Hippe uit Vollenhove heet inderdaad Slippe

Alles wat met genealogie te maken heeft.
simon blok

Hippe uit Vollenhove heet inderdaad Slippe

Bericht door simon blok » 27 sep 2018, 22:33

De onvindbare Eijmbert Jacobs Hippe die getrouwd was met Trijntje Jans Bouwmeester blijkt uit onderstaande akte inderdaad Slippe te heten. De in de akte verder genoemde mede eigenaren heb ik nog niet kunnen plaatsen. Mogelijk ligt de sleutel bij zijn vader Jacob Helprich Teunis. De verschrijving Hippe in plaats van Slippe is niet vreemd. De schrijfwijze van de S is de oorzaak. In een lus geschreven lijkt de Sl op het eerste gezicht op een H. Een verbinding met Genemuidense Jacob Slippe met Eijmbert Jacobs Slippe als zoon ligt voor de hand maar is nog niet gevonden. Met vriendelijke groeten,Simon Blok0078 Schoutambt Vollenhove en BlokzijlInventaris2. Rechtspraak2.1. Voluntair2.1.1. Testamenten, transporten, volmachten, borgstellingen en hypotheken9 - 35 Registers van testamenten, transporten, volmachten, borgstellingen en hypotheken. Met hiaten., 1610-1804.19 1685 sep 14-1699 jul 04Blad 191 en 192 20 juli 1691 Verkoop door Engbert Jacobs Slippe en Trijne Jans zijn huisvrouw van een deel van huis, hof en land in de Quadoelen aan Jan Jurriens Coch. Verdere eigenaren zijn: Helprich Jacobs, Helprich Teunis, Helprich Jans. Jan Pieters en de erfgenamen van Engbert Helprichs.

helen

N.B.

Bericht door helen » 28 sep 2018, 17:28

N.B.In Vollenhove en Blokzijl wordt nergens de naam Slippe toegevoegd! Misschien was het een bijnaam in Genemuiden? Bij Trijne Jans vind ik ook de achternaam Bouwmeester niet. Midden 1600 waren er veel mensen met de naam Helprich/je. Het wordt dus goed opletten of je de juiste te pakken hebt.  
Afbeelding

ria van bessen

Eijmbert / Engbert Jacobs x

Bericht door ria van bessen » 28 sep 2018, 20:14

Eijmbert / Engbert Jacobs x Trijne Jans - huwelijk Vollenhove 26-4-1669.zijn dochter Ricxe huwt toch met Hendrik Jacobs [Bruins]?Als hij een Slippe is, dan is Jacob Helprigs zijn vader ook een Slippe. En dus ook Helprich Jacobs de broer van Engbert, en Jan én Jurrien Jacobs de andere broers en de zus Eefse. 

ria van bessen

bericht 2 

Bericht door ria van bessen » 28 sep 2018, 20:21

bericht 2 Vraag - hoe kom je eigenlijk aan deze gegevens? Je hebt wel folio nrs - en ook een toegangsnummer, maar de inventarisnummers kloppen niet met die ik heb van het ambt Vollenhove. Ik ben daar eigenlijk wel [ietwat] nieuwsgierig naar. Zou je dat hier willen delen ?

simon blok

Beste Helen,

Bericht door simon blok » 28 sep 2018, 20:56

Beste Helen,In Vollenhove heb ik tot nu toe twee akten gevonden met de naam Slippe. Trijne Jans wordt bij haar trouwen de dochter van Jan Willems genoemd. Later wordt zij Trijne Jans Boumeester genoemd. De vader van Eijmbert Jacobs Slippe wordt bij zijn trouwen Jacob Helprich Teunis genoemd. De verbinding met Genemuiden met Eijmbert Jacobs Slippe als kleinzoon is zoals ik zelf al aangaf niet bewezen. Wel is er een alleszins redelijk vermoeden over een familieband. Slippe is immers een niet alledaagse naam. Van belang is dat de algemeen in genealogien genoemde Eijmbert Jacobs Hippe onvindbaar is en dat het met zekerheid Eijmbert Jacobs Slippe moet zijn. Met vriendelijke groeten,Simon Blok 

simon blok

Beste Ria,

Bericht door simon blok » 28 sep 2018, 21:10

Beste Ria,Onderstaand de link naar de gevraagde akten. Je gezinsopstelling begrijp ik maar deels. Jan en Jurrien Jacobs alsmede Eefse heb ik nog niet in het vizier.Mogelijk heb je een hint om mijn spitwerk richting te geven.Met vriendelijke groeten,Simon https://photos.app.goo.gl/zXd9P1GD535F2 ... Ut5QrFkrp6

ria van bessen

Omdat er een testament is van

Bericht door ria van bessen » 28 sep 2018, 21:17

Omdat er een testament is van Jacob Helprig gehuwd met Jantien Jans wonende in Cadoelen. Hun kinderen zijn Jorrien, Jan, Engbert, Helprig en Eefse Jacobs.Jan en Engbert heb ik als 2-ling gedoopt terug kunnen vinden in het dp Vollenhove 9-5-1640, de andere kinderen niet gevonden.Bron f88 dd 06-03-1675 ORA ambt Vollenhove invnr 2778Bedankt voor de linken!

simon blok

Correctie

Bericht door simon blok » 28 sep 2018, 21:18

CorrectieDeze link moet werken.https://photos.app.goo.gl/T9U6ngSgDiZ8Rcsq8

simon blok

Nog een correctie.

Bericht door simon blok » 28 sep 2018, 21:23

helen

Van belang is dat de algemeen

Bericht door helen » 28 sep 2018, 22:04

Van belang is dat de algemeen in genealogien genoemde Eijmbert Jacobs Hippe onvindbaar is en dat het met zekerheid Eijmbert Jacobs Slippe moet zijn.  De algemeen in genealogiën genoemde ....?Het zeer onbetrouwbare Van der Linde boek, zul je bedoelen. Je antwoorden blijven erg vaag en veelal zonder aan te geven waar je ze vond. 
Afbeelding

Plaats reactie