Aaltje Hilberts ten Hoeve

Alles wat met genealogie te maken heeft.
louise

Aaltje Hilberts ten Hoeve

Bericht door louise » 10 aug 2006, 09:20

Hallo,

Ik zit met een probleem; sinds kort weet ik van het bestaan van de HCO groep en dat er een heleboel digitaal te vinden is.
Op 26 november 2006 heb ik Aaltje Hilberts ten Hoeve (02-03-1777 tot 30-11-1840)gekoppeld aan Wyger Freerks Meester (06-05-1770 tot 03-02-1841), omdat ik dat gevonden had op de site van de heer Ponne; volgens deze site waren zij getrouwd in St. Johannesga op 07-02-1796 en dat heb ik toen ook kunnen vinden. Nu vind ik echter in de index van Wanneperveen dat zij getrouwd is op 09-06-1799 met Jacob KLaas Bast (zie hieronder); wat is nu juist? Ik denk in ieder geval het hieronder genoemde huwelijk, maar van wie is dan de Aaltje Hilberts ten Hoeve, die getrouwd is met Wyger Freerks Meester???

25-05-1799 09-06-1799 Jacob Klaas Bast J Wanneperveen Wanneperveen Aaltje ten Hoeve J Waneperveen Wanneperveen zv Klaas Alberts Bast en Geertje Jacobs dv Hilbert Harms ten Hoeve en Neeltje Hendriks Roeper HCO 516 bz 030

Kan iemand mij verder helpen????

Annette

[ 10. Augustus 2006, 20:43: Bericht gewijzigd door: annlex ]

louise

Het is natuurlijk niet

Bericht door louise » 10 aug 2006, 09:47

Het is natuurlijk niet november 2006, maar november 2005

Annette

tukkergirl

hallo Annette1 Aaltjen

Bericht door tukkergirl » 10 aug 2006, 13:12

hallo Annette

1 Aaltjen Hilberts, geboren op 17-10-1762 in St. Johannesga. Zij is gedoopt op 07-11-1762 in St. Johannesga.
Notitie bij de geboorte van Aaltjen Hilberts: Schoterland, geboortejaar 1762, doopjaar 1762
St. Johannesga, Delfstrahuizen, Rohel en Rotsterhaule, Doop
Herv. gem. 1744-1811
DTB: 602
Dopeling: Aaltjen
Geboren op 17 oktober 1762 in Johannesga
Gedoopt op 7 november 1762 in St.Johannesga, Delfstrahuizen
Dochter van Hilbert Jacobs en Geerten Harms

Opm.: wonen op de Polle o Johannesga

Zij trouwde, 33 jaar oud, op 07-02-1796 in St. Johannesga met Wycher Freriks Meester
Notitie bij het huwelijk van Wycher Freriks en Aaltjen Hilberts: Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga
Delfstrahuizen Rohel Rotsterhaule, 1796
DTB nr: 603, 1744 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 7 februari 1796
Man: Wycher Freriks Meester, Sint Johannesga
Vrouw: Aaltjen Hilberts ten Hoeve, Sint Johannesga[bron bij het huwelijk van Wycher Freriks en Aaltjen Hilberts: Tresoar Internet]

Notitie bij het huwelijk van Wycher Freriks en Aaltjen Hilberts: Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga
Delfstrahuizen Rohel Rotsterhaule, 1796
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 7 februari 1796
Man: Wycher Freriks Meester, Sint Johannesga
Vrouw: Aaltjen Hilberts ten Hoeve, Sint Johannesga[bron bij het huwelijk van Wycher Freriks en Aaltjen Hilberts: Tresoar Internet]

Generatie 2 ( ouders )
2 Hilbert Jacobs, geboren in Giethoorn. Hij is gedoopt in Giethoorn.
Hij trouwde op 19-11-1752 in Giethoorn. Het huwelijk werd aangegaan met:
3 Geertjen Harmens Geerlofs. Zij is gedoopt in Giethoorn.

Notitie bij het huwelijk van Hilbert Jacobs en Geertjen Harmens Geerlofs: Hilbert Jacobs, j.m. Giethoorn; o.tr./tr. Giethoorn 2/19 nov. 1752 met Geertje Harmens Geerlofs, (weduwe Albert Roelofs) Giethoorn.[bron bij het huwelijk van Hilbert Jacobs en Geertjen Harmens Geerlofs: Giethoorn trouwen]
Kinderen van Hilbert Jacobs en Geertjen Harmens Geerlofs:
I. Jacob Hilberts, geboren op 11-09-1753 in Giethoorn. Hij is gedoopt op 16-09-1753 in Giethoorn.
Hij trouwde, 30 jaar oud, op 12-10-1783 in St. Johannesga met Margje Wolters Oort
Notitie bij het huwelijk van Margje Wolters en Jacob Hilberts: Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga
Delfstrahuizen Rohel Rotsterhaule, 1783
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 oktober 1783
Man: Jacob Hilberts Terhoeve, Rotsterhaule
Vrouw: Margje Wolters Oort, Sint Johannesga[bron bij het huwelijk van Margje Wolters en Jacob Hilberts: Tresoar Internet]
II. Harmen Hilberts. Hij is gedoopt op 30-05-1756 in Oudehaske [bron: Tresoar Internet].
Notitie bij de geboorte van Harmen Hilberts: Haskerland, doopjaar 1756
Oudehaske en Haskerhorne, Doop Herv. gem. 1697-1811
DTB: 355
Dopeling: Harmen
Gedoopt op 30 mei 1756 in Oudehaske
Kind van Hilbert Jacobs en Geertjen Harmens
Harmen Hilberts is overleden op 26-05-1847 in Schoterland, 90 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 27-05-1847 [bron: Tresoar Internet].
Notitie bij overlijden van Harmen Hilberts: Overlijdensakte Schoterland, 1847
Aangiftedatum 27 mei 1847, akte nr. 90
Harmen Hilberts ten Hoeve, man, overleden 26 mei 1847
Oud 91 jaar, weduwnaar
Hij trouwde op 03-12-1780 in St. Johannesga met Aaltje Wiegers Claren
Notitie bij het huwelijk van Aaltje Wiegers en Harmen Hilberts: Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga
Delfstrahuizen Rohel Rotsterhaule, 1780
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 3 december 1780
Man: Harmen Hilberts, Sint Johannesga
Vrouw: Aaltje Wygers Klaren, Sint Johannesga[bron bij het huwelijk van Aaltje Wiegers en Harmen Hilberts: Tresoar Internet]
Hij trouwde op 15-12-1813 in Schoterland met Fockje Hendriks, geboren in 1772 in Oldeholtwolde.
Notitie bij het huwelijk van Fockje Hendriks en Harmen Hilberts: Huwelijksakte Schoterland (mairie St. Johannesga), 1813
Man: Harmen Hilberts ten Hoeve, oud 57 jaar
Ouders:
Vrouw: Fockje Hendriks, oud 41 jaar, geboren te
Oldeholtwolde, gemeente Weststellingwerf
Ouders:
Datum: 15 december 1813, akte nr. 10

NB: Namen ouders bruidegom en bruid niet vermeld in de
akte[bron bij het huwelijk van Fockje Hendriks en Harmen Hilberts: Tresoar Internet]
III. Lute Hilberts. Hij is gedoopt op 24-08-1760 in Oudehaske.
Notitie bij de geboorte van Lute Hilberts: Haskerland, doopjaar 1760
Oudehaske en Haskerhorne, Doop Herv. gem. 1697-1811
DTB: 355
Dopeling: Lute
Gedoopt op 24 augustus 1760 in Oudehaske
Zoon van Hilbert Jacobs en Geertjen Harmens

Hij trouwde op 15-03-1789 in St. Johannesga met Margijn Freerks
Notitie bij het huwelijk van Margijn Freerks en Lute Hilberts: Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga
Delfstrahuizen Rohel Rotsterhaule, 1789
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 maart 1789, Sint
Johannesga
Man: Luite Hilberts, Sint Johannesga
Vrouw: Margijn Freerks, Sint Johannesga[bron bij het huwelijk van Margijn Freerks en Lute Hilberts: Tresoar Internet]
IV. Aaltjen Hilberts (Zie 1)

zoals je ziet is dit een andere stamvader van de familie ten Hoeve.
hij komt uit Giethoorn.

Aaltje ten Hoeve. Zij is gedoopt op 20-03-1776 in Wanneperveen. Bij de doop van Aaltje was de volgende getuige aanwezig: Petertjen Harms Hoeve.
Notitie bij de geboorte van Aaltje: 20-03-1776 Aaltjen,dv Hilbert Harms ten Hoeve en Neeltjen Jans Roeper,get:Petertjen Harms ten Hoeve (HCO 514 bz 3)

Zij trouwde op 09-06-1799 in Wanneperveen met Jacob Klaas Bast[bron bij het huwelijk van Jacob Klaas en Aaltje: http://www.den-braber.nl/digiproject/statuspagina.html]

[bron bij het huwelijk van Jacob Klaas en Aaltje: http://www.den-braber.nl/digiproject/statuspagina.html]

Generatie 2 ( ouders )
2 Hilbert Harms ten Hoeve
Hij trouwde op 11-02-1776 in Wanneperveen. Het huwelijk werd aangegaan met:
3 Neeltje Hendriks Roeper

[bron bij het huwelijk van Hilbert Harms en Neeltje Hendriks: http://www.den-braber.nl/digiproject/statuspagina.html]
Kind van Hilbert Harms en Neeltje Hendriks:
I. Aaltje (Zie 1)

Generatie 3 ( grootouders )
4 Harmen Hilberts ten Hoeve
Hij trouwde met:
5 Aaltjen Jans Rodermond

Ik ben nu gekomen tot 2 stamvaders.....
wanneperveen en Giethoorn Toch zijn ze onderling allemaal familie van elkaar.
let wel op je komt dezelfde namen tegen bij verschillende familie's
Ben nu bezig de familie te controleren via de DTB akten erbij te zoeken.
resultaat zie op http://www.stamboomonderzoek.com/lolbroek

Thea

[ 10. Augustus 2006, 19:29: Bericht gewijzigd door: tukkergirl ]

louise

Hallo Thea,In ieder geval

Bericht door louise » 10 aug 2006, 19:17

Hallo Thea,

In ieder geval bedankt en je ziet hoe verkeerd het is om zomaar van een site over te nemen, want dan kan je lelijk in de fout gaan.

Wat de namen betreft, daar was ik dus ook al inmiddels achter, allemaal heel verwarrend. Jij zegt dat ze onderling wel allemaal tot dezelfde familie behoren (kan ook niet anders, want er zijn veel dezelfde namen), maar die link heb ik nog niet kunnen vinden.

Of zijn Harm Hilberts (ten Hoeve) e.v. Aaltje Jans (Rodermont) en Jacob Hilberts (ten Hoeve) e.v. Jannigje Jans broers van elkaar? Nu ik dit zo opschrijf zou ik dat wel bijna zeggen. Als dat zo is (wie kan dat vertellen of dat juist is?, dan kan ik ze koppelen door er een onbekende vader en moeder (N.N.) aan te koppelen of misschien weet iemand al een naam; de voornaam van de vader is in ieder geval Hilbert.

Elke keer valt er weer een puzzlestukje op zijn plaats.

Annette

tukkergirl

Hallo AnnetteStamvader Harm

Bericht door tukkergirl » 10 aug 2006, 19:27

Hallo Annette

Stamvader Harm Hilberts en Aaltje Jans Rodermond
Bartelt(d)Hendriks ten Hoeve trouwt met Roelofje Hannes Haxe...krijgen dochter Geertjen ten Hoeve, zij trouwt met Thijmen Stobbe, zijn moeder heet Aafje Harmens ten Hoeve
Zij is een afstammeling van onze 2de stamvader Hilbert Jacobs getrouwd met Geertje Harmens Geerlofs uit de omgeving van Giethoorn

Sorry, geen 3 maar 2 stamvaders gevonden.
Thea

louise

Hallo Thea,Je weet niet

Bericht door louise » 10 aug 2006, 19:39

Hallo Thea,

Je weet niet toevallig of de vader van Hilbert Jacobs "Jacob Hilberts" heet, want dan zou dat de broer, dus de link, zijn van Harm Hilberts.

Hilbert Jacobs zelf trouwt in 1752, dus dat zou een neef kunnen zijn (1752 -/- ongeveer de huwbare leeftijd van 20/25 jaar in die tijd =
± 1727/1732, dus dan zou inderdaad zijn vader een broer van Harm Hilberts kunne zijn.

Ben jij het daar mee eens? Nu alleen nog bewijzen.

Gr. van Annette

louise

Thea,Ik zie net op internet

Bericht door louise » 10 aug 2006, 19:48

Thea,

Ik zie net op internet bij http://www.warrink.net/famkwa/tenhoeve2.htm
dat de vader van Hilbert Jacobs inderdaad Jacob Hilberts heet en zijn echtgenote heet Annigje Jans; zij krijgen 2 kinderen: Hilbert Jacobs ten Hoeve en Geert Jacobs ten Hoeve, dus het zou kunnen kloppen wat ik in het vorige bericht stelde.

Nu alleen nog de bevestiging en dan kan ik ze koppelen.

Gr. van Annette

tukkergirl

Hallo Annettemet dezelfde

Bericht door tukkergirl » 10 aug 2006, 19:49

Hallo Annette

met dezelfde gedachte speel ik ook, maar ik kan geen doop vinden van Hilbert Jacobs, omgeving Giethoorn .
het zou goed mogelijk kunnen zijn.
zit nu op ruim 500 personen ten hoeve en aangetrouwden met ouders.
Jammer dat de doopboeken niet verder terug gaan, dus ik ben er bang voor dat we het wel juist hebben maar geen bewijs hiervoor kunnen vinden
Zag net nog even op de site van Ponne, dat er nog een stamvader hier is ene Jacob Pieters ten Hoeve
met 2 zonen o.a. Hilbert Jacobs ten Hoeve die ik als 2de stamvader heb gevonden.
Maar ik kan niets vinden van Jacob Pieters.

Misschien als Wiecher dit leest, ons hierbij verder kan helpen

Thea

tukkergirl

Hoi Annettehttp://www.warrink

Bericht door tukkergirl » 10 aug 2006, 19:52

Hoi Annette

http://www.warrink.net/famkwa/tenhoeve2.htm op deze site zijn ook foutjes ingeslopen door overnemen van gegevens die al bekend waren op het internet.
We moeten bewijzen zien te vinden.........

Thea

louise

Wordt vervolgdAnnette

Bericht door louise » 10 aug 2006, 19:52

Wordt vervolgd

Annette

Plaats reactie