Hallo allemaal,
Samen met een kennis ben ik bezig met de fam. Steinebach, we lopen nu vast in Zwolle.
Voor (hopelijk) enig aanknopingspunt om verder te zoeken is mijn vraag of iemand een keer in het bev.register Zwolle en evt andere bronnen wat na zou willen kijken en/of proberen te vinden.
Het gaat om:
Johannes Steinebach geboren te Koblenz op 24-5-1782 of 24-5-1788 (welke datum is juist > verm. uit bev. register)
Hij trouwt voor 1820 met:
Maria Catharina Froeling/Frohling enz., geb. te Rodenbach, Hessen op 24-4-1795 (haar ouders heb ik),
ze waren RK.
Op de website van Helmuth Reinhart vond ik dat hij in 1810 in Zwolle zou zijn gekomen en zij 1808.
Ik vond onlangs dat ze in Zuthpen in 1820 een doodgeboren zoon kregen, ze zijn dan al getrouwd, in 1821 een onechte zoon van Maria Catharina Froeling en vanaf 1823 worden dan kinderen in Zwolle geboren (gegevens bekend).
Johannes Steinebach overlijdt te Zwolle op 29-6-1869 (geen ouders vermeld) en zij overlijdt aldaar op 20-9-1862 .
Het beeld is nu dus dat ze in 1808/1810 in Zwolle kwamen (ze hoeven daar niet samen gekomen te zijn natuurlijk), daarna woonden ze even van 1820-1822 in Zutphen om vervolgens naar Zwolle terug te keren.
Ik zit nu met de volgende vragen:
1) welke geboortedatum is nu juist (uit bev. reg?), mijn kennis heeft staan 24-5-1788 en Helmuth heeft staan 24-5-1782.
Wellicht heeft een van beiden de 8 voor een 2 aangezien of omgekeerd.
Wie wil er als ''derde oog'' nog eens naar kijken en/of evt in geval van twijfel een kopie/foto uit de inschrijving bev. register maken?
Dit kan helpen bij verder zoeken evt in Duitsland ook.
De leeftijden van Johannes Steinebach vermeld in geboorte/overlijdensaktes van zijn kinderen geven ook geen uitsluitsel: je komt dan op heel verschillende geboortejaren uit; blijkbaar was zijn leeftijd vaak niet juist vermeld in de aktes.
2) Het ziet ernaar uit dat ze dus vanuit Zwolle 1-2 keer nog naar elders verhuisd zijn, oa Zutphen.
Is er een bron in Zwolle waarin te vinden zou kunnen zijn vanuit welke plaats ze in Zwolle kwamen in het begin en naar welke plaats ze erna vertrokken (voor ze naar Zutphen gingen m.n) ,
om hun spoor te kunnen volgen?
3) ik kan nergens een huwelijk van ze vinden, dit zal zijn geweest tussen ca. 1814- max. 1820.
In Genlias kan ik niets vinden, ook niet in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, daar ook gekeken hoewel die kans me klein leek.
Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat ze in Duitsland trouwden, alleen zouden ze dan dus vanuit Zwolle weer helemaal naar Koblenz of Rodenbach gegaan zijn ????
Lijkt me in die tijd nogal een verre tocht, maar ja het kan natuurlijk .
Is er iemand die hier nog eens naar zou willen kijken?
evt kopie-onkosten worden natuurlijk vergoed.
Fijn weekend nog en hartelijke groet,
Jettie (Henriette)
Johannes Steinebach x Maria Catharina Froeling - Zwolle
-
osteinebach
Hallo Jettie (Henriette),
Hallo Jettie (Henriette),Hoewel je forumbericht al bijn vijf jaar oud is, probeer ik toch contact met je te leggen.Allereerst, ik ben Olav Steinebach, en in rechte lijn een nazaat van de Duitse Johannes Steinebach en Maria Catharina Froeling. Mijn gehele Steinebach-familie komt uit Zwolle, behalve ik, ik ben in Amsterdam geboren en getogen.Ik ben al vanaf 1995 bezig met de Steinebach-stamboom. Inmiddels heb ik een Zwolse tak uitgespit, maar er is ook een Branbant-Limburgse tak Steinebach ('s-Hertogenbosch en Maastricht), en voorts nog een kleine groep Rotterdamse Steinebachjes (inmiddels uitgestorven). Allemaal zijn ze afkomstig uit het Westerwald in Duitsland, nabij Koblenz.Ook ik ben, net als jij, bezig met het probleem van de geboortedatum van Johannes Steinebach en zijn vrouw Maria Cathartina Froeling. In de archieven van het HCO heb ik ontdekt dat dat 24-5-1783 óf 1788 moet zijn geweest (de drie in 1783 lijkt bedriegelijk veel op een acht!). Als ik alle geboorte- en overlijdensakten van zijn tien kinderen doorspit, kom ik telkens op een ander geboortejaar van Johannes uit: dat varieert van 1785, 1786, 1788, 1789 tot 1790 en 1791. Van Maria C. Froeling weet ik helemaal niets, behalve dat ze op 20 sep 1862 is overleden,"oud 72 jaar" (dus in 1790 geboren). In sommige akten staat de naam Steinebach vaak foutief weergegeven: soms staat er Steinbach (Melcher), soms ook Steinenbach (Maria Christina/Gesina). Lekker verwarrend allemaal! In één geval staat er bij zijn 10e kind Johannes Christianus vermeld als moeder: Johanna Maria Froeling, en als vader Johannes Steinebach. Een buitenechtelijk kind? Voorts ben ik erg benieuwd naar de vroegere verblijfplaats van Johannes en Maria. Ik kan niets vinden over Zutphen, noch in de burgerlijke stand aldaar, noch in het Gelders Archief. Ik weet wel dat hij beroepshalve (hij was "pottenverkooper", evenals zijn vrouw Maria), en dus is hij - getrouwd of niet in Duitsland - regelmatig teruggekeerd naar Koblenz/Sessenhausen. Komplete families pottenverkopers (van de Keulse potten) reisden per schip naar Nederland om hier hun waren te verkopen. Vermoedelijk zijn ze via de Rijn en de IJssel in Zutphen en uiteindelijk in Zwolle terechtgekomen, en daar gebleven. Maar ze zijn ook terechtgekomen in o.a. Utrecht, Amsterdam en Delft (volgens de vakgroep Sociale Geschiedenis van de Universiteit Utrecht). Ik denk dat er niets anders opzit om alles te verifiëren aan de "bron", dwz. in Duitsland. Ik ben van plan in het najaar naar Koblenz te gaan, om daar in het Bundesarchiv Rheinland-Pfaltz en het Stadtsarchiv Koblenz verder te zoeken naar Johannes Steinebach. Tenzij jij (en je kennis) al wat méér gvonden hebben. In dat geval hoop ik dat je op mijn bericht zal reageren. Ik wacht gespannen af. Olav Steinebach, Amsterdam
Hallo Olav,
Hallo Olav,Wat leuk, een reaktie na zo lange tijd!Ik ben helaas nog niks verder gekomen, zelf heb ik geen familierelatie tot de Steinebach's, maar probeerde een kennis te helpen. Helaas loop ik op dezelfde punten vast als jij. Ik vermoed dat ze ergens in DLD getrouwd zijn, maar...waar?Het eerste kind wat ik van ze heb is de doodgeboren zoon in Zutphen, op naam Steenbag,13-4-1820:zn. van Johannes Steinebach (koopman, pottenverkoper) en Maria Catharina Frielink,Frohling) Froeling,Fröling. Ouders wonende te Zutphen, moeder 24 jr, vader 32 jr.En dan 13-3-1821 te Zutphen zoon op naam van de moeder, Maria Catharina FrelinkHet 10e kind, Johannes Christianus is m.i niet buitenechtelijk, maar gewoon een kind uit het huwelijk van Johannes Steinebach en Froling (Froeling hier), dat moeder wat andere voornamen heeft kan te maken hebben met dat haar volledige doop-voornamen er bv 3 waren , of een vergissing van de ambtenaar. Haar -vrijwel zekere- broer Christiaan is getuige bij de geboorteaangifte, vader ook gewoon vermeldMaria Catharina Frohling (en varianten) had een broer Christiaan Frohling, hier een overzicht, ook daar kwam ik niet verder bij gebrek aan opties in DLD, in forums van DLD geprobeerd, maar helaas. Archieven bezoeken is voor mij helaas niet mogelijk, om gezondheidsredenen.Christiaan Frohling) Froeling (Frelink,ovl. na 1823. (volgens huw. akte van zijn zoon is hij dan landbouwer in Rothenbach of Rodenbach in Nassau Walburg)tr. voor 1795met Anna Maria Spilles,ovl. na 1823.Uit dit huwelijk: 1. Maria Catharina Frielink,Frohling) Froeling (Fröling,
geb. te Rodenbach [Duitsland] op 24 apr 1795,
ovl. (67 jaar oud) te Zwolle op 20 sep 1862,
tr. (resp. hoogstens 24 en hoogstens 37 jaar oud) voor 1820
met Johannes Steinebach,
geb. te Koblenz [Duitsland] op 24 mei 1782,
koopman, pottenverkoper,
ovl. (87 jaar oud) te Zwolle op 29 jun 1869. Maria Catharina Frielink,Frohling) Froeling (Fröling.in Duitsland is vaak de tweede voornaam de roepnaam, vandaar waarschijnlijk dat ze zeer vaak voorkomt als Catharina.
----------------------------------.
sinds 1808 te Zwolle, mogelijk met haar broer Christaan naar Zwolle gekomen.
2. Johannes Christiaan (Christiaan) Froeling (Frohling),
geb. te Rodenbach [Duitsland] op 13 mrt 1798, parochie Schoënberg bij Rothenbach Peifensters (?) ,in Hertogdom Nassau)
koopman,
ovl. (74 jaar oud) te Almelo op 25 okt 1872,
tr. (resp. 25 en 27 jaar oud) (1) te Zwolle op 27 mrt 1823
met Johanna Maria van Eelen,
geb. te Breda op 14 jun 1795,
ovl. (54 jaar oud) te Zwolle op 27 mei 1850,
tr. (resp. 53 en 40 jaar oud) (2) te Zwolle op 8 mei 1851
met Anna Elisabeth Gerrijts,
geb. te Leeuwarden op 17 aug 1810,
ovl. (53 jaar oud) te Zwolle op 30 jun 1864. Johannes Christiaan (Christiaan) Froeling (Frohling).ook hier is zijn 2e doopnaam zijn roepnaam,zoals vaak in Dld.
-----------------------------.De vermelde geboortedata van Johannes Steinebach en Catharina Froeling kwamen uit het bev. register als ik me goed herinner, maar het is dus niet zeker dat deze kloppen!!In DLD was vaak de 2e voornaam de roepnaam, het kan dus zijn dat de doopnaam van Johannes met een andere eerste voornaam begon.Het zou fantastisch zijn als je t.z.t in de Duitse archieven verder kunt komen! Zou je me op de hoogte willen houden?Overigens heb ik ook overal gezocht , maar een direkte realatie met andere Steinebach's naar deze familie kon ik niet vinden, althans niet wat het oudste echtpaar betreft.Ik heb destijds niet overal de exacte bronnen vermeld (stom, achteraf!!), omdat ik eigenlijk voor iemand anders aan het zoeken was dus, maar had het wel gecheckt in de aktes en dat klopte, het bev. reg. van Zwolle heb ik niet zelf in kunnen zien, bij gebrek aan ''kunnen reizen'' -;)vriendelijke groet,Jette (Henriette Nuys)
geb. te Rodenbach [Duitsland] op 24 apr 1795,
ovl. (67 jaar oud) te Zwolle op 20 sep 1862,
tr. (resp. hoogstens 24 en hoogstens 37 jaar oud) voor 1820
met Johannes Steinebach,
geb. te Koblenz [Duitsland] op 24 mei 1782,
koopman, pottenverkoper,
ovl. (87 jaar oud) te Zwolle op 29 jun 1869. Maria Catharina Frielink,Frohling) Froeling (Fröling.in Duitsland is vaak de tweede voornaam de roepnaam, vandaar waarschijnlijk dat ze zeer vaak voorkomt als Catharina.
----------------------------------.
sinds 1808 te Zwolle, mogelijk met haar broer Christaan naar Zwolle gekomen.
2. Johannes Christiaan (Christiaan) Froeling (Frohling),
geb. te Rodenbach [Duitsland] op 13 mrt 1798, parochie Schoënberg bij Rothenbach Peifensters (?) ,in Hertogdom Nassau)
koopman,
ovl. (74 jaar oud) te Almelo op 25 okt 1872,
tr. (resp. 25 en 27 jaar oud) (1) te Zwolle op 27 mrt 1823
met Johanna Maria van Eelen,
geb. te Breda op 14 jun 1795,
ovl. (54 jaar oud) te Zwolle op 27 mei 1850,
tr. (resp. 53 en 40 jaar oud) (2) te Zwolle op 8 mei 1851
met Anna Elisabeth Gerrijts,
geb. te Leeuwarden op 17 aug 1810,
ovl. (53 jaar oud) te Zwolle op 30 jun 1864. Johannes Christiaan (Christiaan) Froeling (Frohling).ook hier is zijn 2e doopnaam zijn roepnaam,zoals vaak in Dld.
-----------------------------.De vermelde geboortedata van Johannes Steinebach en Catharina Froeling kwamen uit het bev. register als ik me goed herinner, maar het is dus niet zeker dat deze kloppen!!In DLD was vaak de 2e voornaam de roepnaam, het kan dus zijn dat de doopnaam van Johannes met een andere eerste voornaam begon.Het zou fantastisch zijn als je t.z.t in de Duitse archieven verder kunt komen! Zou je me op de hoogte willen houden?Overigens heb ik ook overal gezocht , maar een direkte realatie met andere Steinebach's naar deze familie kon ik niet vinden, althans niet wat het oudste echtpaar betreft.Ik heb destijds niet overal de exacte bronnen vermeld (stom, achteraf!!), omdat ik eigenlijk voor iemand anders aan het zoeken was dus, maar had het wel gecheckt in de aktes en dat klopte, het bev. reg. van Zwolle heb ik niet zelf in kunnen zien, bij gebrek aan ''kunnen reizen'' -;)vriendelijke groet,Jette (Henriette Nuys)