Testament of verkoop door Evert Gerrits, Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
sola
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2008, 00:00

Testament of verkoop door Evert Gerrits, Dalfsen

Bericht door sola » 17 Sep 2026, 13:23

Ik ben bezig aan verder onderzoek naar Evert Gerrits van buurtschap Emmen in Dalfsen en kan daarbij nog wat hulp gebruiken. Allereerst wat info die ik al gevonden heb:

- Evert Gerrits werd in 1718 geboren als zoon van Gerrit Jaspers en Aaltjen Harms
- Hij woonde in 1748 bij zijn vader Gerrit Jaspers op een boerderij in buurtschap Emmen te Dalfsen
- In 1752 kocht hij aandelen van de caterstede Hermen Geerts in buurtschap Emmen
- In 1756 komt zijn naam als eigenaar voor in het vuurstedenkohier uit 1756
- In het belastingkohier op hoornbeesten en bezaaide landen uit 1771 en 1775 komt hij steeds tussen dezelfde personen voor
- In het hoofdgeldkohier van 1764 komt Evert Gerrit in Emmen voor met 1 persoon, in 1765 met 2 anderen en in 1767 ook met een knegt en een meid
- In 1778 was hij geld schuldig waarvoor hij deze caterstede als onderpand gebruikte. In 1781 was dit geld afbetaald
- In 1779 trouwde een Evert Gerrits van Emmen met Hendrikje Jansen van Emmen. Het is goed mogelijk dat dit dezelfde Evert Gerrits is, maar niet zeker. Hij zou dan 61 jaar zijn. Volgens de 50ste penning overleed hij dan op 16-03-1799 in Ancum waarbij zijn vrouw Hendrikje Jansen de helft van het erf den Vrielink in Ancum erft (wordt naar een testament verwezen) waar zij woonden en nu bemeijert. In de volkstelling van 1795 is er inderdaad een boer Evert Gerrits in Ancum te vinden de samen met vier anderen op een erf woont. De naam Hendrikje Jansen staat daar niet bij.
- In de volkstelling van 1795 lijkt op het Hermen Geerts Hendrik Marsman te wonen
- In 1797 verhuurde juffrouw A.A. Rouse deze caterstede waarbij Hendrik Marsman als meijer genoemd werd

Mijn hulpvraag:
Als de Evert Gerrits die in 1779 trouwde inderdaad dezelfde Evert Gerrits is waar de info van 1718-1778 over gaat dan is er zeker een testament geweest waar hij zijn vrouw Hendrikje Jansen als erfgenaam aanwees. Mogelijk heeft hij ook zijn boerderij in Emmen verkocht en een andere boerderij in Ancum gekocht. Hij kan de laatste boerderij misschien ook via zijn vader Gerrit Jaspers geerft hebben die deze mogelijk van zij broer Jan Jaspers erfdee. Ik ben daar naar deze documenten aan het zoeken maar heb ze nog niet gevonden. Iemand die me daarbij misschien kan helpen?

ria jongman
BerichtenCOLON 3850
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2021, 19:30

Re: Testament of verkoop door Evert Gerrits, Dalfsen

Bericht door ria jongman » 17 Sep 2026, 17:56

Het lijkt me toe dat deze Evert geen nakomelingen heeft?

Dalfsen deel 12

f1v-f2 dd.12-02-1778 [akte doorgestreept]
Gerrit Bloemendal, Verw. Scholtus van Dalfsen
Keurnoten J: van der Camp en E: Bloemendal
Verschenen is Evert Gerrits en verklaarde wegens opgenomen penningen schuldig te zijn aan den Heer B. Ten Caten te Zwolle en zijn huisvrouw Antonia Hendrica van Marle en erfgenamen, een somma van 325 Car:gulden, tegen 3% rente jaarlijks. Als onderpand stelt hij zijn caterstede met alle landerijen genaamd 't Herm Geerts gelegen in de boerschap Emme, naast de Heer Burgerm: Rouse ten westen en de gemene stege ten oosten. Actum Dalfsen.
[kantlijn f1v:] Dalfsen den 11 Decemb. 1781
Verw.Scholtus G. Bloemendal, Ceurn: Willem Neervoort en Engbert Bloemendal
Ten versoeke van de Heer Berent ten Cate volgens zijn quitantie van den 13 Feb. 1779 verklaart dat bovenstaande capitaal ende interesse voldaan te zijn en versogt dat hetselve mag worden geroieert. Decreet: het versochte wordt geaccordeert. In fidem G.Bloemendal Verw.Scholtus.

f76v-f77 dd.09-10-1781
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten Cobes Nienhuis en Gerrit Gerrits
Verschenen zijn Evert Gerrits en Hendrikjen Jansen eheluiden, zij geassisteerd met Gerrit Gerrits, de man enigzins ziekelijk doch gaande en staande en beiden bij goeden verstande, maken een testament. Testator benoemd zijn huisvrouw Hendrikjen Jansen tot zijn enige en universele erfgenaam. Testatrice benoemd haar man tot universele erfgenaam en institueert haar moeder Wiegmoet Jannessen in de legitieme portie. Verder legateren ze beiden aan de armen van Dalfsen een somma van 3 gulden. Actum in de boerschap Emme carspel Dalfsen.

f155v dd.26-11-1783
Verw. Scholtus G. Bloemendal
Keurnoten Herrit van Hamel en Jannis Engberts
Verschenen is Hermen Jansen die mede caveert voor zijn zuster Grietjen Jansen, en Hendrikjen Jansen met Engbert Bloemendal als momber geassisteerd, verzoekende zo 1 of meer hypotheken ter prothocolle van deze gerichte gevonden worden ten lasten van Gerrit Jaspers of Evert Gerrits zo behorende voorgemelde comparanten alle hypotheque die ten prothocolle gevonden mochte worden tot dato dezes voldaan te zijn en dat zij comparanten verzoeken zo één of meer gevonden worden door de Weled. Gerichte mochten geroyeerd worden. Actum Dalfsen.

f160v-f161 dd.06-01-1784 [akte doorgestreept]
Verwalter Scholtus Gerrit Bloemendal
Keurnoten Jannes van der Kamp en Engbert Bloemendal
Verschenen zijn Evert Gerrits en zijn vrouw Hendrikjen Jansen tutore marito en verklaarden schuldig te wezen een somma van 500 Car.gl. tegen 3% rente, aan Jan Gerrits Damman en zijn vrouw Hermina Gerrits en erfgenamen, waarvoor zij als onderpand stellen hun eigendommelijke 2 morgen weideland genaamd het Marschien gelegen in de boerschap Emme carspel Dalfsen, aan de zuidkant van de Zwolse weg. Actum Dalfsen.
[kantlijn:]
Dalfsen den 4 Feb. 1786
Verw.Scholtus Gerrit Bloemendal
Keurnoten Jannis Dorgelo en Engbert Bloemendal
Verschenen Evert Gerrits en verzocht dat deze hypotheek mag worden geroyeerd volgens quitantie van Jan Gerrits Damman.
't Verzochte royement wordt geaccordeerd.

Den 3 October 1800 ingeschreven Jacob Huberts, wdr. in Garner, en Hendrikjen Jansen, wede. van Evert Gerrits in Ancum.
Deselve sijn volgens attest van de praedt. W.A.J. Roosendael den 19 Oc¬tober 1800 in den huwelijken staat bevestigt.
in fidem A.C. Bouwmeester, Scholtus

eppe
BerichtenCOLON 561
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007, 00:00

Bericht door eppe » 18 Sep 2026, 15:33

Zijn er twee echtparen Gerrit Jaspers x Aaltje Harms? In 1697 trouwen op Nieuwleusen deze mensen en ze gaan wonen op Den Hulst, waar Aaltje eerder woonde en getrouwd was met Hendrik Alberts.

Gerrit hertrouwt in 1711 met Stijntje Coops, als mijn gegevens kloppen?

ria jongman
BerichtenCOLON 3850

Bericht door ria jongman » 18 Sep 2026, 17:40

Ja, die trouwakte heb ik ook.
Maar deze Gerrit hertr volgens mij

NL 06-04-1711 Gerrit Jaspers Wedr Den Hulst en Stijntjen Coops Wed. Nieuwleusen HCO 283 blz 021

ria jongman
BerichtenCOLON 3850

Bericht door ria jongman » 18 Sep 2026, 17:45

bericht 3

Er is iets vreemds aan de hand?

Volgens de 50e penning zou Hendrikje Jans in bezit zijn van het erf Vrielink in Ancum
Maar dat erf [1801] is dan in bezit van ene Jozef Hubert en getrouwd met een Hendrikje Hubert.
Er zijn 2 volwassen kinderen - Gerrit en Hilligjen

Dalfsen deel 24 f170-f171-f172 dd.22-10-1807
Richter: Alexander Carel Bouwmeester JUDr
Keurnoten: Willem Baarslag en Hendrik Jan Neervoord
Verschenen zijn Gerrit Hubert en zijn huisvrouw Maria van Eerde, en verklaarden voor een somma ad 2800 gulden te cederen en transporteren aan Gerrit Meuleman en zijn huisvrouw en erfgenamen, hun erve het Vrielink genaamd, met zij opstaande getimmertens en houtgewassen, onderhorige hoge en lage landerijen, zoals aankopers hetzelve meijerswijze bewonen en gebruiken, uitgezonderd 3 roeden hooiland in het Spijkerbroek en 3 roeden in de Hooijslagen, welke verkopers voor hun houden, zoals dd.16-07-1807 verkocht.
Voorts verschenen Gerrit Meuleman en zijn huisvrouw Maria Everts en verklaarden wegens restante kooppenningen van gemeld erve, schuldig te zijn aan Gerrit Hubert en vrouw, een kapitaal van 2800 cr.gulden, tegen een rente van 5%. Als onderpand stellen zij hun personen en goederen, en als speciale hypotheek het erve Vrielink.
Akte te Dalfsen.

Er zijn meer aktes

sola
BerichtenCOLON 33

Bericht door sola » 18 Sep 2026, 18:36

Dat is een interessante constatering. Het volgende heeft er vast mee te maken:

Zij trouwde als weduwe van Evert Gerrits uit Ancum op 19-10-1800 met Joseph Huberts weduwnaar in Gearner 19 oktober 1800. Joseph Huberts werd begraven op 20-03-1804 te Gerner. Zij overleed op 21-12-1819 in Ancum ten huize van Gerrit Hubert.

sola
BerichtenCOLON 33

Bericht door sola » 18 Sep 2026, 18:40

Ik had inderdaad ook geconstateerd dat er er twee echtparen Gerrit Jaspers x Aaltje Harms waren. Dat is wel heel toevallig. Zeker met zo'n patroniem Jaspers

ria jongman
BerichtenCOLON 3850

Bericht door ria jongman » 19 Sep 2026, 10:55

Het is in ieder geval duidelijk dat Evert Gerrits geen nakomelingen naliet.
Ik vraag me dus af waarom je deze Evert uitzoekt.
M.a.w. je hebt wel nakomelingen van hem?

Volgens de 50ste penning AANGIFTE 24 maart 1799 overleed hij op 16-03-1799 waarbij zijn vrouw Hendrikje Jansen de helft van het erf den Vrielink in Ancum erft (wordt naar een testament verwezen) zoals zij zelf in gebruik hebben gehad en nu meijerswijse verhuurt is.

sola
BerichtenCOLON 33

Bericht door sola » 19 Sep 2026, 13:47

Hallo Ria,

Dank voor de info die je deelde!!

Het klopt inderdaad dat Evert Gerrits geen nakomelingen had voor zover ik nu kan vaststellen. Ik zoek niet alleen mijn stamboom uit, maar ook het verhaal/de verhalen erom heen. Evert was een zeer waarschijnlijk een neef van een voorouder en speelt een rol in het lokaliseren van de boerderijen waar mijn voorouders woonden.

Wat betreft je volgende opmerking: Volgens de 50e penning zou Hendrikje Jans in bezit zijn van het erf Vrielink in Ancum
Maar dat erf [1801] is dan in bezit van ene Jozef Hubert en getrouwd met een Hendrikje Hubert. Er zijn 2 volwassen kinderen - Gerrit en Hilligjen:

Ik denk dat het alsvolgt zit: Jozef Hubert was voor 1755 getrouwd met Janna Schutte en had twee kinderen: Hilligje en Gerrit. Janna Schutte werd op 16-12-1799 begraven. Jozef Hubert trouwde op 19-10-1800 met Hendrikje Jansen van wie (een deel van) het erf Vrielink was. Jozef en hendrikje woonden blijkbaar zelf niet op erf Vrielink want Joseph Huberts werd begraven op 20-03-1804 te Gerner. Hendrikje overleed overleed op 21-12-1819 in Ancum ten huize van Gerrit Hubert (zeer waarschijnlijk haar steifzoon).

Nog twee vraagjes:
- Je schreef in dezelfde reacties dat er nog meer aktes zijn. Welke zijn dat?
- Je refereert bij het bezit van erf Vrielink door Jozef Hubert naar [1801]. Welke bron is dat precies?

BUTTON_POST_REPLY