hulp cq bevestiging gevraagd Asje Lammerts van Barkum gehuwd Hattem 20-09-1721 met Marrigje Klaasen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Dank je voor de toelichting,

Bericht door ria van bessen » 28 sep 2018, 10:59

Dank je voor de toelichting, dat maakt het voor mij toch inzichtelijker om te kijken of en hoe.Ik ben het met je eens dat je beter zelf grondig onderzoek kunt doen door niets over te nemen van het internet zonder controle. In het HCO zul je ook met de GI moeten werken, wat dat betreft hoef je niet naar Zwolle te gaan. Je zult er niets meer vinden dan je nu vindt. En zoals het zoeken e.d. betreft ben ik helemaal je eens. Meermalen aangegeven ook, maar er verandert niets.Assien Egberts heb ik teruggevonden in het stift Essen. Hij is gehuwd met Geertien Geertsen Brants. Betreft horig land gelegen in Berkum. Geen kinderen vermeld. In 1648 wordt Geert Alberts te Haerst genoemd na opdracht door procureur Jacobus van Gelre als volmacht van vrouw Joanna Canters wed. van Jochim van Keppel Richter te Hattem.Het stift Essen is online te raadplegen. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 28 sep 2018, 11:03

bericht 2O ja. Catharina, Trijntje, Trientje voor de vrouw van Asjen Lamberts kan heel goed toch dezelfde persoon zijn. Ik zoek nog verder of er toch niet ergens nog een opening is.. 

MarcelO

Op dit moment ga ik daar ook

Bericht door MarcelO » 28 sep 2018, 11:11

Op dit moment ga ik daar ook nog vanuit...Ik duik er dit weekend verder in. Fijn weekend alvast

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 28 sep 2018, 11:33

bericht 3In f29 dd 22 aug. 1673 staat genoteerd dat Asjen Egberts van Haerst voogd wordt samen met Gerrijt Hendrix tot Genne resp. ooms van vaders- en moederszijde. Moeder is Arentje Hendrix wed. van Albert Gerrits wonende te Haarst - en ze heeft 6 kinderen Willem, Berentje, Grietje, Geertje, Jannigjen en Gerrit. Volgens het stift Essen [1675] zijn Assien Engbertssen en Gerryt Hendrix voogden over de kinderen van wijlen Albert Geertssen Brant. Albert Geertssen Brant lijkt me dezelfde als bovengenoemde Albert Gerrits.  Maar dat doet er [nog] niet toe. Eerst een doop van een dochter vinden van Assien - en hopelijk valt dat niet precies in het hiaat doopboek Zwolle.

Janny Lalkens

In Vuursteden 1675 Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 29 sep 2018, 16:55

In Vuursteden 1675 Haerst staan 2 aantekeningen, dat Asken Egberts is vertrokken.Onder Hooftgelt /500e pennink 1675 Statenarchief oude nummering 2681 staat als inwoonster onder Haerst Wed: van Jan Geerts en een P. voor haar naam, dus Pauper.In Vuursteden 1675 Haerst eerste versie, Statenarchief oude nummering 2568:Wedùe van Jan Geerts p.p. [  pretendeert pauper te zijn]  v.d.a.  [volgens de andere, nl. de andere gesworene]  voorheen bewoond door Asker Egberts.    1 schoorsteen. Eigenaar: De Heer Broeckhùisen In de 2e overgeleverde versie van Vuursteden 1675: Haerst   Asker Egberts vertrocke wordende het huijs bewoond door een arme wedewe.     1/2   [schoorsteen en dat is dan ook nog eens doorgestreept.] In VOT 1748 staat onder Haerst nr. 7 Jan Lambers met zus Margje Lambers. Janna Gosens, een kind jonger dan 10 jaar, woont er ook. Dochter van Gosen Jans en Margje Lambers. Margje trouwde 21-3-1718 met wedn. Gosen Jans uit Haerst. Zij woonde toen ook in Haerst. In 1748 ook nog 2 knegten en 1 meijd op dit adres. Margje is in 1748 weduwe van Gosen Jans.In de erfuiting van Gosen Jans staat 1-3-1718 folio 36 ORA Zwk.  o.a.:weduwnaar van Geesje Gerrits. Voogd Jan Gerrits, oom van moederszijde.Getuigen bij het 2e huwelijk van Gosen:Z.G. Jan GerritsH.G., dus van Margje: de vrouw van Jan Gerrits "edog uit de avernu??"   Moeilijk leesbaar. Misschien is die vrouw de vrouw van een andere Jan Gerrits? Er liepen genoeg Jan Gerritsens rond, keus genoeg dus.Register inwoners 1741 Haerst: Eigenaar Geestelijkheijd van Zwolle Huurder Jan Lambers van hier woont er 26 jaar boerije G.    [geref.]   Wat betekent 26 jaar? Dat hij sinds 1715 hoofdbewoner is of dat hij toen in Haerst is geboren of in 1715 in Haerst gaan wonen?Ik vermoed dat het hier gaat om Rolten Erve, dat eerst eigendom was van Bergklooster, voordat de Stad Zwolle dit als bezit opeiste. In de Pachtboeken van Bergklooster heb ik dit erf steeksproefgewijs gevolgd:  Administratie van Geestelijke goederen oude nummering 04691 tot 047521660 en 1665 huurder: Claes Jacobs      1670:  Egbert Claessen   1675  1680  1690 en 1707:  Lambert Herms   1708 en 1709 de wed. van Lambert Stockebrant.In de jaren rond 1675 en 1682 huurt te Haerst ene Jan Lamberts van de Drost van Salland zijn erfgenamen. Dat zal toch niet nog steeds die Jan Lamberts uit 1741 en 1748 zijn?Verponding en Contributie nr. 2499  1716-1737  Haerst huis nr. 1 Jan Lamberts Rolten.  18 morgen in een huis van de Geestelijkheid.Dat is denk ik wel die Jan Lambers met een zus Margje.Wie is hun vader? Lambert Herms? Of Lambert Jans, die getrouwd was met Egbertje Assies?   Als ik zo naar het verpachtingsregister van erve Rolten kijk, naar die steekproeven, dan zouden het ook kinderen van ene Lambert Herms kunnen zijn. En dan is het toevallig zo, dat zowel Lambert Herms op Rolten erve te Haerst als Lambert Jans X Egbertje Assies een zoon Jan en een dochter Margje hadden. Dat is niet heel bijzonder, Jan en Margje kwamen als voornaam veel voor.Waarom dit hele verhaal? Omdat het belijdenis doen te Zwolle van een Margje Lambers uit Haerst in maart 1710 genoemd wordt als aanwijzing dat de Margje Lambers die weduwe aan de IJsseldijk bij IJrst was dezelfde is als die Margje Lambers uit Haerst van dat belijdenis doen en dat zij daar dus heeft gewoond.De vraag is voor mij, of de Margje Lambers uit Haerst, die in 1718 met weduwnaar Gosen Jans uit Haerst trouwde, die Margje Lambers was die in 1710, komend uit Haerst, belijdenis deed. Als dat zo is, dan vervalt Haerst mogelijk als tijdelijke woonplaats voor Margje Lambers en haar eventuele broer Assien Lambers, die zelf met Marrigje Klaassen en later met Trijntje Klassen. trouwde.Het is wel een feit, dat Lambert Jans X Egbertje Assjes de volgende kinderen o.a. hadden: 2x een Assien, een Jan, een Marrigje en een Stijntie Lambers. In de VOT 1748 woont er in Haerst (!) een Stiene Lambers X Willem Jans, met een knegt en een meijd en met Willem zijn stiefzoon Laurens Hofman, een jongen ouder dan 10 jaar, zoon van Stiene haar eerste man Henrik Hofman, waar ze 3-5-1732 mee trouwde. Hij werd 25-3-1740 begraven.Gecombineerd met die opmerking dat Jan Lambers, met een zus Margje, weduwe van Gosen Jans, sinds 26 jaar in 1741 in Haerst woont, vanaf 1715, vraag ik me dus af welke Margje Lambers uit Haerst in 1710 belijdenis deed. Sinds wanneer woonde de weduwe van Gosen Jans in Haerst? Bij huwelijk in 1718 al wel. Ook al vóór 1715?Voor de Assien Lammers van Berkum denk ik, dat de oplossing uit Berkum moet komen, niet uit Haerst, maar misschien zit ik verkeerd. Ik denk wel, dat Asken Egberts die tot ongeveer 1675 in Haerst woonde de vader is van Egbertje Assies, die met Lambert Jans trouwde. Met een belijdenis doen in 1710 eens kijken of een Lambert Herms een dochter Margje kreeg rond 1690. En een zoon Jan.   

Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 29 sep 2018, 17:27

Bericht 2.Toch blijft er ook nog wel een Assien Egberts in Haerst wonen. Of het is dezelfde als de vertrokken Asken Egberts, dat hij binnen Haerst is verhuisd. In 1675 staat er nl. nog een Assien Egberts in Hoofdgeld, waarschijnlijk wonend vlak bij de Stou. Hij heet bij Vuursteden 1675 Asken Egberts Leerbaart volgens andere informatie. Huurt vermoedelijk van de weduwe Mulerts. Er staat ut supra, als boven. In Vuursteden 1682 huurt hij van de Heer  van den Ordel. Dat kan familie van mevr. Mulerts zijn of intussen verkocht, dat weet ik niet. Volgens momberstelling 3-5-1679 van Berent Wigbolts te Haarst  wordt Assijn Egberts op ´t Blik als nabuur momber over zijn beide kinderen. Voor de moeder haar kant, Maria Wolters, is momber geworden Arent Wolters.Boerderij `t Blik is afgebroken ten gunste van de Hessenpoort.Dus er was toch nog een Assien Egberts in Haerst (achtergebleven?)

MarcelO

Janny dank voor je werk! Ik

Bericht door MarcelO » 29 sep 2018, 19:04

Janny dank voor je werk! Ik denk dat ik me maar eens moet aanmelden voor een cursus bij jou en Ria... Het is allemaal veel complexer dan ik had gedacht. Wat dopen opzoeken dat lukt me nog wel maar de informatie uit de andere archieven daar ben ik nog niet zo bedreven in.Ik heb gekeken naar de kinderen die een Lambert Herms laat dopen rond 1690 en heb het volgende gevonden.Lambert Herms x Janna Jansen      06-07-1680 Geertruit
Lambert Herms x Jennighie Jansen  16-09-1680 Geesie
Lambert Herms x Janna Jans        02-05-1682 Hermina 
Lambert Herms x Jennetje Jans     14-01-1683 Jan
Lambert Herms x Janna Jansenz     17-07-1684 Hermina
Lambert Herms  Annetie Jansen     09-09-1686 MerghjieInderdaad dus een Jan en Merghjie alleen wat dan weer raar opvallend is dat er in 1680 twee kinderen gedoopt worden...Ik heb wel  ondertrouw gevonden ook van Jannetjen Jansen met Lambert HermsDatering:1675-06-26Bron:RetroactaVoornaam:JannetjenAchternaam:JansenAangenomen:NeeDatum:1675-06-26Tekst: weduwe van Henrick Herms, wonende te Haarst, gaat in ondertrouw met Lambert Herms (getrouwd op 10-08-1675 met vert. attest. van Mastebroeck)maar ja ik heb ook deze :Datering:1678-03-29Bron:RetroactaVoornaam:JannaAchternaam:JansenAangenomen:NeeDatum:1678-03-29Tekst:j.d., wonende bij de heer camener Meuwes, gaat in ondertrouw met Lambert Herms (getrouwd op 16-04-1678)Ik ben de draad weer eens kwijt.... Wat zegt dit nu... dit zijn dus  twee verschillende echtparen en hoe kan ik nou zeker weten dat Jan en Merrigje hier broer en zus zijn? Janna Jans lijkt mij niet de juiste en dan zouden de andere  kinderen dus Geesien Jan en Merghjien horen bij Jannetjen die weduwe is in Haerst en trouwt met Lambert Herms die blijkbaar uit Mastenbroek komt. In iedergeval is het onzekerder geworden dat de Marrigje Lammerts uit Hattem ook degeen is die in 1710 belijdenis doet toch? Ook moet ik nog maar aantonen dat Asje Lammerts en Marrigje Lammerts uit Hattem broer en zus zijn al lijkt me dat nog steeds waarschijnlijk. Al is dus de link naar Haerst zeer discutabel. Enige wat ik weet is dat ze beide in Ittersum hebben gewoond en Asje Lammerts dus kort in Berkum. 

ria van bessen

Asjen Egberts is voogd over

Bericht door ria van bessen » 29 sep 2018, 22:39

Asjen Egberts is voogd over de kinderen van Albert Gerrits [1673] - Albert is dezelfde persoon als die uit het stift Essen waar zijn zus Geertje dus wordt genoemd als gehuwd met Asjen Egberts [1675]Geertjen Gerrits doet als vrouw van Asjen Egberts belijdenis in Zwolle maart 1654Wat tijd betreft zouden ze heel goed de ouders kunnen zijn Egbertje Asjen die met Lambert Jans huwt beide van Haarst. Ik vind het best wel logisch geredeneerd allemaal. De woonplaats klopt, het patroniem klopt.Maar gezien de datum 1654 belijdenis is het dus mogelijk dat Geertjen en Assien ook rond die tijd gehuwd zijn en het hiaat huwelijk is dan de reden dat er geen huwelijk te vinden is. De doopdatum van Egbertje is niet te vinden, maar ook dat is geen reden tot paniek, want er missen veel dopen in Zwolle, meer dan me lief is. En dat weet ik vanwege verscheidene voogdijstellingen die meer kinderen opgaven dan aan dopen te vinden is. Het lijkt erop dat ze vertrokken zijn, naar Zwolle of elders. Hij wordt in het vuurstederegister van 1682 nog genoemd. Daarna niet meer.Om zekerheid te verkrijgen kun je ook in Epe bij het Archief informeren of zij de voogdijaktes van Hattem hebben - door even te bellen. Je kunt vragen naar G. Koldenhoven de archivaris. Bij hertrouw wordt een voogdijakte opgemaakt en aangezien Asjen Lamberts en zijn zus beiden hertrouwen is het zeker de moeite waard om daar naar te informeren. Met een beetje mazzel heb je namen van familie. 

MarcelO

af en toe draait mijn kop

Bericht door MarcelO » 29 sep 2018, 22:45

af en toe draait mijn kop echt door al die asjes lamberts en weet ik al wat niet meer... pffft nu een wijntje :)

ria van bessen

Nee, natuurlijk is het niet

Bericht door ria van bessen » 29 sep 2018, 22:46

Nee, natuurlijk is het niet jouw Asje, want die leeft nog na 1721 [grapje] Proost ! 

Plaats reactie