Vragen nav oude akten

Alles wat met genealogie te maken heeft.
vantspijker

Vragen nav oude akten

Bericht door vantspijker » 15 nov 2014, 18:37

In een oude (ca 1800) notariële akte kom ik, als ik het goed lees, de woorden ""Clausula Cornernis"" tegen. Maar er kan ook iets anders staan wat daarop lijkt.  Wat betekent dit ??; ik kan het nergens vinden.In dezelfde akte, en in een daarop volgende betreffende hetzelfde stuk land, kom ik tegen dat....""indien het mogte gebeuren dat deze twee morgen lands mogten verturfd worden, alsdan zal"".....Lees ik het woord ""verturfd"" goed, betekent dat dan dat er eventueel turf gestoken zou kunnen worden, en wie anders dan de eigenaar (die deze clausule kennelijk laat opnemen) zou daarover kunnen beslissen ??Of staat hier iets anders ??Het betreft hier een stuk land in de Mastenbroeker Polder.Suggesties zijn welkom, waarvoor bij voorbaat dank. Frits 

helen

Wat ik opmaak uit het stukje

Bericht door helen » 15 nov 2014, 18:45

Wat ik opmaak uit het stukje over 'verturfd' land is dat de eigenaar nog niet weet wat hij ermee zal gaan doen. Als dit land 'verturfd' zou gaan worden, dan ...   
Afbeelding

klunder

Ik heb de akte natuurlijk

Bericht door klunder » 16 nov 2014, 08:44

Ik heb de akte natuurlijk niet gezien, maar ik denk dat er Clausula Concernens staat, wat zoiets betekend als "clausule op", maar verder kom ik niet. 

Daan

Clausulae / Clusa de

Bericht door Daan » 16 nov 2014, 11:46

Clausulae / Clusa de betekenis is Sluis, met de woorden welk je aangeeft kun je weinig tot niets mee dit  omdat men niet weet in welke context het geplaatst is, en zoals je zelf aan geeft "Als ik het goed lees" 

Annelies Onijs Koetsier

Ik denk dat dit de voorloper

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 16 nov 2014, 12:10

Ik denk dat dit de voorloper van het waterschap Mastenbroek besloten wat en hoe met verturven van land. Je kon dat niet zomaar doen vanwege de gevolgen van turf steken, drassig land er voor in de plaats. 

Daan

Het is andersom turf komt uit

Bericht door Daan » 16 nov 2014, 12:58

Het is andersom turf komt uit drassig land.

Annelies Onijs Koetsier

Ok, maar ik denk ook dat je

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 16 nov 2014, 13:37

Ok, maar ik denk ook dat je het eens bent dat met verturven van land waterplassen er voor in de plaats kwamen, denk aan het hele gebied rondom Giethoorn/Ossenzijl e.d.Ook de Koekoek onderdeel van de Mastenbroekerpolder had hier last van. Het afwateren was onder toezicht van het waterschap.

helen

De meren rond Giethoorn

Bericht door helen » 16 nov 2014, 16:24

De meren rond Giethoorn ontstonden door turfafgraving in combinatie met stormvloeden, die het hele gebied onder water zetten.Er ontstonden dus niet per definitie meren, als er turf gegraven werd.Volgens wiki:De turf werd in N.W. Overijssel gewonnen door middel van slagturven. De turf werd opgebaggerd uit trekgaten (weren) en te drogen gelegd op ribben. Omdat men de trekgaten te breed en de ribben te smal maakte kon tijdens de zware noordwesterstormen van 1776 en 1825 het binnendringende water grote gebieden veranderen in meren. Op deze manier zijn bijvoorbeeld de Beulaker- en Belterwijde ontstaan.  
Afbeelding

AFJ

Ik denk dat er "clausula

Bericht door AFJ » 16 nov 2014, 17:22

Ik denk dat er "clausula concernens" zal staan. Ik heb helaas geen rechtshistorisch woordenboek bij de hand en kan de betekenis op internet ook niet zo snel vinden. Het is in elk geval een Latijnse uitdrukking (maar geen klassiek Latijn), die vermoedelijk zoiets betekent als "specifieke bepaling" of "bijzondere voorwaarde" of iets dergelijks.

ria van bessen

Er zal clausula concernant

Bericht door ria van bessen » 16 nov 2014, 20:06

Er zal clausula concernant staan, wat betekentVoorwaarde of bepaling  [clausula] met betrekking tot [concernant]

Plaats reactie