hulp cq bevestiging gevraagd Asje Lammerts van Barkum gehuwd Hattem 20-09-1721 met Marrigje Klaasen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
MarcelO

hulp cq bevestiging gevraagd Asje Lammerts van Barkum gehuwd Hattem 20-09-1721 met Marrigje Klaasen

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 01:55

Boven genoemde Asje Lammerts is een directe voorvader van mijn Opa die van Dijk heette. In veel online publicaties die ik tegenkom wordt als vader van "mijn" Asje Lammerts Lambert As uit Hattem genoemd dit leek echter niet mogelijk te zijn maar een bewijs leek er nog niet te zijn.Na vele uren zwoegen denk ik eruit te zijn maar zou graag een bevestiging hebben of mijn vermoedens aannemelijk genoeg zijn. Een zetje in de rug voor verder onderzoek zou ik ook op prijs stellen.In de huwelijksinschrijving in Hattem is te lezen dat Asje Lammerts van Barkum is. Ik heb zijn attestatie uit zwolle kunnen vinden.Datering: 1721-09-20Bron:RetroactaVoornaam:AsjeAchternaam:LammertsAangenomen:NeeDatum:1721-09-20Tekst:j.m., wonende te Berkum, gewoond hebbende te Ittersum, gaat in ondertrouw met Marrigje Klaas (attest. gegeven om te Hattem te trouwen op 06-10-1721)Toegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en ZwollerkerspelInventarisnummer:729Ook heb ik van hem een belijdenis kunnen terugvinden daterend uit 1720 overigens wordt daar Lamberts ipv Lammerts vermeld op dat moment woont hij nog in Ittersum. Kort voor zijn trouwen is hij dus naar Berkum (terug?) verhuist om daarna met Marrigje Klaasen te trouwen die al in Hattem woonde en waarschijnlijk weduwe was. Uit dit huwelijk wordt een dochter geboren die Echbertjen heet en gedoopt is op 24-06-1722 in HattemVervolgens trouwt Asje op 06-05-1724 met Trijntje Klaasen (Boeve) hiermee krijgt hij nog meer kinderen te weten.Lammert 06-05-1725, Klaas 22-09-1726, Jan 12-10-1727, Teunis 12-02-1730, Jan 26-03-1731, Aalt 23-03-1732 Willem 23-03-1732 Aelt 03-01-1734 en Aeltje 29-05-1735Deze zijn allemaal terug te vinden in DTB Hattem.Vervolgens ben ik gaan kijken naar de mogelijke ouders cq doop van Asje in Zwolle en ben ik uitgekomen op Lambert Jansz en Egbertje Assjesdit zou dan de doop van Asje moeten zijn:Persoon in GI    58366 Lamberts
Datering:1697-06-25
Bron:Retroacta
Voornaam:Assje
Achternaam:Lamberts
Aangenomen:Ja
Datum:1697-06-25
Tekst: zoon van Lambert Jansz en zijn vrouw Egbertje Assjes, wordt gedooptLambert Jansz en Egbertje Assjes hebben ook nog de volgende kinderen:Jan 29-05 1679, Willemtjen 10-01-1682, Merrighie 19-02-1684, Gerrit 12-07-1686, Stijntie 27-12-1687, Assijn 03-01-1696 en tenslotte "mijn" Asje 25-06-1697Gezien de vernoemingen die Asje Lammerts doet lijkt het mij aannemelijk dat ik zijn ouders heb gevonden en dus de Zwolle link heb aangetoond die was op dit moment nog niet duidelijk behalve dan de vermelding dat hij van "Barkum" was. Graag hoor ik jullie gedachten hierover.Dan tenslotte nu natuurlijk verder...... Ik heb het huwelijk tussen Lambert Janzs en Egbertjen terug kunnen vinden deze dateert van 13-04-1678 beide zijn afkomstig van Haerst bij het huwelijk wordt vermeld dat Willem Wijllers weduwenar aen Weeshuis en Berentien Hendrick j.d. inde Sassenstraet moet erffuittinge doen. Wat betekend dit en heeft iemand verdere aanknopingspunten voor mij voor de ouders van hen?Dan echt tot slot. Het is toch een lange post geworden maar ik wou zo volledig mogelijk zijn. Het hele stamboomonderzoek brengt ook wel een historische sensatie teweeg. Mijn moeder en haar broer wonen beide in Ittersum en zelf ben ik opgegroeit in Westenholte vlakbij 's Heerenbroek waar de van Dijken na hun Hattemse uitstapje generaties lang gewoond hebben. Een erg reislustig volkje zijn ze dus niet, zou ik dan toch ook weer naar Zwolle moeten terug verhuizen het kriebelt in iedergeval wel.....

MarcelO

ter aanvulling

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 10:15

ter aanvullingHet gedeelte waarin ik Willem Wijllers en Berentien Hendrick vermelde mogen jullie buiten beschouwing laten. Dit is een interpretatie fout van mij en betreft een ander huwelijk.Voor wat betreft de ouders van Lambert Jansz die afkomstig uit Haerst is bij huwelijksvoltrekking. In de hoofgelden 1675 en de vuurgelden 1685 van Haerst wordt een Jan Lamberts genoemd zou dit dan de vader zijn van Lamberts Jansz? Wanneer ik vervolgens ga zoeken in GI Zwolle heb ik gezien jaartallen eigenlijk maar 1 potentiele doop nl:Datering:1642-02-20Bron:RetroactaVoornaam:LambertAchternaam:JansAangenomen:JaDatum:1642-02-20Tekst:zoon van Jan Lamberts, wordt gedooptToegangsnummer:0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel Voor wat betreft Eghbertje Assjes die ook uit Haerst afkomstig is heb ik 3 personen die vermeldt worden in de hoofdgelden van 1675 in Haerst te weten Assien Hendrix, Assien Egberts en Assien Geertsmaar misschien dat het bovenstaande wel een beetje teveel op drijfzand is gebaseerd...

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

 

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 11:00

 Willem Wijllers huwt op dezelfde datum als Lambert Jansen, dat betekent de aantekening.In de erfuitingen van Zwolle wordt een Willem Wiler genoemd als wedr van Berentien Hendriks. De voogden zijn Jan van Hattum en Lambert Jansen. De kinderen van Willem heten Margriete en Hendrine. Dit volgens f418/419 dd 01-04-1690. Willem en Lambert lijken verwant te zijn. In het ORA van Zwollerkerspel wordt na 1678 geen Lambert Jansen genoemd als gehuwd met Egbertien Assjes en wonende in Haarst. Maar wel op f136 dd 7-4-1708 een Lambert Jans die voogd is van Vaderszijde over de kinderen van Assien Jansen op den Nieuwe Wetering in Mastenbroek.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 2 

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 11:36

bericht 2 Er is nog een Asje Lammerts. Hij wordt begraven op het Bergklooster op 3-12-1720 en woonde in Assendorp. Hij huwde als jm te Berkum op 14-5-1718 met Derkje Derks te Zwolle. Zoon Lammert op 4-1-1719. Voogden worden Gerrijt Derks en Bartelt Janz van de Voort, de moeder kan niets bewijzen. Deze Asje kan dus ook de zoon van de gezochte Lambert Jans zijn.Weet je zeker dat de naam Egbertje niet bij Marrigje Klaas vandaan komt? 

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 12:06

bericht 3Marrigje was wellicht weduwe van een Egbert NN ?Is zij soms deze ?NG Zwolle - Marregie ged 21-3-1686 d.v. Klaes Theunis Meester op Geldercamp over den Ijssel en zijn vrouw NN- de Gelderkamp ligt bij Hattem en is nu een natuurgebied.Misschien is onderstaand nog interessant?http://genealogienoordveluwe.blogspot.c ... akten.html 

MarcelO

Hier heb ik eerder naar

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 12:24

Hier heb ik eerder naar gekeken maar de Asje Lammerts die trouwt met Derkje Derks kan niet mijn Asje Lammerts zijn aangezien zij op 17-10-1721 in ondertrouw gaat met Jan Jurrien "mijn" Asje Lammerts leeft op dat moment nog en is en trouwt op 20-09-1721 met Marrigje Klaas en later op 06-05-1724 met Trijntje Klaasen in Hattem...van Marrigje Klaas heb ik een doop uit Hattem maar hier ben ik niet 100% zeker van deze wordt wel "overal" gebruikt...Doopdatum:
23-04-1693
Doopplaats:
Hattem
Volgnummer op pagina:
9
Dopeling:
Margjen Tol
Moeder:
Gargjen Jacobs
Vader:
Claas Tol
Kerkelijke gemeente:
Hattem
Toegangsnummer:
0176
Inventarisnummer:
849
Pagina:
233Er is namelijk ook een huwelijk uit 1708 in Hattem van een Marritje Claes alleen staat ze daar vermeld als JD uit Wapenveld terwijl de voorgaande doop uit Hattem is.  Ik ben er nu vanuit gegaan dat zij dus eerder getrouwd geweest is en al kinderen had uit het vorige huwelijk nl Claas Teunis Lubbert en Dries ... Ik zou dus nog eens goed moeten kijken of ik een doop uit Wapenveld kan vinden van haar..... Dank voor je reacties btw

MarcelO

ik heb haar dus hier aan

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 12:26

ik heb haar dus hier aan gekoppelt...Huwelijksdatum:    
15-04-1708
Volgnummer op pagina:    
1
Huwelijksplaats:    
Hattem
Kerkelijke gemeente:    
Hattem
Bruidegom/bruid:    
Henrick Tonis
Marritje Claes
Toegangsnummer:    
0176
Inventarisnummer:    
852.2
Pagina:    
84Vermeld als jonge dochter uit Wapenveld! Henrick als van den ijsseldijk

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Er is ook een akte in Heerde

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 12:49

Er is ook een akte in Heerde van dit stel. Maar zij heet dus wel Marritje of Marretje [ Heerde] en geen Marrigje. 

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 4

Bericht door ria van bessen » 27 sep 2018, 12:52

Ik vind wel een Asje als zoon van een Lambert Assijs te Berkum. Asje heeft een zus Aafje. Stiefmoeder is Trijntje Peters. Volgens f49 dd 28-12-1693. Lambert komt uit Hasselt.Ik bedoelde met die andere [jong overleden] Asje Lammerts/Lamberts dat hij dus ook de zoon kan zijn van het echtpaar Lammert en Egbertje. Maar goed, eerst maar eens proberen dit echtpaar te traceren - voor bevestiging of uitsluiting.

MarcelO

Grrr het begint me weer eens

Bericht door MarcelO » 27 sep 2018, 13:07

Grrr het begint me weer eens te duizelen..... Hoe kan ik die "F" nummers opzoeken in de GI kan ik die "1693" niet terug vinden. De Asje die trouwt met Derkjen Derks wordt bij inschrijving huwelijk in 1718 ook vermeld als van Berkum.... Dus nu kijken of ik dopen kan vinden in Hasselt van Lambert Assijs? En ook nog maar eens goed kijken naar Marrigje Klaasen toch mijn huiswerk nog iets beter doen.... Misschien toch maar eens bezoekje plannen aan HCO en Glders archief... 

Plaats reactie