Riezebos
-
blauwe_parel
Het Meertensinstituut geeft
Het Meertensinstituut geeft niet meer aan dan dat het een lokatie is.http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_ ... eq&taal=In een brochure van 1949 over Rijssen (Ov.) staat: .....Immers, in het Rijssense dialect heten takken of takkebossen nog "riese" het oud-Nederlandse "rijs".......In mijn oude van Dale (1956): rijshout: takken en twijgen van wilgen of andere taaie rechtscheutige houtsoorten.De vraag is dan waar deze lokatie (buurtschap ? boerderij ?) zich bevond.Op een plattegrond van Zwolle zie ik geen straatnaam die iets oplevert, maar ook geen stadsdeel/buurt met die naam. Wel zie ik in Oost Zwolle de wijk 'Marslanden'. Zou het daar geweest kunnen zijn?Margaret
-
Annelies Onijs Koetsier
Dit moet ergens in
Dit moet ergens in Mastenbroek gelegen hebben, Frits zou het wellicht nader kunnen opschrijven.(ik meen ergens in de hoek van Genemuiden, Hasselterdijk richting Zwolle).
-
Janny Lalkens
Je had in Mastenbroek de 1e
Je had in Mastenbroek de 1e en de 2e Riesebos. Ik heb zelfs ook wel eens over de 3e Riesebos gelezen, maar die kan ik op kaarten niet terug vinden. De Riesebos is een streekje daar waar de Nieuwe Wetering het Zwarte Water ziet. Aan de overkant van het Zwarte Water ligt dan Langenholte. Aan de Nieuwe Wetering ligt boerderij Ruimzicht. Tussen Ruimzicht en het Zwarte Water, vlak bij het Zwarte Water, heb je dan de Riesebos. Die boerderij Ruimzicht staat op verschillende kaarten wel aangegeven. Ook als de Riesebos niet vermeld wordt.
-
vantspijker
De naam Riezebos ken ik
De naam Riezebos ken ik alleen als familienaam, een zwager van mijn voorvader Gerrit Arents (van 't Spijker) die van 1814 - 1828 op Ruimzicht woonde, heette zo. Als naam van buurt of streek ben ik het nooit tegengekomen. Ook niet op mijn kaarten (meerdere data) van de Mastenbroeker polder.Janny: als je zulke kaarten hebt houd ik me van harte aanbevolen.Op mijn kaarten vind ik wel, inderdaad in de streek die Janny aangeeft, de aanduidingen ""Jutjes Riet"". En inderdaad drie verschillende, tusssen de Hasseltse Steeg/Wetering en de Milliger Slag, resp van boven naar beneden: Boven Jutjes Riet, Midden Jutjes Riet en Zuidelijk Jutjesriet. Mijn voorouders hadden daar land, maar bij die gegevens worden geen onderscheid gemaakt. Er staat vallen ""in de Jutjesriet"" of iets in die geest.Of de familienaam Riezebos iets met die streken, en die namen, te maken hebben weet ik niet.Frits.
- wim meijberg
-
blauwe_parel
Wim, wat een juweeltje! Een
Wim, wat een juweeltje! Een mooier antwoord kan haast niet!Margaret
-
Janny Lalkens
Er is een kaart waar 3
Er is een kaart waar 3 stippen op staan ingetekend, inderdaad buitendijks! Daar waar de Nieuwe Wetering bij de dijk komt en dan ligt dus dat Zwarte Water achter die dijk. Die stippen staan op de plek waar soms op een andere kaart Riesebos staat. Dat zijn dan misschien die 1e, 2e en 3e Riesebos. Als beschrijving heb ik dus die 3e niet gezien, ik bedoel: dat het er in letters bij stond. Maar ingetekend als stip zijn het er wel 3. En tot mijn verbazing, nieuw voor me: er was ook nog een herberg De Riezebos. Dat staat in de herdruk van Overijssels Watersnood van J. Ter Pelkwijk, o.a op blz. 152. Zou één van die Riesebossen dan een boerderij/herberg zijn geweest?Als achternaam heb ik op de eerste kadasterkaarten van Mastenbroek, van 1832 of eerder, 3 x minstens een boerderij gezien, waarvan de bewoner Riesebos heette.En in trouwboek Zwolle o.a.: Gerrit Hendricks Snel JM tot Dalfsen X 13-8-1675 Hendrickie Siesen wed. van Gerrit Enghberts bij de Rijsebos. Ik meen dat ik de vermelding Rijsebos ook wel zag als mensen lidmaat werden NG/belijdenis deden.Wim, deze mooie kaart had ik nog nooit gezien, bedankt!
-
vantspijker
Janny,
Janny,Kun jij me een kopie bezorgen van de kaart waar die drie stippen op staan ??Kloppen die stippen met de kaart die Willem doorgaf ??Verwijst ter Pelkwijk ook naar een bepaalde plaats als hij de herberg Riesebos noemt ??Vaak waren zulke herbergen gewoon boerderijen waar genever gerschonken werd; langs de Zeedijk waren er meerdere !!Je spreekt over kadasterkaarten van voor 1832. Heb je die ook van de Zeedijk met ook boerderijnamen ?? Ik zoek er al lang naar maar vond ze tot op heden helaas niet.Voorbaat dank,Frits.