lokaties huizen/boerderijen Kamperzeedijk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

lokaties huizen/boerderijen Kamperzeedijk

Bericht door vantspijker » 06 sep 2014, 19:53

Een wellicht wat ongebruikelijk onderwerp op dit forum, maar misschien is er bij gebruikers wat meer gedetailleerde lokale kennis aanwezig.Ik zoek de juiste lokalties van enkele huizen/boerderijen op de Kamperzeedijk, het gedeelte dat destijds genoemd werd Asschet/Afschet, schoutamt Genemuiden, (kerkelijk wellicht (ook??vallend onder IJsselmuiden), en respectievelijk eigendom van, en/of bewoond door als hieronder aangegeven, volgens de vuursteden registers.  De nummering volgens het register van 175112  1682: Hendrik Herms, 1751: Berend Peters, eigenaar dan vermoedelijk Sabé, 1768: Berend Peters13  1682: Sabé, 1751: Jan Goris Erkelens (zoon van Maria Sabé ??)14  1682: Sabé, 1751: Jan Goris Erkelens (id), tot 1768: Hendrik Andries, daarna Jan Herms of Evert Peters15 1682:Jan Klaassen, 1751: Lubbert HendriksHuis nr. 14 (huis, berg en where), lag vermoedelijk ""op dijkgrond"". In de buurt van deze lokalties zouden de :""Heeren van de Lande/Sande"" een uitgang hebben gehad. (Vanuit de Mastenbroeker Polder naar de Zeedijk ??) Uit ander onderzoek zou kunnen worden afgeleid dat bovenvermelde lokaties lagen:of in de directe omgeving van de Lutterzijl,of in de buurt (tegenover ??) waar nu nog de boerderij ""Maaterve"" ligt,of nog iets verder oostelijk, maar nog wel voor waar nu de bebouwing  ten noorden van Kamperzeedijk West begint.Op oude kaarten van de Zeedijk, noch in kadastrale gegevens van 1832, kan ik iets vinden wat houvast geeft. Ook officiële akten van het schoutamt van Genmemuiden geven, voor zover ik kon nagaan,  geen uitsluitsel.Ik ben benieuwd of iemand mij deze puzzel kan helpen oplossen. Voorbaat dank, Frits.  

Annelies Onijs Koetsier

Jij schrijft: In de buurt van

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 09 sep 2014, 00:18

Jij schrijft: In de buurt van deze lokalties zouden de :""Heeren van de Lande/Sande"" een uitgang hebben gehad. (Vanuit de Mastenbroeker Polder naar de Zeedijk ??)In ieder geval kan ik dit verhelderen. De heeren van de Lande, zijn gewoon de Ridderschap en Steden van Overijssel. een uitgang betekend een thins. Dus degene moest een belasting betalen aan R&S.In IJsselmuiden betreft dit meestal de verponding. Geld misschien ook zo voor de Kamperzeedijk.Het andere weet ik niet, maar zoals je weet wel erg interesant.Misschien nog tips: zoeken in [mits ze er zijn] naar transportakteszoeken naar vuurstede lijstenBovenstaande zou in het schoutambt Genemuiden te vinden moeten zijn. [ik weet niet precies wat er bij de grote brand is verbrand qua archieven]zoeken in leenregisters, met name van de provincie en Essen.Is er een kerspelarchief van Genemuiden, van de erfgenamen/goedheren?Waterschapsarchieven.Zelf heb ik geen benul of bovenstaande er ook daadwerkelijk is.Misschien te vinden via archieven doorzoeken van de site van het HCO.Deel van de Zeedijk viel alleen kerkelijk onder IJsselmuiden. De kerk regelde de school en kerkzaken. Geen juridische zaken. Dus zoeken in IJsselmuiden heeft vermoedelijk weinig zin.Wellicht kan het ook nog zo zijn dat van Sabe, een Kamper naam, een testament of transport kan vinden, waarin de te zoeken erven hopelijk in staan. 

vantspijker

Annelies,

Bericht door vantspijker » 09 sep 2014, 15:37

Annelies, Alweer hartelijk bedankt voor jouw toch wel verklarende, aanvullende en oplossende reacties.De nummers die ik noemde komen inderdaad uit het vuurstedenboek Salland van Genemuiden-Asschet/Wetterstein.Ik ga weer verder zoeken, ook jouw suggesties volgend.Ondertussen: weet jij tot waar precies de kerkelijke grens van IJsselmuiden op de Zeedijk liep. Dat zou best eens crusiale info voor mij kunnen zijn.  Was dat tot voorbij de Lutterzijl, en zo ja hoe ver dan ??   De school, toen en daar aan de Zeedijk (ik weet weaar die gestaan heeft !!), werd gefinancierd door zowel de kerk van Mastenbroek als IJsselmuiden.Stond die school op ""kerkelijk grondgebied"" van IJsselmuiden ??  En is dat dan te bewijzen ?? Groeten,  Frits. 

Annelies Onijs Koetsier

Ik heb geen notie waar de

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 09 sep 2014, 16:29

Ik heb geen notie waar de grens lag. Zelf vind ik het ook jammer dat mij deze kennis ontbreekt.Er werd wel nauwkeurig bijgehouden wie onder het kerspel viel en wie niet, blijkens deze akte in het kerkboek van IJsselmuidenDe wel eerw. heeren Jaocbus Mojen en Joachim Liens predikanten in Mastenbroek en IJsselmuiden nevens derzelver kerkenraden zijn onder goedvonden van de wel eerw. classis van Kampen overeengekomen om te verruilen het huis van Warners nu Harmen Gerrits, staande aan Oosterholt in het schoutampt van Zwolle, voor het huis van Berent Driessen behorende dat de Zeedijk. Zo dat nu voortaan het huis van Warners nu Harmen Gerrits zal behoren tot de gemeente van IJsselmuiden en het huis van Berent Driessen tot de gemeente van Mastenbroek. En op dat ten genen dage over de gemeente huizen geen disputen wederom ontstaan mochten, zo is deze ruiling niet alleen aangetekend in de classicale acten, maar onder deze bovenstaande bewoordingen ook geschreven in beider kerkenboek en in elks kerkenboek door de predikant ondertekend.Gedaan in Kampen den 13 April 1744.Joachim Lienseccles. Dit heb ik nog gevonden mbt de Zeedijk[Bovenkant blz is beschadigt] ...... ..... ..... .... kerkenraad .... .... ......... een ... ....deze in ene erfpacht .... ....... diaconie goederen verkocht te hebben aan Jacob Jans...... en zijn erfgenamen, zeker huisje of getimmerte staande aan de Zeedijk in het schoutampt van Asschet en Waterstein op dijks grond, en dat verder met zijn recht en gerechtigheden, lasten en lusten, zo en in dier voegen als het door wijlen Clas Cornelisse is bewoond geweest, en nagelaten, om door de diaconie is aangeerft, en dat voor een somma van drieënveertig Caroli guldens, welke beloofte kooppenningen den eersten met den laatsten ten volen zijn voldaan en betaald. Derhalve doende daar van mits deze cessie transport en overdracht aan de aankoper dezelve in de volkomen possessie van dien stellende met afstand van alle het recht, het welk de diaconie daar aan gehad heeft, en verplichtende zich verder voor alle opsprake in gevolge land recht.Zonder arglist, maar ter goeder trouwe, is deze door de wel eerwaarde heer predikant Albertus Snithlage als hiertoe specialijk uit de eerw. kerkenraad geautoriseerd ondertekend.Gedaan te IJsselmuiden den 13 Mei 1759. 1775 den 15 December hebben de diaconie verkocht aan Gerrit de Groot aan de Zeedijk een huissien of getimmerte van Berent Smit gelegen aan de Zeedijk op dijkgrond van een som van vijf guldens F 5-0-0de betaaldag zal wezen op eerstkomende Allerheiligen in jaar van 1776in een somma te voldaan, dit is voldaan. Daarnaast kom ik in transportregisters tegen van erven aan de Bisschopswetring die verkocht worden, maar waar de onraad aan de Zeedijk lag. Nogmaals ik zou ook graag willen weten hoe dit kan en zit, maar ik weet het echt niet. Want hier lopen twee schoutambten door elkaar heen.
 Onderstaande geef ik je ook, wellicht dat jou het iets meer zegt. Maar misschien heb je er ook totaal niets aan. Komt uit het markenboek van IJsselmuiden.Fol.82. 21.08.1660, De erfgenamen van den Oordt resolveren over een sluis in de dijk recht tegenover de sloot die dwars door den Oordt komt te lopen.De Rijte, die door den Oordt oostwaards van de voor Oordt tot aan Grafhorst loopt, genaamd de Potgraven, zal in drie blokken worden verdeeld en bij kerkensprake aangezegd ter verhuring aan de meestbiedende voor 20 jaar, om te bepoten of bestikken.De meente gelegen tegenover Gosens huis, beginnende bij de kolk van Wessels berch tot aan de hagen van de erfgenamen, te verhuren om te stikken. Langs de dijk echter 2 of 3 roeden blijven liggen om de Zeedijk op te maken.Op de Oordt een merrie met een veulen te staan voor twee koeien, gelijk op de Halingen en Wilsummer weerd ook gebruikelijk is.Omdat de eigenaren dit niet aan hun meiers hebben bekend gemaakt, gaat dit pas in op Petri 1663.In de marge: 05.10.1670: Bepaling over paarden op de Noort en Hoge en Lege Weerd.Zolang het de erfgenamen zal believen mogen de armen van IJsselmuiden een kampje, gelegen tussen het kampje van de schout en de berch van Wessel, afpalen en gebruiken.Voor dit alles zijn gecommitteerd Gerhard Blanckvoort als markerichter, Peter Eeckholt als heemraad wegens de weduwe Steenbergen, de schout van IJsselmuiden en Dirrick Lambertsen.Hic actum praesentibus: Henrick Knoppert als oude markerichter, Jacob Juncker, Dirrick Lamberts, Peter Eeckholt wegens de weduwe Steenbergen, Gerhart Eckelboom, Jan Henrix Calf, Arent Juncker wegens de weduwe Cuerbeeck. Het lastige is ook, dat ik de indruk krijg dat de Zeedijk voor Ijsselmuidenaren vroeger al direct bij de Noord lag, de oude Mastenbroekerdijk nu Grafhorsterweg/dijk.Alles wat grenste tegen het water aan enop een dijk lag, werd al zeedijk genoemd. [was het natuurlijk ook]En verder zie ik in IJsselmuiden alleen maar verkiezingen van ouderlingen en diacenen die gekozen moet worden van de Zeedijk. Je kent die boeken wel.
En ik zie veelvuldige uitgaves staan bij de kerkrekening voor onderdelen, zand, steen, hout voor de school aan de Zeedijk.
En regelmatig dat er een vacature is aan de school op de Zeedijk.
 Ik wou dat ik je kon helpen, maar tja helaas ;-)

ria van bessen

Frits,

Bericht door ria van bessen » 09 sep 2014, 21:42

Frits, In het ORA van het schoutambt Genemuiden is genoeg te vinden betr. de Asschet.Het is niet getranscribeerd, [zoals het ORA van Genemuiden wel is,] het wordt dus lezen en lezen, maar  wellicht de moeite waard? Ik heb deze voor je, geen idee of je er iets mee kunt, maar dit komt uit het schoutambt van Genemuiden.schoutambt Genemuiden nr. 3321  Genemuiden nr. 3321 f54vo/55vo In der Asschet aan de Zeedijk dd  29 junij 1798 Testamentaire dispositie van Hendrik Gerrits [= z.v. Gerrit Egberts] wordt later Netjes vlgs Albert de Leeuw]
Keurnoten: Egbert Hendrix en Arend Hendrix - Hendrik Gerrits ziek en onpaslijk op een leger liggende dog voor het overige bij blijkbaeren goeden verstande wil een testament maken. Prelegateert aan zijn dochtertje Hendrikjen Hendrix een somma van 500 cgls bij zijn tegenwoordige vrouw Aaltjen Teunis verwekt.Het halve huis door hen bewoond aan zijn vrouw voornoemd.  Hij heeft zes  voorkinderen; Gerrit, Dirk, Aegien, Zwaantjen, Margien en Janna Hendrix de legitieme portie. Aaltjen Teunis en dochter Hendrikje zijn erfgenaam van alle verdere goederen., getekend door Arend Willems op verzoek van de comparant.Schoutambt Genemuiden invnr 3317 f113 dd 7-08-1799 Vermits het overlijden van Hendrik Gerrits als voogd over de kinderen van Berend Berends indeszelfs plaats benoemd als medevoogd van Jacob Teunis – Teunis Berends.folio 114 – dd 29-4-1800 -  Akte betr. verkoop van een woonhuis en berg aan de Zeedijk op Dijkgrond hebbende de schole t.w. en Lambert Akkerman t.o aan Albert Hendriks en Maria Christiaans door de erfgenamen van Hendrik Gerrits m.n. Gerrit Hendriks en Aaltien Mense, Jan Dorgelo en Aagjen Hendriks, Rutger Zomer [tekent als Soemer] en Zwaantien Hendriks, Harm Jans en Margjen Hendriks, Harm Egberts en Janna Hendriks, Dirk Hendriks, Jan Werners en Roelof Cobus de twee laatsten als voogden over Hendrikje Hendriks mindrjr dochter van wijlen Hendrik Gerrits [ en Aaltjen Teunis]Hendrik Gerrits = dus Netjes.  

vantspijker

Annelies, Ria,

Bericht door vantspijker » 10 sep 2014, 17:16

Annelies, Ria,Hartelijk dank weer voor jullie meedenken en reacties.Hendrik Gerrits werd inderdaad Hendrik Netjes en Arent Willems die namens hem tekent (ik heb een cc van die akte) was een directe voorvader van mij. Beide waren toen in die regio belangrijke boeren. Ze woonden waarschijnlijk dicht bij elkaar, en misschien zelfs wel op dezelfde boerderij. De familie Netjes heeft nog tot voor enkele jaren een grote boerderij in één van de door mij aangegeven plaatsen een (grote) boerderij gehad.  Maar of ze altijd op dezelfde plaats gewoond hebben heb ik nooit kunnen bewijzen.In 1823 verkoopt Peter Everts, een stiefzoon van Arent Willems (deze was eerder met zijn moeder, die weduwe was geworden, getrouwd), huis en werf nr. 22, lokatie: ""ten westen de school en ten oosten Derk Ekkel"".  Dat zou hetzelfde huis kunnen zijn als genoemd door Ria.Het zit allemaal dicht bij elkaar maar bewijst nog niets concreets.Ik ga zeker in het ORA Asschet kijken. De originele akten van het schoutamt Genemuiden heb ik "'doorgeploegd"", maar vwb mijn huidge vragen niets kunnen vinden.  Wellicht een volgende keer beter. Als ik mijn doel bereikt heb meld ik jullie dat zeker. Frits. 

ria van bessen

Frits, als je het schoutambt

Bericht door ria van bessen » 10 sep 2014, 21:52

Frits, als je het schoutambt Genemuiden al hebt 'doorgeploegd' heeft het dan wel zin om dat nog weer te doen, als je geen antwoorden op je vragen hebt gekregen?Misschien zou je dan beter de contentieuse zaken van het schoutambt kunnen doornemen, dat is vaak wel saai, meest herhaling van uitgestelde zaken en zo, maar soms zitten er 'goudmijntjes' tussen, zoals wat geharrewar betr. de doorgang over een erf of i.d. waardoor je je misschien een beter beeld kunt vormen?Dit is een voorbeeld van wat je o.a. daar kunt vinden,de bron is deze:Toegang 51inventarisnr. 15 folio 137Genemuiden den 16e jan. 1769Verw. Scholtus Gerrit Hammer en ceurn: de burgem. Albert Morre en Gerrit RaterinkVerschenen Dr. R. Sandberg als bediende van de geestelijkheid der stad Kampen zeggende dat aan voornoemde geestelijkheid uit 18 morgen ’t zo gnt. Brouwersland in der Asschet zullen thans gedeeltelijk toebehoren aan Hendrik Minicus, Roelof in het Lant en Jan Lubbers competeert een jaarlijkse uijtgang van 9 guldens en 6 stuivers waarvan ten agteren zijn de jaren 1766,1767 en 1768 verschenen dat comparant qq. derhalven bij deze omni meliori modo doet en verzoekt panding an de voorschreven personen toebehorende ten einde daar aan de achterstallig jaren uitgang en het lopende jaar  te vorderen.De strekking van deze akte kan zich dus maanden herhalen, vandaar dat ik het saai noem.Want dit is de volgende:f141 dd 27 febr. 1769Coram Richter H. van CamenCeurn: de burhermeesteren Goris Jager en Wolter BruintiesVerschenen dr. T. Tobias als bediende van de geestelijkheid der stad Campen zeggende aan voorschreven Geestelijkheijt uijt 18 morgen het sogenaamde brouwersland in der asschet sullen thans gedeeltelijk toebehoren aan Hendrik Minicus, Roeloff in het Land en Jan Lubbers competeert een jaarlijkse uitgang van negen gulden en stuivers en 3 penn. waarvan ten agteren zijn de jaren 1766,1767 en 1768 verschenen op paaschen voor welke summa op den 16 febr. 1769 pandinge is gedaan aan het gedeelte van voorschreven land aan de voorn. bepandede personen toebehorende doende en verzoeken hij comparant qq vervolgens ten vervolg van die gedane pandinge van heeden en ses weeken thans omno meliori modo opbadinge ter einde om daaraan en uit cost en schadeloos te verhalen die agterstede jaren uitgank en het lopende jaar alle breder bij gemelte acte van pandinge en ten protocolle vermeldt, qou relatio; met verzoek dat hiervan wederom de wete aan de bepandedes Hendrik Minicus Roeloff in het land en Jan Lubbers moge gedaan worden met inthimatie om deze pandinge alsnog binnen de tijd van zes weken met geld ofte met regt aftemaken in gevolge Landregte en nadere reglementen alles onder reserve omten fine en effecte als na regten cum expensisEn ik vroeg me af: Kun je de VOT 1795 niet bekijken om het erve van Hendrik Gerrits Netjes te traceren ? 

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 10 sep 2014, 22:45

Ria, Bedankt voor je aanvullende suggesties.Ga ik tzt zeker proberen. Frits 

Annelies Onijs Koetsier

Frits,

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 12 sep 2014, 14:20

Frits,Ik kan 1,2, 3 je mailadres niet terug vinden.
Gisteren in het archief van Kampen, kwam ik per toeval een map tegen van de binnen erfgenamen van IJsselmuiden.
Er is heel lang [denk in een eeuw of langer] gesteggeld over de uitzettingen.
Kosten die gemaakt worden van de reparatie van de kerk, school of dominees huis [weeme genoemd] zijn voor de gehele gemeenschap.
De uitzetting [een onregelmatige belasting] was voor degene die een huis bezat in het kerspel IJsselmuiden, dus ook de Zeedijk en Grafhorst en de Bis en Oude wetering.Hier was onenigheid over, met name door de stad Grafhorst.
Dit conflict word in Kampen "afgehandeld" omdat zij ook met twee stemmen bij de erfgenamen zaten.Nu tref ik hierin ook een lijst uit 1781 aan, waar de inwoners van de Zeedijk op genoteerd staan, met het bedrag wat zij moesten betalen.
Ik vermoed dat je hier wel belang bij hebt.Als je mij een mailtje doet, dan kan ik je de afbeelding mailen.Groetjes Annelies

krachtig

Frits, ik ben hier net nieuw

Bericht door krachtig » 29 dec 2018, 14:54

Frits, ik ben hier net nieuw en zie hierboven ergens de volgende regel die je schreefHendrik Gerrits werd inderdaad Hendrik Netjes en Arent Willems die namens hem tekent (ik heb een cc van die akte) was een directe voorvader van mij.Hendrik Gerrits was een broer van Jan Gerrots Kragt (±1727 niuewleusen) en die is een voorouder van mij. Ik ben benieuwd waarom de een Netjes werd, de ander Stadhouder en sommige Kragt bleven. Ben benieuwd naar die akte die je noemt

Plaats reactie