van Capelle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Andre Westendorp

van Capelle

Bericht door Andre Westendorp » 21 dec 2013, 16:28

Wie kan helpen met het volgende probleem.
Op 18 april 1826 trouwt in Utrecht Fransciscus Hendrikus van Capelle. Hij is een 'onechte' zoon van Hendrika van Capelle en op 24 juni 1799 te Olst geboren. In de bijlage van zijn huwelijksakte is een schrijven waarin wordt aangegeven dat zijn doop niet is ingeschreven in het doopregister te Olst. Ten tijde van zijn geboorte woonde zijn moeder te Welsum.

Mijn vraag is :
- wie is deze Hendrika van Capelle die in Welsum woonde ? Volgens aantekingen in huwelijksbijlage zoon was zij in 1826 52 jaar oud, dus geboren rond 1774.
- wie waren haar ouders ?
- zou er een familierelatie zijn met het echtpaar Frans van Capelle - Willemina Kloppenberg . Nakomelingen van dit echtpaar komen in Hattem, Zwolle en Wijhe voor.

Annelies Onijs Koetsier

Capelle is een huis/erf in

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 22 dec 2013, 17:52

Capelle is een huis/erf in Olst.
In de RK kerk zie ik een doop van een Hendrica van Capelle, maar ik betwijfel of zij het wel is.
14 (Decembris) 1765 Bapta. est Hendrika, pater Lambert Hendriks, mater Hermine Gerrits. Matrina Rölfien, avia patris ex Capelle in Hengvorden.

Dan heb je in 1773 een andere Hendrica
6 Martii Bapta. [est] Hendrica, pater Joannes Albers, mater Gerrigen Wilmsen. Matrina Maria Albers ex Körterik soror patris ex Vlaskamp.

In 1774 heb je haar doop
25 Februarii Bapta. est Hendrica, pater Gerrit Leven, mater Hendrica Hendriks. Matrina Hendrine Cornelis Leven soror patris ex Baren-Belt in Dursenhoek.

Komt één van de namen je bekend voor? Ik bedoel heeft Franciscus wellicht zijn kinderen vernoemd naar zijn opa of oma????

carolina

Bij het huwelijk van 1826 in

Bericht door carolina » 23 dec 2013, 10:37

Bij het huwelijk van 1826 in Utrecht staat dat Hendrika van Capelle thans huisvrouw is van Andries Dweelart.
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... c=10705451

Hun ondertrouw vond plaats in Steenwijkerwold op 02-09-1803. Daar staat bij dat zij geboren is in Rotterdam:
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/steenwijk ... 031805.pdf

Via 'digitale stamboom.nl' is dit de enige Hendrika van Capelle die ik kan vinden:
Dopeling Heijndrica van Capelle
Vader Olivier van Capelle
Moeder Everdina Jansen
Getuige Heijndrica Eijsebrand
Plaats Rotterdam
Datum doop 20-02-1774
Wonende in de 2de Lommerstraat
Bron DTB Rotterdam Doop gereformeerd

Annelies Onijs Koetsier

Carolina mag ik je een

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 23 dec 2013, 12:15

Carolina mag ik je een compliment geven?
Ik heb namelijk zowel zaterdag als zondag in de omgeving van Olst gezocht voor André. Niets boven water gekregen wat interessant voor hem is.
Hoe jij dat combineert en de handigheid die je hebt met family search, chapoo!

Via de bron die Carolina noemt, heb je al snel meer gegevens, zoals:

En het huwelijk van haar ouders:
Bruidegom Olivier van Capelle Leeuwestraat
Bruid Everdijna Jansen Boompjes
Plaats Rotterdam
Datum ondertrouw 21-01-1770
Datum trouwen 04-02-1770

Ze komt dus niet uit Olst, grappig , en haar ouders wellicht ook niet, want de naam Olivier komt niet in de beschikbare DTB boeken van Olst naar boven.

carolina

Annelies, dank je voor het

Bericht door carolina » 23 dec 2013, 12:26

Annelies, dank je voor het compliment. Het zoeken vind ik het leukste onderdeel van het forum. Mijn uitgangspunt is altijd het bekijken van de originele documenten op genver.

Olivier komt trouwens uit Bergen op Zoom. In 1770 is hij wednr. Hij was gehuwd in 1760 met Everdijna Jansen.
Bruidegom Olivier van Capelle wed. , van Bergen Op Zoom , wonend: Leeuwestraat
Bruid Everdijna Jansen , jongedochter , van Drempt In Gelderland , wonend: Boompjes
Plaats Rotterdam
Datum trouwen 04-02-1770
Datum ondertrouw 21-01-1770

Via 'BHIC' de doop van Olivier:
Kind Olivier van Capelle
Geslacht m
Vader Hendrik van Capelle
Moeder Margrita Huwart
Getuige 1 Nicolaus Huwaart
Getuige 2 Anna Hagedoorn
Soort registratie doopakte
Religie NH
Plaats Bergen op Zoom
Plaats doop Bergen op Zoom
Datum doop 11-01-1736

Andre Westendorp

Carolina en Annelies,

Bericht door Andre Westendorp » 23 dec 2013, 18:32

Carolina en Annelies,
Heel hartelijk dank voor jullie gevonden gegevens. Ik ben erg onder de indruk van de zoekcapaciteiten van jullie.
Groet,
André

Plaats reactie