families Hagen in Vollenhove

Alles wat met genealogie te maken heeft.
helen

families Hagen in Vollenhove

Bericht door helen » 18 feb 2015, 17:29

Er is een moeilijkheid door ontbrekende doop- en trouwboeken en twee personen die in ongeveer dezelfde tijd Wolter Hendriks Hagen genoemd worden.Dit is heel goed aangegeven door Guus Nijhuis bij zijn 'Gezinsconstructies van Vollenhove'.Ik heb er een theorietje over dat ik hier wil plaatsen, zodat we mogelijk door aanvulling en discussie verder kunnen komen.
Afbeelding

helen

Om bij het begin te beginnen:

Bericht door helen » 29 jun 2017, 19:36

Foutje verbeterd: 29-6-'17 Om bij het begin te beginnen:In de vijftiende eeuw kwam er al een fam. met deze naam voor in Vollenhove.Er was een tak afstammend van Johan, begin 1400 overleden, die rijk trouwde en nauwe betrekkingen had met de bisschop. Zij waren en bleven RK. Over hen is van alles bekend.Een andere tak werd NG en dat waren de 'gewonere' mensen. Over die tak gaat het verder. Er moet een Jacob Hendricks Hagen geweest zijn,  beroep voerman, met in elk geval de kinderen:Hendrik Jacobs Hagen, gehuwd ?-12-1653 met Machteltjen Gerrits, van RaalteGeesjen Jacobs Hagen, gehuwd 10-12-1654 met Rykent Jans Schuurman; 8 of 9 kinderen. Bij dopen van de laatste 6 staat achternaam van moeder.Petertjen Jacobs Hagen, gedoopt 26-12-1635, gehuwd 15-6-1662 met Hendrick Wolters, zoon van Wolter Harmens, voerman en WoltertjenBeertjen Jacobs Hagen, gehuwd 12-2-1672 met Hendrick Jansen Snaare, voerman Het enige huwelijk van een Jacob Hendriks dat ik vond in de bedoelde tijd was;op 8-4-1627 Jacob Hendryx, van Vollenhove met Alyt Jans, van Barspick [Barsbeek], wonend beyde in de Leeuwte.Voor een Alyt als moeder pleit dat zowel Geesjen als Petertjen een dochter Aeltje hadden, terwijl hun schoonmoeders anders heetten.----------------------------Petertjen en Hendrick kregen o.a. twee zonen. 
De oudste werd op 19-4-1665 gedoopt als Jacob Hagen. De tweede gedoopt 15-1-1668 was Wolter.Ik denk dat daar de verwarring in het verleden begint.Deze beiden hebben dus als patroniem Hendricks en niet de achternaam Hagen.-----------------------------Mijn theorie: Wolter Hendricks is denk ik degene die trouwde ca. 1691 met Hendrikjen Jacobs en  nog een kind kreeg in 1706.Anders zou hij bij zijn huwelijk pas 16 jaar oud geweest zijn. Dit kan wel, maar was zeker niet gebruikelijk in die tijd.(De eerste twee kinderen van dat echtpaar werden Hendrick en Jacob genoemd, het derde Petertje.) 29 maart 1702:  tot karreman de weduwe van Wolter Hagen, "bij de soon waer te nemen"Wolter Hagen was koetsier, volgens de Vollenhoofse regesten aangesteld als 'karreman' vanaf 1699 en overleden voor 29-3-1702.Hij was dan degene die trouwde, enkele weken na de inschrijving op 27-4-1684, met Wesseltjen Henricks, van Camperveen Hij had een zoon kunnen zijn van Hendrik Jacobs Hagen, maar van Hendrik heb ik geen kinderen gevonden en Wolter had geen dochter Machteltje. Bij gezinsreconstructies worden er ouders aan Wolter geplakt, zonder bewijs dat ze Hagen heetten en zonder bewijs dat dit hun zoon was. Jammer! 
Afbeelding

ria van bessen

In stad Vollenhove in deel

Bericht door ria van bessen » 29 jun 2017, 22:56

In stad Vollenhove in deel 2710 f 477 [1697] zit een testament van Geesjen Jacobs - haar kinderen zijn Wolter, Aaltjen en Jan Rijkens Schuurman, ze prelegateert aan zoon Wolter 200 cgls. Zij heeft hier niet de toevoeging/naam Hagen, maar ze lijkt me de gezochte persoon?

helen

Mooie vondst Ria!

Bericht door helen » 30 jun 2017, 03:09

Mooie vondst Ria!Bij de huwelijksinschrijving en bij de eerste dopen staat haar achternaam ook niet, maar bij de laatste 6 kinderen die gedoopt werden wel.Dus, dit moet kloppen. De fam. Hagen was rijk en fanatiek RK gebleven, toen dit verboden was.Als iemand uit zo'n gezin NG werd, dan werd de achternaam wel vaker (eerst) niet meer gebruikt.'k Heb er namelijk ook zo een aan mijn vaders kant. Van Wolter geen doop gevonden, maar bij zijn huwelijksinschrijving 1680 staat dat hij de zoon is van Rijkent Jans Schuirmans. 
Afbeelding

helen

2e

Bericht door helen » 30 jun 2017, 03:09

2eWeet je hier misschien iets van?Ik heb, dacht ik, eens bij Guus Nijhuis zien staan: RA Stad Vollenhove 14-8-1658 testament van Woltertje WoltersDat zou betrekking hebben op de vader van Rykent: Jan Hendricks Schuurman  
Afbeelding

ria van bessen

Het testament zit in STAD

Bericht door ria van bessen » 30 jun 2017, 10:12

Het testament zit in STAD Vollenhove invnr. 2709 f408 dd 14-08-1658Wolter, Claes, Rijckent en Jan Jansen Schuirman, Mette Jans [Schuirman] en Hendrickien Jans weduwe van Hendrick Jans Schuirman en de laatste tevens als voogdesse voor haar onmondige kinderen. Ze zijn mede caverende voor de afwezige ongehuwde broeder en zuster. Hun moeder was Woltertien Wolters, eertijds huisvrouw van Jan Hendriks Schuirman.Wat het testament verder precies inhoudt is me onbekend.Ik vind Schuurman ingewikkeld, zo zijn er in dezelfde periode 2 Claas Jans Schuurman, beide wonende in Vollenhove.Er zitten fouten in het doopboek van Vollenhove en er missen beslist een flink aantal dopen. Maar het is ook mogelijk dat deze Schuurman van elders komt.  

helen

Dank je wel, Ria.

Bericht door helen » 30 jun 2017, 16:23

Dank je wel, Ria.Ik heb destijds dit gezin helemaal geprobeerd uit te zoeken, omdat het mijn moeders verst gevonden voorouders in rechte lijn zijn.Als ik even tijd heb zal ik het ergens neerzetten, was al van plan om dit op mijn site te doen. Claes was in elk geval 3x getrouwd.  
Afbeelding

helen

Ik zag dat ik al een opzetje

Bericht door helen » 30 jun 2017, 17:22

Ik zag dat ik al een opzetje had gemaakt. Dat staat nu hier:http://www.ahadaarzijnze.nl/content/7-- ... u_parent=7
Afbeelding

helen

Wolter als zoon van Jan

Bericht door helen » 30 jun 2017, 19:30

Claes had bij zijn eerste vrouw 2 kinderen; bij de tweede 9 en bij de derde 5.Voogdij?? Wolter als zoon van Jan Hendricks Schuurman, heb ik niet gevonden.Wel trouwt er in 1634 een Wolter Jans, zoon van Jan Lubberts.Zou Woltertje eerder gehuwd geweest zijn met Jan Lubberts?Dat geeft ook een verklaring voor de doopnaam van Jan Lubberts Schuurman, zn v. Jan Hendricks. 
Afbeelding

helen

Dit gezin op mijn website

Bericht door helen » 01 jul 2017, 00:00

Dit gezin op mijn website bijgewerkt met alles wat ik tot nu toe heb.(Soms maak je gewoon tijd, smiley.) Claes zijn weduwe werd aangeslagen voor zoutgeld. Hij overleed dus voor 30-7-1694.
Afbeelding

Plaats reactie