Adam Spanhaak
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 244
- GeregistreerdCOLON 26 Jan 2026, 18:51
Re: Adam Spanhaak
Ik vond via openarch de volgende NG doop in Harderwijk (niet in index op www.geldersarchief.nl !):
FS #007168593 Item 1 Scan 95 Doop NG Harderwijk 1698-1742 bk. 831
Anno 1715
Januarij 20 Johanna dogter van Adam Spanhaack en Hendrina Weijmans (naam moeder moeilijk leesbaar)
FS #007168534 Trouw NG Harderwijk 1650-1736 bk. 835
Periode 1707-1716 doorgenomen, maar geen huwelijk gevonden.
Ik veronderstel
1) dat dit het kind van Adam Jans Spanhaak is, dat in augustus 1715 in Amsterdam werd begraven
2) dat dit vermoedelijk een buitenechtelijk kind is. Zo moeder, zo zoon..
FS #007168593 Item 1 Scan 95 Doop NG Harderwijk 1698-1742 bk. 831
Anno 1715
Januarij 20 Johanna dogter van Adam Spanhaack en Hendrina Weijmans (naam moeder moeilijk leesbaar)
FS #007168534 Trouw NG Harderwijk 1650-1736 bk. 835
Periode 1707-1716 doorgenomen, maar geen huwelijk gevonden.
Ik veronderstel
1) dat dit het kind van Adam Jans Spanhaak is, dat in augustus 1715 in Amsterdam werd begraven
2) dat dit vermoedelijk een buitenechtelijk kind is. Zo moeder, zo zoon..
-
ria jongman
- BerichtenCOLON 3851
- GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30
Dat is wel een hele aparte vondst!
En dat zit dus niet in de index?
Eigenlijk zou hij dan als wedr moeten hertrouwen in 1722, dus is hij wel dezelfde?
En dat zit dus niet in de index?
Eigenlijk zou hij dan als wedr moeten hertrouwen in 1722, dus is hij wel dezelfde?
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 244
Bij de doop van het kind in Harderwijk in 1715 staat niet aangegeven dat het buitenechtelijk was.
Maar als dat wel zo was, dan was hij natuurlijk geen weduwnaar in 1722, maar JM.
Misschien was Adam Spanhaak in garnizoen in Harderwijk, hij had wel de leeftijd. Maar of dat ook te bewijzen valt...
Maar als dat wel zo was, dan was hij natuurlijk geen weduwnaar in 1722, maar JM.
Misschien was Adam Spanhaak in garnizoen in Harderwijk, hij had wel de leeftijd. Maar of dat ook te bewijzen valt...
-
ria jongman
- BerichtenCOLON 3851
Ik meende dat hij later metselaar was?
Ik kom hem nog wel tegen in het ORA Zalk als keurnoot en dan als Adam Spanhak
f214-f215 dd.21-09-1723
Scholtus B. Jacob Ter Welberg der Regten Doctor.
Keurnoten Gijsb: Hendriks en Adam Spanhak.
Erschenen Albertien Alberts wed. van wijlen Jacob Peters, geassisteerd met Gosen Jacobs als momber, en heeft over haar onmondige kind Geertruit Jacobs, 9 jaar oud en bij Jacob Peters verwekt, tot momberen gesteld Jan Berents in Mastenbroek zijnde oom van moeders zijde, en Wijnand Eenschaten in Vecaten. Vervolgens heeft ze haar kind voor vaders goed bewezen, volgens testament dd.19-01-1723 met haar man opgericht, een bedde met zijn toebehoren, alle kleren tot haar mans lijf behorende en daarboven 45 gl. en haar kind te onderhouden totdat het 18 jaar oud is en ondertussen lezen en schrijven te laten leren.
Ik kom hem nog wel tegen in het ORA Zalk als keurnoot en dan als Adam Spanhak
f214-f215 dd.21-09-1723
Scholtus B. Jacob Ter Welberg der Regten Doctor.
Keurnoten Gijsb: Hendriks en Adam Spanhak.
Erschenen Albertien Alberts wed. van wijlen Jacob Peters, geassisteerd met Gosen Jacobs als momber, en heeft over haar onmondige kind Geertruit Jacobs, 9 jaar oud en bij Jacob Peters verwekt, tot momberen gesteld Jan Berents in Mastenbroek zijnde oom van moeders zijde, en Wijnand Eenschaten in Vecaten. Vervolgens heeft ze haar kind voor vaders goed bewezen, volgens testament dd.19-01-1723 met haar man opgericht, een bedde met zijn toebehoren, alle kleren tot haar mans lijf behorende en daarboven 45 gl. en haar kind te onderhouden totdat het 18 jaar oud is en ondertussen lezen en schrijven te laten leren.
Ik weet niet of deze bekend was, maar ik vermeld hem maar:
Archief Schoutambt Ommen en Den Ham - Inventarisnr. 3
f104v-f105
Ick Joan Westenberg wegens Hoger Overigheyt in der tijt Scholtis van Ommen ende den Ham, Certificere hier meede, dat voor mij ende keurnoten als waren Jan Harms ende Jan Jans Dickers alhier in den Ham 't gerigte sig vervoegt hebbende, is gecompareert ende erschenen Swier Geerts ende Henrickien Hanssen eheluiden alhier woonagtig, tuore marito, Verklarende uyt hoofde van een obligatie van den 15 Juny 1671 opgeregt ende afgegeven, dewelke hier meede wort geannuleert ende gecasseert opregt ende deugdelijck schuldig te wesen aan Henrick Koerts Kremer tot Ommen ende Jutte Jans des selfs huisvrouwe ende haar erfgenaemen een capitale somme van een hondert golt gulden, van agt ende twintig stuivers het stuck, waar van op eerstkomende pinxteren des jaars 1700 ende dartien vier jaeren rente ad 5 sulke golt guldens jaarlijx sullen komen te verschijnen, belovende deselve jaarlijx rente alsoo voort van jaar tot jaar op de verschijnsdag van Pinxteren te sullen betaelen tot de effectuele aflosse toe, dewelcke 't elcken verschijndage van Pinxteren sal mogen ende moeten geschieden als van de eene off andere sijde een half jaar bevorens de loskundige sal sijn gedaan; Stellende voor gedagte capitaal verlopene ende nog te verlopene interessen tot een speciaal hijpotheecq ende onderpant hun een stuckien lants van darde half schepels gesaey groot tusschen nog soo een stuckien van comparanten ende Berent Kuiper op den Heemser Esch gelegen, voorts hun hooymatien genaamt 't Haverlant soo van Jan Paulwensen Spanhacke hebben angekoft, voor der selver boven deure alhier mede in het Karckdorp ende te samen onder de klocke van den Ham gelegen ende soo als bij haar selfs bewoont ende gebruikt wort, om in cas van wanbetalinge 't voorschreven capitaal verschenen ende nog te verschijnen interesse daar aan kost ende schadeloos te kunnen ende mogen verhaelen.
In oirkonde der waarheyt, heeft ten versoeke van comparanten Berent Reuver onderscholtis van den Ham nevens mij scholtis voornoemt desen
ondertekent ende gesegelt.
Actum Ham in het huis van comparanten den 14den november 1712.
onder stont J. Westenberg Berent Ruever
Scholtis 1712 Onderscholtis
En twee Zegels in groen was gedruckt aan twee francijnen starten daar onder anhangende.
Archief Schoutambt Ommen en Den Ham - Inventarisnr. 3
f104v-f105
Ick Joan Westenberg wegens Hoger Overigheyt in der tijt Scholtis van Ommen ende den Ham, Certificere hier meede, dat voor mij ende keurnoten als waren Jan Harms ende Jan Jans Dickers alhier in den Ham 't gerigte sig vervoegt hebbende, is gecompareert ende erschenen Swier Geerts ende Henrickien Hanssen eheluiden alhier woonagtig, tuore marito, Verklarende uyt hoofde van een obligatie van den 15 Juny 1671 opgeregt ende afgegeven, dewelke hier meede wort geannuleert ende gecasseert opregt ende deugdelijck schuldig te wesen aan Henrick Koerts Kremer tot Ommen ende Jutte Jans des selfs huisvrouwe ende haar erfgenaemen een capitale somme van een hondert golt gulden, van agt ende twintig stuivers het stuck, waar van op eerstkomende pinxteren des jaars 1700 ende dartien vier jaeren rente ad 5 sulke golt guldens jaarlijx sullen komen te verschijnen, belovende deselve jaarlijx rente alsoo voort van jaar tot jaar op de verschijnsdag van Pinxteren te sullen betaelen tot de effectuele aflosse toe, dewelcke 't elcken verschijndage van Pinxteren sal mogen ende moeten geschieden als van de eene off andere sijde een half jaar bevorens de loskundige sal sijn gedaan; Stellende voor gedagte capitaal verlopene ende nog te verlopene interessen tot een speciaal hijpotheecq ende onderpant hun een stuckien lants van darde half schepels gesaey groot tusschen nog soo een stuckien van comparanten ende Berent Kuiper op den Heemser Esch gelegen, voorts hun hooymatien genaamt 't Haverlant soo van Jan Paulwensen Spanhacke hebben angekoft, voor der selver boven deure alhier mede in het Karckdorp ende te samen onder de klocke van den Ham gelegen ende soo als bij haar selfs bewoont ende gebruikt wort, om in cas van wanbetalinge 't voorschreven capitaal verschenen ende nog te verschijnen interesse daar aan kost ende schadeloos te kunnen ende mogen verhaelen.
In oirkonde der waarheyt, heeft ten versoeke van comparanten Berent Reuver onderscholtis van den Ham nevens mij scholtis voornoemt desen
ondertekent ende gesegelt.
Actum Ham in het huis van comparanten den 14den november 1712.
onder stont J. Westenberg Berent Ruever
Scholtis 1712 Onderscholtis
En twee Zegels in groen was gedruckt aan twee francijnen starten daar onder anhangende.
-
ria jongman
- BerichtenCOLON 3851
Bedankt Peter. Dit was al bekend en levert helaas verder niets op dan het vermoeden dat die grond van zijn 1e vrouw komt.
Ik vond dit opvallend
Bruidegom Jan Peters
Weduwnaar
Bruid Elisabet Spanhaak
Jonge dochter
Datum document 29/11/1722
Opmerking Op attestatie van Arnhem
Datum 1e afkondiging 29/11/1722
Archiefnummer 510
Archiefnaam Retroacta van de Burgerlijke Stand Nijmegen (RBS)
Inventarisnummer 1176
Bronbeschrijving Huwelijksregister Nederduits-Gereformeerde Gemeente, 1592 - 1811
Folio 266 = scan 136
Afkomstig uit archief 510 Retroacta van de Burgerlijke Stand Nijmegen (RBS), inv.nr. 1176 (bevat scans)
De scan opgezocht en dit levert geen verdere informatie dan hierboven
https://studiezaal.nijmegen.nl/detail.p ... 2131627795
Ik vond dit opvallend
Bruidegom Jan Peters
Weduwnaar
Bruid Elisabet Spanhaak
Jonge dochter
Datum document 29/11/1722
Opmerking Op attestatie van Arnhem
Datum 1e afkondiging 29/11/1722
Archiefnummer 510
Archiefnaam Retroacta van de Burgerlijke Stand Nijmegen (RBS)
Inventarisnummer 1176
Bronbeschrijving Huwelijksregister Nederduits-Gereformeerde Gemeente, 1592 - 1811
Folio 266 = scan 136
Afkomstig uit archief 510 Retroacta van de Burgerlijke Stand Nijmegen (RBS), inv.nr. 1176 (bevat scans)
De scan opgezocht en dit levert geen verdere informatie dan hierboven
https://studiezaal.nijmegen.nl/detail.p ... 2131627795
- wim meijberg
- BerichtenCOLON 294
- GeregistreerdCOLON 25 Feb 2003, 00:00
In Arnhem en Nijmegen komt ook een chirurgijn Jan Spanhaak voor. Er is via de optie van het doorzoeken van volledige tekst op familysearch veel over te vinden. Zie voorbeeld https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... d=M9XM-KY5
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 244
De oudste Spanhaeck in Arnhem lijkt Jan Arentsssen Spanhaeck te zijn.
Via de genoemde zoekfunctie:
- op 19 maart 1634 maakt Geertge van Broeckhuijsen een legaat van f 200 aan Jan Spanhaeck
- op 3 januari 1635 verkrijgen Jan Spanhaeck en Lizabeth Geerts echteluiden een huis en hof an 't lant van der Marck
In de Burgerboeken van Arnhem vind ik via de zoekfunctie geen Spanhaeck (en varianten).
Zie ook de personenindex op de site van Gelders archief (begint met begraven kind Spanhaeck in 1631).
Waar kwam Jan Spanhaeck vandaan?
Via de genoemde zoekfunctie:
- op 19 maart 1634 maakt Geertge van Broeckhuijsen een legaat van f 200 aan Jan Spanhaeck
- op 3 januari 1635 verkrijgen Jan Spanhaeck en Lizabeth Geerts echteluiden een huis en hof an 't lant van der Marck
In de Burgerboeken van Arnhem vind ik via de zoekfunctie geen Spanhaeck (en varianten).
Zie ook de personenindex op de site van Gelders archief (begint met begraven kind Spanhaeck in 1631).
Waar kwam Jan Spanhaeck vandaan?
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 244
Een oudere generatie lijkt Arendt Spanhaeck (x Eva Jansen) te zijn, die in het schepensignaat van Arnhem 1609-1612 verschijnt: https://www.geldersarchief.nl/bronnen/p ... 5&mip2=spa*
-
Michiel van Heumen
- BerichtenCOLON 244
Een simpele vraag. Is Jan Spanhaek de zoon van een Paulus Spanhaek? Hij komt in contemporaine bronnen voor als Jan Paulus S. en Jan Pauls S.