Janna Johanna van der Horst
Den 29 april / Jan Bakker \ J
1789 - [onder]trouwboek Hasselt:Den 29 april / Jan Bakker \ J:M: / geboren te Egmond / op den Hoef en wonende in Streukelen / en / Janna van der Horst J:D: geboren / en wonende in Streukelen / getrouwt den 21 MeijAls je in Streukel woonde was je boer of boerenknecht. Jan Bakker was boerenknecht bij de familie van der Horst, is het meest waarschijnlijke, daar Janna ook in Streukel is geboren. (In 1748 waren er 20 huizen in Streukel). Hij is vermoedelijk na zijn trouwen hovenier geworden zijn.
Hoe je van uit Noord Holland naar Hasselt komt, zal wel per boot geweest zijn. Er was redelijk veel scheepvaart tussen Hasselt en Noord-Holland. Hannekemaaiers, seizoensarbeiders uit Duitsland, gingen in Hasselt te scheep om in Noord-Holland te gaan gras maaien. Maar waarom een jongeman uit Noord-Holland de andere kant op gaat is mij niet duidelijk. Mogelijk was er een familieband. Er zijn er die uit Hasselt vertrokken uit die tijd en zich vestigden in Noord-Holland (Hermen Riesebos, Egbert Buter rond 1750 naar Medemblik, Hoorn)
Hoe je van uit Noord Holland naar Hasselt komt, zal wel per boot geweest zijn. Er was redelijk veel scheepvaart tussen Hasselt en Noord-Holland. Hannekemaaiers, seizoensarbeiders uit Duitsland, gingen in Hasselt te scheep om in Noord-Holland te gaan gras maaien. Maar waarom een jongeman uit Noord-Holland de andere kant op gaat is mij niet duidelijk. Mogelijk was er een familieband. Er zijn er die uit Hasselt vertrokken uit die tijd en zich vestigden in Noord-Holland (Hermen Riesebos, Egbert Buter rond 1750 naar Medemblik, Hoorn)
- ria van bessen
Is het normaal dat je als 24
Is het normaal dat je als 24 jr man nog in een weeshuis woont? Zeker wanneer je bedenkt dat kinderen al heel jong gingen/moesten werken.Of hij is betaald opgenomen in een weeshuis, en was er dus geld voor ook een opleiding. Hanna, iIk meende dat hij in Groningen toch commies was of zo?
Vanochtend het ik nog wat
Vanochtend het ik nog wat oude forum discussies doorgenomen over kleermakers en andere bewoners van Haerst.
Hieronder quotes van Janny Lalkens op di, 22/05/2007 - 14:05:Zwaantje Peters van der Horst. Zij is dus een dochter van Peter Jans van der Horst en zij woonde te Streukel, maar gaat in ondertrouw te Assendelft bij Haarlem, in 1781.Augustus 3 (1781) Zijn in wettige ondertrouw opgenomen en den 26 dito met betoog van hier te Zwol getrouwt
Jacob Roelofsz. Jm te Langenholte onder Zwol &
Swaantje Pieters van der Horst Jd van Streukel onder Hasselt Laast woonagtig alhier.
Ik vraag me al jaren af, wat Swaantje in Assendelft deed. Was ze gewoon de Zuiderzee overgestoken en daar in betrekking gegaan?
Assendelft is niet heel ver van Egmond aan de Hoef en niet ver van het weeshuis in Haarlem, en Swaantje van der Horst en Janna Johanna van der Horst waren nichten van elkaar, hun vaders waren broers. Mogelijke woonde Jan Bakker bij de vader van Swaantje, Peter Jans, die rond die tijd ook in Streukel woonde. Ik vraag me af of Janny na tien jaar al een antwoord heeft
Hieronder quotes van Janny Lalkens op di, 22/05/2007 - 14:05:Zwaantje Peters van der Horst. Zij is dus een dochter van Peter Jans van der Horst en zij woonde te Streukel, maar gaat in ondertrouw te Assendelft bij Haarlem, in 1781.Augustus 3 (1781) Zijn in wettige ondertrouw opgenomen en den 26 dito met betoog van hier te Zwol getrouwt
Jacob Roelofsz. Jm te Langenholte onder Zwol &
Swaantje Pieters van der Horst Jd van Streukel onder Hasselt Laast woonagtig alhier.
Ik vraag me al jaren af, wat Swaantje in Assendelft deed. Was ze gewoon de Zuiderzee overgestoken en daar in betrekking gegaan?
Assendelft is niet heel ver van Egmond aan de Hoef en niet ver van het weeshuis in Haarlem, en Swaantje van der Horst en Janna Johanna van der Horst waren nichten van elkaar, hun vaders waren broers. Mogelijke woonde Jan Bakker bij de vader van Swaantje, Peter Jans, die rond die tijd ook in Streukel woonde. Ik vraag me af of Janny na tien jaar al een antwoord heeft
-
Janny Lalkens
Nee, Egbert, regelmatig komt
Nee, Egbert, regelmatig komt deze vraag nog steeds bij me naar boven! Een kennis van me heeft in Haarlem in het archief een kopie van de ondertrouwinschrijving gemaakt, dus het is inderdaad in Assendelft bij Haarlem gebeurd. Ik begreep daar uit, dat de bruidegom toen ook ( tijdelijk, denk ik, alleen voor de ondertrouw?) op dat moment in Assendelft was, maar het huwelijk zelf vond in Zwolle plaats.Het schijnt, dat families met geld in Noord- en Zuid Holland graag boerendochters uit Overijssel voor zich lieten werken, want die waren sterk en konden veel werk verzetten, van jongs af aan daarin getraind. Of zo'n verhaal klopt, weet ik niet. Maar er waren vanuit Overijssel veerdiensten op Amsterdam enz., dus het schijnt dat een reis over de Zuiderzee redelijk normaal was.Zelf heb ik een theorie bedacht: in Haerst had je Den Ordel, Huize Haerst en Den Doorn. Die bewoners hadden mogelijk netwerken in Noord- en Zuid Holland met daarin kennissen en familie van hun eigen wat hogere stand. Mogelijk werd hen dan wel eens gevraagd: weet jij nog een goede keukenmeid daar bij jou in de buurt? In Streukel of Haerst? Maar dit is gewoon eigen fantasie, hoor!
- ria van bessen
Voordat ik het wiel opnieuw
Voordat ik het wiel opnieuw uitvind .. Janny wat weet jij verder van Jan Gerrits de kleermaker uit Haarst? Ik neem aan; hij is de zoon van Gerrit Jans die kleermaker uit Haarst? Deze Jan Gerrits zit in mijn reeks, alleen; ik wist niet dat hij die kleermaker was. Voogd was gewoon Jan Gerrits, meer niet. Jan Gerrits zijn 2e vrouw namelijk Aaltjen Jansen is de halfzus van Gerregien Gerrits [Seegsveld] die met Egbert Cornelis huwt. Dit stel Egbert en Gerregien zijn mijn rechtstreekse voorouders.Jan Gerrits de kleermaker uit Haarst heeft uit zijn 1e huwelijk een zoon Jan en een zoon EgbertVolgens 1741 woont Jan Jansen bij hem in. J.J. zou dan 5 kinderen hebben - beroep kleermakenis dit de later van Haarst? Jan Gerrits de kleermaker heeft als hij hertr ook een broer Hendrik van Haarst als voogd.
-
Janny Lalkens
Gisteren ben ik met de
Gisteren ben ik met de kleermakersfamilie aan de gang gegaan, want ik zit met dat "Jan Jansen de jonge, zoon van Jan Jansen de oude". Waar toveren we die Jan Jansen de oude vandaan? Het is dus niet zo, dat er 2 (half) broers in 1 gezin Jan Jansen heetten. Met als vader kleermaker Jan Gerrits.Ik had verder niets van die kleermakersfamilie, tot gisteravond en daar wil ik straks mee verder gaan. Want het is nog niet veel, wat ik heb.Leenrepertoruim Lebuïnus:Vanwege dat de grond in Haerst in 1731 van Jan Jansen ( zoon van de niet-kleermaker Jan Gerrits) naar de kleermaker Jan Jansen de Jonge overgaat en uiteindelijk in 1788 bij Jan en Gerridina van Haarst komt ( weeskinderen of halfwezen, met voogden) hoopte ik dat de kleermakers Van Haarst zouden heten. Ook vanwege die oom Hendrik van Haarst.En dat bewijs denk ik in het doopboek te hebben gevonden. Steeds als Jan Jansen ( de Jonge, kleermaker te Haerst) en Maria Gerrits Neuteboom een kind laten dopen, heet de vader Jan Jansen, maar bij het eerste kind, als Derkien op 15-4-1729 gedoopt wordt, heet hij gelukkig Jan van Haarst. Wordt vervolgd, in bewerking. Ik heb ook hun zoon Berent Jansen nog niet gedoopt gezien. Die staat in de VOT 1748, maar ik heb hem dus nog niet.
-
Janny Lalkens
Bericht 2.
Bericht 2.Mijn probleem is dus, dat ik de in Lebuïnus genoemde Jan Jansen de Oude niet kan plaatsen. Hij zou de vader zijn van Jan Jansen de Jonge. En dat in 1731.Hoofdgeld 1723 Haerst: Jan Gerrits, 4 personen van 17 jaar of ouder. Dat kunnen Jan Gerrits en zijn vrouw en 2 kinderen zijn. Niet Maria Gerrits, die kwam in 1728 in Haerst wonen als vrouw van Jan Jansen.Dan 10 jaar later, Register van inwoners 1741: Haerst: Daar woont Jan Gerrits in een huis, hij heeft 2 kinderen, huurt van Van Haersolte, heeft een zoon Jan Jansen, die bij hem woont en die 5 kinderen heeft. Kleermaker, Gereformeerde godsdienst. Woont er 40 jaar , maar is hiervandaan, dus mogelijk slaat dat 40 jaar dan toch op zoon Jan Jansen? En dan heeft vader Jan Gerrits zijn hele leven in Haerst gewoond en zoon Jan Jansen vanaf zijn geboorte rond 1701? En deze Jan Jansen van Haarst X Maria Gerrits is dan de in 1731 genoemde Jan Jansen de Jonge? Zijn vader zou toch Jan Jansen de oude zijn en niet Jan Gerrits? Zijn er dan toch nog meer gezinnen met een Jan Gerrits dan we tot nu toe weten?VOT 1748: de rollen zijn mogelijk omgedraaid. Hoofdbewoner Jan Jansen [van Haarst] X 1728 Maria Gerrits Neuteboom hebben hier 3 kinderen: Gerrit, Derkien en Berent en een knecht en een inwonende Jan Gerrits, wat de kleermaker senior kan zijn, die later dat jaar op Bergklooster wordt begraven.Gedoopt te Zwolle:1. 15-4-1729 Derkien d.v. Jan van Haarst en Maria Neuteboom2. 8-4-1731 Gerrit z.v. Jan Janszen van Haerse en Maria Gerrits3. 5-7-1733 Frederik z.v. Jan Jansse en Maria Gerrits4. 31-10-1734 Frederik z.v. Jan Jansse en Maria Neuteboom ,Echter geen begraven Frederik gedoopt in 1733 kunnen vinden op Bergklooster in de periode tussen juli 1733 en eind oktober 1734. Wel een kind bij het Verlaat vandaan op 10-7-1733, maar dat was toch in Berkum? Of had Haerst ook een verlaat? Verder werden er op Bergklooster dus wel gezinsleden begraven. Nog niet in Zwolle gekeken of daar de baby Frederik werd begraven. Maria kwam zelf van voor de Sassenpoort, waar werd haar vader Gerrit begraven, in de stad? Wat was ze van huis uit gewend?5. Berent gedoopt ? In de VOT 1748 samen met zus Derkjen en broer Gerrit alle 3 ouder dan 10 jaar. Mogelijk ook nog meer kinderen dan deze 5? De beide Frederiks zijn kennelijk jong overleden.Naar de doop van Berent en naar mogelijk meer kinderen ben ik nu aan het zoeken.Aanvulling: gedoopt 12-5-1740 Jan, zoon van Jan Jansen en Maria Gerrits.
- ria van bessen
Berent wordt gedoopt als
Berent wordt gedoopt als Barent op 25 april 1737 als z v. Jan Janze en Maria GerritsEn nog een Jan op 12 mei 1740
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Het is alleen op te lossen als er een verbinding wordt gevonden naar de latere van Haarst in 1788, dus Jan en Gerredina van Haarst, kleinkinderen van Jan Jansen de oude.Even terug naar Jan Gerrits.Jan Gerrits huwt Dirkjen Egberts 17 mei 1701. Zijn getuige is Peter Stil.Peters Stil huwt 1 mei 1694 met Magtelt Gerrits. Haar getuige is haar moeijeAls Jan Gerrits zegt dat hij er 40 jaar woont, dan woont hij kennelijk op de stee van zijn vrouws familie.Maar is zelf dus wel geboortig van Haarst.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Berend van Haarst is gehuwd met Willemina Bongers. Berend is overleden voor 21 sep 1784 - er zijn2 kinderen Jan en Berendina. Berendina heet Garritdina in de pachtgegevens. Voogden worden Gerrit van Raalte der kinderen na-neef van vaderszijde en Berend Bongerd oom MZ.Van Raalte blijkt later te zijn overleden en in zijn plaats wordt Jan van den Bos voogd. Klopt dus allemaal met de pachtgegevens.