Gisteren in het archief van Arnhem geweest.
De collectie van Rhemen had ook een pagina over de familie Cloppenburg, met deze familie ben ik nog steeds mee aan het stoeien.
[overigens heb ik gehoord, dat de gehele collectie van Rhemen gedigitaliseerd is, en binnenkort te raadplegen is op internet. Een hele mooie bron!]
Volgens van Rhemen zijn er 2 aanwijzingen waar de familie Cloppenburg vandaan komt.
1. de Cloppenburg in Brummen
2. De Cloppenburg in Oldenzaal
De eerste optie kan weggestreept worden. Want dat huis kan ik redelijk makkelijk volgen, en daar heeft geen Cloppenburg op gewoond of eigenaar van geweest.
Dan optie 2. Hier kan ik alleen iets over vinden in de leenprothocollen van Overijssel.
Dat erve ende guet tot Kolmeschate in der buerscap van Dulre in den kerspel van
Aldenzael ende die Kloppenborch in denselven kerspel van Aldenzael voirseit.
1453 mei 25 (BC fol 95v)
Henric van Reede.
Kloppenborch wordt in 1791 nog genoemd als "Koppenberg".
Meer kan ik over dit erf niet vinden, jullie?
Cloppenburg Oldenzaal
-
Albert Aalderson
Hoi Annelies,
Hoi Annelies,
In de grensstreek Emsland, Grafschaft Bentheim, komen in de plaatsen Neuenhaus en Lingen veel mensen met de naam Cloppenburg [en vele spellingsvarianten] voor.
http://w.w.w.online-ofb.de
Groet Albert Aalderson
In de grensstreek Emsland, Grafschaft Bentheim, komen in de plaatsen Neuenhaus en Lingen veel mensen met de naam Cloppenburg [en vele spellingsvarianten] voor.
http://w.w.w.online-ofb.de
Groet Albert Aalderson
-
Annelies Onijs Koetsier
Dank je Albert!
Dank je Albert!
Zelf kwam ik hier een Derck Cloppenburg tegen: http://boeken.fransenmedia.nl/wp-conten ... aris-6.pdf
Ik zoek nu al een tijdje wat de datering is van de akte waar Derck in voor komt. Ik zal er wel overheen kijken zoals gewoonlijk
Zelf kwam ik hier een Derck Cloppenburg tegen: http://boeken.fransenmedia.nl/wp-conten ... aris-6.pdf
Ik zoek nu al een tijdje wat de datering is van de akte waar Derck in voor komt. Ik zal er wel overheen kijken zoals gewoonlijk
-
Albert Aalderson
Annelies volgens mij is de
Annelies volgens mij is de datering 13 september 1558 of 1559.
DLVIII = 558
DLIX = 559
Ik mis hierbij de M van 1000
Gr. Albert
DLVIII = 558
DLIX = 559
Ik mis hierbij de M van 1000
Gr. Albert
-
Annelies Onijs Koetsier
Jep, ik kwam hier ook op uit.
Jep, ik kwam hier ook op uit.
Het is de periode waarin hij leeft, dus dat bied hoop.
Dus nogmaals de vraag, wie weet iets meer over de Kloppenburg in Oldenzaal te vinden????
Weet iemand of er veldnamenboekjes van Oldenzaal of Dulder uitgegeven zijn?
Of weet iemand of er boerderij onderzoeken in Oldenzaal en omgeving gedaan zijn?
Wat me nu te binnen schiet, Twente heeft zijn eigen archief..... wellicht dat ik hier nog iets boven water weet te vissen. [of een ander...ik houd mij altijd aanbevolen!]
Het is de periode waarin hij leeft, dus dat bied hoop.
Dus nogmaals de vraag, wie weet iets meer over de Kloppenburg in Oldenzaal te vinden????
Weet iemand of er veldnamenboekjes van Oldenzaal of Dulder uitgegeven zijn?
Of weet iemand of er boerderij onderzoeken in Oldenzaal en omgeving gedaan zijn?
Wat me nu te binnen schiet, Twente heeft zijn eigen archief..... wellicht dat ik hier nog iets boven water weet te vissen. [of een ander...ik houd mij altijd aanbevolen!]
-
Peter van der Woude
En waarom zou deze familie
En waarom zou deze familie niet uit Cloppenburg, tussen Oldenburg en Osnabrück komen ?
Lijkt mij in eerste instantie de meest logische zoekplaats
Lijkt mij in eerste instantie de meest logische zoekplaats
-
Annelies Onijs Koetsier
Zover ik mij heb laten
Zover ik mij heb laten informeren door archief medewerkers:
Derck Kloppenburg was een leenheer van de bisschop met goederen in Overijssel. Iemand van buiten Overijssel kon dit niet.
Natuurlijk houd ik de optie open van Duitsland. Maar het is niet de eerste gedachtegang. Omdat er een Derck en een Johan Kloppenburg in het archief van Oldenzaal opduiken, in de juiste periode, prikkelt mij dat nu meer om te onderzoeken.
Ook van Rhemen geeft twee opties aan waar deze familie vandaan zou kunnen komen.
Goet Kloppenborgh kerspel van Oldenzaal leen van Overijssel en
Goet Cloppenborch tot Brummen leen van Gelderland. Met de aantekening erachter dat de belener in 1533 Matthijs van Broeckhuijsen is.
Daarnaast geeft van Rhemen nog enkele "tips" m.b.t. personen met de naam Kloppenburg.
N.N. van Kloppenburg 1532 ridderschap en steden van Overijssel zijn vrouw N.N. en direct daaronder van den Veene.
En nog twee losse namen: Jan Evertsen Cloppenburg 1619 en Lucas Cloppenburg 1701.
Derck Kloppenburg was een leenheer van de bisschop met goederen in Overijssel. Iemand van buiten Overijssel kon dit niet.
Natuurlijk houd ik de optie open van Duitsland. Maar het is niet de eerste gedachtegang. Omdat er een Derck en een Johan Kloppenburg in het archief van Oldenzaal opduiken, in de juiste periode, prikkelt mij dat nu meer om te onderzoeken.
Ook van Rhemen geeft twee opties aan waar deze familie vandaan zou kunnen komen.
Goet Kloppenborgh kerspel van Oldenzaal leen van Overijssel en
Goet Cloppenborch tot Brummen leen van Gelderland. Met de aantekening erachter dat de belener in 1533 Matthijs van Broeckhuijsen is.
Daarnaast geeft van Rhemen nog enkele "tips" m.b.t. personen met de naam Kloppenburg.
N.N. van Kloppenburg 1532 ridderschap en steden van Overijssel zijn vrouw N.N. en direct daaronder van den Veene.
En nog twee losse namen: Jan Evertsen Cloppenburg 1619 en Lucas Cloppenburg 1701.