Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Bericht door Egbert_ » 18 sep 2018, 17:00

Judit Sibrands is gedoopt in Mastenbroek, 1737, dv Sijbrand Claassen en Marrigje Everts.Het echtpaar laat vijf kinderen dopen Geertje (1755), Geertje (1757), Margje (1761), Harm (1765) en Klaasje (1776). De laatste vier worden volwassen en trouwen. Judit hertrouwt Jannes Eijnbert Velthuijs en daarna ene Jan Willems. Wie weet wie de ouders zijn van Gerrit Harms, op grond van de vernoemingen zouden ze Harm en Geertje geheten hebben. Verder ben ik bezig met een reconstructie van de erven en hun bewoners in de Asschet, Kamperzeedijk. Aanvullingen zijn welkom!

Egbert_

Toelichting 1

Bericht door Egbert_ » 18 sep 2018, 17:02

Toelichting 1 De ouders van Gerrit Harms zouden kunnen zijn: Harmen Roelofs en Geertien Jans (x ca 1720). Dit op grond van de vermelding in het lidmatenboek van Mastenbroek: in de kerkwijk Oude Weteringe en Zee-dijk: 1753 den 20 Maart na gedaane belijdenis aangenomen. Gerrit Harms, Filius Harmen Roelofs. Kan iemand dit bestigen of ontkennen? 

Egbert_

Toelichting 2

Bericht door Egbert_ » 18 sep 2018, 17:04

Toelichting 2 De ouders van Judit zijn Sijbrand Claassen en Marrigje Everts. Er is volgens stift Essen een Claes Sybrantsen overleden voor 1641 (pinksteren 1). Is er een relatie te leggen tussen Claes Sybrantsen (ovl <1641) en Sijbrand Claassen (geb ca 1708). Dan zou de laatste een achter kleinzoon zijn. Van Claes Sybrantsen wordt alleen een zoon Arent Clasen genoemd, dus dat schiet niet op. Maar wie weet?

Egbert_

Toelichting 3

Bericht door Egbert_ » 18 sep 2018, 17:05

Toelichting 3 In een hoekje van het internet heb ik een webpagina met schematisch voorstelling van wat ik tot nu toe verzameld heb:http://home.kpn.nl/bu6gu1/Afsched/Aanvullingen en correcties zijn welkom.

ria van bessen

Gerrit Harms fl van Harmen

Bericht door ria van bessen » 18 sep 2018, 20:49

Gerrit Harms fl van Harmen Roelofs gaat op 12 april 1753 met attest naar Ijsselmuiden. Gerrit heeft op 20 maart belijdenis gedaan  - volgens Mastebroek f79 OW en Zeedijk. Gerrit wordt ingeschreven  in Ijsselmuiden op 12 april 1753 met attest van Mastebroek - vlgs lijst binnengekomen leden van elders.Maar er is [nog] een Gerrit Harms fl van Harmen Roelofs, hij gaat op 23 sept 1755 met attest naar Ijsselmuiden. Hij staat genoteerd onder Bisschopswetering en 's Herenbroek volgens lidmaatboek Mastenbroek op f143 in 1753 genoteerd.Onder lidmaten Ijsselmuiden staat genoteerd : 16 mrt 1758 Gerrit Harms uit Ijsselmuiden en vertrokken in 1759 met attest naar Wilzum. En in het voornoemde register binnengekomen leden; Gerrit Harms die in 1760 met attest uit Wilsum komt en op 11 juni 1764 weer naar Kampen vertrekt.In de lidmaten Ijsselmuiden staat ook genoteerd onder het kopje: ledematen op geloofsbelijdenis aangenomen 1758 - ook Judith Sijbrants, samen met Gerritjen Peters van de ZeedijkJudit huwt als weduwe met Jannes Eijmberts Velthuis jm van Campereiland 25-5-1781 trb Mastebroek 

vantspijker

Egbert, Ria,

Bericht door vantspijker » 18 sep 2018, 21:42

Egbert, Ria,Volgens mij was Geertje Gerrit (van de Maaten) , geboren 1757 aan de Zeedijk, een dochter van Gerrit Harmens (van de Maate) geboren in de Oostermaat/Genemuiden in 1731 en overleden in Mastenbroek in 1780.   Ik debk dat dit alles zich afspeelde op de plaats waar nu nog de boerderij Maaterve staat.Judikje werd geboren in 1734 in Mastenbroek en overleed in diezelfde plaats in 1811.Gerrit was een zoon van Harmen Gerrits (van de Maate) en Aaltje Egberts, de laatste geboren in November 1731.De ouders van Judikjje waren Sijbrand Vlaasen (1708 - voor 11/1742) en Margje Evers, geboren ca. 1708 en overleden aan de Hasselerdijk (Mastenbroek) in 1784.Als je meer, of beter info hebt hou ik me graag aanbevolen.Frits. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 18 sep 2018, 21:43

bericht 2Land onder 't erve Oostermate wordt ook onder het schoutambt van Genemuiden genoteerd. Dit ligt dus weer lastig  - gedeeltelijk Ijsselmuiden en Genemuiden. Je had het hier niet genoteerd - maar Judit haar 1e man is dus Gerrit Harms/Herms. Als er vragen gesteld worden, dan aub toch wat uitgebreider de bijbehorende gegevens vermelden. Dit kost onnodig tijd  - voor mij - geldt niet alleen voor jou hoor, maar eigenlijk voor iedereen die op het Forum zijn vraag/vragen stelt. 

vantspijker

Egbert,

Bericht door vantspijker » 18 sep 2018, 21:44

Egbert,Als ik het goed begrijp laat je op je (prachtige !!!) schema Evert Peters en ook zijn  ouders op het Witte Sc(h)aap wonen. Waarop baseer je dat ??Frits.

ria van bessen

Bedankt Frits. 

Bericht door ria van bessen » 18 sep 2018, 21:51

Bedankt Frits. Het is wel opvallend dat Gerrit Herms z.v. Harmen Roelofs aan de zeedijk in het zelfde jaar dat hij huwt ook met attest naar Ijsselmuiden vertrekt. Hij is niet genoteerd in Ijsselmuiden - het hele jaar 1755 is er niet. Vreemd.Waaop heb je gebaseerd dat Gerrit de z.v. Hermen Gerrits is? Heb je meer bewijs dan een doop?

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 18 sep 2018, 22:48

Ria,Het ligt daar inderdaad allemaal nogal gecompliceerd.De Zeedijk (de echte dijk dus !!) viel tot aan de Lutterzijl in het westen onder het Schoutampt van Genemuiden; kerkelijk echter tot aan de Venerite in het oosten onder IJsselmuiden.  Het buurtschap Asschet/Afschet vind je op oudere kaarten en in oudere beschrijvingen bij de Lutterzijl, en later, tot op heden voor wie het nog weet,  meer maar het oosten, bij de Schaapssteeg.Bovendien heette een kerkelijk (het meest noordwestelijk deel van de polder) district van Mastenbroek: Zeedijk.  Dat grensde wel aan die dijk maar de mensen die aan de dijk woonden vielen kerkelijk onder IJsselmuiden. Tussen Mastenbroek en IJsselmuiden vind je dus veel en allerlei attestaties. Met de nodige ook beperkingen: ik vond in een kerkenraadsverslag van Mastenbroek eens een verhaal dat men de attestatie van een weduwe naar Mastenbroek wel wilde accepteren op voorwaarde dat als zij armlastig zou worden, de diaconie van  IJsselmuiden voor de kosten zou opdraaien (of woorden van gelijkke strekking !!)Dat overlapte elkaar dus  lekker, ga er maar aan staan !! En bovendien deden ze daar in de praktijk ook niet moeilijk over.Evert Peters (hier niet zo belangrijk), was diaken in de kerk van IJsselmuiden, maar werd begraven in de kerk van  Mastenbroek.De rest zoek ik later nog uit; het wordt me nu te laat. Slaap wel,Frits.  

Plaats reactie