Wat deed Herman Scholts in Kampen?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
HermandO3M
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2022, 11:11

Wat deed Herman Scholts in Kampen?

Bericht door HermandO3M » 18 Sep 2026, 15:46

Het forum heeft mij in het verleden al geweldig veel geholpen bij het onderzoek naar de familiegeschiedenis. Nu staat er een aantal vragen open waarop ik het antwoord niet kan vinden. In de eerste plaats betreft dat de loopbaan van mijn grootvader Herman Scholts. Hij wordt geboren op 27 september 1873 in Zwolle. Op het uittreksel van het bevolkingsregister van zijn vader Johannes Scholts komt zijn naam twee keer voor. Bij de eerste keer staat vermeld dat hij op 13 mei 1898 uit Zwolle vertrekt naar Kampen, bij de tweede keer dat hij wordt ingeschreven in Zwolle op 23 juli 1898. Wat kan hij die twee maanden daar hebben gedaan, waar woonde hij? Bij de tweede vermelding staat nog dat zijn beroep koetsier is.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2833
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Re: Wat deed Herman Scholts in Kampen?

Bericht door Janny Lalkens » 18 Sep 2026, 18:57

Het zal een enorme klus zijn maar toch maar het bevolkingsregister van Kampen bekijken?
Om te kijken of hij als personeel is ingekomen bij een bepaalde familie en na korte tijd weer is teruggegaan naar Zwolle.
Meestal staat personeel genoteerd onder de gezinsleden van de hoofdbewoner, maar dat is neem ik aan bekend.

Het kan dan een hoofdbewoner zijn die geld heeft of dacht te hebben voor een koetsier. Een arts bijvoorbeeld. En dat uw grootvader dan onderaan dit gezin staat.

Is hij ook met attestatie binnengekomen in Kampen?

Soms bezat een familie 2 huizen en verdeelden ze de bewoning over een bepaalde periode in het jaar. Dhr. Ribbius woonde bijv. in de winter in de stad Zwolle en in de zomer in een buurtschap buiten Zwolle, in Zwollerkerspel: in Schelle. In hun buitenverblijf met de naam Schelleroord.

13 mei t/m 23 juli is trouwens niet de hele zomer, want wel erg tijdelijk.

HermandO3M
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2022, 11:11

Bericht door HermandO3M » 19 Sep 2026, 12:19

Het adres heb ik inmiddels gevonden, nl. Morrensteeg 5. Was dit misschien het adres van logement 'De Dom van Keulen'?

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2833
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Bericht door Janny Lalkens » 19 Sep 2026, 12:36

Dat weet ik niet, want van Kampen weet ik vrijwel niets. Maar zou hij daar dan wel staan ingeschreven, in het bevolkingsregister? Als inwoner van een logement? Lijkt me van niet, een passant?

Egbert_
BerichtenCOLON 4654
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

Bericht door Egbert_ » 19 Sep 2026, 16:07

Hij zou er ook als militair geweest kunnen zijn.

Zie dit archief
https://proxy.archieven.nl/20/A8AD69EB3 ... 4F68CEB22F
En dit archief, maar dat is nog niet gescanned
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... inr=769205

Dan zou hier mogelijk wat te vinden zijn:
https://www.stadsarchiefkampen.nl/doorz ... iview=inv2

BUTTON_POST_REPLY