Bericht 2
Egbert_ schreef: ↑06 mar 2026, 13:27
bericht 2
ria jongman schreef: ↑
05 mar 2026, 22:51
Ik heb dit nog gevonden
Kampen
9 apr 1813 ondertrouwden ten stadhuize:
Lucas de Jong, wedr., werkman, won. teKampen, geb. 16 mrt 1783, zoon van Hendrik Lucas de Jonge, arbeider, won. te Wolvega in Friesland, en [van] Akke IJtses (of Itsen), en
Hendrikje ten Hove, wede. van Jochem Woning Werkerom, won. te Kampen, 20 jan 1782, dogter van Harmen Dirks ten Hove, veehouder te Kampen, en egbertje Wijer.
- [hij:] moet consent vertonen,
- [zij:] moet consent geven.
[Geen trouw vermeld].
Trouw vermeld in de BS:
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18402033
Waarom dat ruim een jaar later is, is mij niet duidelijk.
De overleden Jochem Woning Werkerom of Jochem Woning is dus dezelfde als Jochem Gerrits uit de inleiding
De huwelijksakte van Lucas de Jong en Hendrikje ten Hove : BS Huwelijk Kampen, archief 0123, inventarisnummer 7468, akte 43. datum: 1814-07-22.
Daarin staat o.a. in Hendrikje Harms te Hove, weduwe van Jochem Woning.
Ondertrouwboek heb ik nog niet naar gezocht. Ik ben in alle documenten nog geen werkerom tegen gekomen.
Egbert heeft gelijk dat deze Jochem Woning dezelfde is als de Jochem Gerrits uit de inleiding.
In de huwelijksproclamatie van Jochem en Hendrikje staat Jochem als Jochem Gerrits J.M. geboren te Wilsum, wonende onder Brunnepe : DTB Kampen, inventarisnummer 338, folio 079v.
In het Register van huwelijksproclamaties Boven, Broeder en Buitenkerk, inventarisnummer 338 (periode 1777-1811) van de Nederduits Gereformeerde Kerk ontbreken de huwelijken tussen augustus en november 1803. Het is niet aannemelijk dat er geen huwelijken in die periode hebben plaatsgevonden. Dit huwelijk is niet op een later tijdstip in het register terug te vnden, daarmee is het zeer waarschijnlijk dat het huwelijk op 28 October 1803 heeft plaats gevonden, zoals in de procalamtie vermeld staat.
Deze Jochem Gerrits Woning, wordt ook Jochem Wooning genoemd en Woonijk (in de diverse huwelijksbijlagen tbv het huwelijk van van zoon Gerrit Woonijk met Jentjen Hendriks Oosterholt).