Jan Hannesz (Pullen) Zeese - Heemse

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Jan Holtland

Re: Jan Hannesz (Pullen) Zeese - Heemse

Bericht door Jan Holtland » 12 aug 2025, 23:48

Goed uitkijken zeg je Ria, dat is geen overbodige tip.

In de VT in 1748 vind ik in Arriën ook nog deze, waarbij ik me afvraag of dit niet in feite de Jasper Egberts Meijerink is - de vader van Maria Jaspers.

‘T erve Niecamp
Jasper Niecamp weduwenaar
Geesjen > 10 jr
Hendrik en Margje < 10 jaar
Hier mist dan Aaltje als je kijkt naar de voogdijstelling van 13 mei 1755. Maar uit die akte - zie de eerdere reactie - blijkt dat Jasper Meijerink 3 weken ervoor overleden was en zijn vrouw wordt niet genoemd, dus die zal ook al eerder overleden zijn.

Daarnaast staat in de akte van 30 dec 1750 (zie eerdere reactie):

Erschenen Jan Haebers te Arrien en verklaarde aan Jan Lammerink en deszelfs huisvrouw te Arrien, voor een somma van 50 car.gl., te hebben verkocht een half mudde zaailand gelegen in Arrien in de Nieuwe kamp bij Jasper Meijerink zijn land.

Niecamp en Nieuwe Kamp lijken me gelijk en het land van Jasper Meijerink ligt dus in de Nieuwe Kamp. Dat wordt bevestigd in 1773

Want in de akte van 17 mei 1773 (zie eerdere reactie) staat:

Erscheenen Hendrik Jansen en desselvs Huijsvrouw Geesjen Jaspers tutore marito, van het Jasper Meijerinks tot Arrien uit den Nieuwencamp.

Kortom is de Jasper Niecamp niet de in de VT 1748 missende Jasper Meijerink?
Dochter Aaltje mist; Geesje was boven de 10 in 1748 Aaltje kan dat ook zijn geweest. Mogelijk was ze elders werkzaam als dienstmeid? De oudste dochter die thuis helpt terwijl de moeder overleden is en de 2e dochter die elders werkt. Zoiets?

Jan Holtland

Bericht door Jan Holtland » 12 aug 2025, 23:55

ria jongman schreef:
12 aug 2025, 11:50
Wie is hij?

Lidmaatboek Ommen 1799 d. 21 Maart is aangenomen Jannes Hendriks van Pullen knegt bij Schottink

Ik kan niet meer op vpnl komen, maar weet wel dat Welmar voorkomt in Losser, Oldenzaal etc.
Moet ik even induiken. Maar dit is vermoedelijk de zoon van Jan Hannes en Maria Jaspers

ria jongman

Bericht door ria jongman » 13 aug 2025, 09:16

Je redenering betr Jasper is correct, alles klopt.
Aaltje moet inderdaad voor de telling zijn overleden omdat ze niet genoemd wordt in de erfuiting

Dan is deze er nog,
volgens mij de zoon Hendrik van Jasper Egberts

Trb Ommen Op 6 april 1777 Hendrik Jaspers j.m. dienende bij Camphuijs te Arrien en Trijne Janness j.d. uit Bouwhuijs te Beerze.
Uit dit huwelijk
NG Ommen
4 nov 1781 Hendrik Jaspers Buitenbelt Trijntje Janssen -Jasper
30 nov 1783 Hendrik Jaspers uit Buitenbeld te Bestmen Trientje Janssen - Albert
5 maart 1786 Hendrik Buitenbeld te Bessem Trijntje Jans - Albert

ria jongman

Bericht door ria jongman » 13 aug 2025, 17:46

bericht 2

betreffende Olthuijs

Archem den 11 Octob. 1728.
Ommen Deel 4
Rigter Joan Westenberg
Keurnoten: Berent Clasen Grote Nijenhuis tot Linde en Henrik Henriks
Meijer tot Linde
Compareerde Jan Henriks Timmerman en sijn suster Magtelt Henriks,
geadsisteert met haar broer als momboir in desen ter eenre. En Maria
Henriks, dogter van Henrik Bensink tot Stegeren, geadsisteert met haar
oom Zeijne [Geerts] Olthuis als haren gekoren en toegelaten momboir in desen ter
anderen zijde.

Willem Leferts x Aaltje Zeijnen Olthuis
Aaltjen Leferts x Jasper Egberts Meijerink

Inmiddels ontdekt dat Willem en Aaltje Leferts kinderen zijn van van Lefert Jans Misvoorde tot Gietmen en Jenne Jans
2e huwelijk van Jenne is met Berent Berents
– hun dochter Lubbigjen Berents
x Berent Jans- hij is degene die voogd wordt over Lefert Willems van vaders zijde de naeste
– uit dit huwelijk 2 dochters
Berent Jans x Griete Derks
– uit dit huwelijk ook kinderen

levert niets op tbv Jan en Roelof Hannes.

EN de naam Welmar komt niet voor in het ORA schoutambt Ommen

Jan Holtland

Bericht door Jan Holtland » 13 aug 2025, 22:10

Mooi; de familieverhouding tussen Willem Olthuis (Oolthuijs) en Jasper Meijerink staat zo wel vast.
Ook is voorstelbaar dat Jan Hannesz op Oolthuijs een dochter van Jasper ontmoette. Maar inderdaad Waar komen Jan en Roelof Hannesz vandaan? En Albert Welmar.
Ik ben oa aan het zoeken in de omliggende plaatsen.

Wat Roelof Hannesz betreft kwam ik deze nog tegen uit 1773.

Schoutambt Ommen Den Ham, 0069.1 inv nr 15, f125/126
Ommen den 1 April 1773
Verw. Scholtus G Nagel
Keurn. Piter van Gernmaar En Derk Bosch
Erscheenen Roelof Hannes en Desselvs Huijsvrouwe Altien Zeinen van het Oolthuijs te Zeese tutore marito, voorts Desselvs Zoon Lefert Willems, met zijn Bruit Jennigjen Berends; De laatste in dezen met Hendr. Nagel als momboir gesterkt, verklaarende de twee Eerste Comparanten, aan de twee laatste genoemde, bij deesen te cedeeren en over te geven, den halven Regeringe des Huises, als meede den halven Boedel van dien zo en in dien voegen als dit Erve door hun thans beseten word; niets uitgezondert, voorts zoo een van de vier comparanten mogten komen te overlijden, blijvende de Langstlevende; Gesamentlijk meester; van den zelven boedel; tot de Laatste toe; Voorts verklarende Lefert Willems en Zijn Bruid Jennigjen Berends, Gesterkt als voren; bij overlijden, Lijfs Erfgenaamen nakomen te laten Malkanderen te Testeren, en derselven goederen te maken; over ende weder over, de Eerst stervende op de Langst levende; Staande in dit geval de Langst levende vrij, over weder op dit Erve te mogen trouwen.
In kennisse van Waarheit hebbe ik Verw. Scholtus deze getekent en gezegelt Zoo als op versoek van alle de Comparanten voor haar namens nog is gedaan door de onderscholtus Berent Nagel Actum Ommen Ut Supra
Was get. Gez.
G Nagel Verwalter Scholtus
Berent Nagel

De eerdere akte in inv nr 13 (f263/264) heeft dezelfde inhoud, maar hier en daar een andere schrijfwijze; bv Zeijnen ipv Zeinen.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 aug 2025, 12:12

8 april- 4 mei 1797 trb Hardenberg civiel
Jan Dangremond wedr van Jennegien Gerrits geboortig van Ommen doch woonagtig te Heemse en Marregien Jaspers wed van Jan Hannes geboortig onder Ommen doch tans woonagtigh onder den Hardenbergh

NB Deze akte wordt niet vermeld in de index!

Marrigje - onder de Hardenberg lijkt me geen Heemse

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 aug 2025, 14:12

bericht 2

Nou je kunt lang zoeken naar de voogd en oom Albert Welmar, maar vinden gaat niet lukken
Hij heet namelijk Albert Welmink-

Na de akte die je eerder opgaf in Hardenberg invnr 17 f 72 volgen nog een paar aktes; 1 van Jan Dangremond betr erfuiting van zijn 2 kinderen én een huwelijksovereenkomst waarbij Jan en Marrigje niet in gemeenschap van goederen trouwen.
En daar onderaan staan de handtekeningen van o.a. Hendirk Jaspers en Albert Welmink

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 aug 2025, 14:16

zie bericht hierna
Laatst gewijzigd door ria jongman op 14 aug 2025, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 aug 2025, 15:29

bericht 3

Overledene
Aaltjen Welmink Beroep
landbouwster Geboorteplaats Lonneker
Leeftijd 66
Vader Albert Welmink
Moeder Aaltjen Kuite
Partner Jannes Veldhuis
Gebeurtenis Overlijden
Datum 15-10-1849
Gebeurtenisplaats
Twekkelo (Lonneker)
Aktenummer131
Registratiedatum
17-10-1849
Akteplaats Lonneker
CollectieBurgerlijke Stand in Overijssel

Jan Holtland

Bericht door Jan Holtland » 14 aug 2025, 17:01

ria jongman schreef:
14 aug 2025, 12:12
8 april- 4 mei 1797 trb Hardenberg civiel
Jan Dangremond wedr van Jennegien Gerrits geboortig van Ommen doch woonagtig te Heemse en Marregien Jaspers wed van Jan Hannes geboortig onder Ommen doch tans woonagtigh onder den Hardenbergh

NB Deze akte wordt niet vermeld in de index!

Marrigje - onder de Hardenberg lijkt me geen Heemse
Welke index bedoel je?
Hier had ik deze wel gevonden: https://www.archieven.nl/mi/1211/?mivas ... le=Jaspers

Plaats reactie