Hendrik en Jan Hendriks Visscher
Hendrik en Jan Hendriks Visscher
Goedendag,
Ik kom er niet uit, misschien jullie?
Ik zoek de ouders van Jan Hendriks Visscher gehuwd met Willempje Jacobs Dekker, en de doop van hem.
Dit is hun huwelijk:
Zalk, 13 maart 1807:
In het gericht worden in ondertrouw genomen
Jan Hendriks [Visscher], j.m. op 's Herenbroek, geassisteerd met zijn vader H. Visscher,
met
Willempje Jacobs [Dekker], j.d. in Vecaten, geassisteerd met haar vader Jacob Jans, woonachtig in Veecaten.
Jan Hendriks is overleden tijdens de watersnoodramp van 1825, maar er zijn geen ouders vermeld op de akte. Volgens het boek van Pelkwijk ishij begraven in Zwolle.
Kinderen van bovenstaand echtpaar:
Jennigje 1808 vernoemd naar de moeder van Willempje Jacobs Dekker
Berend 1811
Jacob 1818 vernoemd naar de vader van Willempje Jacobs Dekker
Jan 1822
Hendrik 1822 vernoemd naar de vader van Jan Hendriks Visscher
Nu kan ik in het ORA Zwollerkerspel summier wat vinden, waarbij het ook nog de vraag is, of ik de juiste Hendrik te pakken heb.
13 apr 1762 - Gecompareerd zijn Hendrik Derks, Hermen Jans en Hendrik Visser, de eerste als voogd over de vier onmondige kinderen van wijlen Gerrit Egberts, bij Gerrigje Dirks in echte verwekt, de beide laatsten aangetrouwde ooms van die kinderen. Zij verklaren, dat voornoemde Gerrigjen Dirks is overleden.
Het betreft dit echtpaar: 22-02-1750 Gerrit Egberts weduwenaar in Westenholte met
Gerrigjen Dirks j.d. in Veekaten
Maar ook via hun kan ik de connectie niet maken.
Via Genlias heb ik ook ene Hendrik Visscher gevonden, maar verder ook geen info over kunnen vinden.
Hendrik Visscher Overlijdensdatum: 28-03-1812 Leeftijd: 90 [dus geboren rond 1722]
Overlijdensplaats: IJsselmuiden
geboortig uit Hanover; ouders niet vermeld
Begraven te IJsselmuiden op 31 maart 1812
En in de register Civique van 1811 in IJsselmuiden staat: [Overigens in andere tellingen te IJsselmuiden kom ik hun nergens tegen]
Visscher, Jan landbouwer geb.2 sep 1771
Maar natuurlijk geen doop van ene Jan Visscher rond die datum. Wel vond ik deze:
13-12-1772 Jan, Hendrik Gerrits en Aaltjen Jans Neuteboom.
Waarvan dit het huwelijk is:
1764-03-31 - Hendk. Gerrits, j.m. in Oosterholt, en Aaltjen Jans Neuteboom, j.dr. te Westenholte - de geboden moeten mede te IJsselmuijden gaen - den 21 April 1764 att. verleent om daar te trouwen - Z.G. Jan Jans in Spoolde, H.G. Hendrientje Harms - Ondertr./tr. Zwolle
Maar volgens mij is dit een Slagter en geen Visscher.
Je ziet het... ik draai in kringetjes rond en kan best wat hulp gebruiken.
Annelies
[ 21. Februari 2012, 14:17: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
Ik kom er niet uit, misschien jullie?
Ik zoek de ouders van Jan Hendriks Visscher gehuwd met Willempje Jacobs Dekker, en de doop van hem.
Dit is hun huwelijk:
Zalk, 13 maart 1807:
In het gericht worden in ondertrouw genomen
Jan Hendriks [Visscher], j.m. op 's Herenbroek, geassisteerd met zijn vader H. Visscher,
met
Willempje Jacobs [Dekker], j.d. in Vecaten, geassisteerd met haar vader Jacob Jans, woonachtig in Veecaten.
Jan Hendriks is overleden tijdens de watersnoodramp van 1825, maar er zijn geen ouders vermeld op de akte. Volgens het boek van Pelkwijk ishij begraven in Zwolle.
Kinderen van bovenstaand echtpaar:
Jennigje 1808 vernoemd naar de moeder van Willempje Jacobs Dekker
Berend 1811
Jacob 1818 vernoemd naar de vader van Willempje Jacobs Dekker
Jan 1822
Hendrik 1822 vernoemd naar de vader van Jan Hendriks Visscher
Nu kan ik in het ORA Zwollerkerspel summier wat vinden, waarbij het ook nog de vraag is, of ik de juiste Hendrik te pakken heb.
13 apr 1762 - Gecompareerd zijn Hendrik Derks, Hermen Jans en Hendrik Visser, de eerste als voogd over de vier onmondige kinderen van wijlen Gerrit Egberts, bij Gerrigje Dirks in echte verwekt, de beide laatsten aangetrouwde ooms van die kinderen. Zij verklaren, dat voornoemde Gerrigjen Dirks is overleden.
Het betreft dit echtpaar: 22-02-1750 Gerrit Egberts weduwenaar in Westenholte met
Gerrigjen Dirks j.d. in Veekaten
Maar ook via hun kan ik de connectie niet maken.
Via Genlias heb ik ook ene Hendrik Visscher gevonden, maar verder ook geen info over kunnen vinden.
Hendrik Visscher Overlijdensdatum: 28-03-1812 Leeftijd: 90 [dus geboren rond 1722]
Overlijdensplaats: IJsselmuiden
geboortig uit Hanover; ouders niet vermeld
Begraven te IJsselmuiden op 31 maart 1812
En in de register Civique van 1811 in IJsselmuiden staat: [Overigens in andere tellingen te IJsselmuiden kom ik hun nergens tegen]
Visscher, Jan landbouwer geb.2 sep 1771
Maar natuurlijk geen doop van ene Jan Visscher rond die datum. Wel vond ik deze:
13-12-1772 Jan, Hendrik Gerrits en Aaltjen Jans Neuteboom.
Waarvan dit het huwelijk is:
1764-03-31 - Hendk. Gerrits, j.m. in Oosterholt, en Aaltjen Jans Neuteboom, j.dr. te Westenholte - de geboden moeten mede te IJsselmuijden gaen - den 21 April 1764 att. verleent om daar te trouwen - Z.G. Jan Jans in Spoolde, H.G. Hendrientje Harms - Ondertr./tr. Zwolle
Maar volgens mij is dit een Slagter en geen Visscher.
Je ziet het... ik draai in kringetjes rond en kan best wat hulp gebruiken.
Annelies
[ 21. Februari 2012, 14:17: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
- ria van bessen
Annelies,Volgens mij kan Jan
Annelies,
Volgens mij kan Jan weleens de zoon zijn van Hendrik Willems Visscher en Aaltjen Jacobs.
Ik zou je aanraden een mail naar Albert te sturen over het hoe en wat.
groet Ria
Volgens mij kan Jan weleens de zoon zijn van Hendrik Willems Visscher en Aaltjen Jacobs.
Ik zou je aanraden een mail naar Albert te sturen over het hoe en wat.
groet Ria
Hallo Ria,Waar vind je
Hallo Ria,
Waar vind je Hendrik Willems Visscher?
Uit Zwartsluis?
Want dan vind ik dit:
Jan Hendriks VISSCHER, gedoopt op 02-11-1774 te Zwartsluis (getuige(n): Aaltjen Willems Visscher), begraven op 22-08-1801 te Zwartsluis op 26-jarige leeftijd.
En mijn Jan Hendriks Visscher is overleden in 1825, dus dat strookt dan niet. Er moet er nog eentje zijn denk ik.
Albert had ik al gevraagd, ik dacht namelijk dat hij uit Genemuiden zou komen. Maar helaas Albert had ook niets over de ouders van Hendrik Visscher.
Groetjes Annelies
Waar vind je Hendrik Willems Visscher?
Uit Zwartsluis?
Want dan vind ik dit:
Jan Hendriks VISSCHER, gedoopt op 02-11-1774 te Zwartsluis (getuige(n): Aaltjen Willems Visscher), begraven op 22-08-1801 te Zwartsluis op 26-jarige leeftijd.
En mijn Jan Hendriks Visscher is overleden in 1825, dus dat strookt dan niet. Er moet er nog eentje zijn denk ik.
Albert had ik al gevraagd, ik dacht namelijk dat hij uit Genemuiden zou komen. Maar helaas Albert had ook niets over de ouders van Hendrik Visscher.
Groetjes Annelies
- ria van bessen
En zijn overlijdensakte
En zijn overlijdensakte levert ook niets op?
groet Ria
groet Ria
Jan Hendriks is overleden
Jan Hendriks is overleden tijdens de watersnoodramp van 1825, maar er zijn geen ouders vermeld op de akte. Volgens het boek van Pelkwijk is hij begraven in Zwolle.
[ 21. Februari 2012, 22:42: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
[ 21. Februari 2012, 22:42: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
- ria van bessen
Is het deze ?- de enige in
Is het deze ?- de enige in het register civique 1811
Visscher Hendrik Bastiaans visser 3 apr. 1757 Zalk 3990
dan zou dit zijn zoon kunnen zijn
Visscher Jan landbouwer 2 sep. 1771 IJsselmuijden 3670
of deze
Visscher Jan Hendriks arbeider 29 sep. 1783 Genemuijden 3156
groet Ria
Visscher Hendrik Bastiaans visser 3 apr. 1757 Zalk 3990
dan zou dit zijn zoon kunnen zijn
Visscher Jan landbouwer 2 sep. 1771 IJsselmuijden 3670
of deze
Visscher Jan Hendriks arbeider 29 sep. 1783 Genemuijden 3156
groet Ria
Uit Genemuiden is te jong,
Uit Genemuiden is te jong, mijn Jan Hendriks huwt in 1807. Die in IJsselmuiden kan ik niet vinden in de doopboeken zoals eerder aangegeven.
Ik ben verder gaan zoeken met de bovenste van Zalk.
Dan kom ik in Westenholte terecht als het dezelfde is.
4 jan 1782 Verschenen is Hendrik Visser, weduwnaar van Zwaentjen Derks uit Westenholte. Hij heeft over zijn drie minderjarige kinderen Berendina, Jan en Derkjen Visser, tot mombers verzocht Hendrik Derks, oom van moeders zijde, en Gerrit Peters Bontemutse, nabuer.
Opvallend aan dit gezin is dat Berentje Hendriks voor de 2e keer in Zalk huwt. Kinderen uit dit huwelijk worden gedoopt te Zalk
Jan Hendriks huwt met Willempje Jacobjs Dekker ook in Zalk.
Derkje/Dirkje is dienstmeid in Kamperveen en later in 1800 te Kampereiland, en daarna ben ik haar kwijt.
Misschien is dus mijn Jan Hendriks Visscher een zoon van Hendrik Visscher en Zwaantje Dirks. Maar ik kan verder weer niets vinden over dit gezin, geen dopen in Zalk, Zwolle, IJsselmuiden.
Wie weet er meer?
[ 22. Februari 2012, 17:21: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
Ik ben verder gaan zoeken met de bovenste van Zalk.
Dan kom ik in Westenholte terecht als het dezelfde is.
4 jan 1782 Verschenen is Hendrik Visser, weduwnaar van Zwaentjen Derks uit Westenholte. Hij heeft over zijn drie minderjarige kinderen Berendina, Jan en Derkjen Visser, tot mombers verzocht Hendrik Derks, oom van moeders zijde, en Gerrit Peters Bontemutse, nabuer.
Opvallend aan dit gezin is dat Berentje Hendriks voor de 2e keer in Zalk huwt. Kinderen uit dit huwelijk worden gedoopt te Zalk
Jan Hendriks huwt met Willempje Jacobjs Dekker ook in Zalk.
Derkje/Dirkje is dienstmeid in Kamperveen en later in 1800 te Kampereiland, en daarna ben ik haar kwijt.
Misschien is dus mijn Jan Hendriks Visscher een zoon van Hendrik Visscher en Zwaantje Dirks. Maar ik kan verder weer niets vinden over dit gezin, geen dopen in Zalk, Zwolle, IJsselmuiden.
Wie weet er meer?
[ 22. Februari 2012, 17:21: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
Inmiddel heb ik dit gevonden,
Inmiddel heb ik dit gevonden, het irritante is dat ik geen patroniem heb kunnen vinden, dus ik weet nog steeds niet of ik de goede te pakken heb.
En de geboorte/doop datum komt niet overeen met wat in de RC staat van 1811 [= 2 sep. 1771] in IJsselmuiden. Maar dat gebeurd geloof ik vaker dat die datum niet klopt.
In Zalk duikt een Hendrik Bastiaans Visscher op, beroep visser geboren 3 apr. 1757 Zalk
Al zoekend heb ik deze gegevens boven water gekregen:
Zwolle huwelijk
11-05-1761 Hendrik Vischer j.m. in Westenholte met
Swaentie Derks Bijvank j.d. mede aldaar
S.G. Arendt Meenteboer
H.G. Harmtie Assies
Zwolle NG dopen
1. 25-03-1764 Jannigjen dochter van Hendrik Visser en Zwaantje Derks in de Betlehemse kerk
2. 08-12-1765 Derkje, dochter van Hendrik Visscher en Zwaantjen Derks in de Groote kerk, woonende in Westerholte
3. 03-01-1768 Jennigjen dochter van Hendrik Visser en Zwaantje Derks in de Groote kerk, woonende in Westenholte.
4.12-11-1769 Derkjen dochter van Hendrik Visscher en Zwaantjen Derks in de Broerenkerk
5. 07-03-1762 Berentje/Berendina dochter van Hendrik Visscher en Zwaantje Derks in de Broeren kerk. Zalk, begraven 5-2-1806 X Zalk 16-2-1794 Jan Berends Hekhuizen. Berendje was weduwe van Gerrit Teunis. Jan Berents Hekhuizen komt van Heino.
Kinderen van dit echtpaar:
5a. Hendrik ~ Zalk 29-3-1796 getuige is zijn tante Dirkje Hendriks Visscher.
5b. Berend ~ Zalk 10-9-1797
5c. Dirk ~ Zalk 2-6-1799
5d. Aaltje ~ Zalk 15-9-1800 getuige is haar tante Dirkje Hendriks Visscher.
5e. Hendricus ~ Zalk 13-7-1804
6. 16-02-1772 Jan zoon van Hendrik Visscher en Zwaantje Derks in de Grote kerk
7. gedoopt 21-07-1774 geboren 17-07-1774 Derk zoon van Hendrik Visser en Swaantien Derks in Westenholte Klaasjen Everts vrou van Hendrik Jans, in Westenholte.
8. gedoopt 30-07-1775 geboren 27-07-1775 Derkjen/Dirkje dochter van Hendrik Visscher en Swaantjen Derks in Westenholte Aaltjen Herms vrouw van Mannes Jans, in Westenholte. In 1797 dienstmeid bij Jacob Jans op de Zande Kamperveen. In 1800 dienstmaagd bij Gerrit Koetze op Kampereiland.
Overleden
In Kampen is er een overlijdensakte te vinden Dirkje Hendriks Visscher oud 86 jaar geboren te Zwolle, zonder beroep, gehuwd aan Hendrik Koekkoek, zonder beroep, de ouders van de overledene zijn onbekend. Overleden te Kampen op den 31 oktober 1854 s morgens te 3 uur in het huis staande in de Nieuwstraat wijk 4 nummer 197.
IJsselmuiden huwelijk 21-3-1829
Harmen Koekkoek geb. datum 17-2-1805 te IJsselmuiden
met
Grietje Bastiaan geb. datum 7-2-1802 Wilsum. Ouders Hendrik Roelofs Koekkoek en Dirkje Hendriks Visscher.
In Wilsum geen doop te vinden, er is een hiaat.
Zwaantje Dirks ? voor 4-1-1782 Zie voogdijakte opgesteld in Zwollerkerspel.
Hendrik Visscher huwt in 1782 met Maria van ?s Herendam.
[ 22. Februari 2012, 19:31: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
En de geboorte/doop datum komt niet overeen met wat in de RC staat van 1811 [= 2 sep. 1771] in IJsselmuiden. Maar dat gebeurd geloof ik vaker dat die datum niet klopt.
In Zalk duikt een Hendrik Bastiaans Visscher op, beroep visser geboren 3 apr. 1757 Zalk
Al zoekend heb ik deze gegevens boven water gekregen:
Zwolle huwelijk
11-05-1761 Hendrik Vischer j.m. in Westenholte met
Swaentie Derks Bijvank j.d. mede aldaar
S.G. Arendt Meenteboer
H.G. Harmtie Assies
Zwolle NG dopen
1. 25-03-1764 Jannigjen dochter van Hendrik Visser en Zwaantje Derks in de Betlehemse kerk
2. 08-12-1765 Derkje, dochter van Hendrik Visscher en Zwaantjen Derks in de Groote kerk, woonende in Westerholte
3. 03-01-1768 Jennigjen dochter van Hendrik Visser en Zwaantje Derks in de Groote kerk, woonende in Westenholte.
4.12-11-1769 Derkjen dochter van Hendrik Visscher en Zwaantjen Derks in de Broerenkerk
5. 07-03-1762 Berentje/Berendina dochter van Hendrik Visscher en Zwaantje Derks in de Broeren kerk. Zalk, begraven 5-2-1806 X Zalk 16-2-1794 Jan Berends Hekhuizen. Berendje was weduwe van Gerrit Teunis. Jan Berents Hekhuizen komt van Heino.
Kinderen van dit echtpaar:
5a. Hendrik ~ Zalk 29-3-1796 getuige is zijn tante Dirkje Hendriks Visscher.
5b. Berend ~ Zalk 10-9-1797
5c. Dirk ~ Zalk 2-6-1799
5d. Aaltje ~ Zalk 15-9-1800 getuige is haar tante Dirkje Hendriks Visscher.
5e. Hendricus ~ Zalk 13-7-1804
6. 16-02-1772 Jan zoon van Hendrik Visscher en Zwaantje Derks in de Grote kerk
7. gedoopt 21-07-1774 geboren 17-07-1774 Derk zoon van Hendrik Visser en Swaantien Derks in Westenholte Klaasjen Everts vrou van Hendrik Jans, in Westenholte.
8. gedoopt 30-07-1775 geboren 27-07-1775 Derkjen/Dirkje dochter van Hendrik Visscher en Swaantjen Derks in Westenholte Aaltjen Herms vrouw van Mannes Jans, in Westenholte. In 1797 dienstmeid bij Jacob Jans op de Zande Kamperveen. In 1800 dienstmaagd bij Gerrit Koetze op Kampereiland.
Overleden
In Kampen is er een overlijdensakte te vinden Dirkje Hendriks Visscher oud 86 jaar geboren te Zwolle, zonder beroep, gehuwd aan Hendrik Koekkoek, zonder beroep, de ouders van de overledene zijn onbekend. Overleden te Kampen op den 31 oktober 1854 s morgens te 3 uur in het huis staande in de Nieuwstraat wijk 4 nummer 197.
IJsselmuiden huwelijk 21-3-1829
Harmen Koekkoek geb. datum 17-2-1805 te IJsselmuiden
met
Grietje Bastiaan geb. datum 7-2-1802 Wilsum. Ouders Hendrik Roelofs Koekkoek en Dirkje Hendriks Visscher.
In Wilsum geen doop te vinden, er is een hiaat.
Zwaantje Dirks ? voor 4-1-1782 Zie voogdijakte opgesteld in Zwollerkerspel.
Hendrik Visscher huwt in 1782 met Maria van ?s Herendam.
[ 22. Februari 2012, 19:31: Bericht gewijzigd door: Annelies Koetsier ]
Albert, ik heb 5 kinderen
Albert, ik heb 5 kinderen gevonden, wie is de 6e?
- ria van bessen
Annelies,Waarom is die uit
Annelies,
Waarom is die uit Genemuiden te jong?, 24 jaar als je trouwt...
En die uit Ijsselmuiden - heb je geen doop in 's Heerenbroek [ Zalk of Zwolle] kunnen vinden ?
Dat de plaats er achter staat betekent dat ze daar wonen, niet dat ze daar zijn geboren, toch?
Waarom is die uit Genemuiden te jong?, 24 jaar als je trouwt...
En die uit Ijsselmuiden - heb je geen doop in 's Heerenbroek [ Zalk of Zwolle] kunnen vinden ?
Dat de plaats er achter staat betekent dat ze daar wonen, niet dat ze daar zijn geboren, toch?