hulp cq bevestiging gevraagd Asje Lammerts van Barkum gehuwd Hattem 20-09-1721 met Marrigje Klaasen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
MarcelO

jups...die had ik ook

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 13:09

jups...die had ik ook gevonden....

ria van bessen

Het beste zoeken in de GI doe

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 13:10

Het beste zoeken in de GI doe je met ? en * in te vullen in de zoekterm.Als je dus Asje zoekt dan typ je in As* bij voornaam en Lam* bij patroniem of achternaam en dan krijg je alle schrijfwijzes én als je dan ook nog het jaar invult in alle velden bovenaan dan komt het helemaal goed.

MarcelO

ja dat doe ik ook met alle

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 13:16

ja dat doe ik ook met alle mogelijke cominaties en ook "alle velden" is ook wel handig.... ik leer  het wel... :)

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 13:25

bericht 2Volgens het Vuurstederegister 1675.  Op blz 216 wordt een Jan Lamberts genoemd en nog een Assien Egberts met 2 personen en 1 dienstbode. Gezien het patroniem Egberts maakt deze wel kans. Ik zal kijken of ik meer kan vinden.AANVULLINGAssien Egberts wonende te Haarst doet belijdenis mrt 1688. 

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 13:43

bericht 3Asjen Egberts van Haerst is samen met Gerrit Hendrix van Genne voogd over de 6 kinderen van Arentje Hendrix wed van Albert Gerrits wonende tot Haarst.Arentje hertr Jan Lamberts jm tot Haarst Zwolle 24-6-1673

ria van bessen

Ja, dat is de kick hé! Ik zou

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 14:50

Ja, dat is de kick hé! Ik zou maar even doorneuzen. Misschien kun je je beter aanmelden bij het Gelders Archief om hiermee verder te komen? Je zult middels de voogdijaktes de bewijzen kunnen vinden en die vind je niet in Zwolle.

MarcelO

Ik heb een mooie

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 18:05

Ik heb een mooie toevalstreffer.....ik zat door de scans DTB van hattem te neuzen... en kwam het volgende tegen...Huwelijksplaats:HattemVolgnummer op pagina:3Huwelijksdatum:22-01-1724Kerkelijke gemeente:HattemBruidegom/bruid:Japik Engberts /Marrigje LammertsToegangsnummer:0176Inventarisnummer:852.2Pagina:161In de scan staat dat Marrigje Lammerts weduwe is aan de IJsseldijk bij IJrst. Exact hetzelfde staat ook bij Marrigje Klaasen als Zij met Asje Lammerts trouwt alleen dacht ik toen dat er Ijss stond. Ijrst ligt vanuit Zwolle gezien nu rechts van de ijsselbrug maar behoorde bij Hattem. Echter Marrigje Klaasen overleed voor 1724 want dan trouwt Asje Lammerts met Trijntje Klaasen. Toen bedacht ik me zouden Asje en Marrigje Lammerts geen broer en zus kunnen zijn....Verder gaan zoeken in GI Zwolle en dit kwam te voorschijn...Datering:1717-05-01Bron:RetroactaVoornaam:MarrigjeAchternaam:LambertsAangenomen:NeeDatum:1717-05-01Tekst:j.d., wonende te Ittersum, gaat in ondertrouw met Jan Kleibrink (huwelijk 23-05-1717)Toegangsnummer:0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer:729en toen:Datering:1719-03-18Bron:LidmatenboekVoornaam:MarrigjeAchternaam:LambertsAangenomen:NeeDatum:1719-03-18Tekst:gaat met attestatie naar HatheimToch even kijken of ik ook  een belijdenis kan vinden..en jawel met als woonplaats Haerst!Datering:1710-03Bron:LidmatenboekVoornaam:MarrigjeAchternaam:LambertsAangenomen:NeeDatum:1710-03Tekst:wonende te Haerst, doet belijdenisDus het lijkt erop dat Asje Lammert en Marrigje Lammert broer en zus zijn en dat toen Marrigje weduwe werd naar haar broer is gegaan in Hattem die op dat moment ook weduwnaar was. En Dat ze beide in 1724 weer opnieuw getrouwd zijn. Voor dat beide de eerste keer getrouwd waren woonde ze in Ittersum. En zeker weet ik dat Marrigje in 1710 uit Haerst komt en ook Lambert Jansz en Egbertje Assjes waarvan ik al  vermoede dat ze de ouders van mijn Asje Lammert waren.... Mooie theorie toch...ToevoegingWanneer ik in GI zoek op een lammert of Lambert die een dochter Marrigje laat dopen kom ik op 2 mogelijkheden uit  en dat is dat Lambert Jansz met zijn vrouw Fijtje Herms op 23-11-1688 een dochter genaamd Marrigje laat dopen...of de doop van Merrighje door Lambert Jansen en Echbertje Asjes op 19-02-1684

ria van bessen

Van Lambert Jans en Egbertje

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 21:11

Van Lambert Jans en Egbertje Assien kan ik niets vinden, niets in Zwolle en ook niet in Zwollerkerspel. Buiten dat ze beiden uit Haarst komen en het even leek dat Egbertje een dochter van Assien Egberts zou zijn, kan ik ook de laatste niet volgen in het Oud Rechterlijk Archief.'Jouw' Assien Lamberts huwt trouwens als jm van Berkum in 1721, en woonde in 1720 te Ittersum. Nergens wordt vermeld dat hij van Haarst is. En daar is geen koppeling te vinden met een vader Lambert of Lammert.Er is nog een Assien Lamberts die huwt als jm van Berkum maar dan in 1718, hij overlijdt vrij kort na zijn huwelijk. Ouders zouden deze kunnen zijn. Lambert Assijs te Berkum die is overleden voor 28-12-1693, hij komt oorspronkelijk van Hasselt en is hert. met Trijntje Peters. Uit dat huwelijk een Peter, Griete en een Jan. Uit het 1e huwelijk dus een Assien en een Aafje.  In ieder geval heeft hij geen zus Marrigje. Die Willem Willart uit Zwolle is trouwens RK.Er is wel een Lambert Assies in Genne volgens het Hoofdgeld van 1723 - en gezien zijn patroniem zou hij ook een zoon genaamd Assien kunnen hebben laten dopen. Het zal toch allemaal bewezen moeten worden, de aannames.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 21:15

bericht 2Kleijbrink of Kleibrink zit in Wijhe, Vorchten en Werven [ligt vlak bij Hattem]

MarcelO

Ik ben het met je eens. Op

Bericht door MarcelO » 28 sep 2018, 10:13

Ik ben het met je eens. Op dit moment is het allemaal teveel speculatie om conclusies te trekken. De sleutel ligt inderdaad bij Marrigje Klaasen zijn eerste vrouw maar zelfs van haar ben  ik niet zeker van haar doop. Van zijn tweede vrouw Trijntje Klaasen (Boeve) ben ik ook niet zeker van haar doop. Bij de doop van haar kinderen met Asje Lammerts staat ze telkens vermeldt als Trijntje Klaasen maar bij de laatste drie staat ze vermeld als Catharina en Trientje Boeve. Bij haar huwelijk met Asje staat ze vermeld als JD tot Elburg. In veel onlinestambomen is dan ook een doop uit Elburg terug te vinden van Trijntje Klaasen. Alleen ik heb ook een doop teruggevonden in Heerde  07-07-1695 van Trijntje Klaasen die veel aannemelijker is gezien de vernoemingen. En van tot Elburg naar Heerde is nou niet een wereldreis...http://www.pietheres.nl/Genealogie%20Wi ... s).htmMaar ja dit zou ook nog kunnen inhouden dat er een "andere" Asje Lammerts getrouwd is geweest met Catharina KLaasen Boeve en een ander met Trijntje Klaasen. Al lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Al wordt Asje Lammerts bij anderen online ook weer gelijk gesteld aan Asje Lammerts Bredewouts.... maar dit lijkt mij niet juisthttps://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/632 ... aderKortom het is 1 groot rommeltje en iedereen knipt en plakt maar van elkaar zonder goed brononderzoek. Ik wil het gewoon nu eens goed aanpakken. Tot nu toe heb ik mijn onderzoek volledig gedaan via online beschikbare bronnen maar zonder een bezoek aan de archieven kom ik er niet uit. Dus dat moet ik maar eens goed plannen, daarvoor wil ik nu zoveel mogelijke gegevens verzamelen waar ik zeker van ben of in iedergeval zo goed als. Overigens moet ik zeggen dat mijn onderzoek voor wat betreft mijn andere tak dat zich voornamelijk in Drenthe en Friesland afspeelt dus via het Drents archief (alledrenthe) en Tresoar (allefriezen) veel soepeler verloopt qua gebruiksvriendelijkheid en beschikbaarheid van bronnen kan het HCO en het Gelders archief daar nog iets van leren....HIer kun je mijn online publicatie vinden, zitten dus nog vermoed ik veel fouten in maar moet je zien als een werkdocument. Nogmaals dank voor je inzet. ik ploeter nog even verder... :)https://www.genealogieonline.nl/stamboom-oosterbos/  

Plaats reactie