Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730
-
Michiel van Heumen
Re: Doop Joanna Schrijver te Zwolle periode 1720-1730
Dat ben ik niet met je eens.
Er staat inderdaad niet van elders, maar in feite onbekend, Er staat helemaal niets vermeld met betrekking tot de plaats waar de attestatie is verstrekt. Zeker niet Kortrijk.
Er staat inderdaad niet van elders, maar in feite onbekend, Er staat helemaal niets vermeld met betrekking tot de plaats waar de attestatie is verstrekt. Zeker niet Kortrijk.
-
ria jongman
Het is hetzelfde handschrift en bij hem is niets ingevuld.
Ze zijn dus tegelijk ingeschreven.
Er staat geen elders.
Er is bij hem niets ingevuld en dat is toch vreemd?
Dan nog dit
Kampen trouw 13 jan 1737 - Godefriet Betjer, soldaet, j.m. van Wallas, Janna Schrijvers, wed. van Zwol - Buitenkerk.
Kampen – Janna Schrijvers x Berent Godvrugt – Bernardus 30 dec 1736
kan geen huwelijk vinden
Ze zijn dus tegelijk ingeschreven.
Er staat geen elders.
Er is bij hem niets ingevuld en dat is toch vreemd?
Dan nog dit
Kampen trouw 13 jan 1737 - Godefriet Betjer, soldaet, j.m. van Wallas, Janna Schrijvers, wed. van Zwol - Buitenkerk.
Kampen – Janna Schrijvers x Berent Godvrugt – Bernardus 30 dec 1736
kan geen huwelijk vinden
-
ria jongman
bericht 2
Het lijkt wel of de naam van de man is omgedraaid in mijn index?
Godfriet Betjer = Berent Godvrugt
Janna kan nooit een kind in december 1736 krijgen als ze pas in januari 1737 daarop trouwde - ze gaat al in wel december in ondertrouw,
Janna kan nooit een kind in december 1736 krijgen als ze pas in januari 1737 daarop trouwde - ze gaat al in wel december in ondertrouw,
-
Michiel van Heumen
Het is inderdaad merkwaardig dat niets is ingevuld, maar m.i. loopt de stippellijn alleen van Hooggreve naar Cortrijk. Voor de herkomst van "mijn" Johanna Schrijver waarschijnlijk echter niet van belang.
door ria jongman » 30 mar 2026, 18:05
bericht 2
Janna kan nooit een kind in december 1736 krijgen als ze pas in januari 1737 daarop trouwde - ze gaat al in wel december in ondertrouw
Dat je die omkering is, is heel goed! Nu je het zo zegt, zie ik het ook.
Betjer en Schrijvers gingen op 14 december in ondertrouw. Als ze identiek zijn met de ouders van het kind op 30 december, was ze vermoedelijk hoogzwanger. Waarom kan ze geen kind krijgen als ze op 13 januari 1737 trouwt?
Er viel me nog een marginale aantekening op bij de ondertrouwakte van het echtpaar Betjer-Schrijvers op 14 december1736: op vertoonde Egtscheijding van de Wel Ed: agb:
Dan is er misschien nog iets te vinden in de resoluties van de magistraat en/of handelingen van de kerkeraad.
door ria jongman » 30 mar 2026, 18:05
bericht 2
Janna kan nooit een kind in december 1736 krijgen als ze pas in januari 1737 daarop trouwde - ze gaat al in wel december in ondertrouw
Dat je die omkering is, is heel goed! Nu je het zo zegt, zie ik het ook.
Betjer en Schrijvers gingen op 14 december in ondertrouw. Als ze identiek zijn met de ouders van het kind op 30 december, was ze vermoedelijk hoogzwanger. Waarom kan ze geen kind krijgen als ze op 13 januari 1737 trouwt?
Er viel me nog een marginale aantekening op bij de ondertrouwakte van het echtpaar Betjer-Schrijvers op 14 december1736: op vertoonde Egtscheijding van de Wel Ed: agb:
Dan is er misschien nog iets te vinden in de resoluties van de magistraat en/of handelingen van de kerkeraad.
-
ria jongman
Nou, ik dacht eerst dat er 2 mannen in Janna Schrijvers haar leven waren eind 1736 omdat ze als weduwe wordt aangeduid.
Maar toen zag ik die verschrijving.
Haar vorige man is dus nog niet bekend.
Haar afkomst helaas ook nog niet.
Zij zal niet gescheiden zijn vermoed ik, want ze wordt aangeduid als weduwe?
Ik tipte de lidmaatinschrijving van Baltus vooral aan omdat hij zadelmaker van beroep is en mogelijk ook met het leger meereisde.
En ik bij mijn weten nog nooit een inschrijving heb gezien komende van buiten waar geen plaats bij stond.
Maar alles kan en inderdaad voor de zoektocht doet het er niet toe.
Anna Catrijn Schrijvers laat nog een zoon Jan Hendrik NG 5 mei 1737 dopen in Kampen [x Lambert Schrijver] - is verder bekend
En Margrita Schrijvers x Berent Huiskes ook nog 2 kinderen - Hermen Jan 30-10-1760 en Willem 16-05-1762
En ene Godfre Schrivers x Johanna Armelijs - Maria 03-10-1688
dit voor de volledigheid
Maar toen zag ik die verschrijving.
Haar vorige man is dus nog niet bekend.
Haar afkomst helaas ook nog niet.
Zij zal niet gescheiden zijn vermoed ik, want ze wordt aangeduid als weduwe?
Ik tipte de lidmaatinschrijving van Baltus vooral aan omdat hij zadelmaker van beroep is en mogelijk ook met het leger meereisde.
En ik bij mijn weten nog nooit een inschrijving heb gezien komende van buiten waar geen plaats bij stond.
Maar alles kan en inderdaad voor de zoektocht doet het er niet toe.
Anna Catrijn Schrijvers laat nog een zoon Jan Hendrik NG 5 mei 1737 dopen in Kampen [x Lambert Schrijver] - is verder bekend
En Margrita Schrijvers x Berent Huiskes ook nog 2 kinderen - Hermen Jan 30-10-1760 en Willem 16-05-1762
En ene Godfre Schrivers x Johanna Armelijs - Maria 03-10-1688
dit voor de volledigheid
-
ria jongman
bericht 2
Hoe zit dit eigenlijk?
Er is geen begraven in Zwolle van die datum
Wel de wed van Berent Schrijver op de 19e - maar zij is een elemoeseniersdode
Overig
Voornaam:
Balster
Achternaam:
Souter
Aangenomen:
Nee
Datum:
1720-04-28
Tekst:
Voor hem is een doodkist geleverd
Hoe zit dit eigenlijk?
Er is geen begraven in Zwolle van die datum
Wel de wed van Berent Schrijver op de 19e - maar zij is een elemoeseniersdode
Overig
Voornaam:
Balster
Achternaam:
Souter
Aangenomen:
Nee
Datum:
1720-04-28
Tekst:
Voor hem is een doodkist geleverd
-
Michiel van Heumen
Ja, het zal een verschrijving zijn. De marginale aantekening moet op de bruidegom betrekking hebben.
Bericht 2
Andersom komt ook voor. De weduwe van Berent Schrijver wordt op 19 april 1720 begraven (wél van de armen) , maar op of rond die datum staat ze niet in het kistenboek (Ik heb het betreffende kistenboek door HCO laten digitaliseren en ontving vandaag de scans.)
Het wordt helemaal onduidelijk als in de ondertrouwakte van Jan Versteeg met de weduwe van Jan Lamberts Schrijver wordt vermeldt dat “den 19 Dec: [1727] de kist voor zijn overleden vrouw is gemaakt”. Ik vind niet op of rond die datum iets van dien aard in het (gescande) kistenboek en evenmin in het begraafregister van de Grote kerk in Zwolle. Wat ik ten aanzien van deze ondertrouw nog wil opmerken, is, dat er geen trouwdatum bij de ondertrouwakte is vermeld; dus geen opvolgend huwelijk?? Nog even de betreffende tekst terughalen:
Trb Zwolle NG
den 27 Maart 1728
Jan Versteeg wed: soldaat onder Cap. Volbergen met Lijsbet Buijtenhof wed. van Jan Lamberts Schrijver buijten de Sassenpoort H:G: Huijsvrouw van Egbert Gerrits NB: wort gesegt dat hij ook kinderen heeft, is also bevonden. Zijn laaste vrouw begraven de 19 dec 1727 [zij] moet nog Erfuijtinge doen. Is getoont den 19 apr.
[op een losliggend velletje staat het volgende] Den 27 Maart 1728 sijn ingeschreven Jan Versteeg sold: onder Cap. Volbergen met Lijsbet Buijtenhoff wed. van Jan Lamberts Schrijver buijten de Sassenpoort NB: dewijl de Bruijt, erffuijting moste doen als den 12 deses quam om te trouwen, seijde dat gedaan had, maar in huis vergeten was, mossen wederom henen gaan ongetrouwt. Is op voorn. dato gesegt dat hij wedr. was en kinders had. Quamen den 19 om te trouwen, wanneer hem door D° Ens scherpelijk gevergt wiert, ontkende het egter, dog verder hem waarschouwende bekende dat kinder had soo dat hij erftuijting moet doen, is mede gebleken dat den 19 Dec: de kist voor sijn overleden vrouw is gemaakt . Sij heeft ook eerst erftuijting den 19 gedaan, so dat volbedrag is
Anna Catrijn Schrijvers was getrouwd met Jan Hendrik Knoop/Knop. Het is opvallend dat het oudste kind r.k. gedoopt wordt (in Zwolle), de latere kinderen allen NG. Was de moeder van huis uit katholiek? Was de ‘pete’’ bij deze doop -Franciscus Schrijver- de grootvader of een oom?
RK Dopen Spiegelsteeg (en Onder de Bogen) scan 41
1730 augustus 22
Francisca Christina
vader N Knoop
moeder Anna Schrijver
pete Franciscus Schrijver
Erfgoed Centrum Zutphen
Protocol Weeskamer Zutphen akte 13 maart 1750 (tg 137, blad 51)
Moeder Anna Catharina Schrijvers, weduwe van Jan Hendrik Knoop, gewezen soldaat onder 't regiment van ... Mulert, legt haar dochter Maria Catharina, in het 15e jaar oud zijnde, een gulden toe wegens vaderlijk versterf.
Ondertrouw NH Zutphen 15 maart 1750 Laurens Coenraads. grenadier onder Burmania, met Anna Catharina Schrijvers, wed. Jan Hendrik Knoop, wonende alhier. Getrouwd Grote kerk 8 april 1750.
Eerst het huwelijk:
Den 18. d.o [April 1728]
Jan Hendrik Knop Soldaat onder Capt.n Sloet in het Regiment van de Overste Verhoef.
Catharina Scriber j.D. w.o.a
[in margine] getrouwt in de gr.k den 2 Meij 1728
Scan 155Toegang 0403 Collectie retro-acata BS Zutpen, invnr 1889 Trouwboek NG 1710-1730
Hij was soldaat in het Infanterieregiment (IR 632b) van kolonel Verhoeff, later Mulert en daarna Van den Clooster.
Garnizoensplaatsen:
Breevoort (verhoeff) 1725-1728 (Verhoeff)
Zutphen (Haersolte/Verhoeff) 1725-1728
Zwolle (Haersolte/Verhoeff/Mulert) 1728-1731
Venlo (Verhoeff/Mulert) 1731-1737
Zwolle (Mulert) 1737-1744
Kampen (Mulert) 1737-1744
Engeland (Mulert) 1744-1745
Deventer (Mulert/van den Clooster) 1746-1749
Zutphen (van den Clooster) 1750-1754
De doopakten van hun kinderen zijn aan de hand van de garnizoensplaatsen na te trekken.
Hier volgen de andere kinderen van het echtpaar Knoop/Knop-Schrijvers
NG Venlo
Venlo PD1734-005 - 31-01-1734 - afb. 107 nr. 8
den 31 janu: t kind gedoopt van
Johannes Henderik Knop
en Anna Catharina Schry-
ver genaampt Beatrix Hendrina.
Venlo PD1735-040 - 01-12-1735 - afb. 117 nr. 5
dito nog. nog dat van
Johan Hendrik Knoop
en Anna Catrina Knoop
genoemt Maria Catrien
NG Kampen
Toegang 00016, DTB Kampen, invnr 312 NG doopboek, Scan 127
A.o 1737
Jan Hendrik
Den 5 meij boven kerk
Soon van Jan Hendrik Knoop
de moeder Anna Catrijn Schrijvers
Toegang 00016, DTB Kampen, invnr 312 NG doopboek Scan 231
1740
Andries
Den 31 Julij Bovenkerk
Zoon van Johan Hendrik Knoop
De Moeder Anna Catharina Knoop
Bericht 2
Andersom komt ook voor. De weduwe van Berent Schrijver wordt op 19 april 1720 begraven (wél van de armen) , maar op of rond die datum staat ze niet in het kistenboek (Ik heb het betreffende kistenboek door HCO laten digitaliseren en ontving vandaag de scans.)
Het wordt helemaal onduidelijk als in de ondertrouwakte van Jan Versteeg met de weduwe van Jan Lamberts Schrijver wordt vermeldt dat “den 19 Dec: [1727] de kist voor zijn overleden vrouw is gemaakt”. Ik vind niet op of rond die datum iets van dien aard in het (gescande) kistenboek en evenmin in het begraafregister van de Grote kerk in Zwolle. Wat ik ten aanzien van deze ondertrouw nog wil opmerken, is, dat er geen trouwdatum bij de ondertrouwakte is vermeld; dus geen opvolgend huwelijk?? Nog even de betreffende tekst terughalen:
Trb Zwolle NG
den 27 Maart 1728
Jan Versteeg wed: soldaat onder Cap. Volbergen met Lijsbet Buijtenhof wed. van Jan Lamberts Schrijver buijten de Sassenpoort H:G: Huijsvrouw van Egbert Gerrits NB: wort gesegt dat hij ook kinderen heeft, is also bevonden. Zijn laaste vrouw begraven de 19 dec 1727 [zij] moet nog Erfuijtinge doen. Is getoont den 19 apr.
[op een losliggend velletje staat het volgende] Den 27 Maart 1728 sijn ingeschreven Jan Versteeg sold: onder Cap. Volbergen met Lijsbet Buijtenhoff wed. van Jan Lamberts Schrijver buijten de Sassenpoort NB: dewijl de Bruijt, erffuijting moste doen als den 12 deses quam om te trouwen, seijde dat gedaan had, maar in huis vergeten was, mossen wederom henen gaan ongetrouwt. Is op voorn. dato gesegt dat hij wedr. was en kinders had. Quamen den 19 om te trouwen, wanneer hem door D° Ens scherpelijk gevergt wiert, ontkende het egter, dog verder hem waarschouwende bekende dat kinder had soo dat hij erftuijting moet doen, is mede gebleken dat den 19 Dec: de kist voor sijn overleden vrouw is gemaakt . Sij heeft ook eerst erftuijting den 19 gedaan, so dat volbedrag is
Anna Catrijn Schrijvers was getrouwd met Jan Hendrik Knoop/Knop. Het is opvallend dat het oudste kind r.k. gedoopt wordt (in Zwolle), de latere kinderen allen NG. Was de moeder van huis uit katholiek? Was de ‘pete’’ bij deze doop -Franciscus Schrijver- de grootvader of een oom?
RK Dopen Spiegelsteeg (en Onder de Bogen) scan 41
1730 augustus 22
Francisca Christina
vader N Knoop
moeder Anna Schrijver
pete Franciscus Schrijver
Erfgoed Centrum Zutphen
Protocol Weeskamer Zutphen akte 13 maart 1750 (tg 137, blad 51)
Moeder Anna Catharina Schrijvers, weduwe van Jan Hendrik Knoop, gewezen soldaat onder 't regiment van ... Mulert, legt haar dochter Maria Catharina, in het 15e jaar oud zijnde, een gulden toe wegens vaderlijk versterf.
Ondertrouw NH Zutphen 15 maart 1750 Laurens Coenraads. grenadier onder Burmania, met Anna Catharina Schrijvers, wed. Jan Hendrik Knoop, wonende alhier. Getrouwd Grote kerk 8 april 1750.
Eerst het huwelijk:
Den 18. d.o [April 1728]
Jan Hendrik Knop Soldaat onder Capt.n Sloet in het Regiment van de Overste Verhoef.
Catharina Scriber j.D. w.o.a
[in margine] getrouwt in de gr.k den 2 Meij 1728
Scan 155Toegang 0403 Collectie retro-acata BS Zutpen, invnr 1889 Trouwboek NG 1710-1730
Hij was soldaat in het Infanterieregiment (IR 632b) van kolonel Verhoeff, later Mulert en daarna Van den Clooster.
Garnizoensplaatsen:
Breevoort (verhoeff) 1725-1728 (Verhoeff)
Zutphen (Haersolte/Verhoeff) 1725-1728
Zwolle (Haersolte/Verhoeff/Mulert) 1728-1731
Venlo (Verhoeff/Mulert) 1731-1737
Zwolle (Mulert) 1737-1744
Kampen (Mulert) 1737-1744
Engeland (Mulert) 1744-1745
Deventer (Mulert/van den Clooster) 1746-1749
Zutphen (van den Clooster) 1750-1754
De doopakten van hun kinderen zijn aan de hand van de garnizoensplaatsen na te trekken.
Hier volgen de andere kinderen van het echtpaar Knoop/Knop-Schrijvers
NG Venlo
Venlo PD1734-005 - 31-01-1734 - afb. 107 nr. 8
den 31 janu: t kind gedoopt van
Johannes Henderik Knop
en Anna Catharina Schry-
ver genaampt Beatrix Hendrina.
Venlo PD1735-040 - 01-12-1735 - afb. 117 nr. 5
dito nog. nog dat van
Johan Hendrik Knoop
en Anna Catrina Knoop
genoemt Maria Catrien
NG Kampen
Toegang 00016, DTB Kampen, invnr 312 NG doopboek, Scan 127
A.o 1737
Jan Hendrik
Den 5 meij boven kerk
Soon van Jan Hendrik Knoop
de moeder Anna Catrijn Schrijvers
Toegang 00016, DTB Kampen, invnr 312 NG doopboek Scan 231
1740
Andries
Den 31 Julij Bovenkerk
Zoon van Johan Hendrik Knoop
De Moeder Anna Catharina Knoop
-
ria jongman
Bedankt voor de aanvullingen
Hoort deze er ook nog bij?
Zwolle 10-04-1729 Tekst:
Anna Catrina Schriber en haar man Johan Henrich Knauff laten hun zoon Johan Conrad dopen
Bron: Luthers Doopboek RBSO. nr.756, blz. 88
Uiteindelijk is er nog maar 1 kind in leven in 1750
Het is mij niet duidelijk wanneer een elemoseniersdode wordt begraven of er een kist is geregeld.
Er is een tijd geweest dat men in een laken werd begraven.
Balster is kennelijk rijk genoeg om een kist te kunnen kopen vreemd dat er geen begraven is.
Hij zal toch geen kist gekocht hebben voor de weduwe van Berent want die werd 1 dag eerder al begraven
Hoort deze er ook nog bij?
Zwolle 10-04-1729 Tekst:
Anna Catrina Schriber en haar man Johan Henrich Knauff laten hun zoon Johan Conrad dopen
Bron: Luthers Doopboek RBSO. nr.756, blz. 88
Uiteindelijk is er nog maar 1 kind in leven in 1750
Het is mij niet duidelijk wanneer een elemoseniersdode wordt begraven of er een kist is geregeld.
Er is een tijd geweest dat men in een laken werd begraven.
Balster is kennelijk rijk genoeg om een kist te kunnen kopen vreemd dat er geen begraven is.
Hij zal toch geen kist gekocht hebben voor de weduwe van Berent want die werd 1 dag eerder al begraven
-
Michiel van Heumen
Die lijkt mij erbij horen.
Deze kan ik niet plaatsen:
Toegang 0700 invnr 10573 Kistenboek blad 324
1725
Den 10 febr vrouw Schrijvers No 18 Kostet f 6 -- voor de armen f 1 -2-
Zal vermoedelijk dezelfde zijn als deze:
GI Toegang 0709 invnr 740 Begraven Grote Kerk
Scan 27
1725
den 14. [Febr.] Catharina Schrijvers wed.e Jan Vos te half twee op grote kerkhoff [geen bedrag]
Maar wanneer overleed haar man Jan Vos. Dit zijn twee mogelijkheden:
GI Toegang 0709, invnr 738 Begraven Grote kerk
Scan 104
1707
Den 1. Novemb. Jan Vosch te half drie in Michielikerk in No 327 f 5 -12 –
De tweede mogelijkheid lijkt me minder waarschijnlijk:
GI Toegang 0709 invnr 739 Begraven Grote kerk
Scan 135
1719
Den 28 Novemb. Een Elemoeseniers dode, soude genaamd sijn volgens het seggen van een schipper Jan Vosch van Enschede op 11 uur [geen bedrag]
Dit zou Jan Vos kunnen zijn, zijn weduwe moet dan op leeftijd zijn geweest als ze in 1725 overleed:
Zwolle Rechterlijke registers 1685
Afbeelding 263 van 554
Uitgaven
1676
22. Jann: An Jan Vos Carreman voor 3 daghuijren soo hij ande kribbe gearbeijt hadden s’daegs 10 st. – 1 – 10 -
Verder geen kinderen van het echtpaar te vinden in de GI, tenzij ze onder patroniem werden gedoopt.
Deze kan ik niet plaatsen:
Toegang 0700 invnr 10573 Kistenboek blad 324
1725
Den 10 febr vrouw Schrijvers No 18 Kostet f 6 -- voor de armen f 1 -2-
Zal vermoedelijk dezelfde zijn als deze:
GI Toegang 0709 invnr 740 Begraven Grote Kerk
Scan 27
1725
den 14. [Febr.] Catharina Schrijvers wed.e Jan Vos te half twee op grote kerkhoff [geen bedrag]
Maar wanneer overleed haar man Jan Vos. Dit zijn twee mogelijkheden:
GI Toegang 0709, invnr 738 Begraven Grote kerk
Scan 104
1707
Den 1. Novemb. Jan Vosch te half drie in Michielikerk in No 327 f 5 -12 –
De tweede mogelijkheid lijkt me minder waarschijnlijk:
GI Toegang 0709 invnr 739 Begraven Grote kerk
Scan 135
1719
Den 28 Novemb. Een Elemoeseniers dode, soude genaamd sijn volgens het seggen van een schipper Jan Vosch van Enschede op 11 uur [geen bedrag]
Dit zou Jan Vos kunnen zijn, zijn weduwe moet dan op leeftijd zijn geweest als ze in 1725 overleed:
Zwolle Rechterlijke registers 1685
Afbeelding 263 van 554
Uitgaven
1676
22. Jann: An Jan Vos Carreman voor 3 daghuijren soo hij ande kribbe gearbeijt hadden s’daegs 10 st. – 1 – 10 -
Verder geen kinderen van het echtpaar te vinden in de GI, tenzij ze onder patroniem werden gedoopt.
-
Michiel van Heumen
08 feb 2026 20:39u
RK Dopen Koestraat (scan 48/92)
1721 mei 31
Anna Catharina vader Antonius Thielman moeder Anna Margaretha Schrijvers get Barbera van der Straeten
Misschien is de vader identiek met de volgende in het Burgerboek Zwolle (FS 424/724):
1722 december 28 Antonij Thijman geboren in 't Carspel van Dalfsen en zijnde van de Roomsche religie, doch volgens verklaringen van Roelof van der Sluis en Lamber Vischer twaalf jaar vanaf zijn achtiende jaar alhier hebben gewoond, het kleine burgerschap gewonnen en de burgereed gedaan.
Inmiddels nog nader onderzoek gedaan naar Antonius Thielman, Tilman enz. die gehuwd was met Anna Margaretha Schrijvers. Hij is niet identiek met Antonij Hendrick Thijman/Tijman uit Dalfsen (zie hieronder).
Het volgende gevonden. Komt voor vanaf 1720 in Zwolle, waarschijnlijk van elders gekomen (Munsterland?). Zijn huwelijk met Anna Margaretha Schrijvers in index NG Zwolle niet gevonden. Zijn weduwe moet in 1748 nog in Zwolle hebben gewoond, misschien heeft ze een tijd in de Waterstraat gewoond.
Toegang 0709 invnr 739 een kind begraven Grotekerk
Scan 141
1720
Den 20. Maart Antonij Tijlman een kind op elf uur [geen bedrag]
Toegang 0700 invnr 10573 Kistenboek blad 203-204 –
Toegang 0709 invnr 768 RK Statie Koestraat
Scan 48/92
Anno 1721.
Maius
31, Anna Catharina filia Antonii Thielman et Annae Margar: Schrijvers coniugum Suscept Barbara van der Straeten
Toegang 0709, invnr 768 RK Koestraat Scan 50
Anno 1725.
April 23. Joannes [doorgehaald: Maria] fillus Antonii Tilleman et Mariae Janssens coniugum, Suscepit Catharina van Span
Toegang 0709 invnr 774 RK Statie Hoornsteeg
Scan 39
1725
14 Ejusd. [Octobr:]
Baptisatus est Joannes Tijman. pat Anton Henrick Mat Maria N. Susc Wilmina Tijmans
Toegang 0709 invnr 763
Scan 78
A.o 1719
November
24. Barbara. p, Franciscus Almijde. m, Catharina Dele. suscep Barber van der Straete
Toegang 0709 invnr 741 Begraven Grotekerk Scan 45
1738
Den 14. Janua.r Een Elemoeseniers dode Antonij Tielmans op 11 uir [geen bedrag]
Idem Begraven Grotekerk Scan 46
1738.
Den 31. Janu.r Een Elemoeseniers dode Christiaan Tileman, nog de vrouw van Hendrik Wijngaarden, beide op 11 uur [geen bedrag]
Toegang 0709 invnr 741
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1735-1741 - gemaakt door Peter Klunder – p. 52
1738. Den 10 Meij
26-05-1738 Francis Henriks j.m. soldaat onder Capt. Ulger met Anna Maria Alleman, wed. van Adriaan Feijt in de Water-strate H.G. de Weduwe van Anthonij Tilman
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1735-1741 - gemaakt door Peter Klunder – p. 64
Den 7 Februarij 1739
22-02-1739 Johan Andries Wilhelm Hesselman j.m. soldaet onder de Capt: Tideman & Barbera Maria Frederica Bloemker j.d. bij de Broerenkerk H:G: de wed: van Antonij Tilman
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1745-1751 - gemaakt door Peter Klunder – p. 23
10 Desember
08-01-1747 Jannes Wijnen j.m. soldaat onder d' Comp. van Capt. Franken met Anna Catrina Tielemans j.d. in d' Waterstraat H:G: haar moeder
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1745-1751 - gemaakt door Peter Klunder – p. 91
1749 den 9 Augustus
24-08-1749 Antoni Neer j.m. soldaat onder de Comp: van Capt: Knut met Anna Catrina Teijlman, wed. van Johannes Wijnen, in de Waterstraat S.G. Claas Fokkers H.G. Anna Margriete Tilmans
RK Dopen Koestraat (scan 48/92)
1721 mei 31
Anna Catharina vader Antonius Thielman moeder Anna Margaretha Schrijvers get Barbera van der Straeten
Misschien is de vader identiek met de volgende in het Burgerboek Zwolle (FS 424/724):
1722 december 28 Antonij Thijman geboren in 't Carspel van Dalfsen en zijnde van de Roomsche religie, doch volgens verklaringen van Roelof van der Sluis en Lamber Vischer twaalf jaar vanaf zijn achtiende jaar alhier hebben gewoond, het kleine burgerschap gewonnen en de burgereed gedaan.
Inmiddels nog nader onderzoek gedaan naar Antonius Thielman, Tilman enz. die gehuwd was met Anna Margaretha Schrijvers. Hij is niet identiek met Antonij Hendrick Thijman/Tijman uit Dalfsen (zie hieronder).
Het volgende gevonden. Komt voor vanaf 1720 in Zwolle, waarschijnlijk van elders gekomen (Munsterland?). Zijn huwelijk met Anna Margaretha Schrijvers in index NG Zwolle niet gevonden. Zijn weduwe moet in 1748 nog in Zwolle hebben gewoond, misschien heeft ze een tijd in de Waterstraat gewoond.
Toegang 0709 invnr 739 een kind begraven Grotekerk
Scan 141
1720
Den 20. Maart Antonij Tijlman een kind op elf uur [geen bedrag]
Toegang 0700 invnr 10573 Kistenboek blad 203-204 –
Toegang 0709 invnr 768 RK Statie Koestraat
Scan 48/92
Anno 1721.
Maius
31, Anna Catharina filia Antonii Thielman et Annae Margar: Schrijvers coniugum Suscept Barbara van der Straeten
Toegang 0709, invnr 768 RK Koestraat Scan 50
Anno 1725.
April 23. Joannes [doorgehaald: Maria] fillus Antonii Tilleman et Mariae Janssens coniugum, Suscepit Catharina van Span
Toegang 0709 invnr 774 RK Statie Hoornsteeg
Scan 39
1725
14 Ejusd. [Octobr:]
Baptisatus est Joannes Tijman. pat Anton Henrick Mat Maria N. Susc Wilmina Tijmans
Toegang 0709 invnr 763
Scan 78
A.o 1719
November
24. Barbara. p, Franciscus Almijde. m, Catharina Dele. suscep Barber van der Straete
Toegang 0709 invnr 741 Begraven Grotekerk Scan 45
1738
Den 14. Janua.r Een Elemoeseniers dode Antonij Tielmans op 11 uir [geen bedrag]
Idem Begraven Grotekerk Scan 46
1738.
Den 31. Janu.r Een Elemoeseniers dode Christiaan Tileman, nog de vrouw van Hendrik Wijngaarden, beide op 11 uur [geen bedrag]
Toegang 0709 invnr 741
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1735-1741 - gemaakt door Peter Klunder – p. 52
1738. Den 10 Meij
26-05-1738 Francis Henriks j.m. soldaat onder Capt. Ulger met Anna Maria Alleman, wed. van Adriaan Feijt in de Water-strate H.G. de Weduwe van Anthonij Tilman
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1735-1741 - gemaakt door Peter Klunder – p. 64
Den 7 Februarij 1739
22-02-1739 Johan Andries Wilhelm Hesselman j.m. soldaet onder de Capt: Tideman & Barbera Maria Frederica Bloemker j.d. bij de Broerenkerk H:G: de wed: van Antonij Tilman
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1745-1751 - gemaakt door Peter Klunder – p. 23
10 Desember
08-01-1747 Jannes Wijnen j.m. soldaat onder d' Comp. van Capt. Franken met Anna Catrina Tielemans j.d. in d' Waterstraat H:G: haar moeder
Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1745-1751 - gemaakt door Peter Klunder – p. 91
1749 den 9 Augustus
24-08-1749 Antoni Neer j.m. soldaat onder de Comp: van Capt: Knut met Anna Catrina Teijlman, wed. van Johannes Wijnen, in de Waterstraat S.G. Claas Fokkers H.G. Anna Margriete Tilmans