albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 23 okt 2020, 23:24

ria van bessen schreef:
23 okt 2020, 23:09
Ik ben er nog niet uit Egbert. Want waar heb je dit dan gevonden?

Verder heb ik dat Lubbert een zoon is van Cornelis Lubberts en Lijessin Janss.
Van dat echtpaar heb ik negen kinderen gevonden.
Waaronder een Aegte Cornelissen die in 1637 (IJsselmuiden nr. 10 (1632 - 1634), F111) getrouwd was met Derrick Alberts [Buick].
Hier: IJsselmuiden nr. 10 f111, 1637.08.19

Bij nader inzien zijn het er waarschijnlijk acht, zijn Annechien en Anneke dezelfde.

Bij de kinderen van Lijessin Janss is ook een Albert. Waarschijnlijk de voogd Albert Cornelis over de nagelaten kinderen van Aeltken, de eerste vrouw van Lubbert Cornelis

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 23 okt 2020, 23:41

En bij de kinderen van Cornelis Lubbert x Lijessin Janss heb ik ook:

- Annechien Cornelis x 1) Peter Gerrits x 2) Derk Derks Pelle

In het Gericht is verschenen Annechijn Kornelis, weduwe van wijlen Peter Gerrits, woonachtig aan de Hasseler Dijk, in dezen geassisteerd met Derk Derx Pelle als haar momber. Zij heeft over haar twee nog onmondige kinderen (Henrikijn en Elisabeth Peters), bij haar voornoemde eheman echtelijk verworven, tot mombers verzocht Egbert Henrix, woonachtig tot Oosterholt, oom van de moeders zijde, en Willem Gerrits Vos, woonachtig tot Campen, oom van de vaders zijde.Zwollerkerspel invnr 609 [oud nummer] f291 - 11 feb 1671

Egbert Henrix, woonachtig tot Oosterholt zal dan de man van Aechte Cornelis zijn.

harm56

Bericht door harm56 » 23 okt 2020, 23:47

door Egbert_ » 23 okt 2020, 22:41
Andries Cornelis (ca 1628) x Griete Herms is van een andere generatie dan Andries Cornelis
Maar hier past wel tussen een Cornelis Andries (x NN) die een dochter Marrechien Cornelis en zoon Andries Cornelis hebben.

Harm

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 24 okt 2020, 16:38

En daar hoort waarschijnlijk ook nog een zus nn Cornelis x Hendrick Harmens bij.

Andries Corn. in qualiteijt als Momber over de onmondige kinderen van Peeter Jans, en .... aanweesen van sijn zwager Hendrick Harmens als oom over geme kinderen NL-ZlHCO_0051.1_4_0308.jpg

Tenzij je zwager heel ruim moet nemen, maar vooralsnog ik ga ervan uit dat de zwager met een zus van Andries en Marrigje is getrouwd. Hij is immers ook oom van de onmondige kinderen, niet stiefvader.

Opvallend dat de familie van de vader van de onmondigen niet in de akte voorkomen. Of is dat omdat moeder Marrigje Cornelis inmiddels is overleden en de nalatenschap afgehandeld moet worden ?

Maar als dit erbij hoort:
ria van bessen schreef:
22 okt 2020, 13:24
Zwolle 09-06-1711 Gerrit Alberts wedunaer van Gellemuiden en Elsien Lamberts j.d. te Haerst
Sijn get: Hendrick Stockebrant Haer get: de moeder
Dan was de moeder al in 1711 overleden, en haar tweede man hertrouwd. Toeval of niet, de lening van Aaltijn Lubberts is 21 apr 1711 afgelost. Omdat haar nicht is overleden?

In de volkstelling 1748 Genemuiden: Gerrit Albers Geh. Elsien 1 (kinderen Onder 10) 1 (Inwoonend =) meijt Hillegien
Maar mogelijk is dit een ander gezin. Want Elsien zou dan na ruim 25 jaar getrouwd geweest te zijn nog een kind hebben gekregen.

(NB. Waarschijnlijk is getuige Hendrick Stockebrant (Gen Index): 15 jan 1751 Hendrik Stokkebrand wonende te Herxen, is overleden. Geen idee wat de relatie is met Gerrit Alberts)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 okt 2020, 19:59

Je kunt het ook lezen als tussen 2 x een komma?.
Bedoel je dat met geen familie van de vader? Dan is Hendrik Herms de zwager van Andries Cornelis.
En Andries de oom.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 okt 2020, 20:03

bericht 2

Deze is er wel -

Zwollerkerspel f 251
[Onder de akte staat op f252:] - [8 nov 1662].
Verder heeft de erfuiterse aan haar zaliger mans voorzoon Henrick Hermsen [doorgestreept was: Henricksen] beloofd te geven 50 Caroli gulden en zijn zaliger vaders zwarte tuig [tuijch

De erfuiterse is Elsje Teunis [= FOUT ] m.z. EVERTS- waarmee Gerrit Willems trouwt - wordt Stokebrant
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 24 okt 2020, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 24 okt 2020, 21:24

Dit kan ik nog niet helemaal plaatsen.

In de G.I. vind ik: Gerrit Willems en zijn vrouw N.N., op den Stokebrand in Herxen laten kinderen dopen in 1691, 1706, 1708, 1710

trouwboek Windesheim:
30-07-1730 Garrit Willems Stokebrand wed: van Evertjen Teunis in Herxen met
Maria Gerrits j.d. in Hengvorden onder Olst

Is deze Garrit Willems Stokebrand datndezelfde die rond 1662 met weduwe Elsje Teunis trouwde ?

Wat ik nog wel vond (Gen Ind):
- 08-05-1670 Elsjen Teunis dochter van Teunis Everts en zijn vrouw Janneken Wolters, aan den Stokebrant, wordt gedoopt

Als de naam Stokebrand verbonden is met Elsje Teunis, kunnen ook de nakomelingen van haar eerste man Hermen zich Stokebrand gaan noemen? En is de voorzoon van haar de eerst man van Elsje Teunis, Hendrik Harms dan de Hendrik Stokebrand x Theodora van Winter, die van 1686 tot 1700 kinderen laten dopen in Zwolle, o.a een Hermannus en een Elisabeth.

Maar, ook als dit allemaal klopt, waarom is Hendrik Stokebrand getuige voor Gerrit Alberts:
ria van bessen schreef:
22 okt 2020, 13:24
Zwolle 09-06-1711 Gerrit Alberts wedunaer van Gellemuiden en Elsien Lamberts j.d. te Haerst
Dat is mij nog steeds niet duidelijk

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 okt 2020, 21:48

Mij is het ook niet helemaal duidelijk, hoor.
Maar hij is getuige bij Gerrit Alberts, dus op de een of andere manier zal een band zijn tussen dit echtpaar en Hendrik Stokebrant.
En omdat er een zwager Hendrik Herms vermeld wordt bij Andries Cornelis, dacht ik - misschien is hij dezelfde?

= niet Herxen

Zwollerkerspel
f251 - 8 nov 1662 - Richter Bernardt Holt.
Keurnoten Gerrardt Holt, hopman, en Rodolff Crans.
Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de vijf nagelaten kinderen van zaliger Hermen Lamberts, bij Elssien Everts in echte geprocreerd, Arent Lamberts, oom van de kinderen van de vaders zijde, en Goossen Gerrijts, aangehuwde oom van de kinderen van de moeders zijde, die de momberschap hebben aangenomen en beloofd der kinderen beste en voordeel in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.
Waarna voorschreven Elssien Everts, geassisteerd zijnde met Jacob van Muijden, gerichtschrijver, aan haar vijf onmondige kinderen bij zaliger Hermen Lamberts in echte geprocreerd, met name(n) Aeltien, Lambert, Jennegien, Mechtelt en Hermen Hermsen, ten overstaan van deze hun mombers voornoemd erfuiting heeft gedaan en voor hun zaliger vaders goed bewezen de helft van zodanige 1 1/2 morgen land min een half "vierendeel" in den Hulsbrinck, zoals zij [die] met haar zaliger man in eigendom heeft bezeten, verder aan ieder een somma van 100 Caroli gulden tot 20 stuivers het stuk, verder de dochters elk een bed met zijn toebehoren en een zilveren gordel, en de zoons elk een tweejarig paard, als deze zullen komen te trouwen, en de penningen wanneer een ieder 20 jaren oud zal zijn. Maar de vruchten van het land zullen tot profijt van de kinderen komen als de oudste 20 jaren oud zal zijn. Zij belooft jaar voorschreven kinderen zo lang en ondertussen in kost en kleren te onderhouden en te verplegen na staatsgelegenheid en aan het einde van die jaren wel gekleed en gereed "uitsetten". En is geaccordeerd en door de erfuiterse ingewilligd, dat bij afsterven van één of meer van de voorschreven kinderen de erfenis van deze zal erven en [ver] sterven op de andere kinderen tot aan de dood van de laatste. Waarmee zij verklaart [een] oprechte en sincere erfuiting en bewijs aan haar voorschreven kinderen van hun vaderlijk goed te hebben gedaan, en zij verbindt voor dit alles haar persoon en goederen. Zonder argelist.

[Onder de akte staat op f252:] - [8 nov 1662].
Verder heeft de erfuiterse aan haar zaliger mans voorzoon Henrick Hermsen [doorgestreept was: Henricksen] beloofd te geven 50 Caroli gulden en zijn zaliger vaders zwarte tuig [tuijch].

[Kantlijn hierbij op f251:] 21 december 1675 heeft Lambert Herms aan handen van de Heer Scholtis verklaard, dat hij ten volle betaald was van hetgeen hem door zijn moeder Elsijn Everts in deze erfenis staande [in de] akte van erfuiting voor het vaders goed bewezen was, deze daar van quiterende en bedankende mitsdezen, gelijk hij insgelijks mede zijn beide mombers Goossen Gerrits en Herman ter Stege voor de goede administratie bedankende van deze momberschap ontslaat. Zonder argelist.

- In fidem Henr. Queisen, gerichtschrijver.
[Kantlijn hierbij op f251:] 5 mei 1683 zijn verschenen Aaltjen, Jennighjen en Meghtelt Herms. Zij hebben aan handen van de Heer Scholtus Holt verklaard ten volle ontvangen te hebben en betaald te zijn van hetgeen hun door hun moeder Elsjen Evers in deze akte van erfuiting van hun vaderlijk goed was bewezen. Weshalve "der zelve" mombers daar van quiterende mitsdezen en voor hun goede administratie bedankten, waarop dezen [der zelve] van hun momberschap ten aanzien van deze comparanten worden ontslagen. Zonder argelist.
- Mij present, Gerrijt Holt, gerichtschrijver.

Zou Elsje de dochter kunnen zijn van Lambert Herms

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 24 okt 2020, 21:52

ria van bessen schreef:
24 okt 2020, 19:59
Je kunt het ook lezen als tussen 2 x een komma?.
Bedoel je dat met geen familie van de vader? Dan is Hendrik Herms de zwager van Andries Cornelis.
En Andries de oom.
Ik heb het gelezen als
1) Hendrik Herms is de zwager van Andries Cornelis
2) Hendrik Herms de oom van de nagelaten kinderen van Peter Jans.

En als ik die twee combineer, dat moet Hendrik Herms met een zus van Andries Cornelis getrouwd zijn.

En dan is de vraag, waarom legt Andries Cornelis alleen verantwoording af tegenover de familie van de moeder van de nagelaten kinderen van Peter Jans.

Waarom legt hij geen verantwoording af tegenover de familie van Peter Jans? Is dat niet vreemd?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 24 okt 2020, 22:30

Het wordt een beetje verwarrend.

Elssien Everts, de weduwe in 1662 is niet dezelfde als Elsje Teunis van de Stockbrand.

Maar Elssien Everts kan wel de grootmoeder van Elsien Lamberts zijn, die 09-06-1711 te Zwolle trouwde:
09-06-1711 Gerrit Alberts wedunaer van Gellemuiden en Elsien Lamberts j.d. te Haerst

Lambert Hendriks, zoon van Elssien Everts was in 1662 nog onmondig, en in 1675 blijkbaar niet meer, kan in 1711 een volwassen dochter hebben.

Maar ene Hendrick Stockebrant is getuige voor Gerrit Alberts wedunaer van Gellemuiden.

Overigens heb ik hiervoor een fout gemaakt, denk ik. Wat de verwarring alleen maar groter heeft gemaakt. Excuses.
De Hendrik Stokkebrand wonende te Herxen die in 15 jan 1751 overleden is, is waarschijnlijk de zoon van (1706) Gerridt Willems en zijn vrouw N.N., op de Stokebrandt in Herxen. De dopeling van 1706 kan niet de getuige in 1711 zijn.

De vermeende getuige Hendrik Stokebrand van Theodora Winter is waarschijnlijk in 1723 begraven. Want in 1732 begraven: Hendrik Stokebrand zijn weduwe Theodora van Winter is begraven in de Michielikerk. (Generale Index)

Van deze Hendrik Stokebrand ben ik ook geen patroniem tegengekomen.

Opvallend overigens dat er nog een Gerrit Willems Stoockebrand is, dit keer in Mastenbroek:
- 22 jan 1681 (otr Zwolle) Gerrit Wilms Stoockebrant W in Mastebroeck en Mergien Roelofs j.d. van Seerenbroeck
Wort Attestatie gegeven

Plaats reactie