Genealogie Fam.Oosterwijk(Osterwisch)
-
Gast
Genealogie Fam.Oosterwijk(Osterwisch)
Betreft Familie Oosterwijk (Osterwisch)
Lodewijk Hendrik verbleef omstreeks 1796 op Het
landgoed "De Horte ". Uit Duitsland heb ik nu
bericht ontvangen, dat zijn vader in 1789 en zijn moeder in 1791 zijn overleden in Legern
Duitsland. Hij had nog een broer Adolph en een
zus Charlotte Louise resp.geboren in 1771 en 1768.
Ik neem aan, dat hij pas na het overlijden van zijn moeder naar Nederland is gekomen.
Zijn er op de"Horte" nog documenten beschikbaar,
van personeel die daar toen hebben gewerkt.
Want ook de vrouw van Lodewijk Hendrik, Christina
Brummelhuijs verbleef op de "Horte".
Zijn er documenten op het HCO voorhanden ???
Graag bericht, dan kan ik daar naar zoeken bij
mijn volgende bezoek aan Zwolle.
Groetjes, Cor.
bij voorbaat dank.!!
Lodewijk Hendrik verbleef omstreeks 1796 op Het
landgoed "De Horte ". Uit Duitsland heb ik nu
bericht ontvangen, dat zijn vader in 1789 en zijn moeder in 1791 zijn overleden in Legern
Duitsland. Hij had nog een broer Adolph en een
zus Charlotte Louise resp.geboren in 1771 en 1768.
Ik neem aan, dat hij pas na het overlijden van zijn moeder naar Nederland is gekomen.
Zijn er op de"Horte" nog documenten beschikbaar,
van personeel die daar toen hebben gewerkt.
Want ook de vrouw van Lodewijk Hendrik, Christina
Brummelhuijs verbleef op de "Horte".
Zijn er documenten op het HCO voorhanden ???
Graag bericht, dan kan ik daar naar zoeken bij
mijn volgende bezoek aan Zwolle.
Groetjes, Cor.
bij voorbaat dank.!!
-
Janny Lalkens
Hallo CorMogelijk was
Hallo Cor
Mogelijk was Lodewijk Hendrik hovenier op de Horte.
Ik denk, dat de opleiding tot hovenier in Duitsland een erg goede was. Vanuit Nederland liep men stage in Duitsland en ook verhuisden er Duitse hoveniers naar Nederland om hier te gaan werken op een landgoed.
Je weet, waar de Horte lag?
Als hij daar ten tijde van de Volkstelling 1795 ook al was, staat hij daar misschien met zijn beroep genoteerd.
Zouden er nog brieven bewaard gebleven zijn van de eigenaars/bewoners van de Horte? Als je voorvader wel de hovenier was, is er een kans, dat hij in eventuele brieven werd genoemd.
Er zijn in het HCO familiearchieven gedeponeerd. Of dat ook het geval is met het eventuele archief van de bewoners van de Horte, weet ik niet.
Vriendelijke groet, Janny
[ 27. Mei 2008, 12:50: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
Mogelijk was Lodewijk Hendrik hovenier op de Horte.
Ik denk, dat de opleiding tot hovenier in Duitsland een erg goede was. Vanuit Nederland liep men stage in Duitsland en ook verhuisden er Duitse hoveniers naar Nederland om hier te gaan werken op een landgoed.
Je weet, waar de Horte lag?
Als hij daar ten tijde van de Volkstelling 1795 ook al was, staat hij daar misschien met zijn beroep genoteerd.
Zouden er nog brieven bewaard gebleven zijn van de eigenaars/bewoners van de Horte? Als je voorvader wel de hovenier was, is er een kans, dat hij in eventuele brieven werd genoemd.
Er zijn in het HCO familiearchieven gedeponeerd. Of dat ook het geval is met het eventuele archief van de bewoners van de Horte, weet ik niet.
Vriendelijke groet, Janny
[ 27. Mei 2008, 12:50: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
-
Minie Buit
Dag Cor, de geschiedenis van
Dag Cor, de geschiedenis van de Horte is beschreven door Frits David Zeiler met prachtige foto's van Joos Lensink, titel; De Horte een beeld van een huis;uitgave van de IJsselacademie Kampen 1999
groet Minie
groet Minie
-
Janny Lalkens
Dag Cor en MinieIn het door
Dag Cor en Minie
In het door Minie genoemde boekje wordt wel veel geschreven ook over de aanleg van de tuinen, maar de naam van Lodewijk Hendrik wordt niet genoemd.
Er wordt alleen een 20e eeuwse tuinman genoemd.
In 1800 werd De Horte verkocht door de familie Brouwers aan J.M. van Rhijn. In 1827 werd het als onbewoond Herenhuis verkocht. Bron: De Havezathen in Salland en hun bewoners door Gevers en Mensema.
De Horte was een buitenplaats, geen havezathe.
hartelijke groeten, Janny
[ 08. Juni 2008, 00:13: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
In het door Minie genoemde boekje wordt wel veel geschreven ook over de aanleg van de tuinen, maar de naam van Lodewijk Hendrik wordt niet genoemd.
Er wordt alleen een 20e eeuwse tuinman genoemd.
In 1800 werd De Horte verkocht door de familie Brouwers aan J.M. van Rhijn. In 1827 werd het als onbewoond Herenhuis verkocht. Bron: De Havezathen in Salland en hun bewoners door Gevers en Mensema.
De Horte was een buitenplaats, geen havezathe.
hartelijke groeten, Janny
[ 08. Juni 2008, 00:13: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]
-
Janny Lalkens
Hallo Cor.1. De Volkstelling
Hallo Cor.
1. De Volkstelling 1795 van Dalfsen/Emmen.
Ben je bekend met het project van Hans den Braber: Van papier naar digitaal? Als je oud schrift kunt lezen en iemand is zo vriendelijk geweest digitale foto's van doopboeken, volkstellingen, belastingregisters enz. van het dorp of de stad, waar je naar zoekt op Internet te willen zetten, dan kun je hier goed mee werken. Vaak ook nog wel, als je oud schrift niet zo goed kunt lezen.
Maar iemand moet het er dan wel eerst op hebben gezet. Nu heeft Marian Davelaar, ook bekend bij dit Forum, 3 weken geleden de Volkstelling Emmen 1748 op Van papier naar digitaal gezet. Misschien weten andere Forumleden dan ik , of de Volkstelling Emmen 1795 nog gaat komen.
Als je den-braber intypt en je kiest voor statuspagina, zie je bij Overijssel veel bronnen. Bij bijv. Groningen nog niet zoveel.
En misschien weten andere Forumleden ook, of ergens anders de Volkstelling 1795 Dalfsen al op Internet is gezet.
2. Bedoel je met Hengevelde het Hengevelde, dat dicht bij Diepenveen ligt? Of Hengeveld(e) bij Wijhe? In het laatste geval kun je bij Wijhe gaan zoeken bij de dopen op Van Papier naar digitaal op Stijntje of Stientie. Of heb je dit allemaal al gedaan?
Succes en vriendelijke groeten, Janny
1. De Volkstelling 1795 van Dalfsen/Emmen.
Ben je bekend met het project van Hans den Braber: Van papier naar digitaal? Als je oud schrift kunt lezen en iemand is zo vriendelijk geweest digitale foto's van doopboeken, volkstellingen, belastingregisters enz. van het dorp of de stad, waar je naar zoekt op Internet te willen zetten, dan kun je hier goed mee werken. Vaak ook nog wel, als je oud schrift niet zo goed kunt lezen.
Maar iemand moet het er dan wel eerst op hebben gezet. Nu heeft Marian Davelaar, ook bekend bij dit Forum, 3 weken geleden de Volkstelling Emmen 1748 op Van papier naar digitaal gezet. Misschien weten andere Forumleden dan ik , of de Volkstelling Emmen 1795 nog gaat komen.
Als je den-braber intypt en je kiest voor statuspagina, zie je bij Overijssel veel bronnen. Bij bijv. Groningen nog niet zoveel.
En misschien weten andere Forumleden ook, of ergens anders de Volkstelling 1795 Dalfsen al op Internet is gezet.
2. Bedoel je met Hengevelde het Hengevelde, dat dicht bij Diepenveen ligt? Of Hengeveld(e) bij Wijhe? In het laatste geval kun je bij Wijhe gaan zoeken bij de dopen op Van Papier naar digitaal op Stijntje of Stientie. Of heb je dit allemaal al gedaan?
Succes en vriendelijke groeten, Janny
- ria van bessen
Dag Cor,Uit het huwelijk van
Dag Cor,
Uit het huwelijk van Lodewijk en Christina is te Dalfsen RK gedoopt 14-11-1796 een zoon Hendrik Jan, als suscepit wordt genoemd Joannes Brummelhuijs. en wat heel opmerkelijk is: met de vermelding - Luteranus.
Weer een raadsel.
groet Ria
Uit het huwelijk van Lodewijk en Christina is te Dalfsen RK gedoopt 14-11-1796 een zoon Hendrik Jan, als suscepit wordt genoemd Joannes Brummelhuijs. en wat heel opmerkelijk is: met de vermelding - Luteranus.
Weer een raadsel.
groet Ria
- ria van bessen
Hallo Cor en Marian,Om je
Hallo Cor en Marian,
Om je veel gezoek te besparen - Lodewijk zit niet in de VOT 1795 van Dalfsen - [is al gecontroleerd] - hij huwt in 1796 te Dalfsen en hertr. in Zwollerkerspel in 1812 en woont al in 1810 in Zuthem, want daar is hij voogd over het kind van Jan van Zwolle als de buurman.
Hij was inderdaad jardinier [tuinman/hovenier].
groet Ria
[ 13. Juni 2008, 22:12: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Om je veel gezoek te besparen - Lodewijk zit niet in de VOT 1795 van Dalfsen - [is al gecontroleerd] - hij huwt in 1796 te Dalfsen en hertr. in Zwollerkerspel in 1812 en woont al in 1810 in Zuthem, want daar is hij voogd over het kind van Jan van Zwolle als de buurman.
Hij was inderdaad jardinier [tuinman/hovenier].
groet Ria
[ 13. Juni 2008, 22:12: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
Dag Cor, Christina is
Dag Cor,
Christina is overleden in november 1811 -en aangegeven op de 4e te Zwollerkerspel. Lodewijk hertr. dus moet er een voogdijstelling zijn - te vinden onder de Vrederechter Zwollerkerspel.
In het HCO trouwens [historischcentrumoverijssel]
groet Ria
Christina is overleden in november 1811 -en aangegeven op de 4e te Zwollerkerspel. Lodewijk hertr. dus moet er een voogdijstelling zijn - te vinden onder de Vrederechter Zwollerkerspel.
In het HCO trouwens [historischcentrumoverijssel]
groet Ria
-
leo moens
Hendrik Jan Oosterwijk, geb.
Hendrik Jan Oosterwijk, geb. 1796 Marshoek, ged.
Hoonhorst, timmerman.
tr. 1822 Wilhelmina Maria Meuleman.
Vader van de bruidegom wordt daarin vermeld als
daghuurder.
Hoonhorst, timmerman.
tr. 1822 Wilhelmina Maria Meuleman.
Vader van de bruidegom wordt daarin vermeld als
daghuurder.
-
coroosterwijk
Hallo Allemaal,
Hallo Allemaal,Ben er een hele tijd uit geweest, geen tijd voor de genealogie. Nieuwe heup en andere ouderdpms k walen. jullie berichten gelezen en kan mij daar helemaal mee verenigen. Dat Hendrik Jan in Hoonhorstin het register stond vermeld, had volgens mij te maken met de inschrijvingsplicht en niets met dopen.