederland.Militaire registers 1727-1780. Register dragonders van Massou Scan 62/311
Alexander Snellings, geboren Stockum, 20 jaar, als dragonder in dienst 29 augustus 1737, gedeserteert 30 november 1749, voordien schoenmaker.-
Betreft het cavalerieregiment (dragonders) van kolonel Frederik Leonard van Heylman, na 1742 van kolonel Gerlach Cornelis Johannes van Massou. Lag in 1737 in garnizoen in Maastricht.

Ondertrouw NG Maastricht (St Jan) Filmnr 007365153 Scan 9/648
Ondertrouw 30 maart 1736
Gerardus van Wijck, geboortig van Maseijck, soldaat onder de compagnie van dhr kapitein Copius in garnizoen alhier, met Margareta Snellincx, geboortig van Stokkem en wonende te Maseijk
Getrouwd 15 april 1736
(Adam) Copius was kapitein in het regiment van kolonel Jacob de Spaan. Van 1731-1737 lag dit regiment in garnizoen in Maastricht en Stevensweert. 1737-1746 in Namen, 1746-1747 in Breda, 1747-1748 in ’s-Gravenhage, 1748-1749 in ’s-Hertogenbosch en 1749-1753 in Breda.
Ik vermoed dat zij identiek is met de Margarita/Margaretha Snelling/Snellinghs/Snellings, die in 1752, 1753, 1766 en 1767 als doopgetuige/meter bij katholieke dopen in Breda optreedt. In 1752 is zij getuige bij de doop van Maria Gertrudis Wambach, dochter van Joannes Gerardus Wambach en Catharina Rantzelers. Deze militair Wambach is vermoedelijk dezelfde als de Gerardus Wambach, die in 1758 in Den Haag getuige is bij de doop van Mechtildis Snellings en Leonardus van der Ulft (zie hierboven). Dezelfde J.G. Wambach is samen met Margarita Snellings doopgetuige in 1753 in Breda bij een kind van Jacobus Dideriks en Ida van Maare. Hij ondertrouw NG Breda 6 juni 1767 als weduwnaar van Catharina Ramselaar en sergeant in het eerste bataillon van dhr luitenant-generaal van Lindman met Maria Elisabeth van Lützenberg weduwe van Johannes Verstraten. Ik vermoed dat hij connecties had met Düsseldorf
.

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 18 feb 2026, 21:15

In het voorgaande bericht staat abusievelijk dat het niet mogelijk is gebleken om de herkomst van Machteld Snellings te achterhalen. Dit is mij wel gelukt, zoals uit de tekst blijkt.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 18 feb 2026, 22:35

Dat zijn indrukwekkende gegevens.
Helaas kan ik niets mee die namen. Geeft geen linken in mijn gegevens.
Jammer
Maar misschien iemand anders die meeleest?

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 28 feb 2026, 13:39

Dit schreef ik op 26 jan 2026, 23:17
Ik ben nagegaan of er lidmatenregisters zijn voor Breda. Helaas vangen deze registers van de NH gemeente Breda (met uitzondering van een register over 1642-1679) pas aan in 1889.

Ik heb ook het lidmatenregister van NH gemeente Steenbergen over 1727-(1789) (ook voor garnizoen daar) geraadpleegd, maar trof geen Johanna Schrijver of Janna van Gelder(en) aan.

Tenslotte heb ik op de site van het Haags Gemeentearchief de index op de lidmatenregisters van de NH gemeente daar geraadpleegd, maar evenmin een Johanna Schrijver gevonden. Ze lijkt geen attestatie bij de Nederduits-gereformeerde gemeente te hebben ingeleverd.

Blijft dus de vraag of het "mijn" Johanna Schrijver is die in 1748 als lidmaat met attestatie van Breda in Zwolle is aangenomen.

Inmiddels zijn er enkele nieuwe gegevens bekend.
VPND Lidmaten NG Kampen 1743-1745
1748 voor St Jan met attestatie Johanna Schrijver van Landsmeer

Deze Johanna Schrijver is op 2 december 1747 binnengekomen in de NG gemeente Landsmeer, van Monnickendam, met aantekening: vertr.
In de NG gemeente van Monnickendam is zij aangenomen als lidmaat in 1746, met de aantekening 'ancilla' (=dienstmeisje) en 'Apud Fil: Nahuijs in de Kerkstraat' en de vermelding dat ze in 1747 vertrokken is naar Landsmeer. Zij is dus dienstbode geweest bij de zoon van de predikant Petrus Nahuijs in Monnickendam, mr Hubert Gerard Nahuijs, die in 1744 een huis in de Kerkstraat daar kocht. Waar ze vandaan kwam, is mij onbekend.

Er blijkt, anders dan ik eerder schreef (zie boven), toch een 18e eeuw lidmatenregister van de NG gemeente van Breda te zijn: Stadsarchief Breda, ARC0303 Archief Kerkeraad Nederlandse Hervormde gemeente Breda, 1638-1992 invnr 140 Lidmatenregister c. 1656-1809.
Dit register is geïndexeerd en gescand raadpleegbaar op de site van het Stadsarchief Breda, ik heb de index doorgenomen (ook op 'Johanna' en 'van Gelder(en)') en de scans doorgelopen, maar geen Johanna Schrijver aangetroffen.

Gaan we nog even terug naar de originele inschrijving in het lidmatenregister van de NG gemeente van Zwolle (toegang 1140, invnr 141, scan 338)
Lidmaten aangenomen den 23 7ber 1748. voor Michiel, door Doitsma
...
Met attestatie sijn aangekomen... Johanna Schrijver...(van) Breda

In het archief van de NG gemeente van Zwolle (toegang 1140, invnr 7, Resoluties en handelingen kerkeraad 1710=1751, scan 209) is te lezen:
kerkenr. Ord. Extr. gehouden den 26. septemb. 1748
Is rapport van de thuisbesoeking gedaan en zijn de naamen der ledemaaten, zo aangenomen, als met attestatie binnengekomene, voorgelezen en goedgekeurt.

De voorgaande lijst van aangenomen en met attestatie binnengekomen lidmaten bij de NG gemeente van Zwolle dateert van 17 juni 1748 voor St. Jan (toegang 1140, invnr 141, scan 337).
Johanna Schrijver heeft dus in Zwolle haar attestatie ingeleverd tussen 17 juni en 23 september 1748.

In de volkstelling van augustus 1748 in Kampen wordt Johanna Schrijver als 'noothulpe' bij Willem Denekamp in de Veenestraate daar vermeld. Dit 'noodhulp' suggereert dat het dienstverband kortdurend beoogde te zijn?

Michiel van Heumen

Bericht door Michiel van Heumen » 28 feb 2026, 13:49

Ten vervolg hierop als laatste vermeld:

Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1745-1751 (Peter Klunder) p. 52
Ondertrouw 1748 april 27, getrouwd 1748 mei 12
Peter van Linge wed. in d’Nieustraat met
Johanna van Gelder wed. van Willem Schrijver in d’Diesertraat
S:G: Gerrit Jan Mens
H:G: d’huisvrouw van Willem Denekamp
Bruidegom Rooms en heeft den Eed gepresteert
Sij moet vertonen hoe lang haar man is overleden geweest.
Is vertoont een att. Van Capt: C: Melvill onder ’t regim: van Hr. Brigadier Sluis [= correcte lezing: Elias], dat haar man overleden is in Steenbergen den 15 Octob: 1746

De vraag blijft dus of de Johanna Schrijver die op 23 september 1748 met attestatie van Breda is binnengekomen, deze Johanna van Gelder weduwe van Willem Schrijver is. Blijft ook de vraag waarom ze dan niet al in mei of juni 1748 een attestatie heeft ingeleverd, maar ja, wie zal het zeggen?

Werden vrouwen met de naam van hun man in de lidmatenregisters van Zwolle uit die tijd vermeld?

Tussen augustus 1748 (volkstelling Kampen) en 23 september 1748 (lidmatenregistratie NG gemeente Zwolle) zit nog ruimte.

Wil iemand nog eens zijn licht hierop laten schijnen?

ria jongman

Bericht door ria jongman » 28 feb 2026, 20:07

Volgens mij worden de getrouwde vrouwen bij een belijdenis of binnengekomen attest vermeld met hun eigen naam en als vrouw van -of als weduwe van.

Kampen ondertrouw
5 dec 1732 - Willem Schrijver, j.m. van Swol, soldaat,
Janna van Gelderen, j.d. van Leijden.

Maar mijn ervaring is ook dat er wel een half jaar kan zitten nà een huwelijksdatum en datum van een lidmaatattestatie.

Er is nog een Johanna Schrijver wed van Zwol

Kampen ondertrouw
14 dec 1736 - Godfriet Betjer, j.m. van Wallai, soldaat,
Janna Schrijvers, wed. van Zwol.

Kampen trouw
13 jan 1737 - Godefriet Betjer, soldaet, j.m. van Wallas,
Janna Schrijvers, wed. van Zwol - Buitenkerk

Gezocht tot 1742 lidmaatboeken Kampen
Niets te vinden in de recognitien – ook geen eerder huwelijk van Janna Schrijvers in Zwolle

Plaats reactie