IJmenschot onder Tongeren
IJmenschot onder Tongeren
Beste forumleden,
Onderstaande opstelling heb ik samengesteld van de bewoners van 't IJmenschot. Is er meer informatie over hun voorgeslacht? Genealogische gegevens tot eind 19e eeuw heb ik overigens voor geinteresseerden.
Met dank en groet
Mark
Generatie I
I. Antony Neulen op 't IJmeschot, bouwman op 't IJmenschot, tr. met
Gerarda (Gergjen) Hendrix.
Uit dit huwelijk een zoon:
1. Wilhelmus (Willem) Teunissen IJmenschot, ged. te Wijhe op 29 sep 1724, ovl. (hoogstens 86 jaar oud) voor 1811, volgt II.
Generatie II
II. Wilhelmus (Willem) Teunissen IJmenschot (volgens de volkstelling van 1748 is Willem enig kind), zn. van Antony Neulen op 't IJmeschot (I) [blz. ] (bouwman op 't IJmenschot) en Gerarda (Gergjen) Hendrix, ged. te Wijhe op 29 sep 1724 (getuige: Maria Jans), bouwman op 't IJmenschot of Groot Iemschot onder Tongeren, ovl. (hoogstens 86 jaar oud) voor 1811, kerk.huw. (ongeveer 25 jaar oud) te Wijhe op 5 apr 1750 (getuigen: Helena Mechtildis Schaapman en Joanna Gerris in Hulst) met
Henrica (Henderine) Wilhelmi Kiekenbos.
Uit dit huwelijk 4 kinderen:
1. Joannes Willemsz (Groot) Iemschot, ged. RK te Wijhe op 21 aug 1750 (getuige: Matrina Everardina Roelofs in Logt).
2. Gerardus Joannes (Jan) Willems aan 't IJmenschot, ged. te Raalte op 7 nov 1756.
3. Antonia an 't Immenschot, ged. te Raalte op 2 mei 1760 (getuige: johanna uxore an Bosmanshuis - Tongeren).
4. Wilhelmus Joannes, ged. te Raalte op 27 sep 1763 (getuige: Antonia sorore matris).
Onderstaande opstelling heb ik samengesteld van de bewoners van 't IJmenschot. Is er meer informatie over hun voorgeslacht? Genealogische gegevens tot eind 19e eeuw heb ik overigens voor geinteresseerden.
Met dank en groet
Mark
Generatie I
I. Antony Neulen op 't IJmeschot, bouwman op 't IJmenschot, tr. met
Gerarda (Gergjen) Hendrix.
Uit dit huwelijk een zoon:
1. Wilhelmus (Willem) Teunissen IJmenschot, ged. te Wijhe op 29 sep 1724, ovl. (hoogstens 86 jaar oud) voor 1811, volgt II.
Generatie II
II. Wilhelmus (Willem) Teunissen IJmenschot (volgens de volkstelling van 1748 is Willem enig kind), zn. van Antony Neulen op 't IJmeschot (I) [blz. ] (bouwman op 't IJmenschot) en Gerarda (Gergjen) Hendrix, ged. te Wijhe op 29 sep 1724 (getuige: Maria Jans), bouwman op 't IJmenschot of Groot Iemschot onder Tongeren, ovl. (hoogstens 86 jaar oud) voor 1811, kerk.huw. (ongeveer 25 jaar oud) te Wijhe op 5 apr 1750 (getuigen: Helena Mechtildis Schaapman en Joanna Gerris in Hulst) met
Henrica (Henderine) Wilhelmi Kiekenbos.
Uit dit huwelijk 4 kinderen:
1. Joannes Willemsz (Groot) Iemschot, ged. RK te Wijhe op 21 aug 1750 (getuige: Matrina Everardina Roelofs in Logt).
2. Gerardus Joannes (Jan) Willems aan 't IJmenschot, ged. te Raalte op 7 nov 1756.
3. Antonia an 't Immenschot, ged. te Raalte op 2 mei 1760 (getuige: johanna uxore an Bosmanshuis - Tongeren).
4. Wilhelmus Joannes, ged. te Raalte op 27 sep 1763 (getuige: Antonia sorore matris).
-
Annelies Onijs Koetsier
Ken je deze akte ook?
het zou zijn doop kunnen zijn te Raalte
15-1-1688
*Tonis z.v. Neule Derks mdr. Aaltjen Tonissen op het Voorthuis in Tijenraan
15-1-1688
*Tonis z.v. Neule Derks mdr. Aaltjen Tonissen op het Voorthuis in Tijenraan
Blijkbaar was Gerarda Hendrix
Blijkbaar was Gerarda Hendrix al eerder getrouwd op het IJmenschot:
RK doop Wijhe 23-10-1718: Maria dv. Wilhelmi Gerrits en Gerarda Hendrix op't IJmeschot, matrina Joa. Hendrix.
NG doop Raalte 28-02-1712: Gerrijt zv. Willem Gerrijts en Gerrichje Henrijks, op IJmschot
NG doop Raalte 03-05-1713: Geertruit dv. Willem Gerrijts en Gerrichje Henrijks op het IJmschot
groet
Peter
RK doop Wijhe 23-10-1718: Maria dv. Wilhelmi Gerrits en Gerarda Hendrix op't IJmeschot, matrina Joa. Hendrix.
NG doop Raalte 28-02-1712: Gerrijt zv. Willem Gerrijts en Gerrichje Henrijks, op IJmschot
NG doop Raalte 03-05-1713: Geertruit dv. Willem Gerrijts en Gerrichje Henrijks op het IJmschot
groet
Peter
Beste Annelies,
Beste Annelies,
Dank je wel! Ik had niet aan Raalte gedacht bij dit Wijhese erf. Zoeken in het doopboek (NG) van Raalte levert onderstaande dopen op. Kennelijk is er naast de nog onduidelijke erfopvolging/herverpachting ook nog sprake van een Groot en Klein IJm(en)schot.
Dank tot zover,
Mark
12 december 1688 Harmijntjen dr van Gerlich Jansen en Geesjen Harmsen, op het Ymschot onder Wijhe
10 april 1691 Betjen, dr van Gerlich Jansen en Geesjen Harmsen op ’t IJmschott.. in Tongeren onder Wijhe
14 juli 1692 Anna Maria, dr van Henrick Neulen en Fenneken Gerritz, op ’t IJmschot onder Wijhe
17 november 1695 Janna dr van Henrik Kornelissen en Fenneken Gerritz, op ’t IJmschot onder Wijhe
31 juli 1701 Maria dr van Henrick Neulen en Fenneken Gerrits, op het IJmschot
20 maart 1698 Bartha, dr van Henrick Nellis en Fenneken, op IJmschot te Wijhe
26 februari 1706 Jacobus zn van Hendrik Willems en Jenneken Tonis, op het Groote IJmschot te Wijhe
28 februari 1712 Gerrijt, zn van Willem Gerrijts en Gerrichje Henrijks, IJmschot
3 mei 1713 Geertruit, dr van Willem Gerrijts en Geerichje Henrijks, op het IJmschot
9 augustus 1722, Willemijna dr van Henrijk Henrijksz en Jennichje Tonis, op het kleine IJmenschot
16 september 1725 Teuntje, dr van Henrijk Henrijksz en Jennichje Tonis, op kleine Ymenschot
Het vuurstedengeld van 1682 spreekt van :
Henrijck op 't IJmenschot
Geerlich op 't IJmenschot
beide met één vuurstede
Dank je wel! Ik had niet aan Raalte gedacht bij dit Wijhese erf. Zoeken in het doopboek (NG) van Raalte levert onderstaande dopen op. Kennelijk is er naast de nog onduidelijke erfopvolging/herverpachting ook nog sprake van een Groot en Klein IJm(en)schot.
Dank tot zover,
Mark
12 december 1688 Harmijntjen dr van Gerlich Jansen en Geesjen Harmsen, op het Ymschot onder Wijhe
10 april 1691 Betjen, dr van Gerlich Jansen en Geesjen Harmsen op ’t IJmschott.. in Tongeren onder Wijhe
14 juli 1692 Anna Maria, dr van Henrick Neulen en Fenneken Gerritz, op ’t IJmschot onder Wijhe
17 november 1695 Janna dr van Henrik Kornelissen en Fenneken Gerritz, op ’t IJmschot onder Wijhe
31 juli 1701 Maria dr van Henrick Neulen en Fenneken Gerrits, op het IJmschot
20 maart 1698 Bartha, dr van Henrick Nellis en Fenneken, op IJmschot te Wijhe
26 februari 1706 Jacobus zn van Hendrik Willems en Jenneken Tonis, op het Groote IJmschot te Wijhe
28 februari 1712 Gerrijt, zn van Willem Gerrijts en Gerrichje Henrijks, IJmschot
3 mei 1713 Geertruit, dr van Willem Gerrijts en Geerichje Henrijks, op het IJmschot
9 augustus 1722, Willemijna dr van Henrijk Henrijksz en Jennichje Tonis, op het kleine IJmenschot
16 september 1725 Teuntje, dr van Henrijk Henrijksz en Jennichje Tonis, op kleine Ymenschot
Het vuurstedengeld van 1682 spreekt van :
Henrijck op 't IJmenschot
Geerlich op 't IJmenschot
beide met één vuurstede
-
Annelies Onijs Koetsier
Ik heb het allemaal niet
Ik heb het allemaal niet gecontroleerd, maar je moet wel opassen met de Ymenschot van raalte met Wijhe te verbinden.
Blijkens het oud rechtelijk archief van Raalte dd 4-12-1792 is er ook een katerstede "Ouwde Iemenschot" onder Tyenraan te Raalte.
Het werd ouwe Iemenschot of Joden Teunis genoemd.
Wist je trouwens dat iemen, bijen zijn?
En wist je dat je via het archief van Deventer, ook gegevens van de Wijhense Iemenschot kunt vinden?
Blijkens het oud rechtelijk archief van Raalte dd 4-12-1792 is er ook een katerstede "Ouwde Iemenschot" onder Tyenraan te Raalte.
Het werd ouwe Iemenschot of Joden Teunis genoemd.
Wist je trouwens dat iemen, bijen zijn?
En wist je dat je via het archief van Deventer, ook gegevens van de Wijhense Iemenschot kunt vinden?
-
Annelies Onijs Koetsier
Vreemd maar waar; ik kan mijn
Vreemd maar waar; ik kan mijn oude vertrouwde brouwser Explorer niet gebruiken om iets te kopieren naar dit invoerveld.
Dus moest ik Chrome inladen.
Dit voor jou ter zijde.
Op de site van Deventer kan je onder andere dit vinden:
naam:
Moddergat
omschrijving:
Boedelscheiding. Genoemd worden Hendrika Moddergat x G.J. Iemenschot,] Johanna Moddergat; Maria Moddergat en Gerritdina Moddergat en 4 onmondigen.
bron:
ID 864 (Notarissen te Deventer) H.J. Kronenberg ter Deventer, akte 726, Inv. nr. 726, Inv. nr. 401.
datum:
22-12-1833
plaats:
Wijhe
buurschap:
Tongeren
eigenaar:
bewoner:
Gerrit Jan Moddergat (ovl) x Femia Moddergat en kinderen ( Meester Jan)
Daarnaast vraag ik mij af, zoek je de geschiedenis uit van het erf, of van één bepaalde familie?
Je bent op de hoogte van het feit dat het geen familienamen zijn?
Dus moest ik Chrome inladen.
Dit voor jou ter zijde.
Op de site van Deventer kan je onder andere dit vinden:
naam:
Moddergat
omschrijving:
Boedelscheiding. Genoemd worden Hendrika Moddergat x G.J. Iemenschot,] Johanna Moddergat; Maria Moddergat en Gerritdina Moddergat en 4 onmondigen.
bron:
ID 864 (Notarissen te Deventer) H.J. Kronenberg ter Deventer, akte 726, Inv. nr. 726, Inv. nr. 401.
datum:
22-12-1833
plaats:
Wijhe
buurschap:
Tongeren
eigenaar:
bewoner:
Gerrit Jan Moddergat (ovl) x Femia Moddergat en kinderen ( Meester Jan)
Daarnaast vraag ik mij af, zoek je de geschiedenis uit van het erf, of van één bepaalde familie?
Je bent op de hoogte van het feit dat het geen familienamen zijn?
Beste Annelies,
Beste Annelies,
Dank. Mijn onderzoek is in het kader van mijn kwartierstaat, die zich voor een niet onbelangrijk deel in dit gebied afspeelt. Met de belangstelling voor de voorouders komt ook de belangstelling voor de geschiedenis van het gebied zelf, en de boerderijen hierin. Ik weet dat het geen familienamen zijn; van vaderskant zijn we van origine Kleefs-Gelders en de naam gaat 'gewoon' van vader op zoon. In mijn moeders lijn zie ik de gevoerde naam op een gegeven moment haast per generatie verspringen.
Groet
Mark
Dank. Mijn onderzoek is in het kader van mijn kwartierstaat, die zich voor een niet onbelangrijk deel in dit gebied afspeelt. Met de belangstelling voor de voorouders komt ook de belangstelling voor de geschiedenis van het gebied zelf, en de boerderijen hierin. Ik weet dat het geen familienamen zijn; van vaderskant zijn we van origine Kleefs-Gelders en de naam gaat 'gewoon' van vader op zoon. In mijn moeders lijn zie ik de gevoerde naam op een gegeven moment haast per generatie verspringen.
Groet
Mark
-
MJ.Iemenschot
Beste Annelies,
Beste Annelies, Interessant! Ik ben op zoek naar de oorsprong van mijn familienaam: Iemenschot.Dit ga ik verder uitzoeken. Kunt u vertellen wat u hierover al weet?Misschien kunt u ook tips geven in welke richting ik het beste kan zoeken.Vast hartelijk dank.Marie
-
MJ.Iemenschot
Hallo Mark,
Hallo Mark,Ik ben op zoek naar de oorsprong van mijn familienaam Iemenschot en ik denk dat ik deze dankzij uw onderzoek heb gevonden.Ik begrijp dat t'IJm(en)schot een erf (hoeve/boederij) in Tongeren onder Wijhe was in de 17e eeuw? Kunt u mij hierover vertellen wat u weet?Ook ben ik zeer geinteresseerd in de genealogische gegevens die u heeft van ijmenschot.Bij voorbaat hartelijk dank. Ik kwam overigens het volgende nog tegen in een gedigitaliseerd Doopboek raalte (geneaknowhow.net) 22?01?1665 zoon: Derck vader: Tonis Hermsz moeder: Fenne Derck, op 't IJmschot in tongeren Wijhe
- ria van bessen
Dag M.J. Iemenschot,
Dag M.J. Iemenschot, Het beste kunt u uw gegevens die u al hebt hier plaatsen zodat u gericht geholpen kunt worden. Dat vanwege het kleine Ijmenschot, het grote Ijmenschot, het olde Ijmenschot en nog het Ijmschot in Wijhe.Daarnaast is er sprake van RK én NG families die op de erven wonen.Is dus uw voorgeslacht RK of NG? groet Ria van Bessen