Gerrit Jan Arends

Alles wat met genealogie te maken heeft.
domuslucis

Gerrit Jan Arends

Bericht door domuslucis » 10 apr 2014, 21:30

Deze informatie heb ik van Wiewaswie afgehaald.Het vreemde is dat Gerrit Jan Arends hier de echtgenoot was van Hendrika Rookhuis, maar de weduwnaar van Geze Oude Hulst. Let op de namen van de ouders van Gerrit Jan!!1) Het overlijden van Gerrit Jan Overledene:Gerrit Jan ArendsGeslacht:ManGeboorteplaats:WeerseloLeeftijd:45Beroep:LandbouwerRelatie:Hendrika Rookhuis (waarmee getrouwd opRelatiesoort:PartnerVader:Frederik ArendsMoeder:Geze BraambergGebeurtenis:OverlijdenDatum:dinsdag 27 februari 1838Gebeurtenisplaats:Lemselo (Weerselo)Documenttype:BS OverlijdenErfgoedinstelling:Historisch Centrum OverijsselPlaats instelling:ZwolleCollectiegebied:OverijsselArchief:0123Registratienummer:13265Aktenummer:26Registratiedatum:27 februari 1838Akteplaats:WeerseloOpmerking:weduwnaar van Geze Oude Holst  2) Het huwelijk met Hendrika Rookhuis: Bruidegom:Gerardus Joannes ArendsGeboorteplaats:WeerseloLeeftijd:34Beroep:LandbouwerVader bruidegom:Fredrik ArendsBeroep:LandbouwerMoeder bruidegom:Geese PausBeroep:landbouwsterBruid:Hendrica RookhuisGeboorteplaats:WeerseloLeeftijd:32Beroep:dienstmaagdVader bruid:Gerrit RookhuisBeroep:LandbouwerMoeder bruid:Janna KavikBeroep:landbouwsterGebeurtenis:HuwelijkDatum:woensdag 18 september 1822Gebeurtenisplaats:WeerseloDocumenttype:BS HuwelijkErfgoedinstelling:Historisch Centrum OverijsselPlaats instelling:ZwolleCollectiegebied:OverijsselArchief:0123Registratienummer:13086Aktenummer:25Registratiedatum:18 september 1822Akteplaats:WeerseloOpmerking:weduwnaar van Gesina oude Hulst Dit is het gedeelte over het overlijden van Geze Oude Hulst/Holst:  3) Overledene:Gesina Oude HulstGeslacht:VrouwGeboorteplaats:DenekampLeeftijd:40Relatie:Gerrit Jan ArendsRelatiesoort:PartnerVader:Harmen Oude HulstMoeder:Geertruij Oude MoleGebeurtenis:OverlijdenDatum:donderdag 18 april 1822Gebeurtenisplaats:Lemselo (Weerselo)Documenttype:BS OverlijdenErfgoedinstelling:Historisch Centrum OverijsselPlaats instelling:ZwolleCollectiegebied:OverijsselArchief:0123Registratienummer:13263Aktenummer:30Registratiedatum:19 april 1822Akteplaats:Weerselo Dit gaat over het huwelijk met Geze Oude Hulst/Ophuis:  4) Bruidegom:Gerrit Jan ArendsGeboorteplaats:-Bruid:Geeze OphuisGeboorteplaats:-Vader bruid:Hermen OphuisBeroep:LandbouwerMoeder bruid:Trui VennegoorBeroep:huiswerksterGebeurtenis:HuwelijkDatum:woensdag 6 mei 1812Gebeurtenisplaats:WeerseloDocumenttype:BS HuwelijkErfgoedinstelling:Historisch Centrum OverijsselPlaats instelling:ZwolleCollectiegebied:OverijsselArchief:0123Registratienummer:13086Aktenummer:9Registratiedatum:6 mei 1812Akteplaats:WeerseloOpmerking:bruid ook Geeze Oude Hulst; geboorteplaats, leeftijd en namen ouders bruidegom niet vermeld; geboorteplaats en leeftijd bruid niet vermeld Blijkbaar is Gerrit Jan dus na de dood van Geze na 4 maanden getrouwd met Henrica Rookhuis.Alleen alle namen er rond om heen kloppen niet en ook sommige data niet. Zou er sprake kunnen zijn van een toevallige overeenkomst in namen van de bruid??  

ria van bessen

GJ Arends

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2014, 09:55

GJ Arends34 jr z.v. Fredrik Arends en Geese Paus Braamberg X Weerselo 18 september 1822 Henrica Rookhuis Hij is overl. 27-02-173845 jr oud  als gehuwd  met Hendrica Rookhuis voordien wedr. van Geze Oude Holtst [ zij ovl. 18 april 1822]datum dit huwelijk is 6 mei 1812 Hij is bij zijn 1e huwelijk 24 jaar oudHij is nl bij zijn 2e huwelijk 34 jaar oud volgens akte2e huwelijk duurt 16 jaar 34 en 16 = 50 jr. zijn leeftijd klopt niet, meer niet Je kunt de aktes controleren of er geen type fout is gemaakt bij het transcriberen.   

carolina

In de huwelijksbijlage staat

Bericht door carolina » 11 apr 2014, 10:41

In de huwelijksbijlage staat dat Gerrit Jan gedoopt is 26-02-1788. Volgens het doopboek (Weerselo Rossum/Lutte) is hij gedoopt 26-04-1788:26ta Aprilis 1788 bap[tiza]tus est Gerardus Joannes, pater Frerick Arends ex Nijstad mater Geese Paus ex Heesinge patrini Egbert Paus frater matris et Getrruijd Scheuten ex Nijstadhttp://www.vpnd.nl/bronnen/ov/weerselo/weersel ... 178806.pdf

domuslucis

Dank voor jullie zoektocht.

Bericht door domuslucis » 11 apr 2014, 17:04

Dank voor jullie zoektocht.Ik heb echter als ouders van Gerrit Jan staan:Joannes Arens (geboren 20-8-1763 Hasselo) en Gisberta Graaven(27-8-1768 Deurningen)Joannes is een zoon van Jannes Meijerinck / Arends (*8-2-1735 Hasselo) en Janna Engberink(*21-1-1734 Hasselo) Dan heeft bovengenoemde Gerrit Jan(*12-9-1788 Hasselo) dus niets van doen met de Frederik Arends en Geese Paus in bovenvermelde feiten!?? Is er dan wel een relatie van Frederik Arends met de Jannes Meijerinck / Arends die ik hier boven noemde? Harry

ria van bessen

Harry, je schrijft dat er

Bericht door ria van bessen » 11 apr 2014, 18:58

Harry, je schrijft dat er iets vreemds is aan de aktes die je van wiewaswie hebt gehaald. Daar is op geantwoord.Wij weten niet welke Gerrit jij bedoelt als z.v. ... want die gegevens heb je niet aan ons gegeven.   

domuslucis

Hallo Ria,

Bericht door domuslucis » 14 apr 2014, 11:02

Hallo Ria, Wiewaswie gaf geen namen op van de ouders van gerrit jan. Volgens mij heb ik deze uit de doopregisters van Deurningen Saasveld gehaald (geen transcriptie!)

ria van bessen

Ik kan je niet volgen..

Bericht door ria van bessen » 14 apr 2014, 13:27

Ik kan je niet volgen..De Gerrit Jan hier helemaal bovenaan in dit topic - waar je mee startis de zoon van z.v. Fredrik Arends en Geese Paus Braamberg Gerrit Jan is gedoopt  26-02-1788 te Weerselodat deze Gerrit ...  dus Arends nu als achternaam heeft, komt omdat zijn vader het Arends als patroniem heeft. Hij is dus geen zoon van een Arend, maar van Fredrik.Dat was ons antwoord. dan schrijf je ...Ik heb echter als ouders van Gerrit Jan staan:Joannes Arens (geboren 20-8-1763 Hasselo) en Gisberta Graaven(27-8-1768 Deurningen)Joannes is een zoon van Jannes Meijerinck / Arends (*8-2-1735 Hasselo) en Janna Engberink(*21-1-1734 Hasselo)Je hebt dus wél ouders ....maar dat zijn niet de ouders van deze allereerste Gerrit .. dat mag duidelijk zijn. Dus wat zoek je eigenlijk?           

domuslucis

Blijkbaar zijn er twee

Bericht door domuslucis » 14 apr 2014, 14:19

Blijkbaar zijn er twee verschillende Gerrit Jans. De ene is een zoon van Johannes Meijerink/ Arends en Gisberta Graaven en de andere is een zoon van Frederik Arends. Ik had in mijn stamboom staan dat hij getrouwd was met Geese Ophuis/ oude Hulst. Plotseling zie ik dat hij een tweede huwelijk heeft gehad met Henrica Rookhuis. Alleen..... er stonden in wiewaswie andere ouders bij vermeld, nl: Frederik Arends en Geese Paus. Dit bracht mij in verwarring. Hiervoor probeerde ik een antwoord te vinden.De meeste namen van de Meijerinks/ Arends heb ik "verzameld" uit de handgeschreven doopregisters van Deurningen/Saasveld. Niemand heeft blijkbaar nog onderzoek verricht naar deze familienaam.

ria van bessen

Gerrit Jans Arends

Bericht door ria van bessen » 15 apr 2014, 18:30

Gerrit Jans ArendsDe vader is Fredrik Arends.En je had oorspronkelijk [of je dacht] hij heeft als vader Johannes Arends MeijerinkDan hoort Gerrit Jans gewoon niet bij de stamreeks Meijerinks, dat lijkt me toch duidelijk...tenzij deze Gerrit Jans zich later ook Meijerink gaat noemen..dan zouden Frerik en Jannes ook broers kunnen zijn?     

Plaats reactie