Hendrik Bouwmeester x Hendrikje Jans de Jonge

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Marc Alferink

Hendrik Bouwmeester x Hendrikje Jans de Jonge

Bericht door Marc Alferink » 21 sep 2007, 15:35

Wie kan mij helpen aan gegevens over Hendrik Bouwmeester x Hendrikje Jans de Jonge. Van allebei heb ik alleen zekerheid over het overlijden (in Genemuiden). Gegevens over huwelijk, doop, voorouders zijn onbekend of onzeker. Een probleem is het ontbreken van de DTB-boeken van Genemuiden. Wat ik wel weet:

- Hendrik overleed op 8-9-1820 in Genemuiden, 85 jaar oud (dus geboren can 1735). Hij is weduwnaar van Hendrikje Jans de Jonge.
- Bij de volkstelling van 1795 woont Hendrik Bouwmeester in Genemuiden. De opgave werd gedaan door Hendrikje Jans (de Jonge). Het huisgezin bestond uit 5 personen.
- Drie kinderen van Hendrik Bouwmeester en Hendrikje Jans de Jonge zullen trouwen: Helprig Bouwmeester x Maria Meiboom (13-5-1810 te Meppel), Roelof Hendriks Bouwmeester x Hendrika Jans Bleeker (20-8-1820 te Sneek) en Jentjen Bouwmeester x Jan Berends Brug (20-10-1813 te Meppel).
- Uit de huwelijksakten/bijlagen/trouwboek blijkt dat alle kinderen geboren zijn te Genemuiden: Helprig, ca 1783; Roelof H. op 1-3-1786 en Jentjen op 26-10-1788.
- Kreeg Hendrik Bouwmeester zijn eerste kind pas in 1783 (hij was toen ca. 48 jaar)? Of is hij mogelijk eerder getrouwd geweest?
- Uit de huwelijksbijlagen van de kinderen blijkt dat Hendrikje Jans de Jonge begraven is op 30-11-1811 in Genemuiden (een overlijdensakte is er niet!?).
- Over het patroniem van Hendrik Bouwmeester heb ik geen zekerheid. Bij zijn overlijden wordt hij Hendrik Hendriks Bouwmeester genoemd. Bij het huwelijk van dochter Jentjen heet hij Hendrik Helprigs Bouwmeester. Dit laatste lijkt het meest waarschijnlijk: Hendrik was zelf bij dat huwelijk aanwezig én hij heeft zijn oudste zoon Helprig genoemd.
- Op 4-9-1735 wordt in Vollenhove gedoopt: Hendrik, zoon van Helprig Jans Boumeester en Jantje Hendrix Schuurman in Quadoelen. Is dit dezelfde Hendrik die in 1820 te Genemuiden overlijdt? Het geboortejaar zou kloppen.
- Hendrik Bouwmeester heb ik niet terug gevonden in het trouwboek en lidmatenregister van Vollenhove.

Wie helpt mij aan een nieuw aanknopingspunt?

Marc Alferink

Albert,Mij lijkt het

Bericht door Marc Alferink » 22 sep 2007, 14:33

Albert,

Mij lijkt het inderdaad ook bijna zeker, maar liever weet ik het helemaal zeker. Betwijfel echter of ik daar ooit nog achter kan komen. Die Elbrig uit Sneek is inderdaad een extra aanwijzing, was mij nog niet opgevallen.

Over Hendrikje Jans de Jonge weet ik helemaal niets. Via geneaknowhow.net heb ik al vele doop- en trouwboeken uit NW Overijssel doorgenomen. Zonder resultaat. Ook in Drenthe (Drenlias) en Friesland (Tresoar) heb ik haar niet terug kunnen vinden. Ze moet toch ergens een spoor hebben achtergelaten zou je denken...

En helaas: van Hendrik Gerrits Bouwmeester en Neeldje Dirks van Dijk weet ik ook niets.

Groet,

Marc

Marc Alferink

Ik kom nog even terug op dit

Bericht door Marc Alferink » 02 sep 2016, 22:26

Ik kom nog even terug op dit oude bericht. Onlangs heb ik me daar weer eens in vastgebeten en heb inmiddels de volgende aanvullingen.In (de excerpten van) het Rechterlijk Archief Genemuiden, vond ik een erfuiting van Hendrikjen Jans (= Hendrikjen Jans de Jonge) van 23-12-1780. Zij gaat hertrouwen met Hendrik Helprichs (= Hendrik Bouwmeester). Er waren vier kinderen: Roelof, Jan, Luete en Johanna Gerrits. Als voogden worden Fribbelt Roelofs en Erri Giesenbrecht Slot genoemd.Met behulp van de namen van de voogden heb het eerste huwelijk van Hendrikjen Jans (de Jonge) kunnen vinden. Fribbelt Roelofs bleek namelijk een broer te zijn van Gerrit Roelofs, de eerste echtgenoot van Hendrikje Jans (de Jonge). Zij trouwden in 1771 in Mastenbroek (met een ondertrouw in IJsselmuiden). Bij Hendrikjen staat vermeld dat ze een jonge dochter is “in de Koekoek onder IJsselmuiden”. Ze lieten drie kinderen in Mastenbroek dopen: Roelof, Jan en Luite.Het bovenstaande samenvattend kom ik tot het volgende:1 Hendrikjen Jans de Jonge. Zij is begraven op 30-11-1811 in Genemuiden. Hendrikjen:(1) trouwde op 03-03-1771 in Mastenbroek met Gerrit Roelofs, 26 jaar oud, nadat zij op 08-02-1771 in IJsselmuiden in ondertrouw zijn gegaan. Gerrit is geboren op 21-02-1745 in Mastenbroek, zoon van Roelof Gerrits en Johanna Wessels Kok. Gerrit is overleden omstreeks 1780, ongeveer 35 jaar oud.(2) trouwde in 1781 met Hendrik Helprigs Bouwmeester, 45 of 46 jaar oud. Hendrik is geboren in Kadoelen, zoon van Helprig Jans Boumeester en Jantje Hendriks Schuurman. Hij is gedoopt op 04-09-1735 in Vollenhove. Hendrik is overleden op 08-09-1820 in Genemuiden, 85 jaar oud.Kinderen van Hendrikjen en Gerrit:1 Johanna Gerrits.2 Roelof Gerrits. Hij is gedoopt op 01-01-1773 in Mastenbroek.3 Jan Gerrits. Hij is gedoopt op 24-04-1774 in Mastenbroek.4 Luite Gerrits, geboren op 28-06-1776. Hij is gedoopt op 30-06-1776 in Mastenbroek.De doop van Johanna heb ik niet kunnen vinden, maar die heeft waarschijnlijk in Genemuiden plaats gevonden. Op 5-4-1778 vertrekt Gerrit Roelofs namelijk met attestatie van Mastenbroek naar Genemuiden. Hendrikjen Jans (de Jonge) wordt niet genoemd in het lidmatenboek van Mastenbroek.In IJsselmuiden heb ik gezocht naar een mogelijke doop van Hendrikjen Jans de Jonge. Echte aanknopingspunten waren er niet. De naam De Jonge komt (in die tijd)  niet voor in IJsselmuiden. Is Hendrikje wel geboren in IJsselmuiden?Dan was er nog de tweede voogd: Erri Giesenbrecht Slot. Zou hij familie zijn van Hendrikjen Jans de Jonge? Ik vermoed dat zijn naam een verbastering is van Arrien Gijsberts Slot. Dat is een broer van IJdigen Gijsberts Slot, die getrouwd was met de boven genoemde Fribbelt Roelofs. Dus toch geen familie van Hendrikjen? Van de familie Slot wonen verschillende leden in de Koekoek in IJsselmuiden. Ze hebben hun roots echter in Wanneperveen, waar ook verschillende families De Jonge wonen.Tot slot heb ik nog Marrigje Aarts. Zij is doopgetuige bij de doop van Luite Gerrits in 1776. Marrigje is in 1761 (Mastenbroek) getrouwd met Hendrik Luijten Bakker. Ook Hendrik Luijten is afkomstig van Wanneperveen.Van de ouders van Hendrikjen Jans de Jonge nog geen spoor. Ook niet in Wanneperveen. Heeft iemand nog ideeën?Marc 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 02 sep 2016, 23:11

bericht 2Volgens het lidmaatboek van Ijsselmuiden - van elders binnengekomen17639 mei Jan Luiten en Ijdigjen Gijsberts Slot egtelieden – van Wanneperveen, vertrokken naar Mastebroek 8 april 1773Dat moet dan op haar slaan, het laatste; want Jan Luiten is volgens de onderstaande voogdijakte dan al overleden.

ria van bessen

Idegien Gijsberts was

Bericht door ria van bessen » 02 sep 2016, 23:12

Idegien Gijsberts was daarvoor gehuwd met Jan Luiten volgens het ORA van Ijsselmuiden dd 6 april 1768 =erfuiting/voogdijakteKinderen Hendrikje en Leentjen. Voogden Hendrik Luiten en Albert Gerrits NooijDeze Jan Luiten komt oorspronkelijk van Wanneperveen.Kan dochter  Hendrikje de gezochte Hendrikje zijn?

Marc Alferink

Beste Ria,

Bericht door Marc Alferink » 02 sep 2016, 23:50

Beste Ria,Dat is ook door mijn hoofd gegaan. IJdgen Gijsberts Slot en Jan Luiten laten twee Hendrikjes dopen in Beulake. De eerste (waarschijnlijk vroeg overleden) op 3-12-1752 en de tweede op 13-12-1755. Als dit de door mij gezochte Hendrikje Jans zou zijn, zou ze op 15 jarige leeftijd getrouwd zijn met Gerrit Roelofs. Dat leek mij wel erg jong.Marc

ria van bessen

Wat is eigenlijk het bewijs

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2016, 00:08

Wat is eigenlijk het bewijs dat die Gerrit Roelofs [die Hendrikje huwt] de zoon is van Roelof Gerrits en Johanna Wessels Kok?

ria van bessen

Ja, als ze de 2e is dan klopt

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2016, 15:54

Ja, als ze de 2e is dan klopt dat, maar als ze de 1e is, dan zou het kunnen?Vaststellen dat er een 2e Hendrikje gedoopt wordt omdat de 1e is overleden, klopt meestal wel, maar ook lang niet altijd.De keren dat er 2 x een Jannigjen, Jacob of in dit geval een hendrikje is een gezin voorkomen, kan ik niet meer op 2 handen tellen, al lang niet meer. Misschien wel handig om te weten?Er is een zoektocht op het forum geweest naar Luite. Niet Luite Jacobs, maar ik dacht ook met het patroniem Jans.En buiten het forum om heb ik toen contact gehad en dit was ook een de Jong.Maar ik kan de gegevens niet meer terug vinden, zo snel .. het is ook misschien wel 10 jaar terug. 

Marc Alferink

Uit de acte van 1780 bleek

Bericht door Marc Alferink » 03 sep 2016, 16:10

Uit de acte van 1780 bleek dat Hendrikjes eerste man Gerrit heette. De kinderen worden immers  Roelof, Jan, Luete en Johanna Gerrits genoemd. Omdat één van de kinderen Roelof heet en omdat één van de voogden Roelofs als patroniem heeft, kreeg ik het vermoeden dat Gerrit en Fribbelt broers konden zijn. En hun vader zou dan weer Roelof moeten heten. De naam Fribbelt is bijzonder. Ik had er nog nooit van gehoord. Daar ben ik, dus als eerste op gaan zoeken. Via de website http://www.werelate.org/wiki/Person:Roe ... ts_%282%29 kwam ik op Roelof Gerrits x Johanna Wessels Kok. Daar worden ook bewijzen genoemd. Vervolgens in de dtb van Mastenbroek en IJselmuiden datums gecontroleerd en aangevuld.Toen ik zag dat Gerrit Roelofs in 1771 trouwde met ene Hendrikje Jans, kreeg ik het gevoel dat dit klopte. De puzzelstukjes vielen wel heel mooi in elkaar. Maar... ik moet toegeven: het bewijs kan beter.Marc

ria van bessen

Idigjen huwt als wed. uit de

Bericht door ria van bessen » 03 sep 2016, 17:14

Idigjen huwt als wed. uit de Koekoek.Hendrikje huwt als j.d. uit de Koekoek.En bij Hendrikje haar 2e huwelijk worden als voogden gesteld over de kinderen van Gerrit Roelofs, Fribbelt dus, zijn broer én de broer van haar moeder Idigjen. Je geeft dus zelf al aan dat Idigjen de moeder is van Hendrikje... ja toch?Of zie ik dat verkeerd? 

Plaats reactie