Riezebos

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Wim,

Bericht door vantspijker » 25 jul 2015, 16:31

Wim,Ook ik ben, net als Annelies, zeer geintereseerd in die kaart met de naam Riesebos, en zo mogelijk andere namen, op dat punt aan De Zeedijk..Ik kan op dat punt, Schaapjesdijk, op WWW zelf geen namen vinden.Kun je de goede link doorsturen ??Voorbaat dank,Frits.

wim meijberg

De link klopt wel, alleen

Bericht door wim meijberg » 25 jul 2015, 16:51

De link klopt wel, alleen even aan de rechterkant in het scherm op het + teken bij alle informatie op de kaart klikken.Er komt dan een kadasterkaart (verzamelplan) van Zwollerkerspel tevoorschijn.

vantspijker

Wim,

Bericht door vantspijker » 25 jul 2015, 20:54

Wim,Bedankt; het werkte al moest ik even zoeken.Dat daar op de hoek van de Schaapjeessteeg en de Zeedijk een boerderij met de naam Riesebos was, wist ik niet.  (In elk geval staat er nu nog een schattig oud huisje/boerderijtje.)Net links daarvan, kadnr 47, woonde toen ene Peter Riesebos, een schoonzoon van de weduwe Geertje  Gerrits (van't Spijker) van de Maate, die een voormoeder van mij was en eigenaresse van (meerdere van) de aanliggende  kadastrale nummers/stukken land .  Of er een relatie was tussen de beide Riesebossen weet ik niet.  Ik heb de familie Riesebos nooit verder uitgezocht.Wel ben  ik heel benieuwd om te weten vanaf wanneer Peter Riesebos in het betreffende huis (kadnr 47) woonde, en wie voor hem dat huis bewoonde. Wellicht zijn  schoonmoeder/ouders ?? Weet jij dat, of wellicht iemand anders ?? Ik kan het nergens vinden. Frits.

Eddy Ramaker

Ik weet dat er

Bericht door Eddy Ramaker » 26 jul 2015, 03:57

Ik weet dat er stamboomonderzoek binnen de familie Riezebosch geweest is. Deze heeft tot ongeveer 8 jaar terug op internet gestaan. Een van de conclusies was dat in het gebied Genemuiden-IJsselmuiden-Zalk-Veecaten-Westenholte-Mastenbroek iedereen ongeacht de schrijfwijze van de achternaam Riesebos-Riezebos-Riezebosch-Riesebosch allemaal familie van mekaar is. De verschil in de achternaam schijn door de ambtenaar van de Burgerlijke stand te zijn veroorzaakt. [OT] Ik ben benieuwd of dat ook geldt voor Van Spijker en Van 't Spijker.

ria van bessen

Dat alle Riesebos in deze

Bericht door ria van bessen » 26 jul 2015, 13:26

Dat alle Riesebos in deze omgeving, ongeachte de schrijfwijze, familie van elkaar is, is niet waar. Zeker niet voor 1800.Niet omdat ik dat beweer, maar omdat dat te bewijzen is.  

Eddy Ramaker

Ok. Iets te enthousiast

Bericht door Eddy Ramaker » 26 jul 2015, 14:39

Ok. Iets te enthousiast opgeschreven met het gebruik van het woord alle. Echter komen de verschillende schrijfswijzen wel degelijk in deze stamboom voor.Door deze stamboom kwam ik erachter dat mijn beste kameraad, voor meer dan 25jaar, dezelfde over-over-overgrootmoeder heeft als mijn persoontje. :)

vantspijker

Eddy:

Bericht door vantspijker » 26 jul 2015, 19:57

Eddy:Inderdaad, ook onder mijn voorouders komen naamsverschrijvingen voor. Zie ook bericht van Mini; Willem van Spijker was een broer van Arent Willem van 't Spijker.Maar alle verschrijvingen hoeven geen familie te zijn. In de tijd van officiele naamgeving, 1811, worden er in  de Mastenbroeker polder ook genoteerd de familie van Spijker in 's Heerenbroek, en van't Spijker in Hasselt. Een familierelatie heb ik nooit kunnen aantonen.Naamgeving was vaak een bevestiging van spreektaal, met een referentie naar waar men woonde. En in/rond de polder kwamen meerdere ""spijkers"" voor.   De aanduiding spijker komt van het Latijnse woord spicarium, dat opslagplaats/graanschuur - in elk geval een plaats waar je droog en veilig iets kon opslaan - betekende, maar later ook gebruikt werd voor een stenen gebouw of zelfs landhuisje (van Dale).  Vergelijk ook de Duitse woorden "' (das) Speicher/speichern"".  Een algemeen begrip dus. Er komen vooral in oost-Nederland nog steeds "'spijkers"" voor. Van  mijn familienaam is zeker bewezen dat het komt van een "'spijker"" aan de Zeedijk.  Kan best zijn  dat het slechts een schuur was dat bij een boerderij hoorde.  Ik denk dat ik weet waar dat spijker dan wel lag, maar het harde bewijs heb ik helaas nog niet.  Ik blijf zoeken maar houd mij ook aanbevolen voor suggesties.  Wellicht de plaats waar op kadastraal nr. 47 Peter Riesebos woonde ?? Mini:Je mag dan zelf ervaren dat je wat forum-communicatie-problemen hebt; het lukt je toch nog aardig. Het zou jammer zijn als we jouw kennis en ervaring zouden moeten missen !!  Bedankt voor je bijdrage in elk geval.Die Willen van Spijker van de Rademakers Zijl was een broer van Arent Willems (van 't Spijker). AW was de echtgenoot van Geertje Gerrits (zie eerder) en dus de schoonvader van die Peter Riesebos aan de Zeedijk.  Ik wist dat hij een boerderij aan de Hasseler Dijk ""uit de hand"" had verkocht in 1815, maar details ontbraken. Je hebt me op het goede spoor gezet. Reuze bedankt !!.  Dat er op die manier ook een relatie (huwelijksbelang ook ???) met de Riesebossen was wist ik ook niet.Frits.

Eddy Ramaker

@Frits: Hoewel ik op dit

Bericht door Eddy Ramaker » 27 jul 2015, 20:10

@Frits: Hoewel ik op dit moment niet fanatiek met mijn stamboom bezig ben, kijk ik hier dus geregeld.Jennigje van Spijker (mijn oma) GenemuidenWarner van Spijker (haar vader) Zalk en VeecatenWillem van Spijker (haar opa) We zitten wel in dezelfde hoek.  

vantspijker

Eddy,

Bericht door vantspijker » 27 jul 2015, 21:02

Eddy,Inderdaad zitten we wel in dezelfde (geografische) hoek,maar als er een Warner in voorkomt ben ik toch bang dat je afstamt van de familie die zich in 1811 als ""van Spijker"" liet inschrijven  te 's Heerenbroek.  En dat zijn voor zover ik heb kunnen nagaan, geen voorouders van mij.  Wel vreemd dat die Fennigje uit Genemuiden komt, want die ""van Spijker""s woonden in de Zuid West hoekvan de polder, en niet in  het Noord Oosten.  In Zalk/Veecaten had ik voor zover ik weet geen voorouders.Heb je meer details ??    Je zou de eerste niet zijn die twee familie door elkaar noteerde; zelf was ik daar in het begin ook slachtoffer van, door destijds te gemakkelijk conclusies te trekken.Frits.

Eddy Ramaker

Ik weet dat mijn familiekant

Bericht door Eddy Ramaker » 27 jul 2015, 21:39

Ik weet dat mijn familiekant met de naam Van Spijker vooral boerenarbeiders waren. En vaak dagloners zullen ze vast de hele polder zijn doorgegaan. En aangezien  ' s-Heerenbroek en Veecaten tegen mekaar liggen (Zalk ligt aan de andere kant van de IJssel) Is het vast wel aanverwant.De voornaam Warner komt veel voor mijn gehele familie. Ook in het midden van Mastenbroek. De zus van mijn oma had samen met haar man een loonbedrijf in Mastenbroek, die later door hun zoon Warner is doorgezet met de naam Van den Berg Landbouwmechanisatie. Zeg maar naast de kerk in Mastenbroek.

Plaats reactie