Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Volgens de kwartierstaat

Bericht door Egbert_ » 02 okt 2018, 14:16

Volgens de kwartierstaat Visscher-Stoel: 7- 5-1730: Peter Harmens, weduwnaar van Sophia Gerrits, tegenwoordige bruidegom voornemens te trouwen met Hillegien Roelofs, verzoekt tot mombers over zijn twee onmondige kinderen Gerrit en Berent Peters, meester Roelof Jacobs en Hermen Hermens ........ Verscheen Harmen Peters, mede zoon van Sophia Gerrits, tot zijn mondige jaren gekomen, verklaart met zijn vader Peter Harmens mede te zijn geaccordeerd. Op 6-5-1736 verklaart Berent Peters dat hij zich in de huwelijkse staat heeft begeven en bedankt meester Roelof Oostwoud en Hermen Hermens [ORA Schoutambt Genemuiden nr. 3318 fol.133].Hermens Hermens zou heel goed een broer kunnen zijn van Peter Harms. Maar hoe de relatie is met meester Roelof Jacobs [Oostwoud], is mij niet duidelijk.Over Sophia Gerrits weet ik eigenlijk niets. Maar in de kwartierstaat Visscher-Stoel staat wel het volgende:Bernard Voed, mede voor zijn vrouw Jacoba Adriana Mels, na opdracht door Pieter Harms in Mastenbroek, mede voor zijn zwager Albert Hendrix en diens vrouw Grietien Gerrits te Vollenhove, door Jan Wittenberg, diens vrouw Zeytie Willems en Gesina Willems, weduwe van Jacob Gerrits, als erfgenamen van wijlen Jan Egberts Bouwmeester en Beerent Jansen Posien; tevens verkrijgt hij toestemming om dit leen met verschillende andere "om de geringe waerdye en de kragtige innudatie van de revier de Veghte" te verenigen tot één leen Als Peter Harms de zwager is van Albert Henrix, kan dat denk ik alleen maar omdat zijn (op dat moment) overleden vrouw een zus was van Grietien Gerrits, dochters van Gerrit Jansen Bouwmeester. Dit verhaal is al in meerdere zoektochten opgedoken, bijv Bouwmeester uit Herfte. Maar ik ben daarbij nooit de naam Sophia Gerrits tegengekomen. Of ik heb iets over het hoofd gezien.Maar als Sophia Gerrits van Peter Harms hier wel bij hoorde, zit daar dan een van de voogden tussen? Ik zie het nog niet. 

ria van bessen

Sophia is Fije en dan klopt

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2018, 14:46

Sophia is Fije en dan klopt het wel.Bij Netjes zijn ze de zoon Gerrit vergeten ?

ria van bessen

Sorry, ik was even in de war

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2018, 15:01

Sorry, ik was even in de war met Figien - zij is de huisvrouw van Peter Harms Volgens Dalfsen f33 dd 30-11-1728 - maar .. daar heeft ze het patroniem Harms. 

ria van bessen

Maar doet moet volgens mij

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2018, 15:20

Maar dat moet volgens mij toch wel Gerrits zijn.Dalfsen 50e penning dl 7 - Figien Harms huisvrouw van Peter Harms en Grietje Gerrits huisvrouw van Albert Matroos, 2 kinderen van zal: Jan Gerrits m.n. Jan Jans en Grietje Jans, deze erfgen: geven aan dat van haar overleden oom Jan Egbers Bouwmeester in het scholtampt van Dalfsen hebben aangeërfd  een aanpart in een hooislag gelegen tussen de Broekhuijsen en het witte Hart, doet te huur voor haar anpart 3 gl en 3 st. En nog een anpart in een tientje in Kruisenbrink erve in de boerschap Lente, doet voor haar anpart jaarlijks .. spint en een half spint rogge.Deze zijn de erfgenamen van Jan Egberts Bouwmeester.De andere twee Zeijntien en Gesina Willems die genoemd worden in het stift Essen zijn erfgenaam van Berent Jansen Possien.Ik moet er weer even inkomen, er waren ook meerdere Gerrit Bouwmeester

ria van bessen

bericht zoveel.

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2018, 15:31

bericht zoveel.Volgens 50e penning Zwollerkerspel f124 wordt op 3 dec. 1728 aangegeven door Truijgjen Gerrits huisvrouw van Peter Herms, Grietjen Gerrits huisvrouw van Albert Matroos, Jan Jansen en Grietjen Jansen kinderen van Jan Gerrits Bouwmeester in Mastenbroek in totaal 15 stuks land.Ik zal kijken of de erfscheiding van Peter Harms nog iets aan bewijs oplevert. Voogdij had ik wel genoteerd.

ria van bessen

Bedankt. 

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2018, 15:40

Bedankt. Ik heb nu de juiste Gerrit te pakken. Is overleden voor 27-7-1694 en zijn moeder is Trijntje Gerrits - deze heeft als zonen Berent Jans bij haar 1e man Jan Bouwmeester, een overleden zoon Gerrit, wiens kinderen heten: Jan, Grietje en Trijntje Gerrits. Moeder Trijntje ging een 3e huwelijk aan met Egbert Herms - uit dat huwelijk een zoon Jan Egberts.Peter Herms is op 17-8-1720 voogd over de kinderen van zijn zwager Jan Gerrits Bouwmeester [ x Niesien Jansen - in de akte staat trouwens Riessien] de 2 kinderen heten Griettien en Jan.Dus dat klopt wel. Maar...  maak je van de naam Trijntje -ook wel Fygien en later Sophia?  

Egbert_

Het betreft een heel andere

Bericht door Egbert_ » 02 okt 2018, 15:43

Misschien geeft een bij dezelfde leen behorende tekst meer duidelijkheid (1698 okt 27):Jan Egberts Bouwmeester, gezond van lichaam, verkrijgt goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn vrouw Geesien Engbertsen, zijn broer Berent Janssen Possien en de kinderen van zijn overleden broer Gerryt Janssen Bouwmeester in MastebroeckWie zijn de kinderen van de overleden Gerryt Janssen Bouwmeester in Mastebroek. Uit (1730 dec 9) lijkt dat: nn Gerrits (x Pieter Harms in Mastenbroek) en Grietien Gerrits (x Arend Hendrix)Dus niet de nakomelingen van Jan Gerrits Bouwmeester, maar van Gerrit Jans Bouwmeestertoevoeging: omdat de berichten kruisen elkaar, heb ik het bericht gewijzigd door de laatste zin toe te voegen.

Egbert_

De dochter Trijnte Gerrits

Bericht door Egbert_ » 02 okt 2018, 15:57

De dochter Trijnte Gerrits was mij ontgaan. Zij wordt ook niet genoemd in Stift Essen. Allen haar man Pieter Harms in Mastenbroek. En omdat het mij inderdaad niet aannemelijk lijkt dat Trijnte = Spohia, lijkt het me ook, dat Pieter Harms uit Mastenbroek niet dezelfde is als Peter Harms, wiens nakomelingen zich Schaapman zijn gaan noemen. En hoort dit verhaal niet thuis bij nr. 368 in de kwartierstaat Visscher-Stoel.VRAAG: Is het trouwem van Pieter Harms uit Mastenbroek met Trijntje Gerrits [Bouwmeester] bekend? (Om met zekerheid te kunnen uitsluiten.)

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2018, 21:36

bericht 2Peter Harms wordt zonder de rato caverende voor zijn vrouw genoemd in het stift Essen [1730].Daarvoor wordt zijn vrouw als gehuwd met Peter wel genoemd én met 3 verschilende namen in 1728 aangeduid. Fijgien  - in Dalfsen, Truichjen - Zwollerkerspel , en Trijntien in Zwolle.In de 50e penning staat dit op F124 – Op 3 december  1728 is aangegeven dat door het overlijden van Jan Egberts Bouwmeester, voor ongeveer 4 weken geleden, is verstorven op Truijgjen Gerrits huisvrouw van Peter Herms en Grietjen Gerrits huisvrouw van Albert Matroos beide in deze Provincie wonende alsmede op Jan Jansen en Grietjen Jans kinders van Jan Gerritsen Bouwmeester in Mastenbroek;Peter Harms [Zeedijk] hertr. na de datum voogdijstelling volgens f133 dd 7-6-1730 Genemuiden deel 6En dan volgt er dit...Zwollerkerspel 50e penning F213 – Op 8 october 1732 heeft Peter Harms en desselfs huisvrouw bekent gemaakt dat sij hebben aangekogt van de kinderen van Albert Matroos 1½ vierendeel lant in het Hasselerslagh in Mastenbroek op 10 september 1732 voor f 106-6-0Toeval?Ik heb de erfuiting nagekeken en er wordt niets over land geschreven. Berent en Gerrit krijgen 574 gls uitgekeerd aan 200 gls binnen 2 weken en de rest gaat op rente. De kleren van de moeder worden binnen 8 dagen door de voogden. Voogden Mr. Roelof Jacobs en Harmen Harmens woonachtig in deze scholtampt bij de voogdijstelling en op de volgende bladzijde wordt hij Mr. Roelof Oostwout genoemd.Oostwout x Aaltjen Sjoerts zit wel in ORA Genemuiden. Maar dan praat ik over het jaar 1794.  

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 02 okt 2018, 22:47

bericht 3Ook in het ORA Zwollerkerspel wordt zij Fygien genoemd. Zie f205 - 30 juni 1714.Het is ook opvallend dat Albert Louw later samen met Hilligje Roelofs grond verkoopt gelegen aan de Hasselerslag. Het zou de grond kunnen zijn die Peter Harms samen met zijn vrouw kocht.Het is jammer dat ik de erfuiting of voogdijakte van Hilligje niet heb.Harm, kun jij misschien uitkomst bieden?

Plaats reactie